Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

 
Profiel   

De afgelopen tijd zijn er veel topics gemaakt over de vraag welke stal je nu het beste kunt kiezen. Om al deze topics Bokt niet te laten overspoelen een centraal topic voor je vragen.

Kun jij ook niet kiezen tussen twee stallen? Vraag het hier!



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-13 15:20 



 
Profiel   

Kan iemand mij helpen met kiezen? De twee stallen staan in de link :)
[VSW] Stalling kiezen, maar welke?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-13 18:58 



 
Profiel   

AmberBeauty

Ik heb het gevoel dat de stallen redelijk gelijk opgaan voor het welzijn van het paard => 10h/dag buiten, en tijdens stalperiode voldoende ruwvoer.
Mijn voorkeur zou eerder naar stal 1 gaan, omdat de paarden aan de hand buitengezet worden ipv los.
Het is er properder, en er zijn zadelkasten voorzien.
Er staan ook minder paarden, dus ik denk dat het rustiger is, en dat je daardoor beter contact met de medestalgenoten zal hebben, en het ook minder druk zal zijn in de rijpiste.

Bij deze wil ik ook graag meningen:
Ik kan kiezen tussen thuis zetten en op prive-stal laten staan.


Prive-stal
€7/dag
+ in de zomer kan je zelf kiezen buiten of binnen (mijn paard staat nu 24/7 buiten)
+ in de winter zelf emmers krachtvoer klaarzetten, het boertje geeft die smorgens en savonds
+ in de winter zelf hooinetten in stal ophangen
(ik ga elke dag dus emmers en hooinetten zijn geen probleem)
+ in de winter worden ze 4h per dag buiten gelaten (piste of weide)
+ verlichte, gedraineerde en afgesloten piste
+ social contact
+ ligt vlak aan het bos, uitrijmogelijkheden
+ altijd iemand in de buurt die een oogje in het zeil houdt

Thuis
€ -> nog geen idee!
- 2a3h per dag weide (3 paarden op 7000m tijdens winter en zomer)(ik heb 1 paardje (een merrie), mijn vriend 2 paarden die zowiezo aan huis komen (een merrie en een hengst)
+ zelf krachtvoer geven
+ zelf hooi geven
+ zelf buiten- en binnenzetten
+ buitenpiste (niet omheind)
- sociaal contact
- drukkere baan, minder uitrijmogelijkheden
- minder toezicht

Voor paard zou ik de prive-stal kiezen omdat ze langer in de weide kan, en voor mezelf voor het sociaal contact.
Maar anderzijds is thuisstaan toch leuk dat je ze vanuit je zetel kan zien, en je geen baan meer hoeft te doen om ze te verzorgen/rijden.

Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-13 20:02 



 
Profiel   

Ze gaan redelijk gelijk op maar ik zie bij 'thuis' 3 minpunten terwijl de privé stal er geen heeft (volgens jou)

Ik twijfel ook enorm om mijn paard te verhuizen.

Huidige stal: 250 à 350 euro/maand (inclu weide en pistetoegang)
* Doe-het-zelf stal: zelf voeren, stal uitmesten, hooi/eten/stalbodem aankopen etc (neemt meer tijd in beslag maar wel vrije keuze wat wel/niet voeren etc)
* 2km van thuis dus ik kan bij wijze van spreken 20x langsgaan
* 10 tal paarden maar naast grote maneges dus geheel 200/300 paarden
* mentaliteit op stal: veel krachtvoer, zeer weinig ruwvoer, geen weidegang, paarden horen niet 24/7 buiten, competitieruiters (vooral springen), weinig dressuur basis maar vooral springgericht rijden, rijden met hulp/dwingmiddelen
* binnen-en buiten piste van manege er net naast (600 euro/jaar). 's Avonds, vakantie (stage), weekend, winter zeer druk. Geen externe lesgevers welkom, terwijl ik graag mijn paard opnieuw de basis wil meegeven om erna te springen.
* veel maneges in de buurt dus tijdens wedstrijdseizoen gemakkelijk te paard tot aan wedstrijd
*100m van woud dus uren buitenritten
* weide op 30min stappen van stal (heen en weer 45min, dit 2x per dag). Deze weide hoort niet bij de stal, ik huur de weide appart. Ik beslis zelf hoelang/wanneer hij er op gaat. Staat alleen op zijn stuk maar 2 paarden op weide er naast.

