[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:40

Wiwabalia schreef:
Wij krijgen hooihutjes waar een volledige vierkante baal in gaat, moet denk ik wel op een frame.. want hoe doen jullie nu die hele baal erin dan?

En mag ik gelijk vragen hoelang jullie met 1 zo’n baal doen, ervan uit gaan dat het winter periode is zegmaar.

Sorry voor de vele vragen, wij gaan met zijn 4en een prachtig stuk huren waar 6 paarden opkomen en het is voor het eerst dat wij alles in eigen beheer gaan houden.


Op dit moment gooi ik net erover, kantelen we hem met de tractor en rijg hem aan d'r onderkant dicht maar wil eigenlijk het anders gaan doen. Als dit enige is wat je geeft, ik denk minder dan een week. Ik heb het voor 12 paarden en dan heb ik nog op heel veel andere plekken hooi

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:49

Wij willen 2 of 3 hooihutten waar een volledige baal ingaat.

Volgens onze berekening zouden we met 6 balen per maand uit moeten komen, maar wij missen echt de ervaring daarin, dus vind het een lastige..

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:17

@ Wiwabalia; in de winterperiode doen wij met een grote lange rechthoekige baal gemiddeld 12 tot 14 dagen met 3 (cob maat) paarden

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:47

Coentjuh schreef:
@ Wiwabalia; in de winterperiode doen wij met een grote lange rechthoekige baal gemiddeld 12 tot 14 dagen met 3 (cob maat) paarden


Oke dankje, daar kan ik wel wat mee.

Malenka

Berichten: 7617
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:22

Zo'n pak gaat hier met twee paarden ongeveer twee weken mee.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:32

Ja dus de berekening van ong. 6 balen per maand voor 6 paarden klopt wel een beetje..

Malenka

Berichten: 7617
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:04

Dat denk ik ook wel ja.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:15

Dat is zo niet te zeggen. Ligt echt aan het gewicht van de balen, en de eetbehoefte van je paarden.

Hier wel een grote vierkante pakken van 350kg gehad, maar ook wel eens wat lossere geperste lichtere van 70cm hoog. En ook wel eens grote pakken die richting de 500kg gingen.

Cchanny

Berichten: 8868
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:24

Hi! Ik kom even binnenvallen.

Ik ben op zoek naar een groot hooi net met zeer fijne mazen van 2x2.
Ik heb wel wat oudere berichten gelezen, maar ben benieuwd naar ervaringen en tips voor hooinetten.

Lenexa

Berichten: 608
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:16

Cchanny schreef:
Hi! Ik kom even binnenvallen.

Ik ben op zoek naar een groot hooi net met zeer fijne mazen van 2x2.
Ik heb wel wat oudere berichten gelezen, maar ben benieuwd naar ervaringen en tips voor hooinetten.


Ik heb een grote van Hayrust, ontzettend duur maar werkt in principe prima. Ik heb voor in een kuubkist een los stuk net gekocht bij barefoot saddle, dit is, denk ik kleiner dan 2x2 in vergelijking met de Hayrust, en werkt voor mijn Haflinger het beste.

Cchanny

Berichten: 8868
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:00

Lenexa schreef:
Cchanny schreef:
Hi! Ik kom even binnenvallen.

Ik ben op zoek naar een groot hooi net met zeer fijne mazen van 2x2.
Ik heb wel wat oudere berichten gelezen, maar ben benieuwd naar ervaringen en tips voor hooinetten.


Ik heb een grote van Hayrust, ontzettend duur maar werkt in principe prima. Ik heb voor in een kuubkist een los stuk net gekocht bij barefoot saddle, dit is, denk ik kleiner dan 2x2 in vergelijking met de Hayrust, en werkt voor mijn Haflinger het beste.

Bedoel je niet Zeldenrust Haystack?

Ik heb daar ook naar zitten kijken, als hij duur is maar zijn geld waard, dan vind ik die aanschaffen geen probleem.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:00

Mijn paard had daar binnen een half jaar een groot gat in...

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:48

Vraagje voor alle mensen met een metalen frame;
Ik heb buizen van 33mm, deze zitten ook vast met een kliksysteem zodat ze de bak niet uit kunnen. Nu heb ik drie frames erbij gemaakt van buizen van 48mm, waardoor het frame veel(!) zwaarder is. Heeft iemand hetzelfde formaat metalen buizen? Zo ja, krijgen jullie paarden die er nog uit of is het zwaar genoeg zonder bevestigen?

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:58

Bij mijn shet en b pony ligt het los. Bij mijn welsh cob moet hij vast. Dit tilt frame en bak op

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:06

Jij hebt ook een 48mm frame? Bakken tillen ze niet op, maar het 33mm frame lukt ze soms wel, vandaar dat ik daar wat heb aangepast?

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:50

Ja klopt..

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:16

De hooinetten van Zeldenrust Haystack zijn fantastisch, met de eerste groene heb ik meer dan 6 jaar gedaan en gebruik ze nu nog in de wei al is de bovenrand een beetje stuk. Geen kleinere mazen nemen als 3x3, anders werkt het frustrerend. Recent nieuwe besteld voor thuis, met RVS. Zeer tevreden.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:20

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat 3 bij 3 ook erg frustrerend kan werken als je knollies daar inmiddels alweer hele plukken doorheen trekken alsof er nauwelijks een net omheen zit.... en je een koudbloedje dan alsnog kan rollen := Het ene paard is handiger dan het andere :)

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:37

Veel is ook afhankelijk van de grofheid van het hooi.

Cchanny

Berichten: 8868
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:41

hahahatsjoe schreef:
De hooinetten van Zeldenrust Haystack zijn fantastisch, met de eerste groene heb ik meer dan 6 jaar gedaan en gebruik ze nu nog in de wei al is de bovenrand een beetje stuk. Geen kleinere mazen nemen als 3x3, anders werkt het frustrerend. Recent nieuwe besteld voor thuis, met RVS. Zeer tevreden.

Hij moet minder snel zijn hooi naar binnen kunnen werken. Vandaar dat ik 2x2 zoek. We hebben al 3x3 en dat gaat nog vrij vlot. Vandaar :)

Goed om te horen dat de kwaliteit van de haystack goed zijn

Lenexa

Berichten: 608
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:54

Ik bedoelde idd de Haystack :) De mijne heeft er na een winter ook wel een gat in, maar ik verwacht ook niet anders. Het hangt bij mij 24/7 buiten, ze rukt er echt aan en rukt ook dikkere plukken eruit dan dat er door het gat heen kunnen. Er is weinig wat dan heel blijft.
Het enige net wat nog geen schade heeft is de 2,5x2,5 van shires. Die heeft ze al een stuk langer en daar is alles nog heel.
Niet kleiner dan 3x3 is echt onzin, mijn pony eet daar uit alsof het los in haar stal ligt. Sommige paarden moeten echt een stuk meer geremd worden. Ik zie de mijne nooit gefrustreerd, het houdt haar wel goed bezig en ze krijgt een normale hoeveelheid hooi binnen.

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:56

Je zou ook nog 2 slowfeeders over elkaar kunnen doen.
Hier halen ze het ook makkelijk uit een 3x3. Uit die van Equiculinair het makkelijkst. Die van Paardeerlijk zijn veel stugger, daar gaat het minder makkelijk. En een groot verschil tussen netten die tegen een wand hangen of echt helemaal vrij. Tegen een wand is ook makkelijker.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:54

Lenexa schreef:
Ik bedoelde idd de Haystack :) De mijne heeft er na een winter ook wel een gat in, maar ik verwacht ook niet anders. Het hangt bij mij 24/7 buiten, ze rukt er echt aan en rukt ook dikkere plukken eruit dan dat er door het gat heen kunnen. Er is weinig wat dan heel blijft.
Het enige net wat nog geen schade heeft is de 2,5x2,5 van shires. Die heeft ze al een stuk langer en daar is alles nog heel.
Niet kleiner dan 3x3 is echt onzin, mijn pony eet daar uit alsof het los in haar stal ligt. Sommige paarden moeten echt een stuk meer geremd worden. Ik zie de mijne nooit gefrustreerd, het houdt haar wel goed bezig en ze krijgt een normale hoeveelheid hooi binnen.


Pmarena bedoelde dat het voor háár frustrerend is als ze zo snel eten uit een 3x3

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:05

Maken jullie frames zelf van pallet buizen?

Wij gaan voor ons stekkie in eigen beheer van die hooihuisjes maken waar minimaal een volledige baal in past, wellicht twee naast elkaar.

Maar dan moeten we waarschijnlijk zelf het frame maken wat eroverheen past.

Afbeelding

Lenexa

Berichten: 608
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:03

Maartje1990 schreef:
Pmarena bedoelde dat het voor háár frustrerend is als ze zo snel eten uit een 3x3


Dat snapte ik, maar degene voor haar noemde het frustrerend voor de paarden als het kleiner is dan 3x3.
En dat is niet altijd waar. Al hoewel ze het vast wat frustrerend vind, want ze zou het liefst 30 kilo hooi per dag naar binnen schuiven. Liggend, als het even kon ;)