Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weidepomp

 
Profiel   

Ik zit te twijfelen , een watertank of weidepomp. heb geen auto door de weks ter beschikking en het is te ver om even water daarnaar toe te brengen, een weidepomp zou uitkomst bieden. Zie een Utina weidepomp staan, die ook voor paarden gebruikt wordt. iemand ervaringen met weidepompen? is het aan te raden of juist niet doen? Ik denk dan aan scenario;s dat de slang in de modder vast zuigt en de paarden dan zonder drinken staan. Of kan dat verholpen worden?

Wie heeft hier ervaring mee..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:06 



 
Profiel   

ben je wel dagelijks daar? anders een handpomp en zelf bijpompen, of een benzine pomp aansluiten en een 1000 litervat en deze bijvullen in de weekenden. Om diefstel te voorkomen deze na gebruik weer mee naar huis nemen Moet je alleen een put laten slaan als deze ernog niet is

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:17 



 
Profiel   

Wij hebben overal weidepompen staan , werkt ideaal , wij hebben met eigen bronnen ( buizen in de grond geslagen tot grondwaterdiepte of uit sloten. je zorgt bij sloten voor een rooster aan het einde zodat er niet dikke troep door de slang wilt. En een sloot tja hij zuigt pas blubber als de sloot leeg is. vaak zomermaanden. Paarden leren het trouwens snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:19 



 
Profiel   

@Lynn, nee ben niet dagelijks daar, wel om de dag. Er zit een sloot achter, moet even vragen of deze altijd gevuld is en schoon.
@tanjaatjuhh: Dat rooster is een goeie tip. Ik las dat de Utina wat zwaarder is dan de Eider klopt dat? En is het lastig een bron aan te boren of kun je em dan net zo goed in de sloot hangen..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:23 



 
Profiel   

Een waterpomp is ideaal op de weide.Ik heb er ook een die grondwater naar boven haalt.
Ook in de winter weinig last van bevriezen.Bij strenge vorst gewoon 2 thermoskannen heet water mee nemen en je ontdooit de pomp snel.
Ik zou zeggen,laat een bron slaan in je weiland en je hebt altijd water en geen gesjouw met water.
Bij een lange droogte heb je kans dat de sloot droog komt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:24 



 
Profiel   

Maar is een bron slaan nodig, weet niet of dat mag het is niet mijn weiland. Als de sloot grenst aan de weide is dat misschien wel het makkelijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:25 



 
Profiel   

Jawel maar wat als de sloot droog komt te staan?
Je weet dat we tegenwoordig ook lange droogte's hebben,waarbij zelfs de grote rivieren op grote stukken droog komt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:30 



 
Profiel   

Ja..ok. Maar dan zet ik tzt wel een watertank neer. Ook eerst maar even aanzien, als de dazen te erg worden en ik nog geen schuilmogelijkheid heb voor ze haal ik ze sowieso naar huis .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:43 



 
Profiel   

Om een bron te slaan heb je ook een vergunning nodig, je mag niet zomaar grondwater onttrekken nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:47 



 
Profiel   

Nee dat snap ik. waar is in Nederland nu geen vergunning voor nodig:) maar het is ook niet mijn land dus gebruik de sloot wel.(als ie schoon genoeg is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 10:54 



 
Profiel   

Wij hebben net een bron laten slaan en een pomp erop aangeloten in ons weiland. Wij hebben (na heel wat wikken en wegen ;) ) gekozen voor een blauwe Lister. Deze gaat écht heel gemakkelijk, en is dus ook te bedienen door onze shetlander. Ook wel naar een 2e hands Utina gekeken. Die hebben we laatst in het écht gezien en die ging toch nog best zwaar en stroef (waarschijnlijk door ouderdom hoor). Maar dat is dus wel iets om goed op te letten.

[ img ]

Voordeel van een bron in de grond is denk ik vooral ook de kwaliteit van het water. In een sloot langs de weilanden spoelt toch altijd een boel vervuiling (van gewoon zand en modder, tot meststoffen en algengroei), dat heb je met een bron in de grond minder snel.
Een boer in de buurt kan je wellicht wel helpen met een bron slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 11:09 



 
Profiel   

Utina en veel andere gewone koeienpompen zijn voor paarden te zwaar. Gebruik een speciale paardenpomp of een handpomp met bv specikuipen. Voordeel van een handpomp is dat je ook water kunt tappen voor bv afsponzen/wassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 11:35 



 

Wij hadden absoluut 0,0 voorzieningen bij onze weide. Ook geen stroom, etc.

Hebben toen een bron laten slaan en daar een handpomp op aangesloten.
Oud bad eronder.... Et Voilá: water!

Betekende in de winter wel dat de pomp na ieder gebruik helemaal leeg gepompt moest worden, slang afsluiten en het gat afsluiten. Anders vriest zo'n handpomp kapot of kan de slang in de bron kapot vriezen (of het water er in stijf bevriezen waardoor er ook geen water meer door kan).

In de zomer stond het waterpeil wel eens zo laag dat er vrij weinig water uit kwam. Maar dat was dan gewoon een kwestie van 2x zoveel pompen. Kreeg je wel heerlijke spierballen van :j


Een sloot zou ik persoonlijk nooit doen.
Daar kan ineens heel snel vervuiling in komen. Botulisme in de zomer, behoorlijke algproblemen. Verontreiniging door meststoffen van landbouwgrond eromheen, etc. etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 11:42 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties...! maar dan moet ik eerst informeren of de eigenaar en de gemeente daar moeilijk over doen, over het slaan van een bron . Gemeentes kunnen soms strikte regels hebben. En ik heb redelijke haast, mijn merries komen er volgende week zaterdag al te staan.
Ik ga eerst even informeren over hoe schoon de sloot is. Ik kan ook een grote watertank kopen, maar zie op marktplaats op dit moment niks staan in mijn buurt. Een watertank va 1000 liter doe je ook wel even mee. Maar goed het zijn 3 merries dus dat gata best snel denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 11:54 



 
Profiel   

als er een sloot is kunnen de paarden toch uit de sloot drinken.

als je dat niet wilt een grote cementbak en deze vullen met behulp van emmers water uit de sloot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 13:46 



 
Profiel   

Kan..ik heb op zich wel 4 van die cementbakken. Dus dat is ook een mogelijkheid. Maar misschien dat ik er toch eentje ga gebruiken in de sloot voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 15:21 



 
Profiel   

Ik had 2 van die pompen maar paarden snappen er niets van.
Dus nu cement bakken en badkuipen en als mijn opgevangen regen water op is pakken we uit de sloot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 16:10 



 
Profiel   

1000 litervat doe ik 2 weken mee met 3 paarden en een pony, alleen als het echt +30 graden is doe ik er minder lang mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 16:21 



 
Profiel   

Ik ben op zoek naar een 1000 liter vat maar op MP zie ik niks staan. Denk dat de paarden wel gaan berijpen hoe de pomp werkt , alsie maar niet te zwaar gaat. Maar mocht het niet lukken een 1000 liter tank te kopen dan vul ik mijn cementemmers met slootwater. Als ik je goed begrijp doe je daar dus wel even mee Lynn-Nikita..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 16:36 



 
Profiel   

Ik heb een 1000ltr vat en doe er 1 week mee in de zomer. (2 paarden van 1,60 een e pony 1,50, een shet en een c pony)
Deze pomp ik 1 keer in de week vol met grondwater.
Die vaten heten eigenlijk IBC vaten, wordt vaak vloeibaar stikstof in geleverd bij tuinders en loonwerkers, misschien kun je daar informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 16:45 



 
Profiel   

Ik heb ook 2 1000 ltr vaten, in nh weet ik ze tekoop, 35 euro geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 16:48 



 
Profiel   

ik ben op zoek naar een 1000 liter vat maar op MP zie ik niks staan.Kun je mij vertellen waar in de buurt ze te koop staan kevje06. Denk dat de paarden wel gaan berijpen hoe de pomp werkt , alsie maar niet te zwaar gaat. Maar mocht het niet lukken een 1000 liter tank te kopen dan vul ik mijn cementemmers met slootwater. Als ik je goed begrijp doe je daar dus wel even mee Lynn-Nikita..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 17:08 



 
Profiel   

Sprintje schreef

Wij gebruiken deze listerpompen ook. Alles drinkt eruit, ook de jonge veulentjes!
Om te voorkomen dat hij zich vastzuigt in de modder heb ik het uiteinde in een jerrycan vastgeknoopt.
Daar een gat of 30 in geboord en die zinkt wel naar de bodem, maar daardoor heb je wel altijd schoon water
zonder blubber.
Ik heb de pomp wel verankerd in de bodem met lange pinnen, anders kon ik ze elke dag uit het midden van de wei terugslepen
naar de waterkant :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 17:18 



 
Profiel   

Ik heb wel een telnr voor je.
Bij Hoorn in de buurt.

Mijn pompen zijn wel heel zwaar, dus niet vast in de wei, heb ze in een emmer (in de sloot).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 19:13 



 
Profiel   

Bedankt kevje, alleen ik woon in Gasselternijveen, das wel heel ver weg bij Hoorn, ik woon in de buurt van Groningen .
@Barvrouwke: dus je gebruikt de jerrycan als filter als het ware.. das ook ene goeie tip. Als iemand nog in mijn buurt of een weidepomp of een 1000 liter tank heeft staan dan heb ik interesse@
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-12 20:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen