[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:06

Keuze stallen

Huidige stal
- 24/7 buiten zomer en winter met meerdere schuilmogelijkheden in een kudde (paddock paradise)
- 24/7 hooi uit slowfeeders
- Nieuwe, gedraineerde track met heuvels e.d.
- Buitenbak heel het jaar goed (longeren en mennen)
- Fijne verzorgster
- 3 mest/voerdiensten per week (met mijn reuma vrij pittig, zeker in de winter)
- Uitrijmogelijkheden vrij beperkt
- Trailer op andere locatie / menwagen niet droog
- Pony is hier veel beter in haar vel komen te zitten
- Zal uiteindelijk plaats moeten maken voor woningbouw. Echter niet bekend wanneer, kan volgend jaar of bijv. over 3/4/5 jaar

Stal 2 (ongeveer 2x zo duur)
- Zomers 24/7 in paddock (ongeveer 12x20m) met maatjes. Winter bij slecht weer in de nacht op stal.
- Geen directe schuilmogelijkheid
- 24/7 hooi mogelijk
- Buitenbak heel het jaar goed (longeren en mennen)
- Onderling binnen/buiten zetten en voeren/mesten (kleinere groep, minder werk, maar wel dagelijks)
- Trailer op locatie, menwagen kan dan in de trailer droog staan
- Goede uitrijmogelijkheden
- Menvereniging in de buurt (lessen en wedstrijden)
- Verzorgster kan helaas niet mee
- Lange wachtlijst voor de stal, dus eigenlijk is dit de enige keer om hierheen te verhuizen. Stal in de omgeving met veel buiten (geen wei) en voldoende voorzieningen zijn er eigenlijk nauwelijks.

Huidige stal is 15 min met de auto. Stal 2 is nog geen 5 minuten met de auto. Echter zijn de benzinekosten geen probleem ivm zakelijke lease auto.

Beide stallen is weidegang mogelijk, maar voor ons geen optie met hoefbevangenheid in het verleden.

Ik ben al even aan het wikken en wegen.. en heb eigenlijk nog maar 2 dagen de tijd om te besluiten. Stal 2 heeft meer voordelen, alleen echter een groot nadeel en dag is de kleinere bewegingsruimte.

Wat zouden jullie doen? %)

Anoniem

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:30

Zonder twijfel stal 1.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:29

Absoluut stal 1

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:17

Je betaald een hoop geld en dan mag je buiten wat fijns voor je paard, het zelf ook fijn hebben.
Ik vind 24/7 niet heilig, en vind het juist fijn dat er een stal beschikbaar is als het rotweer is. Daarbuiten het gemak van je trailer en karretje op locatie, zou ik dus zeggen 2.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:36

Ik vind het heel lastig om haar ruimte te beperken (nogsteeds altijd veel meer dan menig ander paard hier in de regio) en dat voor mezelf te doen. De andere stal heeft namelijk voor mezelf meer positieve kanten. Zij gaat er niet op vooruit en ik denk dat dat mij tegenhoudt (wat terecht is denk haha).

Alleen de onzekerheid die het met zich mee brengt vanwege de plannen, blijft ook een punt. Aan de andere kant, kan ze wel weer min. een jaar of langer (laten we hopen) genieten.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:46

Zonder twijfel stal 1.
Voor je paardje is het daar veel fijner.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:27

Ik zou voor stal 2 gaan, betere optie voor jou reuma en ik denk dat dat ook zo zijn voordelen heeft voor je pony als jij minder hoeft te mesten ed., ik zou het persoonlijk geen probleem vinden het snachts op stal bij slecht weer. De betere uitrij mogelijkheden, het droog staan van je menwagen vind ik ook voordelen hebben ten opzichte van de grotere buitenruimte.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:37

Ik heb besloten om niet te verhuizen, alles in het belang van mijn pony! Ookal stond ik er al langer op de wachtlijst, past het nu niet meer bij ons.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:30

CoRiNa1983 schreef:
Ik zou voor stal 2 gaan, betere optie voor jou reuma en ik denk dat dat ook zo zijn voordelen heeft voor je pony als jij minder hoeft te mesten ed., ik zou het persoonlijk geen probleem vinden het snachts op stal bij slecht weer. De betere uitrij mogelijkheden, het droog staan van je menwagen vind ik ook voordelen hebben ten opzichte van de grotere buitenruimte.


Je hebt ook gelezen dat de paddock 12 bij 20 is?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:58

Gini schreef:
CoRiNa1983 schreef:
Ik zou voor stal 2 gaan, betere optie voor jou reuma en ik denk dat dat ook zo zijn voordelen heeft voor je pony als jij minder hoeft te mesten ed., ik zou het persoonlijk geen probleem vinden het snachts op stal bij slecht weer. De betere uitrij mogelijkheden, het droog staan van je menwagen vind ik ook voordelen hebben ten opzichte van de grotere buitenruimte.


Je hebt ook gelezen dat de paddock 12 bij 20 is?


Ja dat heb, mijn paddock is ook ongeveer zo en ik zet ze dagelijks een in overleg een poosje in de rijbak en dat werkt goed voor die van mij, verder rij, longeer of wandelen ik nog met haar.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:22

Ik gooi de vraag er ook even in omdat ik benieuwd ben hoe anderen denken.

We rijden eigenlijk alleen maar buiten dus uitrijmogelijkheden gaan voor de beschikking tot een bak. Al is dit in de winter met weinig licht soms wel prettig.

Stal 1
Staat ze nu twee weken. Na niet meer de trailer op willen daar achter gelaten en terug naar oude stal is geen optie meer.
- 24/7 buiten in een stuk weiland met 1 ander paard. Zonder beschutting/schaduw.
- goede uitrijmogelijkheden, te midden van een gebied dus verschillende kanten op
- bak is oke, longeerkraal aanwezig
- wc, zadelkast, afspuitplaats ter beschikking
- stal gecombineerd met camping en vakantiestalling dus geregeld drukte
- af en toe iemand om mee samen te rijden
- 22 minuten rijden vanaf huis
- zelf niks hoeven doen
- 130 per maand. In de winter 40 euro per baal hooi.

Stal 2
- Paddock paradise en overdag met een groep het weiland in
- grote inloopstal. Ook beschutting langs het weiland
- in een groep, met meerdere koudbloeden
- uitrijmogelijkheden zijn prima. Aan de rand van een gebied, dus wel minder kanten op kunnen.
- nette bak
- wc en zadelkast aanwezig. Spuitplaats in aanbouw.
- rustige plek, geen mensen van buitenaf
- af en toe iemand om mee samen te rijden
- 17 minuten rijden vanaf huis
- ongeveer 3 uur per week een klus op stal
- 275 per maand

Ik zou mijn paard graag in een groep zien, maar vind de keuze lastig gezien het prijsverschil en het wel/niet hoeven doen van klussen.

Ben benieuwd wat anderen zouden doen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:44

Ik zou absoluut niet willen dat mijn paard zonder beschutting zou staan. Daarom zou voor mij de keuze al op 2 vallen.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:57

Ik zou ook voor stal 2 gaan. 24/7 weiland dat is nu leuk, al vind ik een schuilmogelijkheid wel echt wel een vereiste. Maar ik denk dat het van de winter met veel regen het vooral veel blubber zal zijn.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:29

femke_harley schreef:
Ik zou ook voor stal 2 gaan. 24/7 weiland dat is nu leuk, al vind ik een schuilmogelijkheid wel echt wel een vereiste. Maar ik denk dat het van de winter met veel regen het vooral veel blubber zal zijn.


Blubber valt mee. Ik ben al verschillende keren bij de stal geweest en dat gaat wel netjes.

Maar met de verwachte temperaturen en een tinker die het altijd al snel warm heeft vind ik het wel/geen schaduw ook wel een punt.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:45

Stal 1 houd ik niet van omdat het paard geen beschutting heeft en maar 1 maatje.
Stal 2 houd ik niet van omdat ik niet zo voor van die stallen met een taakverdeling ben. Ik wil dat de verantwoordelijkheid voor de zorg van mijn paard in de handen is van de persoon die ik daarvoor ook betaal, en dat is de stalhouder. Wanneer ik dan ontevreden ben over de zorg kan ik terecht bij die persoon. Ik wil niet gaan bekvechten met stalgenoten omdat één de paddock niet voldoende uitmest en de ander telkens mijn supplement vergeet met voeren.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:52

Stal 2, beschutting zou voor mij de doorslag zijn.

Seven_OfNine
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:36

Misschien beter een eigen topic openen?

Seven_OfNine
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-09-21

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:36

Huh waarom staat dit bij mij bovenaan.

Seven_OfNine
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-09-21

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:38

Sorry…was te snel. Niet goed gekeken

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:48

femke_harley schreef:
Keuze stallen

Huidige stal
- 24/7 buiten zomer en winter met meerdere schuilmogelijkheden in een kudde (paddock paradise)
- 24/7 hooi uit slowfeeders
- Nieuwe, gedraineerde track met heuvels e.d.
- Buitenbak heel het jaar goed (longeren en mennen)
- Fijne verzorgster
- 3 mest/voerdiensten per week (met mijn reuma vrij pittig, zeker in de winter)
- Uitrijmogelijkheden vrij beperkt
- Trailer op andere locatie / menwagen niet droog
- Pony is hier veel beter in haar vel komen te zitten
- Zal uiteindelijk plaats moeten maken voor woningbouw. Echter niet bekend wanneer, kan volgend jaar of bijv. over 3/4/5 jaar

Stal 2 (ongeveer 2x zo duur)
- Zomers 24/7 in paddock (ongeveer 12x20m) met maatjes. Winter bij slecht weer in de nacht op stal.
- Geen directe schuilmogelijkheid
- 24/7 hooi mogelijk
- Buitenbak heel het jaar goed (longeren en mennen)
- Onderling binnen/buiten zetten en voeren/mesten (kleinere groep, minder werk, maar wel dagelijks)
- Trailer op locatie, menwagen kan dan in de trailer droog staan
- Goede uitrijmogelijkheden
- Menvereniging in de buurt (lessen en wedstrijden)
- Verzorgster kan helaas niet mee
- Lange wachtlijst voor de stal, dus eigenlijk is dit de enige keer om hierheen te verhuizen. Stal in de omgeving met veel buiten (geen wei) en voldoende voorzieningen zijn er eigenlijk nauwelijks.

Huidige stal is 15 min met de auto. Stal 2 is nog geen 5 minuten met de auto. Echter zijn de benzinekosten geen probleem ivm zakelijke lease auto.

Beide stallen is weidegang mogelijk, maar voor ons geen optie met hoefbevangenheid in het verleden.

Ik ben al even aan het wikken en wegen.. en heb eigenlijk nog maar 2 dagen de tijd om te besluiten. Stal 2 heeft meer voordelen, alleen echter een groot nadeel en dag is de kleinere bewegingsruimte.

Wat zouden jullie doen? %)




Zekerweten stal 1!

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:50

Ik weet niet waar je woont, maar mischien kan je je paard wel ergens bij een boer stallen? er zijn best veel boeren hier in de omgeving die pensionstalling aanbieden met 12 uur of 24\7 buiten met schuilmogenlijkheden.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:51

uiteraard verschilt het ook per dorp.

carineken

Berichten: 691
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:07

Stal A:
Dagelijkse weidegang winter en zomer.
Stalbedekking stro.
Voordroog inbegrepen in stalgeld, hooi 20€ per maand extra betalen.
+-20 paarden.
10 km van thuis.
20-30 minuten met de auto afhankelijk van het verkeer.
Stalgeld 300 indien hooi 320.

Stal B:
Weidegang dagelijks als het weer het toelaat.
Stalbedekking zaagsel.
Hooi inbegrepen, word gewonnen vanop eigen land.
Happy zou het 2de paard daar zijn.
35 km van thuis.
Hoe lang ik erover doet hangt heel erg af van verkeer.
Stalgeld niets enkel dat zijn dochter er elk 2 keer per maand 1 uur mee mogen rijden.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:28

Stal A

Waarom niet stal B:
Enige pensionpaard dus weinig leverage wanneer je iets wilt veranderen aan evt. beleid.
En de grootste rode vlag is wel dat rijden in ruil voor geen stalgeld. Voor niets gaat de zon op, een paard is niet gratis, er kan altijd iets gebeuren waardoor het paard tijdelijk niet berijdbaar is of de rijkunst van de dochter bevalt je gewoon niet. Sowieso zie ik een dergelijke constructie alleen maar negatief aflopen.
Stal B lijkt me echt een stal waar jij als klant ondergesneeuwd gaat worden door de wensen en eisen van de eigenaar.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:28

Ik ga met Gini mee. Zou niet willen dat er iemand op mijn paard rijdt, zou niet de enige pensionklant (of de tweede) willen zijn en vind 35 km echt te ver.