Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 68 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

 
Profiel   

Het was inderdaad maar een voorbeeld. Als de stallen op vlak van paardenwelzijn aan je vereisten voldoen, dan kan je iets al uitrijmogelijkheden of prijs of.... uiteraard wel meer laten doorwegen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:50 



 
Profiel   

Nikass schreef
Nee klopt Gini, maar je kunt natuurlijk discussiëren hoe je denkt over de mogelijkheid om het erf af te gaan of je dat een must have of een should have vindt. Ik ben daar nog niet helemaal uit, maar sta niet gek te kijken als het voor iemand onder de must haves valt.

Wescha: stal 2 dan wmb!


Ben ik met je eens hoor. Nu is het niet zo dat het bij de andere stallen helemaal niet kan, alleen vrij beperkt. Bij de laatste zou je uren buiten kunnen rijden. Maar daar staat tegenover dat het wel een stuk verder weg is, en als er wat is wil ik liever snel bij mijn paard kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:58 



 
Profiel   

Zouden de bokkers met mij willen meedenken.
Ik zit momenteel in een lichtelijk dilemma.
Ik heb momenteel 2 stallen als opties. Stal 1 staat ze nu al. Stal 2 zou ik naar toe kunnen.

Stal 1
Volpension
10 minuten van mijn huis
Momenteel staat alles individueel gestald, maar er komt een verandering aan waarbij mijn paard met 2 jonge ruinen (C-pony en het)in een schuilstal (6*3)op zand plus L vormig paddock zou kunnen staan. Ze kan het goed met de heren vinden, die hebben alleen een ander hoger eettempo als haar. Ze zou dan wel regelmatig apart moeten worden gezet, zodat ze wel haar ruwvoer binnen krijgt.
Momenteel 20x60 baan met gele zand bodem en verlichting, wordt 20*40 eb en vloed baan komt eraan met verlichting + longeercirkel wordt aangelegd.
2 poetsplaatsen met verlichting en koud water, zadelkast kan ik ook kwijt.
10 minuten wandelen van mijn rijvereniging
20 minuten wandelen van het bos
Heel flexibele stalhouder over het algemeen
Hooi krijgt ze nu 2x in een net (+/-6 kilo) en bij droog weer buiten op de grond.
Brok 2x per dag van stal. Supplementen/medicijnen geven geen probleem.
Buiten is in de winter erg beperkt tot de middag en zonder hooi als het te nat is, zomers wat meer middag + deel van de avond met hooi en wat gras. Staat wel alleen momenteel met paarden aan de andere kant van de draad.

Paard heeft het naar haar zin en ziet er goed uit.
Weinig rijdende ruiters op stal, dus ben vaak alleen in de bak.

250 euro

Stal 2
Volpension
20 minuten van mijn huis
Loopstal met stro en 4 kant paddock
Paard waarmee ze het gaat delen nog onbekend.
20*60 rijbaan en en vloed met verlichting + longeercirkel met verlichting
Wasplaats met koud water en komt uitbreiding aan. Zadelkast is ook ruimte voor
Met de trailer naar de rijvereniging en 800 meter naar het bos
Stalhouder nog geen ervaring mee, maar klikte erg goed.
Eigen krachtvoer, wordt wel door hun gevoerd
Onbeperkt hooi gevoerd, is het op krijgen ze weer wat.
Gras weiland voor de 2 paarden naar behoefte paarden en mogelijkheden van het gras


Meer rijdende ruiters daar op stal. Dus zal de bak vaker moeten delen.

275 euro

Ik ben een eventingruiter op amateur niveau. Paard staat daarom 4 kant op ijzers, hierdoor is een paddock paradijs meestal niet haalbaar, maar ik wil wel zoveel mogelijk kijken naar de behoeftes die mijn paard heeft. Is die blijer met s'nachts op stal staan, dan gaat ze op stal. Staat ze liever 24/7 buiten, dan mag ze ook van mij.

Mijn eisen aan de stal.
Zoveel mogelijk buiten met vriendjes
Hooi onbeperkt hoeft niet, maar wel max 4 uur zonder.
Volpension
Rijbaan die het hele jaar bruikbaar is met verlichting

Ik twijfel heel erg aan het of ik haar momenteel moet weghalen op haar huidige stal. Ze lijkt het enorm naar haar zin te hebben. Veel punten waar ik me eerst aan irriteerde worden dadelijk met de aanpassingen opgelost/kunnen worden opgelost.

