[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:01

Hmmm dat geeft me weinig hoop... had het net eigenlijk het weekend al willen hebben..... ik zie op nergens een telefoonnummer

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:52

Meelezer meldt zich. 2 weken geleden hooinetten besteld. Netjes bericht van ontvangen dat het niet op voorraad was en met 2 wk vertraging verstuurd zou worden. Vandaag komt het binnen. Nooit geen problemen mee gehad.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:09

Ik heb equiculinair meerdere malen benaderd voor een grote bestelling maar nooit antwoord gekregen. Inmiddels een zeer tevreden klant van PaardEerlijk. Goede prijs-kwaliteit verhouding, snel antwoord en denken mee.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:38

Ik heb vorige week netten besteld bij Zeldenrust haystack. Zeer tevreden.
Ik wilde kleinere mazen van 2 x 2
Snelle fijne service.
Afbeelding

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:57

De netten van Equiculinair kan je ook direct uit Duitsland bestellen, ging bij mij een stuk sneller. En als je er meerdere besteld is het ook nog goedkoper dacht ik. https://www.heunetzshop.de/

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:12

Ik denk niet dat ik er een apart topic van mag maken, vandaar probeer ik het even in dit topic:

Mag ik specifiek jullie verhardingen rond voerplekken eens zien?
Specifiek oplossingen enkel rond en onder de voerplek (dus geen 30m2 ofzo, daar hebben we helaas de mogelijkheid niet tot). Matten, tegels, tot zelfs bakken onder netten,... Alles wat ervoor zorgt dat het hooi zo proper mogelijk blijft als het naast het net of de bak valt.

Momenteel hebben we rubberen tegels, maar misschien zie ik iets over het hoofd. De rubberen tegels worden snel vuil en kuisen niet gemakkelijk proper vind ik, zeker niet als het even nat is geweest. Ik zoek vooral een oplossing om het hooi dat naast de hooibak of onder het hooinet valt netjes te houden zodat het niet in het zand/modder terecht komt.

(1 van mijn clowns eet dit gewoon op en ik wil geen 2de keer zandkoliek meemaken).

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:02

Ik heb Mutategels liggen
https://www.alkern.be/oeverversterking/ ... -x-12.html

Valt supergoed mee van prijs (19.50-20 € per m², zonder levering), zijn heel dik en erg zwaar. Ik heb ze op een dun laagje zand gelegd in een stuk die anders kootdiepe modder is, ze zijn wel ietsjes scheefgezakt maar niks dramatisch.
Moet je er wel even een kubiekje zand bijnemen om de gaten op te vullen. Ik heb ze met een weidemann met balenpers zelf gelegd.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:08

Ik denk dat alle verharding regelmatig schoon gemaakt zal moeten worden. Zelf heb ik rubber koeienmatten er rond liggen en die veeg ik dagelijks schoon, maar idd met nat weer worden ze niet helemaal schoon.
Maar daarom krijgen ze dan ook maandelijks een kuurtje Psyllium Husks.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:13

BillyYasmine schreef:
Ik denk niet dat ik er een apart topic van mag maken, vandaar probeer ik het even in dit topic:

Mag ik specifiek jullie verhardingen rond voerplekken eens zien?
Specifiek oplossingen enkel rond en onder de voerplek (dus geen 30m2 ofzo, daar hebben we helaas de mogelijkheid niet tot). Matten, tegels, tot zelfs bakken onder netten,... Alles wat ervoor zorgt dat het hooi zo proper mogelijk blijft als het naast het net of de bak valt.

Momenteel hebben we rubberen tegels, maar misschien zie ik iets over het hoofd. De rubberen tegels worden snel vuil en kuisen niet gemakkelijk proper vind ik, zeker niet als het even nat is geweest. Ik zoek vooral een oplossing om het hooi dat naast de hooibak of onder het hooinet valt netjes te houden zodat het niet in het zand/modder terecht komt.

(1 van mijn clowns eet dit gewoon op en ik wil geen 2de keer zandkoliek meemaken).


Betonplaten

Afbeelding

Stoeptegels met stoepbandjes, maar hier ligt het pas net dus nog veel zand ivm invegen


Afbeelding

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:48

Als iemand nog op zoek is naar een grote niet al te dure slow-feeder, wij hebben laatst deze van agrarzone besteld:

https://agrarzone.co.uk/busse-hay-net-professional

Past super veel in en is ook makkelijk te vullen. Echt een aanrader, hoewel ik geen idee heb hoe lang hij meegaat aangezien we hem pas een paar weken hebben. (Komt trouwens uit Duitsland, verzending duurt niet al te lang en doen ook absoluut niet moeilijk over terugsturen)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:10

Sophie_Wind schreef:
Als iemand nog op zoek is naar een grote niet al te dure slow-feeder, wij hebben laatst deze van agrarzone besteld:

https://agrarzone.co.uk/busse-hay-net-professional

Past super veel in en is ook makkelijk te vullen. Echt een aanrader, hoewel ik geen idee heb hoe lang hij meegaat aangezien we hem pas een paar weken hebben. (Komt trouwens uit Duitsland, verzending duurt niet al te lang en doen ook absoluut niet moeilijk over terugsturen)


Deze heb ik ook gehad, met week of wat gingen ze allemaal beetje bij beetje kapot.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:37

[quote="woepsie90"]Mijn slowfeeder, gewoon een giga hooinet in een vat :+ Krijg ‘m net opgetild als ‘ie helemaal volgestouwd is.


Afbeelding


Hoe maak je het net vast? Ik heb zowel dezelfde bak als hetzelfde hooinet, haha!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:37

Nog tips voor een hooinet met 6 cm mazen? Afmetingen iets van 1.50 bij 90 tot een 1 meter ongeveer en liefst gelijk leverbaar?
Mijn bestelling bij Equiculinair is inmiddels geannuleerd want deze is kwijt geraakt bij de Duitse post..

Bregosi
Berichten: 26
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:46

nanoukkie schreef:
woepsie90 schreef:
Mijn slowfeeder, gewoon een giga hooinet in een vat :+ Krijg ‘m net opgetild als ‘ie helemaal volgestouwd is.


[ [url=m/2MaxdN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe maak je het net vast? Ik heb zowel dezelfde bak als hetzelfde hooinet, haha!


Ik heb aan beide kanten 2 gaatjes geboord, draadje erdoor en musketon of karabijnhaak eraan vast.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:39

meiske1577 schreef:
Nog tips voor een hooinet met 6 cm mazen? Afmetingen iets van 1.50 bij 90 tot een 1 meter ongeveer en liefst gelijk leverbaar?
Mijn bestelling bij Equiculinair is inmiddels geannuleerd want deze is kwijt geraakt bij de Duitse post..


Ik zou informeren bij paardeerlijk of ze dat kunnen regelen voor je, ook als het niet op de site staat. Ze hebben bij ons maatwerk geregeld

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:22

Maartje1990 schreef:
Ik zou informeren bij paardeerlijk of ze dat kunnen regelen voor je, ook als het niet op de site staat. Ze hebben bij ons maatwerk geregeld


Het staat inderdaad niet op de site, maar zal er eens een berichtje aan wagen. Hoop op korte termijn iets te vinden :)

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:41

Fijne topic! En inspirerend, hit 3 vraagjes:
1. Heeft ooit iemand kunnen vinden of het erg is dat een 3 jarige veel uit een hooinet eet?
2. Tips om een hooinet te bevestigen in een paddock met overal stroomdraad behalve bij de bodem van de palen tot 20 cm daarboven. Ik merk dat mijn jonkie graag bezig is met z'n benen dus ben bang dat hij ergens in komt vast te zitten. Dacht zelf aan een grote ton met daaroverheen een hooinet en daarnaast nog z'n hooibal.

Zijn deze ook sterk genoeg op om de grond te leggen ipv op te hangen?
https://www.dekroo.nl/products/hay-slow ... 87EALw_wcB

Daarnaast wilde ik misschien z'n voerbal voor brokjes in een ton leggen? Ik merk dat m'n jonkie snel zand gaat eten zodra hij ook maar eventjes niks te doen heeft -O- dus alle inspiratie om hem (veilig) bezig te houden is welkom.

Zo te zien voeren jullie wilgen takken ook in de winter?

BinkydeshetJarig
Berichten: 42
Geregistreerd: 31-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:47

Marjo89 schreef:
Ik heb vorige week netten besteld bij Zeldenrust haystack. Zeer tevreden.
Ik wilde kleinere mazen van 2 x 2
Snelle fijne service.
[ [url=m/GvSIM3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ook aangeschaft. Maar hooi blijft er in zitten. Pony's lijken er niet uit te kunne eten. Iemand tips? Kan ik de gaten groter knippen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:23

Blaze1994 schreef:
Fijne topic! En inspirerend, hit 3 vraagjes:
1. Heeft ooit iemand kunnen vinden of het erg is dat een 3 jarige veel uit een hooinet eet?
2. Tips om een hooinet te bevestigen in een paddock met overal stroomdraad behalve bij de bodem van de palen tot 20 cm daarboven. Ik merk dat mijn jonkie graag bezig is met z'n benen dus ben bang dat hij ergens in komt vast te zitten. Dacht zelf aan een grote ton met daaroverheen een hooinet en daarnaast nog z'n hooibal.

Zijn deze ook sterk genoeg op om de grond te leggen ipv op te hangen?
https://www.dekroo.nl/products/hay-slow ... 87EALw_wcB

Daarnaast wilde ik misschien z'n voerbal voor brokjes in een ton leggen? Ik merk dat m'n jonkie snel zand gaat eten zodra hij ook maar eventjes niks te doen heeft -O- dus alle inspiratie om hem (veilig) bezig te houden is welkom.

Zo te zien voeren jullie wilgen takken ook in de winter?


Ligt eraan natuurlijk of je afwisselt qua aanbieden. Als een 3 jarigge 24/7 in dezelfde houding staat te eten, is dat minder goed.

Wij hebben rondom stroom bovenop het hek, maar daar hangen geen netten. We hebben meerdere hooibakken dat ze met de neus naar beneden eten.
2 hebben een net overdwars hangen. Dus geen net aan de buitenkant, alleen in de bak.

En dan in de schuilstal hangen de netten aan haken, maar die zijn vrij groot, dus hangen van 50cm boven de grond tm 2meter.
Nu eten ze daar meer, maar ze pakken een pluk en staan dat dan vaak in een andere houding weg te kauwen. Straks lopen ze weer vol rond en laten we die netten weer af en toe weg.

Maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van de andere paarden waar hij mee samen staat.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:33

Binkydeshet schreef:
Marjo89 schreef:
Ik heb vorige week netten besteld bij Zeldenrust haystack. Zeer tevreden.
Ik wilde kleinere mazen van 2 x 2
Snelle fijne service.
[ [url=m/GvSIM3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ook aangeschaft. Maar hooi blijft er in zitten. Pony's lijken er niet uit te kunne eten. Iemand tips? Kan ik de gaten groter knippen?


Waren de ponies het al gewend om uit een slowfeeder te eten...? Hier eten ze prima uit 20mm mazen, maar we zijn jaren geleden begonnen met 60mm en steeds als ze dan weer teveel gingen verspillen zijn we kleiner gegaan.

Eergisteren heb ik wel 2 gebruiksklare 45mm hooinetten hier uit de webshop-voorraad gepakt om die te gaan gebruiken nu het zo koud is, voor mevrouw "dagje ouder" zodat ze weer een stuk sneller kunnen eten. Maar zodra er weer teveel gemorst wordt gaan we lekker weer terug naar de 20mm netten :j

Ik zou eigenlijk niet gaan knippen maar dan liever een een net met wat grotere mazen erbij kopen en deze achter de hand houden voor als ze daar te handig mee worden. Als je toch wilt knippen kan je wellicht eens beginnen met 1 of 2 gaten vergroten zodat je daar eetgaten krijgt en niet je hele net meteen naar zijn grootje is?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:40

Grrrr. Wij hebben in de schuilstal netten hangen. Die hangen dus van ongeveer 50cm boven de grond tm 2 meter hoog.
Maar de kune kune kan dus net vanuit de onderkant vreten en die maakt alle netten kapot.

Straks lopen ze weer meer rond en we gaan het sowieso anders doen, maar netten zijn dus niet varkens proof...........
Waar er genoeg resten op de grond liggen die ze normaal ook eten en ook nog zelf hooi hebben bij hun hokje.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:32

Ik heb altijd begrepen dat er eigenlijk zowat niks is dat varkens-proof is...? :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:40

pmarena schreef:
Ik heb altijd begrepen dat er eigenlijk zowat niks is dat varkens-proof is...? :=


Hahaha, Ja, ze moeten niet echt de kans krijgen. We noemen haar altijd terror Bella. De kleine is veel rustiger wat dat betreft.

Momenteel kunnen ze niet de wei op, dus eten hooi. Er ligt genoeg op de grond en dat eten ze ook. Ze hebben ook een eigen stukje, maar overdag lopen ze bij de paarden. Alleen de kune kune kan bij de onderkant van het net.

En het stomme is...........Ik gaf bij hun een netje hooi en dat lieten ze links liggen, of hangen dan.

Mijn man hangt de netten wat meer op. Ik krijg dat niet voor elkaar. En als het leeg raakt, zakt het wat meer.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:18


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:21

superpony schreef:
Blaze1994 schreef:
Fijne topic! En inspirerend, hit 3 vraagjes:
1. Heeft ooit iemand kunnen vinden of het erg is dat een 3 jarige veel uit een hooinet eet?
2. Tips om een hooinet te bevestigen in een paddock met overal stroomdraad behalve bij de bodem van de palen tot 20 cm daarboven. Ik merk dat mijn jonkie graag bezig is met z'n benen dus ben bang dat hij ergens in komt vast te zitten. Dacht zelf aan een grote ton met daaroverheen een hooinet en daarnaast nog z'n hooibal.

Zijn deze ook sterk genoeg op om de grond te leggen ipv op te hangen?
https://www.dekroo.nl/products/hay-slow ... 87EALw_wcB

Daarnaast wilde ik misschien z'n voerbal voor brokjes in een ton leggen? Ik merk dat m'n jonkie snel zand gaat eten zodra hij ook maar eventjes niks te doen heeft -O- dus alle inspiratie om hem (veilig) bezig te houden is welkom.

Zo te zien voeren jullie wilgen takken ook in de winter?


Ligt eraan natuurlijk of je afwisselt qua aanbieden. Als een 3 jarigge 24/7 in dezelfde houding staat te eten, is dat minder goed.

Wij hebben rondom stroom bovenop het hek, maar daar hangen geen netten. We hebben meerdere hooibakken dat ze met de neus naar beneden eten.
2 hebben een net overdwars hangen. Dus geen net aan de buitenkant, alleen in de bak.

En dan in de schuilstal hangen de netten aan haken, maar die zijn vrij groot, dus hangen van 50cm boven de grond tm 2meter.
Nu eten ze daar meer, maar ze pakken een pluk en staan dat dan vaak in een andere houding weg te kauwen. Straks lopen ze weer vol rond en laten we die netten weer af en toe weg.

Maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van de andere paarden waar hij mee samen staat.


Ja precies.. Hij eet wel wat met z'n hoofd omlaag maar dat is denkik max een uur dus dat wil ik uitbreiden met z'n bal of evt ook een bak met een net. Hij is nog 1.5 week hengst en staat momenteel alleen dus heb nu even met niemand rekening te houden voorlopig. Wel gaat die bal naar de buurman rollen denkik maargoed dat zien we daarna wel weer.