Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:17

Mijn ervaring is dat als je het 's avonds klaar zet voor morgen in een goed afsluitbare emmer oid dat je net zo lang bezig bent om het deksel er af te krijgen als je de deur van het slot haalt :)
Een ingebouwde kast -zéker tegen een buitenmuur- zou ik niet aanraden. Door het vaak ontbreken van goede isolatie geeft dat vaak júist veel vocht.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:52

DubbelFun schreef:
Mijn ervaring is dat als je het 's avonds klaar zet voor morgen in een goed afsluitbare emmer oid dat je net zo lang bezig bent om het deksel er af te krijgen als je de deur van het slot haalt :)
Een ingebouwde kast -zéker tegen een buitenmuur- zou ik niet aanraden. Door het vaak ontbreken van goede isolatie geeft dat vaak júist veel vocht.


Dan is er nog het 1 en ander om over na te denken :D

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:53

Veulen84 schreef:
Gebruik bakken om flessen en peesbeschermers rechtop in te zetten. Dan kan je er heel veel kwijt in zo'n vak. Een bak trek je ook makkelijk naar voren. Onder je zadel kan ook mooi een krat staan voor poetspullen. Dan passen je schoenen en snoepjes waarschijnlijk in zo'n zijvak.


Nog bedankt voor de tips, de kast is weer netjes


Afbeelding

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:33

Ik kijk hier al n tijdje mee, mijn paard is (intern) verhuisd naar n zee container met verharde uitloop ipv een binnen stal. Die container was ruim genoeg dat we achterin een zadelkamer hebben gemaakt.

De wanden zien er niet uit en twijfel nog of ik daar wat aan gaan doen. Zodra ik een keer ga samen wonen ga ik ook van stal verhuizen alleen nog geen idee wanneer :')

Maar dit is nu mijn eigen zadelkamer
(Heb bewust een oud dekje naast de muur hangen om mijn mooie te ‘beschermen’)

Afbeelding
Heb zelf met touw en pvc buizen een soort hanger voor m’n beenbeschermers gemaakt

Afbeelding

Afbeelding


En zijn stal
Afbeelding

En de uitloop
Afbeelding

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:03

Thirza schreef:
Ik kijk hier al n tijdje mee, mijn paard is (intern) verhuisd naar n zee container met verharde uitloop ipv een binnen stal. Die container was ruim genoeg dat we achterin een zadelkamer hebben gemaakt.

De wanden zien er niet uit en twijfel nog of ik daar wat aan gaan doen. Zodra ik een keer ga samen wonen ga ik ook van stal verhuizen alleen nog geen idee wanneer :')

Maar dit is nu mijn eigen zadelkamer
(Heb bewust een oud dekje naast de muur hangen om mijn mooie te ‘beschermen’)

[ [url=m/9HNtuO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb zelf met touw en pvc buizen een soort hanger voor m’n beenbeschermers gemaakt

[ [url=m/jmLMbB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EuIGCd.jpg]Afbeelding[/url] ]


En zijn stal
[ [url=m/IswAVl.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de uitloop
[ [url=m/lvMnQU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit, en wat handig dat dat zo kan, heb je alles lekker binnen handbereik.

Tirzasarah10 ik ben heel benieuwd hoe je het gaat indelen en of je keuze hebt kunnen maken over het voor in of buiten je zadelkamer etc :) Mijn ervaring is dat het inderdaad prettig is om te weten dat als de paarden ontsnappen ze niet bij het krachtvoer kunnen komen. Er kan dan ook niet ongewenst gevoerd worden (mocht er iemand in de schuur komen). En ongedierte heb je helaas overal.. dan maakt het niet uit of je wel of geen voer in de zadelkamer hebt staan. Je kan eventueel uit voorzorg zo'n afgesloten gifbak met blauwe blokken neerzetten.

Mijn zadelkast die ik inmiddels al ruim 2 jaar geleden (als het al geen 3 jaar is) heb gemaakt erger ik me steeds meer aan de indeling... Moet dus nog maar even heel hard gaan nadenken of ik niet iets kan verbouwen of veranderen, ik kan nu niet alles logisch kwijt..

joyce83

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:56

Aangezien dat we enkele aanpassingen moeten gaan doen wil ik het ook gelijk goed doen. Nu we een tweede paard met dekens gaan krijgen lijkt het mij wel handig om een dekenrek aan te schaffen.. Maar is dat wel handig? Komt dus in de zadelkamer te hangen. Hoe zijn jullie ervaringen ermee? vaak denk ik oh wat handig en later denk ik dan weer nou dat was het geld ook niet waard.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:16

Ze zijn idd aardig aan de prijs en als je een middag een pijpenbuigtang huurt bij de DHZ en je koopt wat CV-pijp en wat beugels maak je hem heel simpel zelf.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:29

Gezien de ijzer prijzen die er nu zijn is het rek zelf absoluut niet duur. Ik heb er 1 omdat we die toen hadden gekocht, achteraf hadden een paar houten balkjes ook voldoende geweest. Ik draai mijn dekenrek nl nooit. Daarom zou ik als ik er nu 1 zou maken hem van hout maken en ze dan voldoende uit elkaar hangen zodat ze goed kunnen drogen. Als je perse een echt dekenrek wilt zou ik voor 2de hands kijken. Als ik na ga wat dat ding gekost heeft en dan het gebruik er van, is het een mega duur ding geweest.

joyce83

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:43

Ik heb eentje tweedehands gezien. Qua prijs dus stukje goedkoper als een nieuwe in elk geval. Alleen een eind bij mij uit de buurt maar dat is misschien nog wel het minste probleem :)

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:12

Ik heb er een en ik vind hem geweldig. Maar ik hang er ook vanalles aan: dekens, dekjes, longeer singels, handdoekje…

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:11

Ik heb al een tijdje een ontwerp staat voor een nieuwe zadelkast en deze winter zou ik me er toch eens aan zetten om ze effectief te maken.

Behalve OSB, welke materialen hebben jullie gebruikt en waarom? Op onze stal staan de kasten overdekt, maar niet echt binnenklimaat, ook niet echt buitenklimaat. Dus ik wil wel graag iets hebben dat wat vochtbestendig is, of het uiteindelijk lakken. Multiplex en betonplex zijn opties, HPL meubelplaat vind ik al snel aan de dure kant ...behandelde MDF en lakken heb ik al aan gedacht, maar ik vraag me af of dat genoeg bestand zal zijn tegen vochtigere periodes. Hebben jullie nog ideeën voor betaalbare plaatmaterialen?

Geen OSB omdat mijn huidige kast daar deels uit gemaakt is en ik ondervind na een goed jaar toch al wel wat slijtage en dat materiaal kan heel slecht om met vocht.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:23

Betonplex is dan de beste keus, maar ook duur. MDF en OSB kunnen het minst goed tegen vocht en vragen meer onderhoud qua verf etc.
Trespa is geweldig spul, maar ook duur én dan moet je eerst een geraamte maken om het tegen aan te doen, want die plaatjes zijn niet zo dik.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:23

Jenara schreef:
Ik heb al een tijdje een ontwerp staat voor een nieuwe zadelkast en deze winter zou ik me er toch eens aan zetten om ze effectief te maken.

Behalve OSB, welke materialen hebben jullie gebruikt en waarom? Op onze stal staan de kasten overdekt, maar niet echt binnenklimaat, ook niet echt buitenklimaat. Dus ik wil wel graag iets hebben dat wat vochtbestendig is, of het uiteindelijk lakken. Multiplex en betonplex zijn opties, HPL meubelplaat vind ik al snel aan de dure kant ...behandelde MDF en lakken heb ik al aan gedacht, maar ik vraag me af of dat genoeg bestand zal zijn tegen vochtigere periodes. Hebben jullie nog ideeën voor betaalbare plaatmaterialen?

Geen OSB omdat mijn huidige kast daar deels uit gemaakt is en ik ondervind na een goed jaar toch al wel wat slijtage en dat materiaal kan heel slecht om met vocht.


Kun je niet eerst een goed frame maken en daar osb tegen aanschroeven? Hier blijven de kasten met frame aanzienlijk beter dan de kasten zonder frame. Ook gewoon onder overkapping. Wij (op stal) heb 't idee dat schroeven in de kopse kant gewoon niet sterk genoeg is.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:31

Steigerhout werkt ook goed en underlayment ook. Ik zelf heb betonplex voor mijn kasten en persoonlijk vind ik het heel fijn. In november ga ik mijn kast/kamer van Steigerhout maken, puur omdat ik betonplex wit te wit vind en bruin te donker. Schilderen van betonplex zie ik niet zitten.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:28

DubbelFun schreef:
Betonplex is dan de beste keus, maar ook duur. MDF en OSB kunnen het minst goed tegen vocht en vragen meer onderhoud qua verf etc.
Trespa is geweldig spul, maar ook duur én dan moet je eerst een geraamte maken om het tegen aan te doen, want die plaatjes zijn niet zo dik.


Dat dacht ik al wel, als je natuurlijk om de zoveel tijd moet herschilderen bij MDF, ben je met degelijke betonplex op lange termijn wel beter af, dus eventueel wel de moeite om in te investeren.
Trespa vind ik inderdaad echt te duur.
Een geraamte komt er zowieso, dus op zich is de draagsterkte van de platen iets minder van belang.


Faya__ schreef:
Kun je niet eerst een goed frame maken en daar osb tegen aanschroeven? Hier blijven de kasten met frame aanzienlijk beter dan de kasten zonder frame. Ook gewoon onder overkapping. Wij (op stal) heb 't idee dat schroeven in de kopse kant gewoon niet sterk genoeg is.


Een frame komt er dus zowieso, maar zelfs de open kopse kanten van mijn huidige kast (dus van de inlegplanken) vertonen al slijtage, omdat we dus blijkbaar toch met een vrij vochtige omgeving zitten, vandaar dat ik niet opnieuw voor OSB wil gaan, plus dat ik de look ook echt niet mooi vind, dus wil gerust iets meer betalen voor een degelijker materiaal. (maar nu ook geen 6x zoveel voor bv. trespa :') )

tirzasarah10 schreef:
Steigerhout werkt ook goed en underlayment ook. Ik zelf heb betonplex voor mijn kasten en persoonlijk vind ik het heel fijn. In november ga ik mijn kast/kamer van Steigerhout maken, puur omdat ik betonplex wit te wit vind en bruin te donker. Schilderen van betonplex zie ik niet zitten.


Met het type frame dat ik wil gaan steigerhouten planken echter niet werken en ik ondervind bij anderen hiermee ook het nadeel dat als je planken niet 100% recht zijn, of nadien wat zetten, je gemakkelijk kieren en spleten krijgt, waar hier op stal echt meteen allerlei ongedierte door naar binnen geraakt (spinnen, insecten enzo)
Als ik voor betonplex ga, wil ik ook gaan voor de groene variant of een andere kleur, kost net ietsje meer nog, maar is wel een stuk mooier inderdaad.

Ik denk dat ik de prijzen voor betonplex hier eens ga navragen! Bedankt voor de tips en ervaringen!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:40

Jenara schreef:
DubbelFun schreef:
Betonplex is dan de beste keus, maar ook duur. MDF en OSB kunnen het minst goed tegen vocht en vragen meer onderhoud qua verf etc.
Trespa is geweldig spul, maar ook duur én dan moet je eerst een geraamte maken om het tegen aan te doen, want die plaatjes zijn niet zo dik.


Dat dacht ik al wel, als je natuurlijk om de zoveel tijd moet herschilderen bij MDF, ben je met degelijke betonplex op lange termijn wel beter af, dus eventueel wel de moeite om in te investeren.
Trespa vind ik inderdaad echt te duur.
Een geraamte komt er zowieso, dus op zich is de draagsterkte van de platen iets minder van belang.


Faya__ schreef:
Kun je niet eerst een goed frame maken en daar osb tegen aanschroeven? Hier blijven de kasten met frame aanzienlijk beter dan de kasten zonder frame. Ook gewoon onder overkapping. Wij (op stal) heb 't idee dat schroeven in de kopse kant gewoon niet sterk genoeg is.


Een frame komt er dus zowieso, maar zelfs de open kopse kanten van mijn huidige kast (dus van de inlegplanken) vertonen al slijtage, omdat we dus blijkbaar toch met een vrij vochtige omgeving zitten, vandaar dat ik niet opnieuw voor OSB wil gaan, plus dat ik de look ook echt niet mooi vind, dus wil gerust iets meer betalen voor een degelijker materiaal. (maar nu ook geen 6x zoveel voor bv. trespa :') )

tirzasarah10 schreef:
Steigerhout werkt ook goed en underlayment ook. Ik zelf heb betonplex voor mijn kasten en persoonlijk vind ik het heel fijn. In november ga ik mijn kast/kamer van Steigerhout maken, puur omdat ik betonplex wit te wit vind en bruin te donker. Schilderen van betonplex zie ik niet zitten.


Met het type frame dat ik wil gaan steigerhouten planken echter niet werken en ik ondervind bij anderen hiermee ook het nadeel dat als je planken niet 100% recht zijn, of nadien wat zetten, je gemakkelijk kieren en spleten krijgt, waar hier op stal echt meteen allerlei ongedierte door naar binnen geraakt (spinnen, insecten enzo)
Als ik voor betonplex ga, wil ik ook gaan voor de groene variant of een andere kleur, kost net ietsje meer nog, maar is wel een stuk mooier inderdaad.

Ik denk dat ik de prijzen voor betonplex hier eens ga navragen! Bedankt voor de tips en ervaringen!

Je zou, maar misschien ben ik wat laat met deze tip, nog kunnen kijken voor watervast berken multiplex. Dit is ‘houtlook’ en mits goed afgewerkt bijzonder bestendig. Is te verkrijgen in verschillende diktes van ik meen 6, 8, 12, 15, 18 , 22 en nog dikker maar voor een zadelkast zou ik 18mm aanhouden. Is stevig genoeg voor het dragen van wat zadelsteunen incl. zadels.

Ik weet niet in welke omgeving je zit maar je kan je altijd laten informeren bij Baars en Bloemhoff, zij hebben een net iets groter (lees heel veel keer groter) aanbod in plaatmateriaal van verschillende kwaliteiten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:32

AmyII schreef:
Je zou nog kunnen kijken voor watervast berken multiplex. Dit is ‘houtlook’ en mits goed afgewerkt bijzonder bestendig...

Multiplex is niet 'houtlook', maar gewoon écht hout :) alleen meerdere dunne laagjes die 'gedraaid' op elkaar zijn gelijmd. In sommige gevallen met watervaste lijm. Daar heb je dus aan de buitenkant totaal niets aan, want geen bescherming tegen vocht en dus moet het goed geverfd worden.

@TS: je zou eens kunnen zoeken op bouwfirma's die soms stroken Trespa aanbieden omdat ze over zijn van een project. Als je toch een geraamte maakt kun je dat aanpassen aan de breedte van de stroken.

Vuri

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:57

Mijn kast is van Underlayment en heb deze zelf nog 2x binnen en buitenkant in de beits gezet. Staat in een grote loods. Heb hem nu een jaar en ziet er nog top uit. Mijn tip is vooral zet je kast op goede draaibare wielen.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:38

Laatst mn kast weer netjes opgeruimd & alles in bakjes gesorteerd :D
Afbeelding

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:01

DubbelFun schreef:
AmyII schreef:
Je zou nog kunnen kijken voor watervast berken multiplex. Dit is ‘houtlook’ en mits goed afgewerkt bijzonder bestendig...

Multiplex is niet 'houtlook', maar gewoon écht hout :) alleen meerdere dunne laagjes die 'gedraaid' op elkaar zijn gelijmd. In sommige gevallen met watervaste lijm. Daar heb je dus aan de buitenkant totaal niets aan, want geen bescherming tegen vocht en dus moet het goed geverfd worden.

@TS: je zou eens kunnen zoeken op bouwfirma's die soms stroken Trespa aanbieden omdat ze over zijn van een project. Als je toch een geraamte maakt kun je dat aanpassen aan de breedte van de stroken.

Wat fijn deze reactie! Dank voor de extra info binnen mijn eigen vakgebied! :+ :')
En ja, het kan watervast verlijmd en vervolgens watervast afgewerkt worden. Trust me, dan blijft het langer ‘heel’ dan bijv. betonplex waarvan íédereen vergeet de zaagsnedes af te werken ;)

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:40

Weet iemand hoe die hangers waar dekjes in een ruitersportzaak meestal op hangen heten? Ze passen er zo perfect op en lijken mij erg handig. Het gaat dat worden of ik ga met hout aan de knutsel. Liefste heb ik die hangers maar als het niet te vinden is ga ik toch maar met hout verder

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:25

Voor degene die last van muizen en/of ratten hebben,ik heb een bordje met voer [muesli en biks] en een bordje water op de grond staan.De muizen gaan dan niet in je kasten op zoek naar voedsel.Ik vul elke keer het bordje bij.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:37

Dat misschien niet, maar je houdt wel de populatie in stand en laat die zelfs uitbreiden !!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:03

Ik kom hier snel ook wat plaatsen, ik ben met mijn vader bezig met het maken van een kast *\o/*
We gebruiken OSB platen die we gratis hebben gekregen van een vriend en overige dingen als frame en zadelsteunversteviging hebben we ook via een kennis die een houthandel heeft super mooi resthout gekregen. Lekker voordelig dus. Het wordt wel een zwaar ding, maar ik hoop dat die heel wat jaren zo mee gaat.


Over muizen gesproken, ik las ooit ergens dat pepermuntolie werkt om ze weg te houden. Dat ga ik denk ik proberen om muizen te voorkomen, watjes met pepermuntolie neerleggen in de kast.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:50

Als de kast zo zwaar wordt zou ik er ook meteen stevige wielen onder zetten, wel zo handig met verplaatsen :)