Ik hoor graag jullie eerlijke mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:05 



 
Profiel   

Ik ben een beetje aan het zoeken naar het verschil tussen de stallen :) :?

Ik kom dan op:
-bij stal 2 moet je met de trailer naar de rijvereniging. Is dat een probleem? Hoe belangrijk is de rijvereniging voor je?
-Bij stal 1 moet je wat verder wandelen voor je in het bos bent. Is dat een probleem? Lastige route?
-Staat ze bij stal 1 minder buiten dan bij stal 2? Op groot/minder groot land/paddock?

Mijn ervaring is: er is op elke stal wel wat. Dat jouw paard het nu goed naar de zin heeft en ze lekker dichtbij huis staat zou voor mij veel waard zijn en ik lees in jouw verhaal niet direct een doorslaggevende reden om te willen verhuizen.

Bij stal 1 kan ze goed met haar vriendjes opschieten, bij stal 2 weet je dat nog niet en krijg je maar één maatje, dus dat is best een risico toch?
En weet de eigenaar van dat paard dat jouw paard rondom op ijzers staat? Want dan zou ik mijn paard niet graag bij die van jou zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:29 



 
Profiel   

Nikass schreef
Ik ben een beetje aan het zoeken naar het verschil tussen de stallen :) :?

Ik kom dan op:
-bij stal 2 moet je met de trailer naar de rijvereniging. Is dat een probleem? Hoe belangrijk is de rijvereniging voor je?
-Bij stal 1 moet je wat verder wandelen voor je in het bos bent. Is dat een probleem? Lastige route?
-Staat ze bij stal 1 minder buiten dan bij stal 2? Op groot/minder groot land/paddock?

Mijn ervaring is: er is op elke stal wel wat. Dat jouw paard het nu goed naar de zin heeft en ze lekker dichtbij huis staat zou voor mij veel waard zijn en ik lees in jouw verhaal niet direct een doorslaggevende reden om te willen verhuizen.

Bij stal 1 kan ze goed met haar vriendjes opschieten, bij stal 2 weet je dat nog niet en krijg je maar één maatje, dus dat is best een risico toch?
En weet de eigenaar van dat paard dat jouw paard rondom op ijzers staat? Want dan zou ik mijn paard niet graag bij die van jou zetten...


Verschillen zijn ook klein, nu de veranderingen goedgekeurd zijn bij stal 1. Daarvoor waren de verschillen veel groter.

Naar de rijvereniging met de trailer is geen probleem voor mij.
Naar het bos is landweg waar je goed langs de kant kan lopen. Dus in dat opzicht ook geen probleem. Stal 1 staat ze nu minder buiten dan op stal 2. Na de verandering zou dat buiten in een paddock staan net zoveel zijn. De grote van het paddock zal niet veel verschil zijn. Weiland is wel een stuk minder op stal 1.

Geen zekerheid van het maatje maakt mij dus ook onzeker. Toekomstige eigenaar van het paard wordt daar van op de hoogte gesteld. Voorlopig zou de pony van de stal eigenaar bij haar in de stal komen. Die zijn zeker op de hoogte.

Omdat de verschillen nu zo klein aan het worden zijn, vindt ik het nu ook heel moeilijk worden of ik wel wil gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 16:36 



 
Profiel   

Ik snap je twijfel hoor, maar dan zou ik niet weggaan. Je hebt nu een vertrouwde situatie die goed is, dichtbij is en waar je paard het naar haar zin heeft. Voor een klein verschil zou ik niet in de onzekere toekomst stappen, met het risico dat het niet klikt en/of anderszins (zwaar) tegen valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 19:25 



 
Profiel   

Ik sta voor een ernstig dilemma wat betreft de stalling van mijn paarden.

Ik heb twee paarden een oudere merrie en een jonge ruin. De afgelopen jaren heb ik ze samen op hetzelfde 24/7 weiland met schuilstal gehad. Echter voor de ruin is dit eigenlijk niet echt meer een goede optie. Hij is te veel bezig met de kudde te beschermen. Op deze plek is het echter ook mogelijk om je paard in de 'gewone' pensionstalling te plaatsen. Hier staat hij nu op proef, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit het is
- 8 uur buiten in paddock (geen ruwvoer) met 9 andere paarden (merries en ruinen)
- vol pension
- 1x per dag hooi genoeg voor de hele dag (zelf in hooinet stoppen zodat ze er langer mee doen)
- binnenbak/buitenbak/longeerton
- fantastische uitrijmogelijkheden
- 1x per 2 weken dresuurles a 16 euro
- 3x per maand springles a 10 euro
- stallingsprijs 305 euro
- gezellige sfeer

nu heb ik ook een andere stalling op het oog:
- 24/7 buiten in ruinen groep, merrie kan niet mee verhuizen
- vol pension
- onbeperkt ruwvoer
- binnenbak/buitenbak/longeerton
- beperkte uitrijmogelijkheden
- 1x per 2 weken dressuurles a 50 euro
- 1x per 2 weken springles mogelijk bij rijvereniging in de buurt (lidmaatschap + kosten knhs)
- stallingsprijs 295 euro
- sfeer onbekend

redenen om wel te verhuizen:
- paard blijft 24/7 buiten
- onbeperkt ruwvoer
- ruinengroep

redenen om niet te verhuizen:
- paarden op 2 verschillende locaties (liggen 25 minuten uit elkaar)
- nieuwe stalling ben ik duurder uit
- springen in de winter wordt lastig, want geen trailer en ik ga niet in het donker over straat
- beperkte buitenrij mogelijkheid, waarschijnlijk snel op uitgekeken
- bang voor het onbekende.
- geen garantie dat het in een ruinengroep beter gaat

Nu ik dit zo op som zijn de redenen om niet te verhuizen voornamelijk redenen voor mijzelf en minder voor het paard. Alleen dat er geen garantie is dat het op een andere stalling beter gaat dan waar hij nu staat vind ik ook een groot bezwaar om het niet te doen, zeker omdat de paarden dan niet meer op dezelfde locatie staan.

Een derde optie zou zijn om hem toch weer terug te doen op het 247 weiland waar hij normaal gesproken staat. Echter kan ik dan bijvoorbeeld niet in de buitenbak rijden omdat hij dan te veel bezig is met zijn kudde.

Ik heb wat meningen van andere nodig geloof ik om hier uit te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 15:29 



 
Profiel   

_soraja_ schreef
Ik sta voor een ernstig dilemma wat betreft de stalling van mijn paarden.

Ik heb twee paarden een oudere merrie en een jonge ruin. De afgelopen jaren heb ik ze samen op hetzelfde 24/7 weiland met schuilstal gehad. Echter voor de ruin is dit eigenlijk niet echt meer een goede optie. Hij is te veel bezig met de kudde te beschermen. Op deze plek is het echter ook mogelijk om je paard in de 'gewone' pensionstalling te plaatsen. Hier staat hij nu op proef, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit het is
- 8 uur buiten in paddock (geen ruwvoer) met 9 andere paarden (merries en ruinen)
- vol pension
- 1x per dag hooi genoeg voor de hele dag (zelf in hooinet stoppen zodat ze er langer mee doen)
- binnenbak/buitenbak/longeerton
- fantastische uitrijmogelijkheden
- 1x per 2 weken dresuurles a 16 euro
- 3x per maand springles a 10 euro
- stallingsprijs 305 euro
- gezellige sfeer

nu heb ik ook een andere stalling op het oog:
- 24/7 buiten in ruinen groep, merrie kan niet mee verhuizen
- vol pension
- onbeperkt ruwvoer
- binnenbak/buitenbak/longeerton
- beperkte uitrijmogelijkheden
- 1x per 2 weken dressuurles a 50 euro
- 1x per 2 weken springles mogelijk bij rijvereniging in de buurt (lidmaatschap + kosten knhs)
- stallingsprijs 295 euro
- sfeer onbekend

redenen om wel te verhuizen:
- paard blijft 24/7 buiten
- onbeperkt ruwvoer
- ruinengroep

redenen om niet te verhuizen:
- paarden op 2 verschillende locaties (liggen 25 minuten uit elkaar)
- nieuwe stalling ben ik duurder uit
- springen in de winter wordt lastig, want geen trailer en ik ga niet in het donker over straat
- beperkte buitenrij mogelijkheid, waarschijnlijk snel op uitgekeken
- bang voor het onbekende.
- geen garantie dat het in een ruinengroep beter gaat

Nu ik dit zo op som zijn de redenen om niet te verhuizen voornamelijk redenen voor mijzelf en minder voor het paard. Alleen dat er geen garantie is dat het op een andere stalling beter gaat dan waar hij nu staat vind ik ook een groot bezwaar om het niet te doen, zeker omdat de paarden dan niet meer op dezelfde locatie staan.

Een derde optie zou zijn om hem toch weer terug te doen op het 247 weiland waar hij normaal gesproken staat. Echter kan ik dan bijvoorbeeld niet in de buitenbak rijden omdat hij dan te veel bezig is met zijn kudde.

Ik heb wat meningen van andere nodig geloof ik om hier uit te komen.


Hoe doet hij het nu in de proef?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 15:55 



 
Profiel   

Valt nog weinig over te zeggen. Is nu net een paar dagen. Het levert hem wel stress op. Veel hinniken met rijden bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 06:32 



 
Profiel   

_soraja_ schreef
Valt nog weinig over te zeggen. Is nu net een paar dagen. Het levert hem wel stress op. Veel hinniken met rijden bijvoorbeeld.


Dan zou ik nog even afwachten of dat nog minder wordt, mocht je geen haastige beslissing moeten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:30 



 

Ik vind 8 u zonder ruwvoer veel te lang dus die zou voor mij automatisch al afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:50 



 
Profiel   

Hoi hoi,

Mooi topic :)
Ik ben zelf ook aan het kijken omdat ik iets anders wil voor mijn paard (ruin, 13 jaar)

Momenteel sta ik op een reguliere pensionstal met buitenzetservice (zomer zo’n 4 uurtjes op de wei, in de winter zo’n 1 á 2 uurtjes op de paddock) en voor de rest binnenbak, buitenbak, longeercirkel, stapmolen, kantine, etc.
Ik overweeg om naar een Hit-Actief stal te verhuizen dus vanzelfsprekend 24/7 buiten en qua verdere faciliteiten alleen een (goeie) buitenbak. Dagelijks beweging geven in de vorm van rijden is dan ook minder van belang gezien hij dat zelf zal gaan doen.

Mijn zorgen liggen met name of mijn paard het 24/7 buiten zijn leuk gaat vinden, omdat hij dit niet gewend is. Hij is wel heel sociaal met andere paarden. Hij is rustig van aard en maak me zorgen dat hij zijn rust / slaap misschien niet krijgt. Hij slaapt ook bijna altijd liggend in zijn stal, hetgeen in een kudde pas zal gebeuren als hij zich veilig voelt. Ook met hitte heeft hij moeite.
En verder zijn de nadelen vooral voor mijzelf, zoals regen, kou etc. Ook al weet ik niet wat hij daarvan gaat vinden, maar lees hier meestal wel positieve berichten over.

Iemand tips/ervaringen? Met name dus het plaatsen van rustige ingetogen paarden in een kudde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:46 



 
Profiel   

Ik kan alleen zeggen dat het voor mijn paard niet geschikt is. Zij kan niet 24/7 in groepshuisvesting staan. Is geen ingetogen paard, juist een hoog in t bloed staand paard, met andere voerbehoeften dan de meeste andere paarden en met name de koudbloedige die je vaak in dit soort huisvesting aantreft.
Maar belangrijkste is dus idd dat zij onvoldoende veiligheid ervaart in groepshuisvesting.
Zij eet niet gezamenlijk van een baal hooi/slowfeeder en kan geen plekje bemachtigen in een schuilstal aangezien deze meestal te klein zijn.
Ze heeft juist wel veel behoefte aan beschutting ivm niet erg weerbestendig (vooral nat weer)
In het algemeen zou ik evt hoefproblemen voorzien, maar daar zou ik me nog verder in verdiepen ware het niet dat het toch geen optie is voor mijn paard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:21 



 
Profiel   

Dankjewel Nikass, nee het zal zeker niet geschikt zijn voor alle paarden. Maar is dus wel een kwestie van uitproberen dan denk ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 08:09 



 
Profiel   

Ja en afhankelijk van hoe goed je je paard al kent en wat je al hebt meegemaakt (maar als je een paard nog niet lang hebt is dat dus lastiger)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:48 



 
Profiel   

Ik heb hem ruim 4 jaar. Voordat hij van mij was heeft hij op verschillende stallen gestaan maar alle "gewone" pensionstallen, met een box dus. Maar ik wil dit niet meer. Hij went zich altijd snel ergens, dat wel :) Hij staat tijdens de weidegang samen met een ander paard, ruin of merrie, dat maakt hem niet ook. Als naast hem hengsten staan, vindt 'ie ook prima. Is superlief met andere paarden. Maar verder wel een paardje dat een beetje in zijn eigen bubbel leeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:05 



 
Profiel   

BillyRiviera schreef
Ik heb hem ruim 4 jaar. Voordat hij van mij was heeft hij op verschillende stallen gestaan maar alle "gewone" pensionstallen, met een box dus. Maar ik wil dit niet meer. Hij went zich altijd snel ergens, dat wel :) Hij staat tijdens de weidegang samen met een ander paard, ruin of merrie, dat maakt hem niet ook. Als naast hem hengsten staan, vindt 'ie ook prima. Is superlief met andere paarden. Maar verder wel een paardje dat een beetje in zijn eigen bubbel leeft.


Klinkt wel alsof je 24/7 buiten/groepshuisvesting kan uitproberen. Wel een goede accommodatie met voldoende schuilnogelijkheden, goed en voldoende ruwvoer, droge plekken om te liggen.
En hou je paard de eerste tijd in de gaten, ik zou m sowieso dan in de zomer verhuizen zodat hij al goed gewend is voordat de winter aanbreekt.
Klinkt een beetje alsof jouw paard een beetje voldoet aan de beschrijving van het element metaal. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 15:14 



 
Profiel   

Indien mogelijk blijf ik minimaal de eerste week 24/7 zelf ook op de nieuwe stal :D zou hem absoluut niet aan zijn lot overlaten. Als het allemaal lukt, ga ik zelfs mijn vakantie ervoor verzetten.
(heb 't even opgezocht) inderdaad metaal maar ook aarde (stabiel, vriendelijk, betrouwbaar, zachtaardig) zijn de twee elementen die hem het beste omschrijven. Grappig, had er ooit wel eens van gehoord, maar echt al heel lang geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 15:21 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd naar een second opinion. Liever alleen wel via pb dan in het openbaar. Gaat om randstad dus nogal lastig.
Iemand die ik zou kunnen pb’en?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 09:56 



 
Profiel   

f4bjheu schreef
Ik ben ook wel benieuwd naar een second opinion. Liever alleen wel via pb dan in het openbaar. Gaat om randstad dus nogal lastig.
Iemand die ik zou kunnen pb’en?


Omgeving Amstelveen, Ouderkerk, Aalsmeer, Uithoorn ken ik vrij aardig. Dus als het dat gedeelte van de randstad is wil ik met je meedenken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 14:52 



 
Profiel   

beetje uit de richting maar je hebt pb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 15:58 



 
Profiel   

f4bjheu schreef
Ik ben ook wel benieuwd naar een second opinion. Liever alleen wel via pb dan in het openbaar. Gaat om randstad dus nogal lastig.
Iemand die ik zou kunnen pb’en?


Ik ken omgeving Amsterdam (noord-, oost- en zuidkant) goed. Pb staat open!

Edit: toevoeging

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 16:21 



 
Profiel   

hi! :)

Wij hebben onlangs een huisje gekocht met grond bij (1,3 hectare). Nu had ik graag jullie hulp gehad bij het indelen van het perceel. Het gaat om een lang en smal perceel.

[ img ]

Opslag voor hooi en stro hebben wij voldoende.

Voorlopig zouden we drie stallen in richten van 3,50x4,00 meter. De bedoeling zou zijn dat ze 's nachts binnenkomen en overdag altijd buiten.

[ img ]

Er is ook een schuilstal voorzien die uitkomt op een soort paddock die wij willen voorzien in een L-vorm.

[ img ]

Nu zouden wij graag nog een rijbak en galopwegel voorzien. Eventueel ook een paddock paradise. Maar het we hebben niet echt een idee hoe we dit in ons perceel voorzien.

Hebben jullie tips? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:55 



 
Profiel   

Volgens mij hoort dat niet echt in dit topic...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 07:03 



 
Profiel   

Nikass schreef
Volgens mij hoort dat niet echt in dit topic...


Mijn excuses. Waar kan ik dit beter plaatsen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 07:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 68 van de 74 [ 1829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen