Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 69 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

 
Profiel   

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1999467

Denk dat het hier beter past ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 07:59 



 
Profiel   

Flynnieman schreef


Dankjewel! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 08:19 



 
Profiel   

Op mijn stal komt een andere optie vrij. En ik kan niet kiezen wat te doen.

Huidig:
Buitenstal 3x2,5 m voor een haf van 1.50 (iets aan de krappe kant dus)
Luik naar buiten
Rustig plekje met uitkijk op groen
Staan met z’n 4en in de buitenstal
Heeft een geïsoleerd dak en staat uit de wind

Ik kan naar een stal binnen in het grotere stallencomplex. Staan ongeveer 25 paarden in. Stal is 3x3,5m en geen buitenluik.

Grote voordeel is ruimere stal. Nadeel is dat het onrustiger is + geen buitenluik.
Weidegang blijft gelijk, is het hele jaar van 8-17 uur.
Wat weegt zwaarder voor welzijn van het paard? Rust en koppie naar buiten kunnen doen. Of een ruimere stal met meer soortgenoten? Ik vind het lastig.

De tip om helemaal een andere stal te zoeken gaat even niet op. Heb alles in de regio al gezien en niets voldoet 100% aan de eisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 18:54 



 
Profiel   

Drukte met mensen zal vooral even tussen 17.00 tot 19/20.00 zijn denk ik? Dan zijn de meeste uren "binnen" toch rustig, ook in zo'n grote stal. Paarden gaan 's nachts toch in slaapstand.

Ik zou wat extra ruimte wel waarderen voor mijn paard! 3x2,5 is wel vrij klein...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 19:01 



 
Profiel   

Ik zou het buitenluik belangrijker vinden, mijn haflinger maakte daar altijd veel gebruik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 19:57 



 
Profiel   

Het buitenluik vind ik in deze vergelijking belangrijker. Als de binnenstal nu echt opmerkelijk veel groter was (4 op 5 meter ofzo) zou ik naar binnen gaan, maar voor die ene meter die je nu zou winnen, zou ik het zicht en de frisse lucht niet willen opgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 11:22 



 
Profiel   

Heb je een mogelijkheid om een staldoek op te hangen? Dan kan hij zijn hoofd ook nog naar buiten doen. Als je die mogelijkheid hebt zou ik verhuizen, anders niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 11:40 



 
Profiel   

Situatieschets: paard van 20, al 17 jaar van mij, nooit eerder medische problemen gehad, maar deze zomer hoefbevangen geraakt en daarbovenop twee serieuze abcessen gehad. Paard heeft enorm afgezien. Op een bepaald moment dachten we dat we geen andere optie meer hadden dan inslapen, maar uiteindelijk lijkt het toch nog goed te komen (ze waagde zich dit weekend zelfs aan een paar pasjes draf en galop, wat als een grote stap vooruit aanvoelt). Maar ze heeft een serieuze klap gehad, ze lijkt wel 10 jaar ouder dan voor de hoefbevangenheid, ineens een echte senior dus. 24/7 weidegang zoals de laatste jaren is nooit meer aan de orde. Of beperkte weidegang ooit nog mogelijk is, momenteel geen idee. Ze was te dik, maar momenteel is ze te mager en veel bespiering kwijt. Ze is gewend om buiten in groep te leven, maar ze stond altijd op enorm grote weides met meer dan genoeg ruimte om andere paarden te ontwijken.

Wat is dan voor dit paard het beste qua huisvesting? We zijn afhankelijk van pensionstalling en omwille van de combinatie met gezin en job moet het volpension zijn.

Optie 1: ’s nachts op stal, overdag op een zandpaddock met schuilstal en met hooi waarvan in de voormiddag alleen (anderen staan dan op de weide) en de rest van de dag in een groep van 3 à 4. In de zomer zou er mogelijkheid zijn tot 24/7 buiten. Voordeel van op stal staan is dat het gemakkelijker is om bij te voeren (balancer, gevarieerd ruwvoer bovenop het hooi, eventueel geweekte prut (grascobs, bietenpulp, enz) als ze ooit geen hooi meer zou kunnen eten, enz).
Optie 2: in een groep van 8 in een paddock paradise met 2 schuilstallen en 9 hooipunten met slowfeeders. Tracks zijn kapotgelopen dus staat wel beetje gras op, maar heel weinig. Bijna altijd in groep, tenzij wanneer de anderen op het gras mogen (niet heel het jaar door en telkens maar enkele uren per dag). Lijkt me absoluut het fijnste voor paard. Maar bijvoeren is een gedoe want ze zeggen nu wel dat ze dat willen doen, maar de andere eigenaars doen het allemaal zelf, dus het maakt eigenlijk geen deel uit van de dienst die je afneemt. En geweekte prut lijkt me al helemaal niet te doen. Daarnaast: wat als ze terug ziek wordt en terug tijdelijk op boxrust zou moeten? Kortom: als het medisch weer mis zou gaan moet er eigenlijk opnieuw verhuisd worden en daar heb ik een hekel aan.

Ik geraak er niet uit en vraag me af wat anderen zouden doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 12:25 



 
Profiel   

Het hangt af van de grote en conditie van de paddock en van het paddock paradise, en de kwaliteit van het hooi ed. Maar als het kwalitatief goed is en je paard echt niet meer op gras mag zou ik voor optie 1 gaan.
Dit wegens meer controle en individuele zorg + volpension.
Dagelijks bijvoeren (ik heb goede ervaringen met fibrebeet) is een must!!

NB: altijd buiten in de groep lijkt vaak het ideaalbeeld, maar kost een paard ook veel energie. En een paard dat moet herstellen heeft die energie daar niet altijd voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 13:04 



 
Profiel   

Paddocks zijn per stuk een are of 10 schat ik, en zijn “saaie” rechthoeken. Paddock paradise is ongeveer 1 ha groot met 600m track. Op geen van beide plekken is er drainage oid maar is er wel de mogelijkheid om droog te staan in de schuilstallen. Kwaliteit hooi lijkt me vergelijkbaar, ze moeten het op beide adressen inkopen dus komt niet van eigen land en zal dus van verschillende plekken komen, maar het is iig onverpakt hooi (geen voordroog).

Er is uiteraard ook een prijsverschil (optie 1 is duurder) maar dat speelt eigenlijk niet mee in mijn keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 13:21 



 
Profiel   

Het pp lijkt me eigenlijk alleen een optie als je zelf elke dag kunt komen, kunt bijvoeren en in de gaten houden hoe het met je paard gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 13:49 



 
Profiel   

Bedankt om mee te denken Nikass. Je hebt wsch gelijk. Moest ik een jaar geleden voor deze keuze gestaan hebben, ik zou geen seconde getwijfeld hebben en voor de PP gekozen hebben. Maarja, we zijn geen jaar terug, en sinds de hoefbevangenheid ben ik al meermaals moeten afstappen van mijn vroegere overtuigingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 14:12 



 
Profiel   

Dat herken ik wel hoor. Maar niet elk paard past in het ideaalplaatje. Die van mij zeker niet.
Ik kan wel een visie hebben over wat het beste is voor een paard, maar daar doe ik mijn paard alleen maar tekort mee. Ik heb geleerd dat ik moet kijken naar wat het beste is voor míjn paard, een individu.
Mijn paard is bijvoorbeeld absoluut niet geschikt voor 24/7 groepshuisvesting. Voor haar is dat helemaal geen ideaalplaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:05 



 
Profiel   

Stal in nieuw Dordrecht of omgeving,met weidegang en bos,heeft iemand een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:09 



 
Profiel   

is het goed als je paard aan huis gaat staan? ik woon op een boerderij btw:) grote stal en genoeg weiland x2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:40 



 
Profiel   

mxrtje schreef
is het goed als je paard aan huis gaat staan? ik woon op een boerderij btw:) grote stal en genoeg weiland x2.


Alleen met een (tenminste 1) paardenmaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 11:39 



 
Profiel   

Wat zouden jullie doen, verhuizen of blijven?

Huidige stal
+ Zeer dichtbij huis
+ Zeer veel weiland dus meer dan voldoende gras
+ Kort winterseizoen (meestal 4 maanden)
+ Voldoende hooi, je mag ook zelf pakken
+ Weidegang in kudde
+ Mooie uitrijmogelijkheden

- Stallen zouden properder mogen zijn
- Winter 4u buiten zonder ruwvoer op stenen paddock nog kleiner dan een rijbak in groep van 7 merries
- Merries en ruinen gescheiden
- Er staan ook schapen, waardoor mijn (brave) hond niet welkom is. Als ik haar toch op rit wil meenemen (Mechelaar, van jongs af aan getraind om mee te lopen) moet ze in een gesloten auto blijven wachten
- Paard mag nergens los, dus in de winter is de enige beweging rijden of longeren
- Slechte buitenbak die zwaar ligt of onder water

De stal die ik overweeg heb ik al eerder gestaan, dus weet hoe het daar gaat
+ Voldoende hooi, je mag zelf ook extra pakken
+ Stallen zijn zeer proper
+ Winter 4u buiten maar wel op een grote zandpaddock waar ze uit kunnen razen, met hooi. Onze 2 paarden staan dan samen
+ Ook op de wei staan onze paarden samen
+ Losgooien mag in de longeerbak
+ Uitstekende 20x60 buitenbak, altijd te rijden, nooit te zwaar en wordt zeer regelmatig gesleept
+ Wasplaats met koud en warm water
+ Onze hond is heel welkom en mag los over het erf lopen, ze hebben zelf ook een hond waar de onze zo'n beetje mee opgegroeid is, waren supergoede maatjes. Dus hond kan lekker rennen en spelen terwijl ik opzadel

- 20 minuten rijden
- Onvoldoende gras in de zomer, ze krijgen wel hooi bijgevoerd op de wei
- Langer winterseizoen, plusminus 5 maanden
- Voor korte ritten minder uitrijmogelijkheden, wel voor langere ritten
- 30€ duurder maar zit dan wel voer, wormonderzoek en wormenkuur bij

Paard is een 20-jarige fitte IJslander die graag de dag begint met een cross en bokpartij op de wei. Zou haar graag op een PP hebben maar is hier niet te vinden. Mijn man wilt ook een paard, dat zal wss een Haflingerruin worden. We rijden voornamelijk buiten, bij voorkeur met de hond erbij op de -10 km ritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 19:03 



 
Profiel   

Als ik dit zo lees, dan zie ik hoop plussen op de 2e stal. Je hebt er al gestaan, dus weet wat je krijgt. Waar twijfel jezelf nog over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 19:29 



 
Profiel   

Narcissa schreef
Wat zouden jullie doen, verhuizen of blijven?

Met deze omschrijving lijkt de tweede stal een stuk beter. Ik zou kijken wat jij zelf belangrijk vind. Ik vind gras minder en verder rijden minder belangrijk dan de ruimte die ze krijgen. Enkel een stal is niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 22:12 



 
Profiel   

Waarom ben je ooit op de tweede stal weggegaan?
Waarom is er te weinig gras in de zomer op de tweede stal? Postzegelweitjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 10:46 



 
Profiel   

Hetgeen mij een beetje tegenhoud is de beschikbaarheid van gras. Ik rij best wel vaak lange ritten en heb er wat schrik voor dat ze op een combi gras/hooi weer te mager wordt. Al kan ik natuurlijk wel extra grasbrok laten bijvoeren 's avonds.

Bovenstaande was ook de reden dat we verhuisd zijn, plus de afstand. Maar ik rij liever die afstand als ze dan ook goed staat. Nu is de enige vorm van vrije beweging een paar uur met 7 paarden op een betonplaat van ik gok 50m², ergens losgooien mag ook niet. Vind ik niet paardwaardig...
Op de tweede stal zeker geen postzegeltjes maar mooie, lange stukken. Ieder heeft zijn eigen stuk omdat de meeste pensionklanten hun paard apart willen. Onze paarden gaan dan gewoon samen op een stuk. Maar doordat ieder zijn eigen stuk heeft, hebben ze onvoldoende land om regelmatig om te weiden, vandaar dat het eind van de zomer toch kaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:23 



 
Profiel   

mxrtje schreef
is het goed als je paard aan huis gaat staan? ik woon op een boerderij btw:) grote stal en genoeg weiland x2.


Zou mijn voorkeur ook hebben, alles naar eigen hand :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 16:00 



 
Profiel   

Ik heb even jullie advies nodig
Per 1 april kan ik mijn nieuwe 5 jarig paardje ophalen. Ze is 2 jaar geleden door eigenaresse uit italië gehaald. Ze staat al 1.5 jaar stil ivm dracht/veulen. Moeder en veulen staan al die tijd samen maar veulen is wel afgespeend. Merrie is wat eenkennig en schrikachtig.

Nu heb ik de keuze uit 2 stallingen en weet niet goed wat ik moet doen

Stal 1:
- overdag op de wei en savonds op stal.
- recht aan het bos.
- geen luxe
- staan met zn 2e in de wei
- buitenbak aanwezig
- staan 4 vriendinnen van mij
- rust en regelmaat.
- hele lieve boer maar wel in de 70 jaar.
- 30 per week incl hooi. Stro koop je bij hem voor 35 per baal.
- boer voert (je eigen voer) en zet binnen en buiten

Stal 2:
- 24/7 buiten met schuilstal op een wei. De boer heeft 2 grote weides. 2 vriendinnen van mij staan op 1 wei en die van mij mag er bij. Je mag zelf bepalen hoe je de wei indeelt. Hun willen een track maken en in t midden gras. Per paard krijg je 1 schuilstal op de wei. Dus als ik er bij kom hebben we 3 schuilstallen.
- onbeperkt hooi (zelf kopen)
- geen luxe
- je mag de rijbak vd buren gebruiken.
- aan de rand van t bos
- boer heeft geen verstand van paarden dus je moet alles zelf doen en regelen.
- 2 vriendinnen ( wel 2 kapiteins op 1 schip)
- ene paard weeft en is zenuwachtig andere paard heeft weinig manieren en schrikt ook snel.
- 150 euro excl hooi/ stro

Mijn as paardje kent beide en vind t allemaal prima. Ze staat nu ook 24/7 buiten maar eigenaresse zei wel dat ze op stal echt tot rust kwam.

Waar doe ik goed aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 23:51 



 
Profiel   

Stal 1. Je hebt 1 kapitein en een aantal jongere mensen die je kunnen helpen indien nodig. Buitenbak ter plekke, buitengang voor de paarden (tenzij overdag van 10 tot 16u is?). Je hebt een paard dat de stal nodig heeft om rust te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 09:16 



 
Profiel   

Gini schreef
Stal 1. Je hebt 1 kapitein en een aantal jongere mensen die je kunnen helpen indien nodig. Buitenbak ter plekke, buitengang voor de paarden (tenzij overdag van 10 tot 16u is?). Je hebt een paard dat de stal nodig heeft om rust te vinden.


In de zomer staan ze idd buiten van 8.00 tot meestal 21.00 en in de winter gaan ze ong van 9.30 tot 17.00/18.00 buiten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 09:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 69 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen