Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 318 van de 340 [ 8481 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 340  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Slowfeeders

 
Profiel   

Als je het hooi niet mindert en dan stro er doorheen doet, gaan ze het niet eten nee. Bij ons is het rantsoen deels vervangen door stro. Wij hebben vrij rijk voordroog en om te voorkomen dat ze moddervet worden, mengen we met arm stro. Ze hebben ook nog gras via strookbegrazing tot hun beschikking en wat struiken om te knabbelen. Ze kiezen heel gericht wat ze willen eten (meer vezels --> uitgebloeid gras, stro, takken - minder vezels --> jonger gras, voordroog) en eten het gerstestro net zo goed als het hooi.
Maar goed, wij voeren dus niet onbeperkt maar een afgewogen hoeveelheid passend bij de kudde per dag.

Om de tijd te verlengen is mengen ook een goede optie. Maar dan wel echt mengen en niet een plak stro erbij doen. Dan moeten ze meer moeite doen om het hooi er tussenuit te vissen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 11:02 



 
Profiel   

Ik heb natuurlijk niet een baal hooi neer gegooid en dan een plak stro ernaast. Zo voeren wij niet.

Het was ook echt bedoeld als dat er altijd nog iets is, als hooi eerder op zou zijn, de variatie en door het mengen ook het meer uitzoeken en snuffelen naar lekkere stukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 11:57 



 
Profiel   

Nee zo bedoel ik het ook niet en zeg ik volgens mij ook nergens :? . Als jij normaal in hoeveelheid een baal stro aanbiedt, hoe je dat dan ook aanbiedt, en je geeft/mengt er een plak stro bij in hoeveelheid, dan gaan ze het niet eten. Want dan vermeerder je je hoeveelheid en hebben ze sowieso aan die baal hooi al genoeg. Waarom zou je stro gaan eten als je toch voldoende hooi hebt?

Maar als je het aanbiedt in plaats van een deel hooi (dus stro wegen en die aantal kg in minderen brengen op je hooi, beter nog is het aantal DS berekenen), dan pas kunnen (!) ze gaan eten. Want dan kort je in hun behoefte wat hooi betreft en zullen ze dat ergens mee moeten aanvullen. Dat kan stro zijn, als ze niets anders hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 12:12 



 
Profiel   

Dat zeg ik dus. Wij hebben er een tijd stro bij gedaan, een kleine hoeveelheid, want ik vind 50/50 echt veel teveel stro, maar zodat ze dus minder hooi konden consumeren en ook langer wat te eten hadden, want stro gaat gewoon vaak langzamer.

Zeker bij goed hooi, is stro vaak geen eerste keus. Ik had goed stro, maar ze aten echt eerst het hooi er tussenuit en aten weinig van het stro.

Maar dat doen ze met hooi ook. Hooi was schaars, dus had wat minder hooi. Toen een partij van Vnhorst laten komen, wat ze dus lekker vinden. Ik meng nog steeds met het andere hooi en laat dat ook rustig 24uur liggen, maar dan stoppen ze gewoon met eten en dat is altijd slechter dan weer vullen.

Ik meng nog steeds, doe nieuwe hooi onderop, schud het door elkaar, maar paarden kunnen heel goed de lekkerste sprietjes vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 14:48 



 
Profiel   

Haha ja dat zeker! Maar stoppen en afremmen is ook prima :j
Hier is overigens ook altijd wel wat stro over hoor. Maar nooit meer dan een bodempje/hand vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 15:37 



 
Profiel   

Ik geef dit topic even een schopje.....

Ik heb een groot gedeelte van dit topic doorgespit, maar ben mijn antwoord nog niet echt tegen gekomen. Ik zoek tips hoe ik mijn slowfeeder rek het beste in mijn IBC vat kan bevestigen.

Mijn rek is best zwaar en ik had hoop dat hij zonder verdere bevestiging in de bak zou blijven. Maar helaas tijdens het eten komt het rek te ver omhoog, waardoor ze het rek op zijn kant krijgen en het slowfeeder principe weg is.

Kan ik gewoon ogen maken in het witte plastic? Of scheurt dit kan door? En van welk martiaal hebben jullie de ogen gemaakt? Zetten jullie er een plaatje ofzo achter, dat de druk iets beter verdeeld wordt. Want er ontstaat behoorlijke belasting op het rek, als de pony's aan het hooi trekken om het uit het net te krijgen.

Graag hoor ik jullie tips. Dan kan ik mijn bak weer verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 22:16 



 
Profiel   

Wij hebben 4 ringbouten in de bak gemaakt (kuubskisten). Om het frame aanhangerelastieken met musketons en die klikken we aan de ringen vast. Werkt perfect.
De bouten
[ img ]

En met frame en hooi
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 06:19 



 
Profiel   

Wij hebben het rek vastgezet met kettinkjes, werkt ideaal!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 07:10 



 
Profiel   

Dank je wel voor jullie tips. Zeker de elastieken zijn een goed idee.

Maar ik zit er nu nog even mee, hoe maak ik het oog op een verstandige manier vast aan het IBC vat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 07:55 



 
Profiel   

Wij hadden eerst ook elastieken, maar die waren binnen no time stuk. De kettinkjes gaan al jaren mee en zitten door een rond gaatje in de bodem en dan met een clipje aan zichzelf vast, het loopt gewoon rond dus. Het zit niet vast aan het rek maar ze zitten door het rek heen als het ware, zo kan het rek heel makkelijk heen en weer schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:36 



 
Profiel   

Ik heb 8 mm dik elastiek aan de voor en achterkant zitten. Achter gewoon rond het ijzer en voor zitten er lasthaken en/of musketons die makkelijk open te klikken zijn

https://www.staalkabelstunter.com/nl/mu ... MFEALw_wcB

https://www.aanhangwagendirect.nl/haak- ... 2JEALw_wcB

Het is wel afhankelijk hoeveel hooi je er dagelijks in doet. Het 'glij'systeem van MarineV is bedoeld voor een volle bak (rooster beweegt mee). Ik voor 4x per dag en 'klem' het hooi eerder vast in de bak.
Het 1e systeem maakt ook veel meer herrie, dus niet handig als je er bij in de buurt slaapt (en geluid draagt ver 's nachts ;) ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:40 



 
Profiel   

Hier ook vanwege het klemmen inderdaad.
Kunnen die ringbouten ook niet in een HBC vat? Je maakt ze met een bout vast aan de andere kant. Je moet er alleen een gat in kunnen maken. Wij hebben dat geboord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 11:17 



 
Profiel   

cupido1996 schreef
Dank je wel voor jullie tips. Zeker de elastieken zijn een goed idee.

Maar ik zit er nu nog even mee, hoe maak ik het oog op een verstandige manier vast aan het IBC vat.


IBC vat incl metalen frame en pallet er onder? In de bodem boren door plastic en pallet heen met flinke schroeven. Mijne destijds had van die aanbind-ogen en daar stierenband (stevige halsband) doorheen, gesp open om frame te openen en vullen maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 12:02 



 
Profiel   

Wij hebben ook gaten in het ibc vat gemaakt en hebben elastiek en touw geprobeerd. Maar omdat ze vaak samen bij 1 bak staan, tilden ze hem gewoon op met bak en al. Heb netten er vaak overdwars in gehangen en deden ze dat ook. Hoorde de bak ook wel behoorlijk neerknallen soms.
Stenen onderin gedaan, maar dat scheelt niet genoeg. Ze verplaatsen hem dan hooguit minder en het klappen is wat minder hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 12:29 



 
Profiel   

Ik ben al jaren geleden afgestapt van zulke rekken / frames en doe het hooi gewoon in een grote zak van hooinet :)

Dan zit dat net overal om het hooi heen, ze kunnen geen openingen maken waar ze doorheen kunnen eten, geen gedoe met frames die vervelend rammelen of er (half) uit komen en het slowt ook nog een beetje extra als het net geplooid komt te liggen als het meeste er al uit gegeten is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 12:47 



 
Profiel   

Ik maak het hooi ook altijd goed los voordat ik het rek er over doe. Dat scheelt ook aanzienlijk in de herrie omdat de hapjes die ze nemen losser/kleiner zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 13:16 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ik ben al jaren geleden afgestapt van zulke rekken / frames en doe het hooi gewoon in een grote zak van hooinet :)

Dan zit dat net overal om het hooi heen, ze kunnen geen openingen maken waar ze doorheen kunnen eten, geen gedoe met frames die vervelend rammelen of er (half) uit komen en het slowt ook nog een beetje extra als het net geplooid komt te liggen als het meeste er al uit gegeten is :)


Ja, we hangen ze dan overdwars. Gaan best lang mee, maar ook die slijten.


DubbelFun schreef
Ik maak het hooi ook altijd goed los voordat ik het rek er over doe. Dat scheelt ook aanzienlijk in de herrie omdat de hapjes die ze nemen losser/kleiner zijn.


Ja, doen we ook. Maar minimaal 2,3, 4 paarden die er tegelijk aan trekken is gewoon veel pk. En dan eten ze niet eens heel wild.

In de ibc bakken doe ik helemaal geen net meer. Ze lopen rond van ene naar andere bak en heb ook grote, houten vaste bakken in de hoeken. Wil ik dat ze minder eten, stimuleer ik het bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 15:58 



 
Profiel   

Ik gebruik de bakken ook niet voor het slowen, maar meer dat ze geen idioot grote happen nemen (slokdarmverstopping). Vooral de shet 'bites off more than she can chew'... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:08 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ik ben al jaren geleden afgestapt van zulke rekken / frames en doe het hooi gewoon in een grote zak van hooinet :)

Dan zit dat net overal om het hooi heen, ze kunnen geen openingen maken waar ze doorheen kunnen eten, geen gedoe met frames die vervelend rammelen of er (half) uit komen en het slowt ook nog een beetje extra als het net geplooid komt te liggen als het meeste er al uit gegeten is :)


Dit klinkt ook erg goed. Dat rammelen zit ik en ik vrees mij buren ook niet helemaal op te wachten.

Heb jij een foto van jouw net en hoe je dat dan bevestigd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:11 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Ik gebruik de bakken ook niet voor het slowen, maar meer dat ze geen idioot grote happen nemen (slokdarmverstopping). Vooral de shet 'bites off more than she can chew'... :D


Daar echt nooit last van. Heb mn shet al 21jr en die eet al die jaren al mee met de rest. IBC vaten zijn voor hem ook extra laag.

Maar goed, gaat om slowfeeders, dus denk dat de meesten iets zoeken om paarden langer met zelfde hoeveelheid hooi te laten doen.
Persoonlijk ook nooit echt gemerkt dat ze veel langzamer of sneller eten met of zonder netten.

Ik gebruik netten voor ophangen of minder morsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 17:49 



 
Profiel   

Wij hadden juist nogal wild trek en gooi gedrag met netten. Ook al zaten ze op meerdere punten vast in de bak. Wij hebben nu netten aan een frame van pvc buizen (voor afvoer). Dat maakt al een stuk minder herrie dan een metalen frame :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 19:47 



 
Profiel   

Wie wil er even meedenken? We gebruiken al een paar jaar een slowfeeder van een IBC waterton. Werkte perfect voor mijn warmbloed en shetlander. In het voorjaar is mijn warmbloed overleden en is er een jaarling gekomen. Deze gaat in de slowfeeder staan :\
Heb nu maar terug zakken gehangen maar moet ik vaker vullen dus de bak was handiger.. Iemand iets gelijkaardigs kunnen oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 14:09 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen die een dakje aan hun hooibakken hebben gemaakt? Of een overdekte hooibak hebben gekocht? Zouden jullie een foto willen delen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:23 



 
Profiel   

Even een vraag.
Ik ga binnenkort van stal veranderen.
De spullen die ik voor de huidige stalling heb aangeschaft heb ik dan allemaal niet meer nodig en wil ik dus vanaf.
Ik ga vragen of de achterblijvers daar belang bij hebben en anders zet ik het op marktplaats.
Het gaat om drie hooinetten die we in de stal gebruiken, drie netten die in de hooibak buiten kunnen, de hooibak zelf en nog wat kleine netten die ik verspreid had hangen.
Ze zijn allemaal zelfgemaakt van aanhangernetten.
Ik hoef er echt niet de hoofdprijs voor maar het hoeft van mij ook weer niet onder het mom van " Pietje schaft alles wel aan ( was ook mijn idee dus vond ik geen probleem) en het blijft hier nu vast wel achter".

De netten klik je eenvoudig vast in de hooibak. Overal zitten dus ook sluitingen aan.

Hebben jullie een prijsje in gedachten wat ik zou kunnen vragen? Dan zal ik binnenkort eens polsen of ze het in gebruik willen houden of anders zelf verkopen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:57 



 
Profiel   

Als het allemaal in prima staat is, dus geen gaten ontstaan in de hooinetten ofzo, zou ik zeggen 5 tientjes voor het hele zwikkie?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 318 van de 340 [ 8481 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 340  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen