[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:24

welke stal zouden jullie kiezen rekeninghoudend met mijn paard.

Paard kan namelijk niet in groepsverband of in de weide ivm suikers. Ook kan hij niet zo lang in de paddock, op slechte dagen is hij het na 2 uur vreselijk zat, op goede dagen red hij het wel een uur of 6.

Stal 1 (huidige stal)
385 euro
12 minuten afstand met de auto
Vol pension
20/60 bak maar bij veel regen te nat
Longeerton ook bij veel regen te nat
Elke dag in de paddock behalve zondag. Paddocks zijn ruim genoeg, krijgen water en voordroog in de paddock
Ze staan er in de zomer van 07.00 tot 16.00 in (maar ik haal vaak eerder binnen) en in de winter van 07.00 tot 13.30 ongeveer maar paard wil er vaak om 10 a 11 uur al echt weer uit en breekt dan de tent af.
20 minuten bij t bos vandaan
Kleine stal

Nadeel vind ik veel geld voor weinig accommodatie maar eigenaren zijn super aardig en paard heeft het naar zijn zin.

Stal 2:
5 minuten afstand
430 euro per maand
Vol pension
2 binnenbakken 3 buitenbakken met hele goede bodems
Longeerton ook met goede bodems.
Paddocks maar zonder voer en ong 2 a 3 uur per dag
Weidegang maar ga ik geen gebruik van maken.
Parkje om in los te stappen of gewoon blokje om.
Wedstrijden aan huis
Kantine

Voordeel vind ik dat t echt heel dichtbij is wat met 2 kleine kinderen toch wel een groot pluspunt is. Nadeel is duur en ik word verleid om weer fanatiek te worden wat ook weer geld kost (lessen, starten enz. Maar dit is natuurlijk eigen keuze). Ook is het qua buiten staan iets minder aanbod, paddocks zijn wel groter waardoor hij echt kan rennen. Wel staat hij korter buiten (wat hij zelf niet erg zal vinden) maar kan ik vaker rijden/wandelen waardoor hij er alsnog extra uit komt. Nu lan ik regelmatig niks.

Ik ben benieuwd!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:35

Pff wat een prijzen... Kan je nergens iets goedkopers vinden? 385 euro voor een stalling zonder goede pistes, ik zit zelf al in een dure omgeving maar voor 350-385 euro per maand zit je op een luxestal.
Ik denk dat het in jou geval gemakkelijker is om op stal 2 te gaan staan, als je kleine kinderen hebt en je paard weer wat meer kan bewegen daardoor is het niet af te raden.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 02:40

Ja helaas erg duur, goedkoper kan maar is verder weg of zonder binnenbak en dan moet hij in groepsverband of op de wei :(

Was een stuk makkelijker geweest als dat kon,

Dank je wel voor je reactie!

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:46

Gwenvd schreef:
welke stal zouden jullie kiezen rekeninghoudend met mijn paard.

Paard kan namelijk niet in groepsverband of in de weide ivm suikers. Ook kan hij niet zo lang in de paddock, op slechte dagen is hij het na 2 uur vreselijk zat, op goede dagen red hij het wel een uur of 6.

Stal 1 (huidige stal)
385 euro
12 minuten afstand met de auto
Vol pension
20/60 bak maar bij veel regen te nat
Longeerton ook bij veel regen te nat
Elke dag in de paddock behalve zondag. Paddocks zijn ruim genoeg, krijgen water en voordroog in de paddock
Ze staan er in de zomer van 07.00 tot 16.00 in (maar ik haal vaak eerder binnen) en in de winter van 07.00 tot 13.30 ongeveer maar paard wil er vaak om 10 a 11 uur al echt weer uit en breekt dan de tent af.
20 minuten bij t bos vandaan
Kleine stal

Nadeel vind ik veel geld voor weinig accommodatie maar eigenaren zijn super aardig en paard heeft het naar zijn zin.

Stal 2:
5 minuten afstand
430 euro per maand
Vol pension
2 binnenbakken 3 buitenbakken met hele goede bodems
Longeerton ook met goede bodems.
Paddocks maar zonder voer en ong 2 a 3 uur per dag
Weidegang maar ga ik geen gebruik van maken.
Parkje om in los te stappen of gewoon blokje om.
Wedstrijden aan huis
Kantine

Voordeel vind ik dat t echt heel dichtbij is wat met 2 kleine kinderen toch wel een groot pluspunt is. Nadeel is duur en ik word verleid om weer fanatiek te worden wat ook weer geld kost (lessen, starten enz. Maar dit is natuurlijk eigen keuze). Ook is het qua buiten staan iets minder aanbod, paddocks zijn wel groter waardoor hij echt kan rennen. Wel staat hij korter buiten (wat hij zelf niet erg zal vinden) maar kan ik vaker rijden/wandelen waardoor hij er alsnog extra uit komt. Nu lan ik regelmatig niks.

Ik ben benieuwd!


Ik zou voor de tweede stalling kiezen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:08

Helaas heeft de 2e stal geen plek :( we gaan verder zoeken

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:03

Hoi,

Ik zou graag jullie mening willen. Ik heb een 4 jarig paard die nu wordt doorgereden. Hij is braaf met anderen, geen gekkigheden. Ik twijfel of ik moet verhuizen:

Huidige stal:
25min rijden met auto
100 euro p.m. zelf voer halen. Maar is wel incl. Zaagsel en hooi.
Het is geen pensionstal; bij iemand die zelf 2 paarden heeft staan.
Geen regels, kan altijd er naar toe.
Zelf mesten, maar als ik een keer niet kan wordt het wel gedaan. Voeren wordt gedaan. Wel onregelmatige tijden.
Erg Kleine buitenbak, slechte bodem.
Elke dag op de wei, in de zomer 24/7. Samen met de andere paarden.
In de winter snachts op stal, staat daar alleen (paard lijkt dit geen probleem te vinden).
Goed buitenrijden, zandpaden op 50 meter afstand..
Trailer gebruik er bij in. Geen gezeur, alles kan, niets moet. Ik kan ook met paard later op pad naar een roeivereniging.

Stel ik ga weg daar, dan keuze uit twee stallen:

Stal A:
25 min. Rijden met auto
295 euro p.m. volpension.10 euro voor trailerstalling. Simpele sportbrok, geen keuze. Totaal 18 pensionstallen, allen op vlas. Geen uitzonderingen mogelijk. Geen service dekens of kappen op en af.
Rust reinheid en regelmaat. Goede verzorging!Leuke mensen, geen onderling gezeur (veel bekenden).
Goede buitenbak (speciale bodem)
Redelijke binnenbak (geen speciale bodem)
2 longeerpaddocks (geen speciale bodem)
Koud water
Veel regels... in het weekend vanaf 10 uur smorgens toegang. Op feestdagen (alle) van 12 tot 18 uur.
Elke dag, hele jaar op de wei, mits goed weer.
Redelijk naar buiten. Ongeveer 30 min voor zandpad.


Of stal B:
20-25 min rijden met de auto.
400 euro p.m.
Volpension, erg luxe en mooi.
37 pensionstallen, allen op zaagsel.
Keuze in voer soort (brok of muesli van merk Havens). Paard in de zomer op wei, in winter op paddock.Alleen niet in groepjes ivm blessures.
Zeer goede binnenbak
Meerdere goede hele grote buitenbanen. longeercirkels enz. Crossbaan en galoppeerbaan. Stapmolen. Redelijk dicht bij buitenrij gebied.
Ik verwacht op die stal wel wat huttemetutjes (zoals ik dat noem :') ) en kan niet goed inschatten hoe het daar zal zijn.Ik verwacht wel meer service als bij stal A.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen...op zich sta ik nu prima en lekker goedkoop. Maar in de winter rijden is lastiger en hij staat in de winter alleen op stal (en nee, er kan geen paard of pony naast gezet worden). Nadelen verder: soms érg lang wachten voor hoefsmid komt, onregelmatigheid in Voeren en gehele dagindeling, en geen buitenrijmaatje.

Als jíj zou kiezen te verhuizen...zou je dan naar stal A of B gaan?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:09

Absoluut A.
Wat zou je zelf nu echt de meerwaarde vinden bij B ten opzichte van A?

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:45

ClauH schreef:
Absoluut A.
Wat zou je zelf nu echt de meerwaarde vinden bij B ten opzichte van A?


A heeft die regels...een beetje té strak naar mijn idee. Met name in het weekend vanaf 10 uur pas, dat vindt ik erg laat. Of bijvoorbeeld met Hemelvaart: je kan nooit smorgens heel vroeg rijden, want op feestdagen kan het pas vanaf 12 uur.
Verder is het een prima stal.

B heeft als meerwaarde keuze in voer, en de veel mooiere en meerdere faciliteiten. Zoals warm en koud water, solarium gratis, enzovoort. Nadeel vind ik wel de paddocks, maar voor het wat te dikke paard van mij is het niet zo erg.

Waarom zou je A kiezen?

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:03

Ik zou niet weggaan. Je paard heeft het nu naar zijn zin ondanks de nachten alleen op stal, toch?
Die nachten alleen (ook geen zicht op andere paarden begrijp ik?) vind ik niet ideaal, maar verder zie ik niet veel minpunten.

Hebben ze nog wel meer ruimte? Dat er eventueel een maatje van je bij kan komen staan?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-07-19 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:04

Persoonlijk vind ik warm water en "mooi" geen meerwaarde.

Rust op stal door openingstijden wel. Ook al komt het misschien niet altijd goed uit. Maar als ze toch iedere dag buiten staan is een dag overslaan ook geen drama.

Regels wen je wel aan en zijn eigenlijk alleen maar handig als je met meer mensen bent. Wat zich uit in de goede sfeer waar je het over hebt.

Als de sfeer niet goed is of je past zelf gewoon niet bij het soort mensen dat ergens staat ga je ook niet meer met plezier naar je paard.

Krijgen ze op de paddock wel hooi?

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:07

Ik vind warm water, niet persé een afspuitplaats maar de mogelijkheid om een emmertje warm water te pakken wèl heel fijn. Ik spons mijn paard na elke keer rijden met warm water af.

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:09

Nikass schreef:
Ik zou niet weggaan. Je paard heeft het nu naar zijn zin ondanks de nachten alleen op stal, toch?
Die nachten alleen (ook geen zicht op andere paarden begrijp ik?) vind ik niet ideaal, maar verder zie ik niet veel minpunten.

Hebben ze nog wel meer ruimte? Dat er eventueel een maatje van je bij kan komen staan?


Klopt, paard vind het prima. Ik op zich ook, maar mis een buitenrijmaatje en goede bak. Er is geen ruimte om er 1 bij te zetten...

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:12

Ja dat laatste is jammer. Maar waarom zou je een bak nodig hebben als je direct een zandpad voor de deur hebt? Je hebt een jong paard, lange rechte stukken galopperen is ideaal voor hem!

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:14

ClauH schreef:
Persoonlijk vind ik warm water en "mooi" geen meerwaarde.

Rust op stal door openingstijden wel. Ook al komt het misschien niet altijd goed uit. Maar als ze toch iedere dag buiten staan is een dag overslaan ook geen drama.

....

Krijgen ze op de paddock wel hooi?


Mooi vind ik wel een meerwaarde dan, maar goed dat is persoonlijk. Heb vroeger op een stal gestaan waar het een onwijze zooi was en iedereen alles liet slingeren...nou daar werd ik na een drukke werkdag niet echt relaxed van, hahaha. Een nette stal is echt een must.
Warm water hoeft niet perse, en stapmolen en solarium ook niet nodig, maar wel fijn als het er is :+ Hooi op paddock weet ik niet, zal het vragen als ik ga kijken. Maar goed, het is ook wel een dikke 100 euro meer, plus ik weet niet precies hoe de sfeer er is...
Ik neig ook meer naar A inderdaad.

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:18

Nikass, de zandpaden zijn ideaal ja :j
Ware het niet dat ik het een beetje eng vind om daarop te gaan... |o ongeveer 40% van het zandpad grenst aan een tuin van een ander, waar ze 2 grote honden hebben die soms wel en soms niet ineens idioot blaffend en grommend door de bosjes aan het hek komen. Het jonkie van me doet dan 1 ding: keihard wegrennen (logisch gedrag) :roll: maar daardoor ga ik niet snel het zandpad op en zeker niet alleen.

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:08

Ik wil hier ook eens twee stallen voorleggen om te kijken wat de meningen zijn.

A) pension/manege
++ volpension
++ zaagsel als stalbedekking
+ stal 3x3 met buiten en binnenluik, neuscontact met anderen mogelijk
+ binnen en buitenbak met beide een goede bodem
+/- binnenbak is veel bezet ivm manegelessen
++ er is veel kundige toezicht op de paarden
+/- paarden gaan het hele jaar door enkele uren per dag in de paddock met ruwvoer
+ enkele uren per dag in de zomer weidegang, zo mogelijk met een maatje
++ goed voerbeleid
++ goede uitrijmogelijkheden
+ altijd gezelligheid, maar soms ook best druk
+/- 20 min met de auto
-- behoorlijk bedrag aan stalgeld
+ in het algeheel een wat nettere/luxere stal als stal B

B) pension
++ volpension
+/- stro als stalbedekking, niet al te dikke laag
- vrij donkere stal 3x3 met enkel luik naar gangpad, neuscontact mogelijk
+ 2 buitenbakken met verlichting en redelijk goede bodem (zomers iets zwaar maar het hele jaar door begaanbaar)
++ bakken bijna altijd beschikbaar
++ paarden gaan het hele jaar door de hele dag met soortgenoten de wei op, niet overal schuilmogelijkheden maar met echt slecht weer/hitte gaan ze (overdag) naar binnen
+/- 2x per dag ruwvoer/krachtvoer, op de wei geen extra bijvoeren
+ goede uitrijmogelijkheden, maar wel minder als bij stal A
+ 8 min met de auto
++ 150€ minder aan stalgeld als bij stal A
+/- over het geheel wat minder luxe als bij stal A

Misschien goed om te weten; het is voor een 3,5 jarig zadelmak paard, nu uiteraard nog niet heel frequent gereden, maar ik ga er wel dagelijks heen, ook voor grondwerk en dergelijke. Voor als hij wat ouder is ben ik wel een fanatieke ruiter.

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:33

Floran schreef:
Ik wil hier ook eens twee stallen voorleggen om te kijken wat de meningen zijn.

A) pension/manege
++ volpension
++ zaagsel als stalbedekking
+ stal 3x3 met buiten en binnenluik, neuscontact met anderen mogelijk
+ binnen en buitenbak met beide een goede bodem
+/- binnenbak is veel bezet ivm manegelessen
++ er is veel kundige toezicht op de paarden
+/- paarden gaan het hele jaar door enkele uren per dag in de paddock met ruwvoer
+ enkele uren per dag in de zomer weidegang, zo mogelijk met een maatje
++ goed voerbeleid
++ goede uitrijmogelijkheden
+ altijd gezelligheid, maar soms ook best druk
+/- 20 min met de auto
-- behoorlijk bedrag aan stalgeld
+ in het algeheel een wat nettere/luxere stal als stal B

B) pension
++ volpension
+/- stro als stalbedekking, niet al te dikke laag
- vrij donkere stal 3x3 met enkel luik naar gangpad, neuscontact mogelijk
+ 2 buitenbakken met verlichting en redelijk goede bodem (zomers iets zwaar maar het hele jaar door begaanbaar)
++ bakken bijna altijd beschikbaar
++ paarden gaan het hele jaar door de hele dag met soortgenoten de wei op, niet overal schuilmogelijkheden maar met echt slecht weer/hitte gaan ze (overdag) naar binnen
+/- 2x per dag ruwvoer/krachtvoer, op de wei geen extra bijvoeren
+ goede uitrijmogelijkheden, maar wel minder als bij stal A
+ 8 min met de auto
++ 150€ minder aan stalgeld als bij stal A
+/- over het geheel wat minder luxe als bij stal A

Misschien goed om te weten; het is voor een 3,5 jarig zadelmak paard, nu uiteraard nog niet heel frequent gereden, maar ik ga er wel dagelijks heen, ook voor grondwerk en dergelijke. Voor als hij wat ouder is ben ik wel een fanatieke ruiter.


Wellicht ook goed om toe te voegen: bij stal A ken ik alles en iedereen ook in de omgeving (hoefsmid, DA, instructie, etc). Bij stal B ken ik niks of niemans, ik heb dus ook geen idee hoe de sfeer is en dat is misschien nog wel hetgeen wat mij het meeste tegenhoudt.. meer mensen daar last van (gehad)?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 23:18

Hallo allemaal, ik zit met een stal verhuis dilemma.

Ik sta nu op een stal waar de zaken op anderhalf jaar zo veranderd zijn dat ik het eigenlijk absoluut niet meer eens ben met de gang van zaken. De paarden mochten minstens 5u per dag op de weide toen ik er vorig jaar naartoe ging, het was een gloednieuwe stal. Ze zouden het hele jaar door op de wei mogen lopen en er zouden allerlei kleine dingetjes nog in orde gebracht worden (zoals een licht aan de longeerbak bijvoorbeeld). Verder zou het volledig privé zijn en uitstluitend voor particulieren (er zijn maar 16 stallen). Ondertussen staan de paarden max 3u per dag buiten, langer is verboden. Je paard wordt dan ook effectief van het land gehaald en op stal gezet. Er wordt door de uitbater in de kastjes gekeken waar je spullen inzitten om te controleren of het ordelijk genoeg is (ook al is je kast op slot, hij heeft een loper die overal op past). De weideverdeling wordt zonder samenspraak met de klanten opgesteld, waardoor er paarden bij mekaar worden gezet die in conflict gaan met mekaar. Pogingen om dit te bespreken worden meteen afgeblokt. Er zijn ook allerlei regeltjes bijgekomen zoals geen longeersingels meer op je zadel, geen handdoeken meer te drogen hangen, geen halster aan de hoofdstelhaak (enkel hoofdstellen), paarden max 1x per dag op de paddock in de winter en ook max 1,5u per dag, niet longeren in de bak ook al is het donker en de longeerbak dus niet verlicht (omdat die paal niet geïnstalleerd wordt), etc... Ik heb dus het gevoel van een koude kermis thuis te komen, want ik had echt het idee dat dit mijn vaste plek was en ik hier nooit meer weg zou willen/moeten. Daarnaast is een groot gedeelte van de paarden op stal nu ook voor de handel waardoor het allemaal niet meer zo privaat is natuurlijk. Er zou ook een kantine komen maar dat plan is ook van de baan geschoven.

Ik ben dus wezen kijken bij een andere stal vlakbij, daar gaan de paarden elke ochtend 4u op de weide. Je mag ze zelf ook altijd nog extra op de weide laten als je dat wil. Idem met de paddocks. De stallen zijn even ruim en licht als op mijn huidige stal, maar er is een groot nadeel in mijn ogen: de stal die beschikbaar is heeft geen buitenluikje. Dit houdt mij ergens tegen om te verhuizen. Wat denken jullie?

Even een vergelijking op de belangrijkste punten:

Stal 1:
- 3u weidegang/dag (wintermaanden 1x/dag paddock, max 1,5u)
- Wasplaats en solarium (bijbetalen)
- overdekt stallenblok, ruime stallen met buitenluik, geen contact met andere paarden mogelijk
- Buitenbak, longeebrak (niet overdekt en dus ook niet verlicht), stapmolen overdekt
- Weinig vrijheid in tegenstelling tot voorheen, zeer strenge regels en controle van persoonlijke spullen (naar mijn mening)
- Heel kleine kastruimte, 1 dekenrek, zadelbok en hoofdstelhouder
- Ook commerciële activiteiten
- Paard buiten laten halen is steeds €2,50 bijbetalen bovenop het stalgeld
- Geen kantine of ijskastje of iets dergelijks
- Geen strikt voerschema, 3x/dag kleine portie hooi, avond voerronde soms om 21u dan weer om 22u30
- 4x per jaar verplicht ontwormen ongeacht mestonderzoek

Stal 2:
- 4u weidegang, paard mag nog extra buitengezet worden door mezelf, paddocks in wintermaanden idem
- Wasplaats en solarium (niet bijbetalen)
- Overdekt stallenblok, 10 stallen met keukentje en ijskast, tralies luikje naar het paard ernaast zodat ze mekaar kunnen zien en neuzen
- Geen buitenluik maar wel indien er een stal vrijkomt met een buitenluik (dan kan ik van stal wisselen)
- Duidelijke regels, strikte openingstijden (week van 8u-21u en we van 9u-19u)
- Binnenbak, buitenbak met dressuurring (ben zelf dressuurruiter), overdekte longeerbak, overdekte stapmolen
- Erg veel kastruimte, geen dekenrekken, kastjes worden niet gecontroleerd vanwege privacy
- €35 duurder dan stal 1
- Strikt voerschema, ochtend-lunch-avond, 2x per dag hooi
- Ontworming adhv mestonderzoek
- Prijs is all-in, paarden worden 5/7 buitengehaald zonder extra kost
- Gezellige kleine kantine met zicht op binnenbak

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:30

Floran schreef:
Floran schreef:
Ik wil hier ook eens twee stallen voorleggen om te kijken wat de meningen zijn.

A) pension/manege
++ volpension
++ zaagsel als stalbedekking
+ stal 3x3 met buiten en binnenluik, neuscontact met anderen mogelijk
+ binnen en buitenbak met beide een goede bodem
+/- binnenbak is veel bezet ivm manegelessen
++ er is veel kundige toezicht op de paarden
+/- paarden gaan het hele jaar door enkele uren per dag in de paddock met ruwvoer
+ enkele uren per dag in de zomer weidegang, zo mogelijk met een maatje
++ goed voerbeleid
++ goede uitrijmogelijkheden
+ altijd gezelligheid, maar soms ook best druk
+/- 20 min met de auto
-- behoorlijk bedrag aan stalgeld
+ in het algeheel een wat nettere/luxere stal als stal B

B) pension
++ volpension
+/- stro als stalbedekking, niet al te dikke laag
- vrij donkere stal 3x3 met enkel luik naar gangpad, neuscontact mogelijk
+ 2 buitenbakken met verlichting en redelijk goede bodem (zomers iets zwaar maar het hele jaar door begaanbaar)
++ bakken bijna altijd beschikbaar
++ paarden gaan het hele jaar door de hele dag met soortgenoten de wei op, niet overal schuilmogelijkheden maar met echt slecht weer/hitte gaan ze (overdag) naar binnen
+/- 2x per dag ruwvoer/krachtvoer, op de wei geen extra bijvoeren
+ goede uitrijmogelijkheden, maar wel minder als bij stal A
+ 8 min met de auto
++ 150€ minder aan stalgeld als bij stal A
+/- over het geheel wat minder luxe als bij stal A

Misschien goed om te weten; het is voor een 3,5 jarig zadelmak paard, nu uiteraard nog niet heel frequent gereden, maar ik ga er wel dagelijks heen, ook voor grondwerk en dergelijke. Voor als hij wat ouder is ben ik wel een fanatieke ruiter.


Wellicht ook goed om toe te voegen: bij stal A ken ik alles en iedereen ook in de omgeving (hoefsmid, DA, instructie, etc). Bij stal B ken ik niks of niemans, ik heb dus ook geen idee hoe de sfeer is en dat is misschien nog wel hetgeen wat mij het meeste tegenhoudt.. meer mensen daar last van (gehad)?


Sta je al bij 1 van deze twee stallen? Of staat je paard nu nog in de opfok oid?
Dan zou ik nl verder zoeken.
Als ik echt een keuze zou moeten maken zou ik voor stal B gaan.
+paard hele jaar rond overdag op de wei. En dan hoop ik dat het ook lange dagen zijn, want van 9 tot 5 vind ik in de zomer te weinig. Maar op stal B zijn de uren buiten te weinig, en paddocks zijn altijd vele malen minder dan een wei.
+De afstand
+De kosten
Wel jammer dat je de betere uitrijmogelijkheden bij stal A dan moet missen. En de donkere stallen bij B staan me ook tegen.

Sfeer is belangrijk, maar een goede sfeer terwijl je paard te weinig buiten komt is niet de bedoeling lijkt me.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:38

Heleennn schreef:
Hallo allemaal, ik zit met een stal verhuis dilemma.

Ik sta nu op een stal waar de zaken op anderhalf jaar zo veranderd zijn dat ik het eigenlijk absoluut niet meer eens ben met de gang van zaken. De paarden mochten minstens 5u per dag op de weide toen ik er vorig jaar naartoe ging, het was een gloednieuwe stal. Ze zouden het hele jaar door op de wei mogen lopen en er zouden allerlei kleine dingetjes nog in orde gebracht worden (zoals een licht aan de longeerbak bijvoorbeeld). Verder zou het volledig privé zijn en uitstluitend voor particulieren (er zijn maar 16 stallen). Ondertussen staan de paarden max 3u per dag buiten, langer is verboden. Je paard wordt dan ook effectief van het land gehaald en op stal gezet. Er wordt door de uitbater in de kastjes gekeken waar je spullen inzitten om te controleren of het ordelijk genoeg is (ook al is je kast op slot, hij heeft een loper die overal op past). De weideverdeling wordt zonder samenspraak met de klanten opgesteld, waardoor er paarden bij mekaar worden gezet die in conflict gaan met mekaar. Pogingen om dit te bespreken worden meteen afgeblokt. Er zijn ook allerlei regeltjes bijgekomen zoals geen longeersingels meer op je zadel, geen handdoeken meer te drogen hangen, geen halster aan de hoofdstelhaak (enkel hoofdstellen), paarden max 1x per dag op de paddock in de winter en ook max 1,5u per dag, niet longeren in de bak ook al is het donker en de longeerbak dus niet verlicht (omdat die paal niet geïnstalleerd wordt), etc... Ik heb dus het gevoel van een koude kermis thuis te komen, want ik had echt het idee dat dit mijn vaste plek was en ik hier nooit meer weg zou willen/moeten. Daarnaast is een groot gedeelte van de paarden op stal nu ook voor de handel waardoor het allemaal niet meer zo privaat is natuurlijk. Er zou ook een kantine komen maar dat plan is ook van de baan geschoven.

Ik ben dus wezen kijken bij een andere stal vlakbij, daar gaan de paarden elke ochtend 4u op de weide. Je mag ze zelf ook altijd nog extra op de weide laten als je dat wil. Idem met de paddocks. De stallen zijn even ruim en licht als op mijn huidige stal, maar er is een groot nadeel in mijn ogen: de stal die beschikbaar is heeft geen buitenluikje. Dit houdt mij ergens tegen om te verhuizen. Wat denken jullie?

Even een vergelijking op de belangrijkste punten:

Stal 1:
- 3u weidegang/dag (wintermaanden 1x/dag paddock, max 1,5u)
- Wasplaats en solarium (bijbetalen)
- overdekt stallenblok, ruime stallen met buitenluik, geen contact met andere paarden mogelijk
- Buitenbak, longeebrak (niet overdekt en dus ook niet verlicht), stapmolen overdekt
- Weinig vrijheid in tegenstelling tot voorheen, zeer strenge regels en controle van persoonlijke spullen (naar mijn mening)
- Heel kleine kastruimte, 1 dekenrek, zadelbok en hoofdstelhouder
- Ook commerciële activiteiten
- Paard buiten laten halen is steeds €2,50 bijbetalen bovenop het stalgeld
- Geen kantine of ijskastje of iets dergelijks
- Geen strikt voerschema, 3x/dag kleine portie hooi, avond voerronde soms om 21u dan weer om 22u30
- 4x per jaar verplicht ontwormen ongeacht mestonderzoek

Stal 2:
- 4u weidegang, paard mag nog extra buitengezet worden door mezelf, paddocks in wintermaanden idem
- Wasplaats en solarium (niet bijbetalen)
- Overdekt stallenblok, 10 stallen met keukentje en ijskast, tralies luikje naar het paard ernaast zodat ze mekaar kunnen zien en neuzen
- Geen buitenluik maar wel indien er een stal vrijkomt met een buitenluik (dan kan ik van stal wisselen)
- Duidelijke regels, strikte openingstijden (week van 8u-21u en we van 9u-19u)
- Binnenbak, buitenbak met dressuurring (ben zelf dressuurruiter), overdekte longeerbak, overdekte stapmolen
- Erg veel kastruimte, geen dekenrekken, kastjes worden niet gecontroleerd vanwege privacy
- €35 duurder dan stal 1
- Strikt voerschema, ochtend-lunch-avond, 2x per dag hooi
- Ontworming adhv mestonderzoek
- Prijs is all-in, paarden worden 5/7 buitengehaald zonder extra kost
- Gezellige kleine kantine met zicht op binnenbak


Ik zou direct verhuizen! (Mits er geen andere opties zijn dan deze twee).
+ Je paard komt in elk geval wat meer buiten
+ Zo'n controlerende eigenaar zou ik echt niet trekken
+ Geen buitenluik is jammer, maar de stallen op je huidige plek voldoen ook niet aangezien er geen sociaal contact mogelijk is.

Jammer dat je meer beloofd is dan je nu krijgt. Ik heb dat ook meegemaakt. Ik heb kort op een stal gestaan waar de paarden van 10.00 tot 19.00 op de wei zouden staan, en dat bleek in de praktijk 11.00 tot 15:30 te zijn (terwijl ik van 10 tot 19 al zeer minimaal vond).
Wel een vraagje: gaan de paarden in het weekend ook naar buiten?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:20

In het weekend is er een meisje op stal die dit voor klanten regelt, mijn paard zou ook bij haar paard op de wei komen te staan. Nu staat mijn paard ook erg vaak alleen op de wei, wel eentje ernaast maar is toch niet hetzelfde. Je kan je paard ook altijd zelf op de weide zetten en dat doe ik nu ook vaak dus in het weekend zal ze ook zeker buiten komen!

Het is inderdaad erg jammer, en ik vind het zo sneu voor mijn paard dat ik ze na anderhalf jaar alweer moet verhuizen... Het blijft me een naar onderbuikgevoel geven maar ik weet niet waarom. Misschien gewoon omdat ik het stom vind hoe het allemaal gelopen is? Want op de nieuwe stal zou ze evenveel en op de weide zelfs langer buiten kunnen. Ook echt een uitbater waar ik mee op één lijn zit.

Er zijn helaas geen opties met meer uren buiten, tenminste niet het totaalplaatje. We hebben ook een pony op pensioen en die staat 24/7 buiten en dat zou ik natuurlijk ook willen voor mijn paard, maar die stal is een halfuur rijden en heeft ook geen bak dus dat gaat hem niet worden helaas...

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:49

Als je paard het op de nieuwe stal beter krijgt zal ze weinig verhuisstress hebben denk ik.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:38

Pff ik hoop het... heb net toegezegd voor de nieuwe stal. Hopelijk wordt dat dan ons nieuw vaste stekje!

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:00

Oké wat te doen.

Stalling 1 (huidige stalling)

- 150 euro excl vlas en voer
- 8 min met de auto
- zelf mesten en voer klaar zetten
- 3 diensten per week
- zomers 2a3 kruiwagens poep uit de wei scheppen.
- helpen met wei onderhoud zoals mesten en maaien.
- slechte bak
- weinig onderhoud door stal eigenaar
- wel zomers van 8 tot 9 buiten in de winter van 9 tot 4 op de paddock met Slowfeeder
- 7 stallen


Stalling 2

- 310 euro
- 25 min
- volpension
- goede binnenbak 20 x60 Achterberg bodem en windgaas wanden
- overdekte longeer plek
- Buitenbak iets zwaardere bodem
- stapmolen(overdekt),poest/afspuit plaats, solarium
- van april tot nov hele dag weidegang
- in de winter 3 kwartier stapmolen en mogelijkheid op de paddock.
- 10 min stappen van het strand.
- 20 stallen maar veel mensen met meerdere paarden

Ik ben momenteel het plezier in mijn paard kwijt mede door de diensten en door dat we alles op stal 1 zelf doen er ook vaak gedoe is.
Ik heb idee altijd klusjes te moeten doen voor ik wat kan gaan doen.
Mijn vriend valt alleen over de afstand maar miss ben ik verwend met het feit dat ik mijn paard altijd dichtbij heb gehad


-

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:47

Moeten ze het bij stal twee in de winter doen met "mogelijkheid paddock"? Is dat als je ze er zelf op zet en zonder hooi? >;)

Hoe lang is een "hele dag" weidegang in de zomer? Ik ken stallen waarbij dat van 9.00 tot 16.30 is. Zou dat voor jou genoeg zijn?

Leuk paard heb je trouwens <3

Welke omgeving zit je? Er zullen toch nog wel meer stallen zijn?