[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:48

Ja ik snap het ook niet helemaal. Maar als je moet heb je weinig keuze.. Dan betaal je wel

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:48


Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:55

Duijfje schreef:
Ja ik snap het ook niet helemaal. Maar als je moet heb je weinig keuze.. Dan betaal je wel


Ja.... snap ik. Ik hoop dat er nog iets veel beters op je pad komt ooit! Succes tot dan!

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:48

Aranel schreef:
Ik ga per 1 januari ook verhuizen met paardjelief naar een andere stal :)
Voor mezelf lever ik wat luxe in (daaag binnenbak ^) ) maar ik denk dat mijn paard het super zal vinden!

Nu sta ik op deze stal;
- binnenbak 20x40
- buitenbak 20x60
- ruime opzadelplaats
- overdag weidegang van +- juni tm begin november
- overige maanden 2 a 3 uur in de paddock met andere paarden
- veel ruwvoer
- all in
- niet open op zondag en voor 11 uur 's morgens
- 275 euro pm

En ik ga hier naartoe;
- gedraineerde buitenbak 20x40
- ruime paddock waar hij minstens de halve dag in staat
- 24/7 weidegang van april tm november, als het vriest komen ze ook in de wei
- autovrij paadje achter het huis langs waar je na amper 5 minuten in het bos zit _/-\o_
- stapmolen
- zelf mesten + brok kopen, voeren wordt gedaan
- stal van 4 bij 3, tegenover de koeien :Y)
- 365 dagen per jaar open
- 200 euro pm

Zoals ik al zei, voor mezelf minder luxe, maar financieel moest ik gewoon deze keuze maken en ik denk dat mijn paard het heerlijk zal vinden om veel buiten te staan :)

Klinkt goed zeg ! hoop dat je hier snel je plekje hebt gevonden :) lekker ruime stallen ook, en veel naar buiten. heerlijk !

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:56

Brendaaaa schreef:
Essxan schreef:
Ik zit ook met een dilemma.

Stal waar hij nu staat gaat hij zowiezo weg.

Stal waar hij naartoe zou kunnen is 24/7 buiten met een schuilafdak, onbeperkt hooi, binnen 10 minuten in het bos, buitenbak is een stukje afgezet in de wei, dus je rijdt altijd op gras en is denk ik 15 bij 30 groot. Met de auto ben ik er met 5 minuten. Kosten 140 euro per maand.

Stal 2 is ook een 5 minuten rijden, paarden staan zomers op de wei in de winter op witzand en altijd s'nachts op stal. Mesten en wei schoonhouden moet je zelf doen. Paarden krijgen 4x daags hooi en krachtvoer. Verlichte buitenbak 20 40 aanwezig evenals een longeercirkel. Het is 3 km naar het bos. Kosten 175 per maand.

Stal 3 is een 10 minuten met de auto. Paarden staan dagelijks op de wei. Bij erg slecht weer halve dagen. Alles wordt er gedaan. Krijgen hooi en krachtvoer. Buitenbak 20 40 met verlichting kantine en ook redelijk bij het bos kosten 175 per maand.


Ik ging absoluut naar stal 1! Mijn ideale plek is dat zeg! Goud waard! Helaas hier nergens te vinden |(


Ik zou stal 2 kiezen vanwege betere bak en bos dichtbij. Stal 1 zou ik wel willen voor de 24/7 met schuilstal/afdak? (alleen afdak vind ik wel wat weinig) maar je paard moet maar net in de kudde passen. Dat vind ik wel een risico.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:55

ik zou ook voor 2 gaan

elenaMM
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-12-13

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:10

ik zou optie 1 afschrijven.

het afgezette stukje land als rijbak zal je zwaar tegenvallen, tenzij je op zandgrond woont.. de uitgereden stukken, ingang van bak en waar eventueel sprongen staan zullen snel veranderen in een grote blubberkuil met alle risico's op uitglijders en blessures van je paard als gevolg. als het kleigrond is, dan heb je vervolgens ook nog eens dat zomers het uitgereden stuk veranderd in een opgedroogde rollercoaster, hard, met kuilen en bobbles, wat ook niet aangenaam is.

rijden in een weide lijkt leuk, maar valt vies tegen in de praktijk, spreek uit ervaring.... kijk maar eens bij een concours hoe het gras eruit ziet na een wedstrijddag. en zo'n graslandje was in tiptop conditie voor een wedstrijd en krijgt rust na een wedstrijd..

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:54

Beslissingen kunnen zo moeilijk zijn! :(

Stal/manege waar ik nu sta:
-binnenbak, 2 buitenbakken, longeercirkel
-In de zomer 24/7 op de wei (zonder schuilhok) met vaste kudde (weinig gras)
-In de winter op een paddock overdag als het niet regent(alleen, naast ander paard)
-af en toe voordroog, dus geef zelf dagelijks voordroog bij
-Krachtvoer 2x per dag
-Stallen wordeb uitgemest, gestrooid
-80 Paarden of meer aanwezig, weinig controle
-Druk
- goede lesgever
-Vlakbij bos
-285/Maand
-Maandag gesloten

Stal waar ik misschien heen ga:
-paddock paradise in kudde 24/7
-Enkele uren op graswei (afhankelijk per paard) in kudde of indien je het wil alleen
-Schuilhok
-verlichte (niet erg grote) buitenbak, wordt gedraineerd binnenkort
-Vlakbij polders
-heel veel voordroog, bieten,... afhankelijk voederbehoefte paard
-175/Maand + krachtvoer
-Altijd bereikbaar, dag en nacht :)

Probleem: mijn paard is een enorm zenuwachtige kwpn'er, dus ik heb schrik dat hij wat onhandelbaar zal worden op de tweede stalling, aangezien hij altijd de andere paarden zal zien wanneer ik hem borstel, opzadel, berij,... en ik ben bang dat hij me zal overheersen. Hij is echt niet de makkelijkste, maar ik wil wel het beste voor hem. Iemand? :)

Edit: ohja, ik ben ook bang dat hij zou treuren oid indien ik hem weghaal uit zijn routine.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:47

@foulplay; af en toe voordroog? Wat bedoel je daar precies mee? Krijgt je paard niet regelmatig ruwvoer?
Ik zou sowieso maken dat ik wegkwam op een stal waar ze de hele winter alleen staan zonder genoeg ruwvoer.. Ook dat je aangeeft dat er weinig controle is en zoveel paarden..

Tweede stal klinkt voor je paard heeeel veel prettiger. Als je het beste wilt voor het paard zou ik zeker verhuizen! Paarden zijn altijd een beetje uit hun doen na een verhuizing, maar ik durf te wedden dat hij er uiteindelijk rustiger/makkelijker van zal worden. Continue kunnen eten zorgt ten eerste al voor veel ontspanning. En andere paarden kunnen zien hoeft echt niet tot onrust te lijden. Mijn ervaring is juist dat paarden rustiger zijn als ze andere paarden kunnen zien.
Ik zou liever gisteren dan vandaag je paard weghalen waar hij nu staat..

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:12

_suus19_ schreef:
@foulplay; af en toe voordroog? Wat bedoel je daar precies mee? Krijgt je paard niet regelmatig ruwvoer?


Dat vraag ik mij ook af.

Stal 2 klinkt ideaal.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:05

Bedankt voor de reacties!
Met af en toe voordroog bedoel ik maximum 1x per dag een kleine portie, soms niet eens 1x per dag. Daarom geef ik hem zelf elke dag nog een grote -zelf aangekochte- portie voordroog. Op dagen zoals vandaag waarop het regent, of dagen zoals morgen en feestdagen(waarop de stalling gesloten is) komt hij niet buiten, jammer genoeg. Ook kan ik op zulke dagen niet bij mn paard en wordt er niet echt gecontroleerd of hij nog wel oke is (behalce bij het voederen)
Ik ben zo goed als overtuigd van de tweede stalling, ik heb alleen een beetje schrik voor de reactie van mn paard zoals ik al aangaf. Maar eigenlijk is het wel het proberen waard, als hij er uiteindelijk rust bij vindt en gelukkiger is, heb ik er alles voor over.
Ik vroeg me wel nog af of het niet erg is dat hij in de zomer niet continu op een weide kan, maar wel op een paddock paradise de overige uren? Kan hij da nog wel rennen ed zoveel hij wil?
+ in de winter als het sneeuwt: hoefijzers afhalen denk ik? aangezien er wel geen optie is om je paard er op te stallen eventueel.
Ik ga zometeen de eigenaar van deze 'stalling' mailen ter bevestiging! :)

Edit: ik weet niet of jullie de term 'voordroog' gebruiken in Nederland? Dit is het 'hooi' in die plastieken pakken :) iets vochtiger dan hooi nog.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:21

De stal waar je nu staat is voor mij een no-go als er zo weinig ruwvoer wordt gegeven. Dat is een van de redenen waarom ik weg ben gegaan van mijn vorige stal. Ik zou absoluut zeker te weten gaan voor stal 2. Je paard went echt wel weer, die maken er minder issue van dan jij zelf heb ik ervaren. Ik kan je 1 ding vertellen; sinds mijn paard 24 uur per dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft, heb iik een stuk blijer en meer tevreden paard!
Voordroog hebben wij hier ook, mijn paard krijgt dit zelfs onbeperkt. In het begin werd hij even een tijdje wat dikker, maar na 2 maanden heeft het zich gestabiliseerd en viel hij weer wat af.
Je paard zal zeer gelukkig zijn dat hij ALTIJD buiten mag zijn, en dat het niet altijd op de weide is, is echt geen enkel probleem.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:19

Bedankt voor de uitleg en geruststelling!
Ik heb de staleigenaar gemaild of ik in maart daarheen kan met m'n paard (dan komen ook de andere 2 paarden waarmee hij samen zou komen te staan), dus laat ons hopen dat het plekje nog steeds vrij is *\o/*

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:25

Foulplay_ schreef:
Bedankt voor de uitleg en geruststelling!
Ik heb de staleigenaar gemaild of ik in maart daarheen kan met m'n paard (dan komen ook de andere 2 paarden waarmee hij samen zou komen te staan), dus laat ons hopen dat het plekje nog steeds vrij is *\o/*

Goede beslissing hoor! Echt helemaal top ik duim voor je!

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:44


_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:13

Goede beslissing foulplay_! Ik denk echt dat je een ander paard terug hebt als hij een beetje gewend geraakt is :)
In de zomer maar een paar uur weide gang is wel jammer, maar veel weidegang in de zomer weegt voor mij niet op tegen de hele winter binnen staan. Liever iets regelmatiger het hele jaar door. Als ze voldoende hooi krijgen op de paddock en daar ook een rondje kunnen lopen maakt het de paarden weinig uit waar ze staan. Ik zie dat nu bv heel erg aan mijn pony, het was altijd een vreselijk chagrijnig dier, alleen als hij aan het grazen was zag hij er een beetje gelukkig uit. Wegens ziekte mag hij nu nooit meer op het gras, en het is natuurlijk wel jammer, maar hij doet het ook heel goed op bijna onbeperkt voordroog eten op de paddock. Staat hij toch buiten en continue aan het eten, ik geloof dat het hem wel bevalt :)

esmeeeh

Berichten: 269
Geregistreerd: 25-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:07

Daantje_1996 schreef:
Lastig lastig.. Wat zouden jullie doen?
[VSW] Van stalling wisselen of niet?


Ik zou toch wisselen als de mini's weg zijn vooral omdat je de komende jaren erg druk zal zijn

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:08

Ik heb inderdaad besloten om te gaan wisselen :P

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:31

Ik kom even binnen vallen....
Ik zit in een onwijze dilemma,
Zou ik hier misschien iemand kunnen pb-en,
En me vraag kunnen stellen?
Zet liever nog even niks open en bloot..

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:49

Je mag mij best een pb sturen :P

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:47

Mijn pb box staat ook open.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:21

Ik moet ook kiezen.

Helaas zijn het allebei maneges... En ik heb liever een pensionstal, maar die zijn er niet in mijn buurt ;(

Manege 1:
Veel hectare aan weilanden. Staan met z'n alle 24/7 in de wei zomers.
2 binnenbakken. Voor de les en voor Pensionklanten.
Ruime stallen met alleen maar tralies. (Dus ze kunnen elkaar ruiken maar niet over de deur hangen.) Geen keuze tussen half pension of vol pension.
Een springtuin, 2 buitenbakken en een longeerkraal.
afspuit plaats (Alleen koud water en waar je ook moet opzadelen)
Keuze tot paddocks in de zomer.
Mooie uitrijmogelijkheden.
In de winter mogen ze 1 of 2 uur in de bak. (Wij leven hier op kleigrond dus na 1 keer in de wei lopen en dan regen zak je er al tot je middelste in)
In de winter 271,25 euro in de zomer 120,00 euro.
Als ik er heen wil moet ik over een eng weggetje fietsen en in de winter kom ik thuis van school als het al donker is, dus mijn moeder moet mij heel veel brengen... ;(
Ik ben ongeveer 20 tot 30 minuten aan het fietsen.

Manege 2:
2 binnenbakken ( 20x40 en 20x60 en dan zetten ze in de 20x60 schotten zodat je daar ook je paard kan longeren of loslaten en je in een bak kan rijden. )
Ruime stallen (Kan je over de box heen hangen maar niet aan elkaar ruiken. Keuze tussen half en vol)
Een springtuin, 1 buitenbak en een longeerbak (Stapmolen in de maak)
Afspuit plaats. (Is nu nog buiten met alleen koud water, gaat naar binnen met warm en koud)
Genoeg opzadelplekken. (Buiten en binnen)
Mooie ruime zadelkasten. (Helaas tegen een meer prijs.)
Als je een stal huurt krijg je er een paddock bij (Je paard staat dus alleen in een paddock tenzij je iemand kent en dan kan afwisselen. Dus dan staan ze met z'n tweeën. In de nacht staan ze op stal want ik wel fijn vind omdat ze al wat ouder is.)
Redelijke uitrijmogelijkheden. (Je kan naar het strand :D)
In de winter mag je, je paard in de bak zetten maar dat is eerder een zwembad dan een normale bak..
Halfpension: winter 245,0 euro zomer: 120,- euro volpension: 295,- euro in de zomer: 150,-
Ik ben er in 10 minuten en ik hoef niet door een bos zonder lantaarnpalen ect.
Als ik keihard fietst denk ik 7 tot 10 minuten, rustig kwartiertje.

Ik heb nog geen eigen paard, maar ik ben me al wel aan het oriënteren want ze komt rond april, mei.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

Manege 2, en als ik zie hoe je het hebt geschreven wil jij liever ook naar manege 2.. :)

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:44

manege 2

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:55

Foulplay_ schreef:
Beslissingen kunnen zo moeilijk zijn! :(

Stal/manege waar ik nu sta:
-binnenbak, 2 buitenbakken, longeercirkel
-In de zomer 24/7 op de wei (zonder schuilhok) met vaste kudde (weinig gras)
-In de winter op een paddock overdag als het niet regent(alleen, naast ander paard)
-af en toe voordroog, dus geef zelf dagelijks voordroog bij
-Krachtvoer 2x per dag
-Stallen wordeb uitgemest, gestrooid
-80 Paarden of meer aanwezig, weinig controle
-Druk
- goede lesgever
-Vlakbij bos
-285/Maand
-Maandag gesloten

Stal waar ik misschien heen ga:
-paddock paradise in kudde 24/7
-Enkele uren op graswei (afhankelijk per paard) in kudde of indien je het wil alleen
-Schuilhok
-verlichte (niet erg grote) buitenbak, wordt gedraineerd binnenkort
-Vlakbij polders
-heel veel voordroog, bieten,... afhankelijk voederbehoefte paard
-175/Maand + krachtvoer
-Altijd bereikbaar, dag en nacht :)

Probleem: mijn paard is een enorm zenuwachtige kwpn'er, dus ik heb schrik dat hij wat onhandelbaar zal worden op de tweede stalling, aangezien hij altijd de andere paarden zal zien wanneer ik hem borstel, opzadel, berij,... en ik ben bang dat hij me zal overheersen. Hij is echt niet de makkelijkste, maar ik wil wel het beste voor hem. Iemand? :)

Edit: ohja, ik ben ook bang dat hij zou treuren oid indien ik hem weghaal uit zijn routine.


Makkelijke keuze! Stal 2 natuurlijk! Je paard, hoe schikkerig ook, zal ook zijn ritme wel weer vinden op deze stal. Het kan even duren, mgeef het wat tijd. MAar echt, op lange termijn komt hij er zoveel beter af!