Stal 2: 250 euro/maand
* kleine privé stal
* binnen en buiten piste
* externe lesgevers welkom
* zomer & winter op weide met andere paarden (afhankelijk van weersomstandigheden)
* 40min van mij thuis
* grote stal
* inbegerpen in prijs: water, hooi, stro, gebruik van kleine binnenpiste en grote buitenpiste
* niet verplicht dagelijks langs te komen, worden op weide gezet door staleigenaar. Principe va staleigenaar 'paardrijden is een hobby geen verplichting'
* kan 3 à 4x per week komen rijden (indien noodgeval kan ik wel dagelijks tot daar gaan, papa werkt op 15min van daar en ik kan dus eventueel met hem meerijden).
* eventueel komt er nog extra voer kosten bij (enkel gras en hooi zal vrees ik niet voldoende zijn)
* veel minder buitenrit mogelijkheden
* wedstrijd = op verplaatsing gaan (zal niet voor dit jaar zijn, eerst basis teug opnieuw)

Persoonlijk lijkt stal 2 mij super, hoe het moet zijn. Paarden samen, weide etc maar de afstand daar vrees ik voor. Bang dat ik in tijdsgebrek zal komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-13 11:50 



 
Profiel   

Voorlopig blijft mijn paard nog op de prive-stal staan.
Ik ben daar supercontent, alles is bespreekbaar!!
(mijn vriend wil ook mijn paard thuis, maar ik ben daar niet zo overtuigd van)
(mijn paard staat op een half uur rijden van huis)

Crazygirl
Ik zou in jou geval voor stal 2 gaan.
Zo te lezen is stal 1 al heel duur voor een doe-het-zelf-stal, de weide die je huurt is ook al niet heel dichtbij. Het is wel dichtbij huis maar dat zou voor mij niet opgaan tegen de nadelen -> paard altijd in stal (tenzij je zelf hem in weide zet) weinig ruwvoer en veel krachtvoer. Mentaliteit en geen eigen lesgever kunnen laten komen.
Stal 2 lijkt veel paardvriendelijker -> zomer en winter op de weide. Op je eigen niveau met je eigen lesgever kunnen afspreken. kleinere prive stal dus rustiger. Krachtvoer zal je dan wel zelf moeten gaan bijkopen, weet natuurlijk niet hoeveel hij krijgt maar ik doe heeel lang met een zak.

Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-13 19:26 



 
Profiel   

Aangezien stal 1 een doe-het-zelf is, koop ik zelf het krachtvoer aan. Je kan er ook volpension nemen maar dan krijgen de paarden max 2 sneden hooi/dag en tot 2x 2,5scheppen krachtvoer. Aangezien ik het zelf doe en aankoop, krijgt mijn paard veel meer ruwvoer en minder krachtvoer. Dus in dat opzich krjgt mijn paard (van mij!) wel het nodige :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-13 22:53 



 
Profiel   

Ik doe ook even mee in centrale topic.

Ik heb één paard, KWPN, rij momenteel M1 dressuur en begin weer beetje met springen na lange stop. Verder ben ik traindende voor TREC en endurence en doe mee in kennismakingsklasses.

Stal Nu:
8 km verderop
Buitenbak 20 x 60 m
Longeercirkel
Grote weide
Geen onderhoud aan bodems etc.
Geen verlichting buitenbaan
All in voor €195,00
Goede mensen, doen alles voor de paardjes maar beloven gouden bergen soms en krijg dalen (buitenverlichting en bakonderhoud)

Andere stal:
3 minuten lopen van mijn huis
Binnenbak en buitenbak 20 x 40 m
Paddocks (ben op zoek naar weitje in de buurt)
Bodem word onderhouden
All in voor € 215,00
Ken de mensen niet maar hebben verstand van paarden en zitten hun hele leven er al in.

Wat zou jij doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-13 10:34 



 
Profiel   

Hannahtjen, waarom kan ze thuis niet zo lang in de weide dan? Als het je eigen weide is kun je je paard toch ook langer laten staan?
Ik heb mijn merrie ook thuis staan en als het om je eigen sociale contacten gaat kun je misschien ook les volgen op een manege ofzo?
En als je vriend zijn paarden thuis staan kun je jou paard er toch net zo goed bij zetten? Ik zou alleen kijken of de weidegang niet langer kan per dag.

crazygirl1, Ik denk dat je voor jezelf heel duidelijk de afweging moet maken. Wil je een stal waar je het naar je zin hebt, je leuk contact hebt en lekker je "eigen ding" kan doen of een stalling waar je je op een gegeven moment begint te irriteren aan alles en iedereen om je heen? Misschien een beetje zwart/wit maar ik denk wel dat je je begint te storen aan dingen.

moonshine88, Als je een weide kunt vinden waar je haar (al zou het alleen de zomer zijn) kunt laten grazen zou ik voor de tweede stalling gaan. Het klinkt allemaal net wat meer onderhouden en je hebt in de winter de mogelijkheid om verder te kunnen rijden.

Ik vind het maar lastig allemaal. Zo heeft elke stalling wel zijn voor en nadelen. Ik wil jullie veel succes wensen met jullie keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-13 15:54 



 
Profiel   

Moonshine: Blijkbaar stoorthet je wel dat het onderhoud net netjes gedaan wordt. Dus dan is de andere stal natuurlijk beter :)

Ik ben vandaag nog een andere stal tegen gekomen.
* 24/7 buiten (zomer winter) met schuilstal en automatische drinkbak
* buitenbak 20/60m (blijft zeer goed berijdbaar tijdens zware regenperiodes)
* longeercirkel 18m
* kleinschalig (20tal paarden), zeer rustig gelegen
* eigenaars jaren ervaring (begonnen met dressuur, erna springen en nu sinds enige tijd western)
* familiale sfeer, geen penny gedoe
* 25min rijden van thuis
* 200 euro/maand

Deze voelt echt goed aan. Het enige wat me tegen houdt is winter 24/7 buiten.. Maar ergens wil ik mijn paard zoveel mogelijk buiten met vriendjes dus ergens is het puur psygologisch :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-13 21:56 



 
Profiel   

Lanphis
Omdat mijn vriend ze niet langer buiten wil.
Hij wil de paarden slechts 2a3h per dag laten grazen, omdat we voor 3 paarden (2 van hem en 1 van mij) slechts 7000m hebben. Hij zegt dat het gras dan te rap op zal zijn en dat ze het ook kapot zullen lopen...
Ik vind het moeilijk, ofwel laat ik haar staan en kan dat wrijvingen geven tussen vriend en ik, ofwel neem ik ze mee, en moet ze plots 21 a 22h binnenstaan, zal paard niet gelukkig mee zijn (en ik dus ook niet).

Crazygirl1
Die laatste stal spreekt me wel aan!
Met 24/7 buiten in de winter hoef je niet in te zitten zolang ze schuilstal hebben, en de bevroren drinkbakken nagezien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 11:36 



 
Profiel   

Hannahtjen. 7000m.. das best veel toch? ( kan ik ook naast zitten hoor heb niet zoveel ruimtelijk inzicht) Probeer anders strookbegrazing. Dan kunnen ze langer naar buiten, lopen geen kale stukken land kapot en een kale plek die je weer afzet heeft weer de kans om aan te groeien.
Nu is dit natuurlijk mijn mening en ik wil absoluut niet stoken in een goed huwelijk! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 12:13 



 
Profiel   

7000 is al wel wat, maar voor 3 paarden 27/7 (toch van +- april tot oktober) wel nipt.
Alle tips zijn welkom!
Ik zal de strookbegrazing eens voorstellen, bedankt om mee te denken!
Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 12:15 



 
Profiel   

Met strookbegrazing ka je hen zeker meerdere uren buiten zetten. Dan staan ze toch merendeel van de dag buiten en beperk je inderdaad de schade tot dat ene stuk waar ze op lopen. Dat kan erna dan terug rusten.

Er wordt op de 3e stal (deze wordt het *\o/* ) niet extra bijgevoerd winter aangezien de paarden die hier staan niet bereden worden (jong of op pensioen). Hij is vorige winter al afgevallen. Door tijdens zomer veel op weide te staan, heeft hij terug wat kg bij maar die mag hij zeker niet verliezen. Aangezien ik niet elke dag zal kunnen langsgaan (maandag & dinsdag niet wegens hele dag school + erna werk). Ik denk er aan om hem dan zelf bij te voeren na het rijden. Dus 4 à 5 x per week na het rijden, afzadelen en hem een emmer krachtvoer (voornamelijk dikmaker ipv kracht/energie) te geven. Kan dit kwaad dat dit niet dagelijks zal zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 14:08 



 
Profiel   

ik zit met een groot dilemma! ik heb de kans om op een stalling te komen staan die maar 2 straten verder op is
maar zit nog met wat twijfels. daarom graag julie mening

stal waar ze nu staat

-buitenpiste (met verlichting)
-longeerpiste
-solarium
-3x3 stallen
-2x hooi 1xbrok (in de winter)
-enkele uren paddock in de winter
-24/7 buiten in de zomer (geen extra hooi of brok)
- met de bus 10 minuten + 10a15 minuten stappen naar stal
-met de fiets 20a25 minuten
-prijs 225/maand
(geen lessen mogelijk enkel eigen lesgever (30 euro)

Stal 2

-Weide met open loopstal in kuddeverband
-Overdekte zadelkamer en voederplaats
-Buitenpiste van 20 x 40 met verlichting
-Lessen in dressuur en Natural Horsemanship (15 euro) alsook buitenritten
-Mogelijkheid tot eigen lesgever
-NH piste
-solarium
-5 minuten fietsen
-prijs 230/maand

alvast bedankt _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:08 



 
Profiel   

Hoi TsarinaZ, het ligt er maar net aan waar jij waarde aan hecht.
Ik vind het heel belangrijk om mijn paard buiten te hebben en dat ik een eigen trainster kan kiezen. Maar dit is voor iedereen verschillend. Ik zou hier goed over nadenken.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:11 



 
Profiel   

Srika schreef
Hoi TsarinaZ, het ligt er maar net aan waar jij waarde aan hecht.
Ik vind het heel belangrijk om mijn paard buiten te hebben en dat ik een eigen trainster kan kiezen. Maar dit is voor iedereen verschillend. Ik zou hier goed over nadenken.

Succes!


waar ik vooral waarde aan hecht is dat ze zeker bij vriendjes kan staan en genoeg vrijheid heeft aangezien ze voor ik haar had nooit op stal stond. enkele maanden geleden woonde ik achter de hoek van waar ze nu staat dus geen probleem maar sinds ik verhuisd ben merk ik dat ik veel minder tijd in haar steek dus ook dat vind ik erg zonde..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:15 



 
Profiel   

Kwam er achter toen ik net een topic had gemaakt dat dit centrale topic er was dus bij deze

Hi bokkers,

Ik zit momenteel een beetje klem als het gaat om winterstalling. Afgelopen winter stond ik met mijn 4,5 jarige welsh pony bij iemand aan huis, natuurlijk ideaal want hij mocht daar van 8u sochtends tot ong 8 uur savonds naar buiten (met stal open). Nou kreeg ik van de week te horen dat het andere paardje met wie die staat in de winter (we staan maar met z'n 2en) verkocht is. Nou zijn er nog een paar dingen waarom ik naar een andere stal zit te kijken en hoor daarover graag jullie mening. Ik heb een aantal belangrijke punten van stal 1 (waar hij afgelopen winter stond) en stal 2 waar ik misschien naar toe wil op een rijtje gezet.

stal 1

-overdag buiten
-buiten stal
-2 maal daags hooi 1x slobber 1x biks
-geen faciliteiten zoals een bak
-een weide waar ze ook op mogen in de winter
-huis staat al 3 jaar te koop
-ik moet opzoek naar een stal genootje
-bij de eigenaar is afgelopen winter keel kanker geconstateerd (is bestraald)
-stal is 4x4m
-betaal 160,- p.m

ze hebben ook een huis in de ardenne waar ze regelmatig heen gaan, dan moet ik dus zelf voeren en wanneer het slecht gaat met de eigenaar moet ik ook zelf voeren.

stal 2

-paarden staan de hele dag binnen
-buitenstal
-3 maal daags hooi 2x biks
-ruime rijbak en los gooi/longeer bak
-alleen in de zomer weide
-word gevoerd
-stal is 3x3m
-210,- p.m excl biks
-pensionstal

Ik heb al eens eerder op deze stal gestaan en het zijn ontzettend aardige stalgenoten die er ook staan. Ze smeken me ook allemaal om terug te komen. Reden dat ik daar toen ben weg gegaan was omdat de paarden de hele dag binnen staan.

Hecht trouwens geen waarde aan een rijbak, rij namelijk toch altijd buiten

Hoor graag wat jullie er van vinden en voor welke stal jullie zouden gaan.

Gr!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:17 



 
Profiel   

TsarinaZ schreef
ik zit met een groot dilemma! ik heb de kans om op een stalling te komen staan die maar 2 straten verder op is
maar zit nog met wat twijfels. daarom graag julie mening

stal waar ze nu staat

-buitenpiste (met verlichting)
-longeerpiste
-solarium
-3x3 stallen
-2x hooi 1xbrok (in de winter)
-enkele uren paddock in de winter
-24/7 buiten in de zomer (geen extra hooi of brok)
- met de bus 10 minuten + 10a15 minuten stappen naar stal
-met de fiets 20a25 minuten
-prijs 225/maand
(geen lessen mogelijk enkel eigen lesgever (30 euro)

Stal 2

-Weide met open loopstal in kuddeverband
-Overdekte zadelkamer en voederplaats
-Buitenpiste van 20 x 40 met verlichting
-Lessen in dressuur en Natural Horsemanship (15 euro) alsook buitenritten
-Mogelijkheid tot eigen lesgever
-NH piste
-solarium
-5 minuten fietsen
-prijs 230/maand

alvast bedankt _/-\o_


Ik zal voor stal 2 gaan, dit klinkt echt als een paradijsje in mijn oren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:18 



 
Profiel   

plovesb schreef
Kwam er achter toen ik net een topic had gemaakt dat dit centrale topic er was dus bij deze

Hi bokkers,

Ik zit momenteel een beetje klem als het gaat om winterstalling. Afgelopen winter stond ik met mijn 4,5 jarige welsh pony bij iemand aan huis, natuurlijk ideaal want hij mocht daar van 8u sochtends tot ong 8 uur savonds naar buiten (met stal open). Nou kreeg ik van de week te horen dat het andere paardje met wie die staat in de winter (we staan maar met z'n 2en) verkocht is. Nou zijn er nog een paar dingen waarom ik naar een andere stal zit te kijken en hoor daarover graag jullie mening. Ik heb een aantal belangrijke punten van stal 1 (waar hij afgelopen winter stond) en stal 2 waar ik misschien naar toe wil op een rijtje gezet.

stal 1

-overdag buiten
-buiten stal
-2 maal daags hooi 1x slobber 1x biks
-geen faciliteiten zoals een bak
-een weide waar ze ook op mogen in de winter
-huis staat al 3 jaar te koop
-ik moet opzoek naar een stal genootje
-bij de eigenaar is afgelopen winter keel kanker geconstateerd (is bestraald)
-stal is 4x4m
-betaal 160,- p.m

ze hebben ook een huis in de ardenne waar ze regelmatig heen gaan, dan moet ik dus zelf voeren en wanneer het slecht gaat met de eigenaar moet ik ook zelf voeren.

stal 2

-paarden staan de hele dag binnen
-buitenstal
-3 maal daags hooi 2x biks
-ruime rijbak en los gooi/longeer bak
-alleen in de zomer weide
-word gevoerd
-stal is 3x3m
-210,- p.m excl biks
-pensionstal

Ik heb al eens eerder op deze stal gestaan en het zijn ontzettend aardige stalgenoten die er ook staan. Ze smeken me ook allemaal om terug te komen. Reden dat ik daar toen ben weg gegaan was omdat de paarden de hele dag binnen staan.

Hecht trouwens geen waarde aan een rijbak, rij namelijk toch altijd buiten

Hoor graag wat jullie er van vinden en voor welke stal jullie zouden gaan.

Gr!


Stal 1 klinkt mij toch het beste voor die prijs wil ik gerust wel enkele keren zelf gaan voederen :j als je dan geen stalgenootje vind kan je ook nog naar stal 2 indien nodig maar ik zou toch nog bij stal 1 proberen blijven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-13 19:27 



 
Profiel   

Ik zou ook voor stal 1 gaan..Paarden de hele dag binnen is niks. En gezien je daar al eerder om weg bent gegaan zou ik zeker niet terug gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-13 21:09 



 
Profiel   

Indien je bent er weg gegaan voor een reden die nog steeds bestaat.

Ik zou hem heel graag naar de 24/7 weide wllen overzetten maar ergens durf ik niet te veranderen _-:( Schrik dat het tegen valt om heen en weer te rijden + +de luxe van een binnenbak + dat paard het uiteindelijk niet beter doet 24/7 buiten (ziek/niet graag hele dag buiten etc) + financieel haalbaar blijft (heen en weer rijden kost natuurlijk geld..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-13 14:40 



 
Profiel   

plovesb : ik zou in ieder geval niet kiezen voor stal 2 omdat paarden er de hele dag binnen staan.
Maar ik begrijp ook dat stal 1 niet helemaal ideaal is. Misschien toch nog eens verder kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-13 15:12 



 
Profiel   

Nou komt ik ook, mijn eigen stal is de eerste.. benieuwd naar jullie reacties:

Reden waarom ik kijk naar een andere stalling is dat ik geen binnenbak heb, wat mij het plezier en de mogelijkheid tot het trainen in de winter vermindert.
Belangrijkste is dat het belang van mijn paard boven alles gaat. Grootste nadeel van de stallen met binnenbak is dat ze grote reistijd hebben en ik dus niet zo maar 6x per week bij mn paard zal zijn.
Ik heb zelf (nog) geen trailer en auto om op mn huidige stalling te blijven staan en te verplaatsen.

Onderstaand 3 stallen, waarbij ik voor mezelf de + en - heb genoteerd.

Stal 1:
+ 8u weidegang hele jaar door
+ stallen met stro
+ dagelijks gemest
+ 3x per dag hooi in de winter, in de zomer naar behoefte
+ 2x per dag brok
+/- buitenbak 20x60 (gedraineerd, maar met veel regen te nat/zwaar en in de winter max 4 weken bevroren)
+/- grote paddock (niet gedraineerd, na regen zwaar, onregelmatig en winter bevroren)
+ hoefsmid, enten en ontwormen gaat gezamenlijk, ik krijg alleen de rekening na
++ geweldige uitrijdmogelijkheden
++ bereikbaar 5 min met de auto, 10 min fietsen
++ kosten volpension 195 (excl. kosten bekappen, ontwormen en enten)
+ grote zadelkast
+ ruimte voor uithangen dekens
+ wasplaats koud/warm
+ kantine/toilet
+/- informeel, wel de onnodige bemoeienis en oordelen achter de rug om (maar dat zal op meerdere plekken zijn)

Stal 2:
+ weidegang zolang je zelf wil
+ strostallen
+ hooi en brok na behoefte
++ mogelijkheid tot in 15 m2 graspaddock tijdelijk te zetten. Mijn paard wordt al dik van lucht
++ binnenbak met vlokbodem 20x40
++ buitenbak met vlokbodem 20x60
+ longeercirkel
+/- stapmolen
-- dichte stallen
+ hoefsmid, ontwormen en enten wordt gedaan
- wel uitrijdmogelijkheden, maar ik zal in mn eentje op stap moeten
-- erg slecht bereikbaar. 20 min met de auto, erg afgelegen in the middle of nowhere
+/- stal is wat zakelijker, ingericht om topsport optimaal te kunnen beoefenen, maar daarbij ook formeler en wellicht wat decadenter
+ klein pension, voornamelijk opfok dus in alle rust kan ik trainen
++ mogelijkheid tot springles
- kleine zadelkast
+ nette kantine en toilet
+ nette wasplaats warm/koud
+/- kosten volpension 250 (excl. ontwormen, enten en bekappen)
- extra benzinekosten van 60 euro per maand
+ geen bemoeienis en minder geroddel

Stal 3:
++ 10 uur per dag het land op
++ zand en graspaddocks (groot) waar hij kan staan als hij korter het land op moet
++ binnenbak 20x40 met vlokbodem
+/- buitenbak 20x60, weet zo niet of die gedraineerd is, maar hij was erg nat en zwaar
+ 2x per dag brok
+ 3x per dag hooi of na behoefte
++ grote, nette warm/water wasplaats
++ verwarmde, luxe kantine met uitzicht op binnenbak
+ springmateriaal aanwezig
++ jonge, ambitieuze pensiongasten die zowel springen als dressuur rijden
++ grote zadelkamer, met grote kasten
+ ruimte voor dekens/dekjes drogen
+ goede uitrijdmogelijkheden
- 20 minuten rijden met de auto
+ bereikbaarheid met de bus, ook 20 min (stopt 3 min vanaf mijn huis en 2 min vanaf stal)
+ gezamenlijk bekappen, enten en ontwormen.
+ kosten volpension 235 (excl. bekappen, ontwormen en enten)
- extra benzinekosten a 60 euro

Er is nog een stal op 10 min rijden, met binnenbak. Ik heb daar nog niet geinformeerd omdat ze daar alleen buiten op paddock komen en niet in het land. Dat wil ik voor mijn paard niet. Verder zitten er dichtbij geen (geschikte) stallen met binnenbak.

Overal geldt dat ik mijn eigen instructie mee mag nemen, maar ik weet nog niet of zij extra kosten rekent omdat ik nu verder weg sta. Qua aantal plusjes en minnetjes tellen, gaat niet op, omdat ik aan het een meer waarde hecht dan aan het ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-13 10:58 



 
Profiel   

grazygirl,Ik vind niet bijvoeren in de winter echt niet kunnen,dit ga je niet oplossen met een emmer krachtvoer.
Hij zal dan extra ruwvoer moeten hebben en dat is erg lastig als hij in een groep staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-13 18:05 



 
Profiel   

Ik heb ook een dilemma!

M'n paard staat nu op de volgende stal:
- 9-18u op wei (winter 9-16.30u) in groep van 6 paarden.
- stal 3x3
- Bij stal helemaal geen faciliteiten, maar accommodatie met binnen en buitenbak aan de overkant (25 euro per maand, excl. 5 euro per les voor afhuren bak)
- eigen keuze strooisel / brok / hooi of kuil
- 25 kilometer / 25 a 30 minuten rijden auto
- 100 meter naar veluwe (bos)
- geen schaduw in weiland
- prijs 120 euro kale huur

Nu ben ik vandaag bij een andere stal wezen kijken:
- Stal met weiland eraan vast. Staldeur kan altijd open zodat ze zelf kan kiezen waar ze staat. (alleen bij strenge vorst deur wel dicht) Dus heel veel buiten
- nadeel is dat ze alleen komt te staan dan. Wel paarden ernaast, maar niet in haar stukje.
- stal 3,5 x 4 meter
- eigen keuze strooisel / brok
- Buitenbak met redelijk goede bodem
- bos op 500 meter afstand (montferland bos, is wat kleiner dan veluwe maar kun je prima rijden).
- 20 kilometer / 20 min rijden met auto
- prijs 150 euro incl. ruwvoer
- mogelijkheid voor shetlander erbij te zetten a 25 euro per maand Maar hier ben ik geen voorstander van. Shet kopen is geen probleem, maar kost naast 25 euro per maand, ook weer hoefsmid, enten, ontwormen, risico veearts kosten. Dan zou ik iemand moeten vinden die stalling zoekt voor shet oid. Of shet in bruikleen waarbij stalkosten voor mij zijn, maar rest van de kosten voor eigenaar.

Mijn paard staat graag buiten. Bij huidige stal staat ze toch 16 uur op stal. Maar wel in een groep en fijne binnenbak erbij.
Stal waar ik vandaag was, is mooi groot en ze kan altijd buiten staan als ze wilt. Alleen buitenbak. Maar grootste minpunt vind ik nog dat ze alleen staat dan.

Dilemma dus!! Misschien hebben anderen nog andere verhelderende inzichten / meningen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-13 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen