[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:45

Ik snap je twijfel, maar zo weinig buitenkomen als op je huidige stal is gewoon echt niet goed. Als de tweede stal je dan ook niets lijkt omdat je zelf nog moet mesten, zou ik naar nog andere opties uitkijken.
Blijven waar je nu staat, zou ik niet doen.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:37

Een halfjaar geleden ben ik met mijn paardje verhuisd naar een paddock paradise in opbouw,
waar ik veel verwachtingen van had. Helaas is het door allerlei omstandigheden heel anders uitgedraaid en moet ik nu weer op zoek naar een nieuwe plek.
De uitbaatster van de paddock paradise heeft op dit moment twee mogelijke opties voor mij, dus ik moet nu een keuze maken tussen één van deze twee (of eventueel nog iets anders als ik wat vind)
Ik zit alleen zelf heel erg in de knoop met het maken van deze keuze, dus vroeg ik mij af wat andere eigenaars in mijn positie zouden doen en waarom, om de verschillende argumenten naast elkaar te leggen.

Even de situatie waar ik momenteel in zit met mijn paard, ze heeft begin juli anaplasmose gehad, een bacteriële infectie die je kan oplopen door een tekenbeet, dit heeft haar héél zwaar verzwakt, met enorm vermageren en overhoop liggende lever en bijhorende huidproblemen tot gevolg. De dierenarts heeft haar afgelopen week nog gecontroleerd en ze is zeker aan het herstellen en genezen, maar het zal een lang proces zijn voor ze weer echt in conditie is. Mijn merrie is nu 5,5j en PRE, dus nog niet helemaal volgroeid. Ze weegt momenteel zo'n 150kg te weinig en heeft quasi geen bespiering meer. De DA vermoed dat het toch zeker 6 maanden kan duren voor ze weer fit is, dus ik ga er vanuit dat ik de komende 4-5 maanden niet zal kunnen rijden en we beginnen nu met wandelingetjes van 10min. Hier heb ik me ondertussen bij neergelegd (je kan ook niet veel anders natuurlijk)

Wat ik nu kan doen:

Optie 1:

Met 1/2 andere paarden van de huidige plek naar een kleinschalige pensionstal, 1,5km verderop. Hier zou ze terug gaan naar een ritme van overdag buiten en 's nachts op stal (op de plek voor de paddock paradise was ze dit ook gewoon) en hier doet ze het eigenlijk wel goed op. Ze is nogal onderdanig en laat zich veel wegjagen door andere paarden, dus op haar gemak kunnen eten in haar eigen stal is zeker niet slecht voor haar. Naar de winter toe zou de beschutting van een eigen stal ook goed kunnen zijn.
Kostprijs: 240€ per maand (ongeveer hetzelfde als ik nu betaalde)
hier zit dus de stal in, dagelijkse weidegang en een verlichte buitenpiste.
Voordeel is dus dat hier mensen en paarden gaan zijn die we kennen, en voor mij is sociaal contact op zich ook wel belangrijk. Nadeel is de kostprijs voor accommodatie die ik de komende maanden niet nodig heb. Kosten blijven gewoon doorlopen, ook al kan ik niet rijden of anders intensiever trainen, maar geld blijft wel allemaal naar het paard gaan, waardoor ik ook niet eens een weekendje weg kan met vriendlief of op vakantie.

Bijkomend voordeel, de afstand naar de huidige plek is klein, dus op termijn, als mijn paardje terug gezond is, kan ik wel met dezelfde groepen nog wandelingen gaan maken.

Optie 2:

Met 1/2 andere paarden van de uitbaatster naar een weide die we samen zouden huren. De weide heeft een ruime schuilstal en momenteel nog veel gras. Ze zou hier komen te staan met 1 of 2 andere rustige oudere paarden, die ze dus ook al kent. Hier kan ze natuurlijk wel van haar eten worden af gezet door de anderen. Hooi wordt natuurlijk op meerdere plekken gegeven, maar bijvoeren is dan wat lastiger.
Ze krijgt op aanraden DA zowieso dekens op deze winter om haar warm te houden, en normaal is de beschutting van de schuilstal wel voldoende.
Kostprijs: 130€ per maand in de wintermaanden, minder als er nog gras staat.
Eens ze terug aangesterkt is zou ik dan op zoek gaan naar terug een stal met rij-accommodatie (eventueel zelfs met binnenpiste). Nadeel is dat ik er telkens volledig alleen zal zijn, dus geen sociaal contact voor mij.
In het begin niet echt een probleem, aangezien ik toch maar hele korte wandelingetjes mag doen maar verder in het traject zal dit wel gaan doorwegen. Voordeel is de kostprijs, waardoor ik centen ga overhebben om eens iets anders te doen (zoals bv. weekendje weg met vriendlief) Zodra we dan terug mogen opbouwen met rijden, zit ik hier natuurlijk wel zonder piste, maar ik zou eventueel de piste van de uitbaatster kunnen gebruiken (kleine 2km verderop)

Optie 3:

Vragen of ik nog een maand op de huidige plek kan blijven en in de tussentijd nog andere accommodatie zoeken. Hetzelfde probleem blijft zich dan wel stellen: stal met faciliteiten en dus duurdere kostprijs, ook in de periode dat ik deze niet nodig hebt, ofwel goedkopere plek, maar waar ik na afloop revalidatie dan geen piste ter beschikking heb.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie en waarom?

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:02

Ik zou gaan voor optie 1, dat klinkt voor je paard als de beste plek.
Verhuizen heeft altijd veel impact op een paard, daarom zou ik optie 2 niet doen, dan kan je na een paar maanden weer verhuizen, je blijft aan de gang.
Zeker als je paard vrij onderdanig is, dan lijkt optie 1 me beter.
Dat je paard nog herstellende is vind ik een extra reden om voor optie 1 te gaan. Denk dat die rust snachts haar goed zal doen.

Financieel is dan het enige nadeel. Maar je paard kan altijd een keer kreupel raken, als je dan weer tijdelijk wil verhuizen vanwege de faciliteiten dan is je uitgangspunt niet goed denk ik.
Het klinkt alsof je wel erg veel moet laten wanneer je een normale pensionprijs betaald.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:05

Temeraire schreef:
Ik zou gaan voor optie 1, dat klinkt voor je paard als de beste plek.
Verhuizen heeft altijd veel impact op een paard, daarom zou ik optie 2 niet doen, dan kan je na een paar maanden weer verhuizen, je blijft aan de gang.
Zeker als je paard vrij onderdanig is, dan lijkt optie 1 me beter.
Dat je paard nog herstellende is vind ik een extra reden om voor optie 1 te gaan. Denk dat die rust snachts haar goed zal doen.

Financieel is dan het enige nadeel. Maar je paard kan altijd een keer kreupel raken, als je dan weer tijdelijk wil verhuizen vanwege de faciliteiten dan is je uitgangspunt niet goed denk ik.
Het klinkt alsof je wel erg veel moet laten wanneer je een normale pensionprijs betaald.


Bedankt voor je mening! Ik denk dat op zich het 's nachts op stal gaan inderdaad momenteel wel fijn zou zijn voor mijn paard. Alleen ben ik een beetje bang dat ik alsnog ga willen veranderen van stal omdat je in de winter bijna niet kan rijden met het rotweer hier. Dus tegen dat ik dan terug zou kunnen beginnen trainen, zit ik weer vast aan weersomstandigheden. Ik was o.a. naar de paddock paradise verhuisd omdat die met kleine binnenpiste kwam, om dan nu hetzelfde bedrag te blijven neertellen voor enkel een buitenpiste ...
En ja, ik moet inderdaad een heel aantal opofferingen (reizen en uitstappen) maken om een normale volpensionprijs te kunnen betalen, maar als ik daarvoor x aantal per week met mijn eigen paard kon werken, was het me dat waard. Als ik echter dezelfde kosten moet blijven betalen, maar niet dezelfde ontspanning en plezier er terug kan uithalen, is het spijtig dat je dan weinig of geen middelen meer over hebt om om je eigen ontspanning en vrije tijd ergens anders te gaan zoeken. (even ter info, ik spaar zowieso een mooi bedrag elke maand voor de toekomst en noodgevallen en mijn vriend en ik betalen een lening voor een bouwgrond af, maar in die bedragen snoei ik liever niet voor extra's)

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:50

foutje
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 30-08-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:51

Zonnebloem92 schreef:
Ik heb ook een dilemma:

Ik sta met mijn 3-jarige op een grote pensionstal (zo'n 75 pension klanten) met oa 2 binnenbakken en 3 buitenbakken. Vanaf begin april tm eind september staat zij 24/7 op de wei en de overige maanden op stal. Er wordt 2x daags hooi gevoerd en 2x daags brokken, ook wordt er gemest en wordt er veel georganiseerd zoals knhs wedstrijden in zowel dressuur, springen en mennen. Het is een gezellige stal met leuke mensen, het is fijn om in een binnenbak te kunnen rijden en voor een ruiter met wedstrijd ambitie zoals ik ook erg fijn.
Wat mij wel stoort is dat je ze in de andere maanden zelf in de paddock moet zetten, maar met 5 paddocks op 75 paarden en een drukke baan komt ze maar zo'n 2 uur per dag buiten.

Nu werd ik gebeld door iemand die plek heeft op haar pensionstal(zo'n 15 paarden) met buitenbak.
In de zomermaanden staan ze ook 24/7 buiten en in de andere maanden staan ze zo'n 8 uur per dag in de paddock met onbeperkt hooi.
Er wordt niet gemest.

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard veel buiten komt, wat op stal 1 niet gebeurd in de wintermaanden.
Maar wat mij wel tegen staat is het zelf mesten en het rijden in de buitenbak. Toen ik mijn vorige paard had heb ik 2 jaar bij een stal gestaan met alleen een buitenbak en kon ik soms 2 weken niet in de bak rijden vanwege het slechte weer.

Help!

Ik ben ook van een hele grote pensionstal met buitenbak en 2 binnenbakken naar een kleine pensionstal gegaan met enkel een goede buitenbak. Ik heb ook een 3-jarige en ook wedstrijdambitie en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Je doet er je paard een groot plezier met die extra uren buiten. Het is ook nog is beter voor de spieropbouw en voor je toekomstvooruitzichten als je wedstrijden wil rijden. Ik heb gemerkt dat mijn paard van die wintermaanden binnen alleen stijver en moeilijker werd...

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:30

@jenara ik dacht dat optie 1 een goede stal was om te blijven staan qua trainen, het was de enige waarbij je een rijbaan vermeldde. Maar als blijkt dat je daar ook niet goed kan rijden dat is het inderdaad alweer een wat minder handige optie.

Begrijpelijk dat je er voor dat bedrag wel plezier uit wilt halen :)

Zijn dit je enige opties? Of kan je eventueel nog bij meer stallen informatie inwinnen voordat je een keuze maakt?

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:31

Jenara schreef:
Temeraire schreef:
Ik zou gaan voor optie 1, dat klinkt voor je paard als de beste plek.
Verhuizen heeft altijd veel impact op een paard, daarom zou ik optie 2 niet doen, dan kan je na een paar maanden weer verhuizen, je blijft aan de gang.
Zeker als je paard vrij onderdanig is, dan lijkt optie 1 me beter.
Dat je paard nog herstellende is vind ik een extra reden om voor optie 1 te gaan. Denk dat die rust snachts haar goed zal doen.

Financieel is dan het enige nadeel. Maar je paard kan altijd een keer kreupel raken, als je dan weer tijdelijk wil verhuizen vanwege de faciliteiten dan is je uitgangspunt niet goed denk ik.
Het klinkt alsof je wel erg veel moet laten wanneer je een normale pensionprijs betaald.


Bedankt voor je mening! Ik denk dat op zich het 's nachts op stal gaan inderdaad momenteel wel fijn zou zijn voor mijn paard. Alleen ben ik een beetje bang dat ik alsnog ga willen veranderen van stal omdat je in de winter bijna niet kan rijden met het rotweer hier. Dus tegen dat ik dan terug zou kunnen beginnen trainen, zit ik weer vast aan weersomstandigheden. Ik was o.a. naar de paddock paradise verhuisd omdat die met kleine binnenpiste kwam, om dan nu hetzelfde bedrag te blijven neertellen voor enkel een buitenpiste ...
En ja, ik moet inderdaad een heel aantal opofferingen (reizen en uitstappen) maken om een normale volpensionprijs te kunnen betalen, maar als ik daarvoor x aantal per week met mijn eigen paard kon werken, was het me dat waard. Als ik echter dezelfde kosten moet blijven betalen, maar niet dezelfde ontspanning en plezier er terug kan uithalen, is het spijtig dat je dan weinig of geen middelen meer over hebt om om je eigen ontspanning en vrije tijd ergens anders te gaan zoeken. (even ter info, ik spaar zowieso een mooi bedrag elke maand voor de toekomst en noodgevallen en mijn vriend en ik betalen een lening voor een bouwgrond af, maar in die bedragen snoei ik liever niet voor extra's)


Heel eerlijk? Ik vind dat je een beetje zit te zeuren over je eigen belang. Paard heeft rust en beschutting nodig, dus stal 1 voldoet het beste. Eerst maar eens gezond worden, en als jij het geluk hebt dat je over een half jaar weer kan rijden, dan zou ik geen probleem maken van een buitenbak. Tenzij je traint voor de olympische spelen misschien... ;)
Overigens is 240,- imo een heel beschaafde prijs. Als je voor 150 euro een paard wil stallen heb je wel héél weinig keus!
Sterkte met je paardje!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:49

Nikass schreef:
Heel eerlijk? Ik vind dat je een beetje zit te zeuren over je eigen belang. Paard heeft rust en beschutting nodig, dus stal 1 voldoet het beste. Eerst maar eens gezond worden, en als jij het geluk hebt dat je over een half jaar weer kan rijden, dan zou ik geen probleem maken van een buitenbak. Tenzij je traint voor de olympische spelen misschien... ;)
Overigens is 240,- imo een heel beschaafde prijs. Als je voor 150 euro een paard wil stallen heb je wel héél weinig keus!
Sterkte met je paardje!


Dat mag je prima vinden natuurlijk! Om even een beeld te schetsen, mijn stal voor de paddock paradise was 150€ per maand, 's nachts op stal, overdag de hele dag op een groene weide en een verlichte buitenpiste ter beschikking. Ik ben verhuisd omwille van verschillende redenen (o.a. omdat mijn paard niet goed in de groep lag, en ook omdat ik er mij niet happy voelde, ...) Ik vond het geen probleem om 100€ per maand meer te gaan betalen om op een fijne plek te staan, bij leuke mensen, waar mijn paard het fijn had, goed in de groep stond en waar we ook een kleine binnenpiste ter beschikking hadden. Ik werk 40-50u per week, dus ik ben beperkt in de tijdstippen dat ik naar mijn paard kan, als ik dan de pech heb dat het net 's avonds keihard regent, ja dan kan ik zonder binnenbak niets gaan doen. Als ik nu gewoon moet door blijven betalen, maar terug krijg wat ik eerst had, ja dan is dat heel zuur.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:51

Ja okee, op die manier snap ik dat wel hoor :) Tegelijkertijd denk ik dat je paard er dusdanig ernstig aan toe is dat ik dat allemaal terzijde zou schuiven en daar niet meer bij stil zou staan. Het is dan niet zo belangrijk meer imo.
Dus ik zou denk ik nu wat meer korte termijn denken: eerst je paard op een plek waar ze de meeste kans heeft op herstel en dan zien we later wel weer verder.
Ik wil niet pessimistisch doen, maar met zo'n tekenbeet is een prognose erg onzeker denk ik.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:22

Nikass schreef:
Ja okee, op die manier snap ik dat wel hoor :) Tegelijkertijd denk ik dat je paard er dusdanig ernstig aan toe is dat ik dat allemaal terzijde zou schuiven en daar niet meer bij stil zou staan. Het is dan niet zo belangrijk meer imo.
Dus ik zou denk ik nu wat meer korte termijn denken: eerst je paard op een plek waar ze de meeste kans heeft op herstel en dan zien we later wel weer verder.
Ik wil niet pessimistisch doen, maar met zo'n tekenbeet is een prognose erg onzeker denk ik.


Daar geef ik je dan wel weer 100% gelijk in. Ik heb dan ook voor de zekerheid gewoon gemaild naar mij DA om haar advies hierin te vragen. Op zich is de prognose wel goed, aangezien ze dus op een paar weken tijd wel echt al duidelijk aan de beter hand is en de DA er wel vertrouwen in heeft dat ze volledig herstelt met tijd.
De voornaamste reden dat ik de weide momenteel "beter" zou vinden dan de stal, is omdat ze dan dus minder stress gaat ondervinden van de verhuis, aangezien het met bekende maatjes gewoon naar een nieuw stukje gras wandelen is. Ze valt ook vaak flink terug in gewicht qua stress, dus daarom vind ik een verhuis naar een andere stal nu ook gewoon geen fijn idee. Ik wacht gewoon even het antwoord van de DA af!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:11

Dat kan jij beter beoordelen dan ik! Maar als de conditie van een paard in zo'n relatief korte tijd dusdanig verslechterd is zou ik wel zorgen voor voldoende (echt goede!) beschutting, en rust (apart kunnen eten) en eventueel extra voeding (even goed uitzoeken wat ondersteunend kan zijn/bijv even bellen met PAVO voor overleg)
Ik heb enige ervaring met een ouder paard dat snel buiten de kudde valt en altijd als laatste aan de beurt komt. Deze paarden hebben gewoon iets extra's nodig, en het "ideaal plaatje" van 24/7/365 buiten in kudde verband past dan niet zomaar altijd.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:18

Ik merk dat ik inmiddels al zo'n anderhalf jaar aan het dubben ben met betrekking tot een andere stalling en ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik precies wil, in de zin van waar zowel mijn pony als ik gelukkig van worden. Ik sta inmiddels al 14 jaar op mijn huidige stal, wat dus ook inhoudt dat ik geen fan ben van verhuizen en dus ook moeite heb om de stap te wagen naar een stal te gaan om het 'uit te proberen'. Ik heb een gevoelige pony en wil hem dus zo min mogelijk aan stress blootstellen. Maargoed rationeel gezien weet ik ook dat je niet eerder weet of het de juiste match is als dat je er staat. Dilemma's... -O-

Het punt is dat mijn huidige pony graag buiten lijkt te staan, ongeacht de weersomstandigheden. Hierdoor denk ik dat ik hem wel gelukkig zou maken met een goede 24/7 locatie. Maar dan komt mijn geneuzel. Ik vind het een prettig idee dat hij 's avonds gewoon op stal doorbrengt, omdat ik dan weet dat hij veilig is, niet uit kan breken en er geen gewonden kunnen vallen in de groep. Hij is namelijk niet de meest makkelijke pony in een groep (14 jaar dekhengst geweest, maar tegelijkertijd ook erg onzeker), waardoor er wel eens conflicten zijn geweest met andere paarden hier op stal. Middels een draadje tussen hem (+ andere pony) en de rest van de groep is dat verder opgelost. Hij is inmiddels een jaar ruin, dus wellicht dat hij nu ook makkelijker in een groep functioneert, maar dat weet ik nu niet. Ik vind het geen prettig idee dat er zoveel uren geen zicht is op de paarden indien hij 24/7 met andere buiten staat. Er kan dan gewoon veel gebeuren en ik kan daar echt wakker om liggen.
Eigenlijk wilde ik dus ook een stalling waar hij 's avonds op stal staat, maar ik merk ook dat het ergens wringt omdat ik dat ergens ook heel egoïstisch vind.
Lijkt hij echt ongelukkig op stal? Dat denk ik niet, maar hij wil maar al te gaan zijn stal uit wanneer ik op stal ben. Dit kán ook deels aangeleerd gedrag zijn, omdat ik vrijwel dagelijks nog een 30-60 minuten aan de hand met hem ga grazen zodra ik op stal ben voordat we gaan trainen.
Mijn andere pony rende in de winter altijd rechtstreeks naar zijn stal wanneer hij de kans kreeg en kreeg je ook niet zomaar zijn box uit als het winters weer was, kortom die werd gewoon heel blij van zijn stal en heeft mij dus ook nooit doen overwegen om hem 24/7 buiten te zetten. Hij werd daar gewoon echt niet gelukkig van (en dat voor een Shet :D ). Daardoor heb ik die optie nooit eerder echt overwogen, sinds mijn andere pony is komen te overlijden begon het idee van 24/7 wel steeds meer te spelen.

Mocht ik kiezen voor 24/7 dan komt wel het volgende punt. Ik heb wel een hele goede bak nodig om in te kunnen mennen. Er zijn wedstrijdambities, dus het hele jaar door moet de mogelijkheid er zijn om door te trainen. Vooralsnog is hij absoluut niet verkeersmak voor de wagen, dus buiten trainen is geen optie. Ik merk dat hier in de omgeving de combi van 24/7 buiten + goede rijbak weinig tot niet aanwezig is. Of het is enigszins aanwezig, maar dan ongeveer 45 minuten verderop op niet al te fijne wegen (wat ik ook weer een struggel vind in de winter).

Overdag buiten en 's avonds op stal zijn meerdere mogelijkheden, maar ik wil wel dat mijn pony minimaal 6 uur per dag MET ruwvoer (en/of gras) naar buiten kan (liefst langer, zeker in de zomer), zowel in de zomer als winter. Veel stallen bieden deze mogelijkheid niet. Ik vind onbeperkt ruwvoer eigenlijk wel een must geworden en ik merk gewoon dat het aan mij knaagt dat hij op dit moment ook gewoon 6/7 uur op de paddock doorbrengt zonder ruwvoer. Ik probeer dit zoveel mogelijk zelf te ondervangen door na mijn werk zo snel mogelijk naar stal te gaan en hem aan de hand te laten grazen, maar ideaal is het natuurlijk ook niet en lang niet altijd haalbaar.

Buiten dit dilemma om zit ik ook met andere keuzes in mijn hoofd. Ik ben mij bewust dat best 'veeleisend' kan zijn met betrekking tot het welzijn van mijn pony (althans in wat ik denk dat het juiste is voor hem). Ik ben het vertrouwen op mijn huidige stal al enige tijd (1.5 a 2 jaar) kwijt. Ik vind het belangrijk dat de staleigenaar écht een passie heeft voor paarden en het bedrijf. Dat het management verder gaat dan paarden naar buiten gooien en binnen halen en voer naar binnen gooien, waarbij het vooral allemaal draait om gemakszucht. Stallen die (in mijn ogen) slecht gemest worden, met in mijn ogen onvoldoende bodembedekking. Dit maakt ook dat ik wel heb gemerkt in mijn zoektocht naar stallen, mij vaak niet op mijn plek voelde op rommelige stallen. Ook echt wel in de angst dat ik op een soortgelijke plek terecht kom. Ik wil een keer een dag over kunnen slaan zonder mij zorgen te maken of alles wel goed gaat, hij zijn eten heeft gehad, genoeg water heeft etc..
Dus dan kom je al snel uit op de luxere stallen, die over het algemeen allemaal op minimaal 30 minuten afstand zitten. Daarbij zitten zulke stallen lang niet altijd te wachten op een mennende combinatie én zijn er vaak geen andere pony's aanwezig (wat ik ergens wel heel fijn zou vinden voor hem). Ook kunnen deze stallen vaak niet voldoen aan het aantal uren dat ik mijn pony graag buiten wil hebben staan en/of staan ze alleen (op een (soms iets grotere) postzegel), hebben ze geen contactstallen, tegen en tarief waar je u tegen zegt en strikte openingstijden.

Ik zeg altijd dat ik keuzes wil maken die in mijn ogen het beste zijn voor mijn pony, maar als dat mij veel onrust en slapeloze nachten oplevert lijkt mij dat ook niet wenselijk?
En als ik dan ga voor een stalling waar hij 's nachts op stal gaat, moet ik dan toch kiezen voor een stalling iets meer in de buurt waar ik makkelijk even een (extra) keer langs kan rijden? Of ga ik voor een stalling waarbij ik qua management gerust gesteld ben, maar hier wel gerust 45 minuten voor in de auto moet zitten enkele reis en veel meer kwijt ben aan stalling?
Ergens zou ik het wel prettig vinden een stalling te hebben dichter bij mijn woonplaats, maarja keuzes.. Ik rijd overigens nu ook een half uur enkele reis. Ook vind ik het ergens wel belangrijk dat de wegen goed zijn van en naar stal, zeker als ik ruim een half uur moet rijden. Ik wil niet in de winter gedwongen niet naar stal kunnen, omdat die wegen bijvoorbeeld geen prioriteit hebben om gestrooid te worden.
Daarbij komt nog wel een punt dat ik iemand nodig heb om te helpen met in- en uitspannen. Op dit moment helpen mijn ouders mij hierbij of 1 ander stalgenootje. Wanneer ik zou verhuizen naar een andere plek zouden mijn ouders mij hier in principe niet zomaar meer mee kunnen helpen (zij wonen in hetzelfde dorp als mijn huidige stal) en heb ik die helpende hand dus ook nodig op de nieuwe stal, ook niet geheel onbelangrijk.

Ik ben mij bewust dat mijn geschade vertrouwen zorgt voor wantrouwen bij een mogelijke nieuwe plek, maarja hoe kan ik dat (onterechte) wantrouwen bij mijzelf wegnemen? Ik heb de afgelopen 1.5 jaar verschillende plekken bezocht en eigenlijk maar 1 stal gehad waarbij ik het vertrouwen kreeg dat ik hem met een gerust hart achter kon laten, maar het alsnog niet geheel voldeed al mijn andere wensen mbt ruwvoer en weidegang. Helaas had deze stal geen plek en we zijn inmiddels al maanden verder, met niet echt uitzicht dat er op kort termijn een plek vrij komt.

Wie o wie kan mij helpen om tot een juist inzicht te komen?

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:34

Ik kan je niet echt helpen, kan alleen zeggen: overal is het ellende, bij de één wat meer zus en bij de andere meer zó, maar de stal die aan alle basiseisen voldoet heb ik nog niet gevonden.

(En dan vind ik mijn basiseisen eigenlijk vrij minimaal: goed en voldoende ruwvoer, minimaal hele dagen buiten -in de zomer wat meer, in de winter wat minder- op voldoende ruimte, liefst met gras, anders met hooi, in de winter snachts op stal, en uitrijmogelijkheden).
Ik zou dus niet te snel weggaan bij de stal waar je nu staat, maar echt goed kijken waar het beter IS (niet waar dat wit beloofd)
In elk geval zal je op een aantal fronten, zo niet veel, sowieso water bij de wijn moeten doen.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:26

Nikass schreef:
Ik kan je niet echt helpen, kan alleen zeggen: overal is het ellende, bij de één wat meer zus en bij de andere meer zó, maar de stal die aan alle basiseisen voldoet heb ik nog niet gevonden.

(En dan vind ik mijn basiseisen eigenlijk vrij minimaal: goed en voldoende ruwvoer, minimaal hele dagen buiten -in de zomer wat meer, in de winter wat minder- op voldoende ruimte, liefst met gras, anders met hooi, in de winter snachts op stal, en uitrijmogelijkheden).
Ik zou dus niet te snel weggaan bij de stal waar je nu staat, maar echt goed kijken waar het beter IS (niet waar dat wit beloofd)
In elk geval zal je op een aantal fronten, zo niet veel, sowieso water bij de wijn moeten doen.


Snel weggaan zal ook niet zo snel gebeuren, aangezien ik al 1.5 jaar op zoek ben. :D Ik weet wat ik heb en oké daar word ik absoluut niet meer gelukkig van (zeg maar gerust vele slapeloze nachten en veel stress), maar je weet wel wat je hebt en je weet nooit wat je ervoor terug krijgt. Tegelijkertijd wil ik nu wel een keer knopen door gaan hakken, want anders zal ik voor al zijn trainingen voor de wagen naar een andere locatie moeten nu het najaar aanbreekt (buiten alle andere redenen om).
Mijn basiseisen zijn misschien wel iets meer; kleine groepjes die op elkaar afgestemd zijn (simpelweg vanwege zijn karakter, hij is nou eenmaal sociaal op zijn manier en ik wil hem graag voorlopig nog even in leven houden) en in plaats van goede uitrijdmogelijkheden wil ik graag een goede rijbak, maar voor de rest inderdaad ook gewoon goede kwaliteit ruwvoer in het liefst onbeperkte vorm, geventileerde en lichte stal en overdag minimaal 6 uur naar buiten. Binnen-buiten zetten door de staleigenaar is een must (zeker wanneer de stal niet om de hoek is), zelf mesten en voer klaarzetten vind ik in principe geen probleem. Maar buiten die 'faciliteiten' om, ik wil als ik op locatie kom het gevoel hebben dat mijn pony is goede handen is en dat is schijnbaar al heel veel gevraagd, want dat heb ik nog maar op 1 plek gehad van alle stallen die ik heb bezocht ondanks dat mijn budget vrijwel 'onbeperkt' is. 'In goede handen' houdt voor mij in dat ik er gevoelstechnisch van verzekerd kan zijn dat hij tijdens een voerbeurt niet vergeten wordt, er wordt gezorgd dat er altijd beschikking is tot (schoon) drinkwater, als er iets aan mijn pony mankeert dat dat opgemerkt wordt en aan mij gemeld wordt en dat als er van afspraken afgeweken wordt dit gewoon wordt overlegd (zéker wanneer dit afspraken zijn obv medische redenen), lijkt mij niet heel veel gevraagd.. En ja mijn andere pony is meerdere keren op kort termijn vergeten in voerbeurten (waarbij een excuses zelfs teveel gevraagd was), water op stal (en in de paddock) moet ik zelf voor zorgen anders staan ze alle staluren (14 uur) zonder water, meerdere keren mijn pony's kreupel/ziek/gewond aangetroffen en de staleigenaar 'was het niet opgevallen' en ja dat laatste punt zal wel zijn geweest onder het mom 'hopen dat ze er niet achter komt'? :D En ja dat vertrouwen is ontzettend geschaad en dat heeft ook gewoon zijn invloed rondom een zoektocht van een nieuwe stal, hoe oneerlijk dat ook is voor een andere staleigenaar. Ik heb hierdoor wel het gevoel dat dit ontzettend tegen werkt in mijn zoektocht naar een geschikte stal, omdat ik wellicht niet iedereen een eerlijke kans durf te geven.

annita686868
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 06:00

monsera schreef:
Ik zou voor stal 2 gaan en zelf vlas halen.



ja dat zou ik ook doen, lijkt mij geen moeilijke keuzen dan

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:53

Helaas, veel sneller dan verwacht, moet ik op zoek naar een nieuw plekje weer :(

Ik heb hier eind augustus gepost en heb uiteindelijk, in overleg met de dierenarts beslist om mijn paardje met een maatje op de weide te zetten, dus geen verhuisstress gehad gelukkig.
Het goede nieuws is wel dat ze het daar zo goed op heeft gedaan, dat ik maaaaanden vroeger dan verwacht terug mocht beginnen opbouwen met rijden, alleen wil mijn huidige staleigenaar graag afbouwen en stoppen met pensionklanten en lessen, dus heeft ze mij vriendelijke gevraagd om uit te kijken naar iets anders.

Ik ben dan natuurlijk vorige week volop gevlogen in het uitzoeken van fijne stallen en heb er nu 6 gezien.
Er blijven 3 opties over die aan mijn basis-eisen voldoen, maar elk wel nog nog hun eigen voordelen/nadelen hebben. Nu zit ik natuurlijk opnieuw met keuzestress en aangezien hier vorige keer veel goede argumenten zijn gevallen (ook al heb ik uiteindelijk een andere beslissing gemaakt :+ ) vind ik het wel interessant om opnieuw jullie mening te vragen. Dit keer is het echt de bedoeling om op lange termijn gewoon te blijven, dus ik wil echt graag de juiste keuze maken.

Optie 1: Deze is het dichtst bij voor mij, op 10km. Superfijne staleigenaar die eigenlijk niet écht pensionklanten heeft, maar wel graag mensen helpt die een paardvriendelijke plek zoeken. Hij adverteert zijn stal ook niet. Hij heeft zelf superveel ervaring met paarden, is zelf hoefsmid van opleiding. De paarden staan er zoveel mogelijk buiten, met 2 telkens. Maximaal blijven ze héél uitzonderlijk eens 12u binnen als het echt noodweer is, maar anders altijd buiten. De eigenaar kijkt mee naar het dieet, dus er is keuzemogelijkheid in voer en hoeveelheid, hij doet dekens op en af als het nodig is. Ze krijgen 2x per dag eten.
Voor mij is er een overdekte piste aanwezig, dit is wel de enige piste. Er zijn een paar korte wandelingetjes mogelijk in de buurt. Aangezien het niet echt een pensionstal betreft, zijn er ook niet veel mensen (3-4 maar), wat wel maakt dat er niet echt een sociaal gebeuren is, wat ik wel enorm miste op mijn eerste stal.
Prijs: 300€ per maand, met de mogelijkheid om tegen vermindering mee te helpen op stal.

Optie 2: Deze is in dezelfde richting als mijn huidige plek, dus meer een buurt die ik al ken. Op 11km van bij mij, ook niet erg ver dus. Ook hele fijne eigenaars waar ik meteen een leuk contact mee had. Dit is wel echt een pensionstal. De paarden hebben elk een binnenstal, maar staan ook zoveel mogelijk buiten, in alle seizoenen. Ook alleen bij noodweer blijven ze eens binnen staan. Hier staan ze wel individueel buiten, maar met draadjes gewoon tussen, dus ze kunnen in principe wel nog aan elkaar. Hier krijgen ze ook 2x per dag eten, maar als je komt, mag je wel gewoon bijgeven als je wil en ze zeggen ook dat er veel bespreekbaar is.
Qua accomodatie is er een grote binnenpiste, 2 buitenpistes en een roundpen. Er zijn heel veel mooie wandelingen mogelijk in de buurt. Volgens de eigenaar is er ook een hele fijne sociale groep die regelmatig afspreken om te gaan wandelen of samen te lessen of dingen organiseren met de paarden, dus een sterk sociaal leven op stal.
Prijs: 330€ per maand, ook met de mogelijkheid om tegen vermindering mee te helpen op stal.

Optie 3, deze is het verst, op 15km van bij mij (lijkt niet veel verder, maar ik ga voornamelijk met de fiets) Toffe eigenaresse, wel duidelijk iets minder kennis van paarden, maar wel met een hart voor dieren. Dit is ook echt een pensionstal, momenteel enkel plek vrij met individuele stal en individuele weide, maar ook weer met draadjes tussen zodat ze contact kunnen hebben met elkaar. Paarden komen ook zoveel mogelijk buiten, enkel niet bij noodweer. Hier krijgen ze 's ochtends en 's avonds eten, maar ook nog extra hooi overdag op de weide. Ik weet via via dat er hier minder communicatie mogelijk is, dus het is wel zo en niet anders.
Op langere termijn is hier de mogelijkheid om te introduceren in een kudde met een inloopstal, maar heb ook al gehoord dat het dan soms wat vechten is om eten onder de paarden en de mijne delft vaak het onderspit.
Accomodatie; kleine binnenpiste, grotere buitenpiste (wel nat) en in de zomer ook nog een weide waarop gereden kan worden. Ook wel wat wandelmogelijkheden in de buurt. Iets kleinere groep mensen, maar blijkbaar ook wel een sterke sociale samenhang, waar er makkelijk afgesproken wordt.
Prijs: 265€ per maand.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:40

Voor mij klinkt optie 1 het beste en klinkt ook het meest als mijn huidige stal. Maar ik vind het sociaal gebeuren dan ook niet het belangrijkste. Gewoon lekker alleen op stal helemaal mijn ding doen. En als je dan al eens met iedereen aanwezig bent, zijn het gewoon allemaal gelijkgezinden die goed met elkaar kunnen opschieten. Als je met zo weinig bent, is 1 piste ook ruim voldoende en dan overdekt, helemaal geweldig. Ook het meedenken vind ik heel fijn, dat wanneer je paard een andere voederbehoefte heeft daar ook op ingespeeld kan worden zonder al te veel mitsen en maren.

Optie 2 klinkt op zich ook wel goed en zou ik ook snappen moest je daarvoor kiezen. Alleen die individuele weitjes vind ik toch niet echt heel wauw. Uiteraard beter dan helemaal niet buiten komen dat dan weer wel. Hoe groot is de wei per paard?

Optie 3 spreekt mij het minst aan. Ook al sta ik op pension, ik wil wel beslissingen kunnen maken voor het welzijn van mijn paard. Een stalhouder moet niet op iedere wens ingaan, maar het moet op zijn minst wel bespreekbaar zijn met duidelijke argumentatie waarom iets wel of iets niet. Ikzelf aard niet goed in het 'zo is het, hier betaal je voor en hier moet je het dus mee doen'-pensionstal.

Hermannvd
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:31

Hannahtjen schreef:
AmberBeauty

Ik heb het gevoel dat de stallen redelijk gelijk opgaan voor het welzijn van het paard => 10h/dag buiten, en tijdens stalperiode voldoende ruwvoer.
Mijn voorkeur zou eerder naar stal 1 gaan, omdat de paarden aan de hand buitengezet worden ipv los.
Het is er properder, en er zijn zadelkasten voorzien.
Er staan ook minder paarden, dus ik denk dat het rustiger is, en dat je daardoor beter contact met de medestalgenoten zal hebben, en het ook minder druk zal zijn in de rijpiste.

Bij deze wil ik ook graag meningen:
Ik kan kiezen tussen thuis zetten en op prive-stal laten staan.


Prive-stal
€7/dag
+ in de zomer kan je zelf kiezen buiten of binnen (mijn paard staat nu 24/7 buiten)
+ in de winter zelf emmers krachtvoer klaarzetten, het boertje geeft die smorgens en savonds
+ in de winter zelf hooinetten in stal ophangen
(ik ga elke dag dus emmers en hooinetten zijn geen probleem)
+ in de winter worden ze 4h per dag buiten gelaten (piste of weide)
+ verlichte, gedraineerde en afgesloten piste
+ social contact
+ ligt vlak aan het bos, uitrijmogelijkheden
+ altijd iemand in de buurt die een oogje in het zeil houdt

Thuis
€ -> nog geen idee!
- 2a3h per dag weide (3 paarden op 7000m tijdens winter en zomer)(ik heb 1 paardje (een merrie), mijn vriend 2 paarden die zowiezo aan huis komen (een merrie en een hengst)
+ zelf krachtvoer geven
+ zelf hooi geven
+ zelf buiten- en binnenzetten
+ buitenpiste (niet omheind)
- sociaal contact
- drukkere baan, minder uitrijmogelijkheden
- minder toezicht

Voor paard zou ik de prive-stal kiezen omdat ze langer in de weide kan, en voor mezelf voor het sociaal contact.
Maar anderzijds is thuisstaan toch leuk dat je ze vanuit je zetel kan zien, en je geen baan meer hoeft te doen om ze te verzorgen/rijden.

Groetjes


Helemaal gelijk in. Een privéstal is ook het beste.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:06

Ik zou denk ik de merries thuis houden en de hengst ergens onderbrengen. Tenzij je de huisvesting thuis dusdanig kunt regelen dat de combinatie veilig kan.
Ik zou daarbij een paddock organiseren zodat ze toch meer naar buiten kunnen.
Heb het zelf ook gedaan en het is toch het allerfijnste om er zelf over te gaan, ook al is het veel werk.

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:47

Wie wil er met mij meedenken..

Stal 1
Echt een paardenaccomodatie,
15 min afstand
95 euro duurder dan stal 2
Volpension
Ruime frisse stallen met luik
Binnenbak
Buitenbak
10 min in mega groot bos
Zomer 9-21 weidegang strookbegrazing
Winter 4-5 uur paddock met voer
Staan buiten in groepsverband
Onbeperkt goed voer
Staan op Vlas
Staleigenaresse vriendelijk
Laatste toezichtronde 21:30

Stal 2
Echt een boerderij, knus
18 min afstand
Volpension
Stallen ouder en wat donker, wel een luik
Buitenbak x2
20 min naar klein bos, 30 min naar groot bos
Weidegang mag jezelf bepalen, standaard 9-16
Gras is er beperkt, bijvoeren op wei mag niet.
Wordt 2x daags hooi gevoerd. 7:00 en 16:00
Staan buiten in groepsverband
Staan op stro
Hele lieve staleigenaren waar je buiten het voer om, veel kanten mee op kan.
Laatste toezichtronde 23:00

Waar twijfel ik over? Stal 1 korte tijd buiten in de winter, wel met onbeperkt hooi. Stal 2 langer buiten in winter, maar worden niet bijgevoerd.
Stal 1 meer paardenbedrijf, stal 2 echt de boerderij, knus en gemoedelijk.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:47

Stal 2: Je zegt dat je weidegang zelf mag bepalen? Maar volgens mij is dat gemakkelijk gezegd, maar wat is het in de praktijk? Want als alle paarden om 16 uur binnen gaan, pakken ze jouw paard dan ook niet gewoon mee? Mag je beslissen om je paard 24/7 buiten te laten?
En dan nog, wat heb je aan al die weidegang als er "amper" gras is en bijvoeren niet mag.

Stal 1 vind ik dan beter klinken, alleen snap ik heel goed je twijfel over de hoeveelheid uren buiten in de winter. Hoe zit de paddock eruit? Is die ruim?
En wat noemen ze op deze stal de winter? December tot februari? Of oktober - april?

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:59

Fijn je reactie! Ik twijfel idd mbt de uren buiten in de winter. Stal 1 staat qua voeren etc veel meer bij wat ik belangrijk vind. De winter, tja dat hangt ook af van hoe de winter verloopt en de nattigheid. De paddocks zijn ruim en de stallen zijn echt ruim en licht.

Stal 2, je mag idd je paard zolang buiten hebben als je wilt (ook 24/7) maar bijvoeren op de wei is not done. De reden dat mijn paarden om 16 uur mee naar binnen gaan, is omdat de rest het allemaal doet en die van mij dus niet graag achterblijven en dan ook graag naar binnen gaan. Want tja, daar ligt ook het voer..

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:06

Ja, dat dacht ik dus al. In theorie mogen de paarden zo lang buiten blijven als ze willen, in de praktijk is het echter gewoon 9-16, omdat je anders met stressende paarden en gemiste voerbeurten zit. :D

Ik vind het fijn dat wanneer paarden buiten staan er ook wat te doen is. Idealiter grasjes peuzelen op een wei, goede tweede is hooi eten op een paddock. Bij stal 2 gaat dat (vooral in de winter) niet? Dan is het gras zo goed als op en mag je geen hooi bijvoeren. Dat vind ik echt geen goede situatie. Staat je paard 7 uur te koekeloeren. :D

Ik blijf dus toch naar 1 neigen. Als het afhankelijk is van het weer wanneer ze daar in de wei of paddock gezet worden, vind ik dat best oké.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:09

Stal 1 heeft een binnenbak. Dat is in de wintertijd toch wel erg prettig. Dat icm met het voergebrek in de winter buiten op stal 2, want echt zonder bijvoeren is het nu gewoon honger hebben, zou ik kiezen voor stal 1.