[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:49

Ik heb een aantal mensen ge-pbt ! Dankje wel !

Ik zou ook voor manege 2 gaan...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:11

Mnouska ik ben niet zo overtuigd van manege 2 (zou graag de motivatie horen van de voorstanders) maar eea is me ook niet helemaaldduidelijk: staan de paarden naast elkaar in de paddocks, is er wel mogelijkheid tot contact over een draadje? Hoe lang kunnen ze in die paddocks staan? Zijn die geen zwembad en wordt er ruwvoer gevoerd in de paddock?

Bij manege 1 gaan ze in de winter maar kort in de bak. De voorzieningen en de uitrijmogelijkheden lijken echter beter + 24/7 weidegang in de zomer. Hoe lang duurt dat weideseizoen? De stallen vind ik wel heel jammer dat ze niet hun hoofd naar buiten kunnen steken.
Hoe is het ruwvoer en de bodembedekking bij beide maneges?

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:53

Nikass. Ze kunnen contact maken over het draadje en ze staan dus naast elkaar. Er wordt niks gevoerd in de paddock, want er is gras (Vergeten te melden := ) Je kan ze ook 24/7 in de paddock zetten, maar niemand doet dat, dus doe ik dat ook niet want dat lijkt me niet echt fijn om daar helemaal alleen te staan. Je moet ze zelf binnen en buiten zetten. Of voor 5 euro per maand doet de manege dat. Als de manege het doet vanaf 9:00 tot 17:00.

Het weideseizoen duurt ongeveer van begin mei tot ongeveer begin september. Het ruwvoer bij beide is goed en de bodembedekking is ook uitstekend. Niet te zwaar en dat vind ik dus heel erg fijn!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:18

Een soort graspaddocks dus? En hele dag erin... ja dat is natuurlijk wel te verkiezen boven een uurtje in de bak bij die andere manege.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:20

Ja inderdaad, denk dus ook dat ik voor manege 2 ga...

esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 02:31

Kan ik misschien ook iemand een PB sturen?

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:22

esmee_2001 schreef:
Kan ik misschien ook iemand een PB sturen?

Ja hoor, kom maar op!

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:11

Natuurlijk! :)

esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:39

Ik stuur jullie vanavond even een Pbtje, aangezien ik vanavond meer weet over de stal.

Florientje12
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-01-14

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:52

Als ik jou was zou ik ook voor manege 2 gaan :)

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:54

Ik ben, net als velen anderen hier, van mening dat een paard veel bewegingsvrijheid moet hebben, contact moet kunnen hebben met andere paarden, gezond eten etc. Maar vergeet alsjeblieft niet dat wanneer een paard 24/7 of een groot gedeelte van de dag buiten staat, hij bescherming nodig heeft van de weersinvloeden, voornamelijk de zon! Een gemiddeld paard heeft meer last van de zon op een warme juni dag, dan van de wind/nattigheid op een koude januari dag. Dus op zo'n warme juni dag kan je beter je paard tijdens de warmste uren even binnen zetten.
Ideaal zou natuurlijk zijn om je paard 24/7 buiten te hebben staan waarbij er een schuilmogelijkheid is. :D

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:27

Wendelina88 schreef:
Ik ben, net als velen anderen hier, van mening dat een paard veel bewegingsvrijheid moet hebben, contact moet kunnen hebben met andere paarden, gezond eten etc. Maar vergeet alsjeblieft niet dat wanneer een paard 24/7 of een groot gedeelte van de dag buiten staat, hij bescherming nodig heeft van de weersinvloeden, voornamelijk de zon! Een gemiddeld paard heeft meer last van de zon op een warme juni dag, dan van de wind/nattigheid op een koude januari dag. Dus op zo'n warme juni dag kan je beter je paard tijdens de warmste uren even binnen zetten.
Ideaal zou natuurlijk zijn om je paard 24/7 buiten te hebben staan waarbij er een schuilmogelijkheid is. :D

En mijn verzorgpony's hebben dat. Dan ben ik zo blij. Eerst stonden ze 24/7 zonder schuilstal, maar ik voelde me schuldig en mijn tante ook dus heeft ze een schuilstal gemaakt. Is echt handig en een aanrader! :D

dirkjedirk

Berichten: 39
Geregistreerd: 13-12-13

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:17

Eerst had ik een paard bijna 24/7 op stal staan, aangezien ik nogal gebrek aan ruimte had vanwege verbouwingen. Dat is inmiddels voorbij en ik kan echt een verschil merken in het humeur van mijn paard nu dat hij weer lekker buiten kan staan met een schuilstal.

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:28

mignonne2403 schreef:
ik zou ook voor 2 gaan


Het is stal nr 3 geworden. Hij staat er sinds eind oktober en het bevalt ons daar prima. Kleinschalig, leuke mensen, en hij heeft een maatje gevonden in een ander paard dat er staat, zijn dikke vriendjes.

chantaleddie

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:02

ik zou wel oppassen met 24/7 buiten laten staan! kijk eerst naar je gras als het erg eiwit rijk is zou ik het naar een ander land doen. er is namelijk een mogelijkheid van hoefbevangen en als je dat eenmaal hebt krijg je het moeilijk weer weg... het blijft dan terugkomen. dus ik zou niet voor 24/7 gaan. en probeer een bak met verlichting is een stuk makkelijker in de winter wanneer er geen sneeuw is.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:40

Dames,

ik heb even jullie hulp nodig. Ik wil namelijk van stal veranderen maar ik weet het niet zeker. Ik ga vanmiddag bij de 'nieuwe' stal kijken, maar wil alvast jullie mening.

huidige stal:
Staan ong 10 paardjes
* ong 5 minuten fietsen vanaf huis
* paarden staan in de winter in principe overdag in de paddock echter komt het de laatste tijd erg vaak voor dat ze met een paar druppels regen de hele dag binnen staan ( wel voldoende ruwvoer). Dat laten binnenslaan gebeurd dan zonder overleg.
* Zomer 24-7 op land want 2 jaar geleden is ingezaaid waardoor het erg lastig is om mijn paard slank te houden.
* Mesten doe ik zelf
* paarden staan op vlas
* Krijgen in de paddock voordroog kuil
* om 5 uur hooi * om 9 s ’avonds kuil
* de mijne krijgt 3x per dag een emmertje krachtvoer
* er is een zeer kleine bak/paddock aanwezig met verlichting. Deze is wel vaak nat.
* kosten 185 euro incl hooi/voordroog/1 baal vlas per week.

Het probleem is nu een beetje dat ik mij aan het irriteren ben aan bepaalde dingen. ik ben de enige die er voor gekozen heeft om zelf te mesten (dit omdat ik dit leuk vindt) echter kom ik vaak pas s ‘avonds en als de paarden weer eens zonder overleg vroeg naar binnen gaan wordt het water van mijn paard bij gevuld waardoor hij een aantal uur zonder water staat. Ook met mijn spullen wordt niet netjes omgegaan.Ook licht de stal vrij afgelegen en ben ik er vaak in het donker alleen. & de eigenaresse heeft een x aantal keer last van onvriendelijke uitspattingen via de whatsapp.

*nieuwe stal*
* is een wat grote pensionstal
* ong 20 minuten fietsen maar heb evt ook een auto
* in de winter 4-6 uur buiten in paddock
* zomer overdag en evt 24-7
* Goede 20-40 buitenrijbak met goede bodem en verlichting
* roundpen
* tegen betaling Solarium
* paarden staan op stro
* stal 3.5 x 4
* Krijgen 3x per dag voordroog kuil en evt krachtvoer
* stromend water
* stal is aan huis
* 225,- voor zelf mesten en 270,- voor vol pension
Dit klinkt allemaal erg goed maar toch vindt ik het lastig, omdat het op mijn huidige stal als ik een keer niet alleen ben toch wel erg gezellig is.
Wat zouden jullie doen?

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:47

Kelly1992:
Je zegt dat het een grote pensionstal is, je moet je dan afvragen of et ook echt gerealiseerd wordt dat ze 4 tot 6 uur in de paddock staan. Ik geloof daar niet zoveel meer in. Is het in de gladde ellende ook goed bereikbaar zonder dat je met je auto in een sloot glibbert?
Het is wel een hele boel meer geld per maand, kun je dat missen? Dan zou ik wel gaan voor stal 2 denk ik....Maar eerst zou ik ervaringen vragen van mensen die er nu staan, ier op bokt, of elders. Zodat je zeker weet dat beloftes waargemaakt worden

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:50

Brendaaaa schreef:
Kelly1992:
Je zegt dat het een grote pensionstal is, je moet je dan afvragen of et ook echt gerealiseerd wordt dat ze 4 tot 6 uur in de paddock staan. Ik geloof daar niet zoveel meer in. Is het in de gladde ellende ook goed bereikbaar zonder dat je met je auto in een sloot glibbert?
Het is wel een hele boel meer geld per maand, kun je dat missen? Dan zou ik wel gaan voor stal 2 denk ik....Maar eerst zou ik ervaringen vragen van mensen die er nu staan, ier op bokt, of elders. Zodat je zeker weet dat beloftes waargemaakt worden


Volgens mij staan er 20 pension paarden en zijn er 6 paddocks. Ze zijn ook een opfokstal maar dat zit volgens mij appart.
Ik wil zelf blijven mesten en zal dan dus 40 euro omhoog gaan.
Het is wel veilig met de auto te bereiken.

Ik ken zelf niet echt mensen die op de nieuwe stal staan. het is Stal Zwetsloot in Oud ade.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:20

Ik heb die stal een bekeken, maar jeetje, dat ziet er wel écht goed uit hoor! En zo te zien ook idd echt de paddock op in de wintertijd, mét vriendje. Ziet er goed uit, ik zou er zeker voor gaan!!

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:22

Brendaaaa schreef:
Ik heb die stal een bekeken, maar jeetje, dat ziet er wel écht goed uit hoor! En zo te zien ook idd echt de paddock op in de wintertijd, mét vriendje. Ziet er goed uit, ik zou er zeker voor gaan!!


jaa dat vindt ik ook. Heb vanmiddag om half vier daar een afspraak.

maar ik vindt het wel lastig hoor. ik ga vanmiddag na de bezichting maar de voor en nadelen nog een keer naast elkaar leggen.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:13

Ja ik ga ook een poging wagen.
Ik sta op papier op een prima stal. Maar in werkelijkheid vind ik ze lui :x. Voldoet echt niet aan mijn verwachtingen. Maar sta er nog niet zo lang, en zie er echt tegen op om terug te verhuizen.
Huidige stal
-Dus ze gaat nu als het weer het toelaat dagelijks op de wei. Vanaf 10u tot 16u max. De enige stal in de buurt die de paarden ook in de winter buitenlaat.
-Zomer dag en nacht buiten. Enkele weide's schuilstal.
-Het zijn zogezegt verharde ingangen aan de weide. Werkelijkheid staat ze bijna halve meter in de blubber aan de ingang. Paard doet zelfs moelijk om in en uit de wei te gaan. De rest van de weide is redelijk. Ben alle dagen in de weer om de benen te wassen en smeren, want ze heeft natuurlijk mok.
-Ze krijgen voldoende hooi, maar 1x daags. Dus er ligt hooi als ze binnenkomen van de weide. Meestal is dit op rond 18u... En dan krijgen ze niets meer. Had dit echt niet verwacht eigenlijk...
-Als ze binnen staan door slecht weer; weet ik echt niet wanneer ze hooi krijgen. Overlaatst kwam ik toe rond 16u30 en had geen hooi meer, en kregen ook niets meer bij. Heb tegen de wil in, toch bijgegeven, Vind tot de volgende dag 16u toch echt te lang zonder hooi. Op de wei staat namelijks niets om te eten.
-Krachtvoer ben ik geen fan van. Eerst vond ik het prima maar na wat degelijk onderzoek door gezondheidsklachten bij mijn paard, is het prut.
-Mesten laten ze doen door een tiener, die daar gratis een paard mag rijden. Loopt daar telkens met een lang gezicht. Worden ook maar 1x per week gedaan, als er voldoende wordt bijgestrooid vind ik het prima, maar dat gebeurt dus niet voldoende. Ook de 1-ne keer per week wordt er eigenlijk niet grondig gemest. Stal is dus vies, en daarbij komt nog dat mijn paard haar box leeg eet, omdat er maar 1x per dag hooi wordt gegeven.
-Buitenpiste van 20x60, voldoende gedraineerd, soms plassen, voldoende verlicht. Wordt maar erg basis onderhouden, heb hem in enkele maanden 1x gesleept gezien, geen bewatering
-Paddock, niet verlicht. Die kan ik eigenlijk niet gebruiken in de winter wegens werkuren.
-Wel zeer mooie ruime box, binnen en buitenluik. Binnenluik doen ze wel dicht bij mijn merrie want ze is te lastig, (stampt smorgens tegen staldeur)
-Supplementen worden enkel s'avonds gegeven, er geven smorgens en savonds andere mensen eten. De persoon van smorgens geeft geen supplementen. Ook al is het beter ze in 2x te geven.
-Geen keuze eigen lesgever.
-Wasbox warm en koud en solarium
- Prijs 350euro/maand
Naja je hoort het al, erger me rot. Terwijl het er veelbelovend uitzag. En voor de prijs mag het wel!

Optie1
-Zeer grote wedstrijdstal. Staan weinig paarden.
-Minder luxe binnenboxen, sommige met binnenluik
-3x binnenpiste, afmetingen weet ik niet vanbuiten. 2 van ongeveer 20x 40 en 1 zeer grote
-2x buitenpiste, 1 kleinere en 1 gigantisch
-Alle piste's geopad en goed onderhouden, dagelijks slepen, bewatering
-Contra, tja is een wedstrijdstal, dus drukte in de weekends. Jumpings het ganse jaar door.
-Pro, stallen worden verhuurd en onderhouden door een goede vriendin van mij, dus er is veel bespreekbaar
-Kan een eigen lesgever aanstellen, maar zou dit jammer vinden ten opzichte van mijn vriendin. Terwijl ze ook zeker een prima lesgeefster is. Maar vriendinnen onder elkaar is meer babbel dan les :-)
-2x daags ruim hooi
-Welk krachtvoer makkelijk aan te passen naar wens aangezien het een vriendin van mij is.
-7op 7 uitgemest
-Weidegang enkel in zomer, lente, herfst. Winter is er geen weidegang mogelijk
-Paddock
-Wasbox warm en koud, ik denk geen solarium maar ben dit eigenlijk niet zeker.
-300 euro/maand

Optie 2
-Pensionstal
-Binnenboxen, minder luxe als huidig, wel binnenluik
-2x buitenpiste, waarvan 1x geopad, goed onderhouden en verlicht. Geopad 20x60, andere piste 40x20.
-Overdekte longeercircel van 15x15
-Stapmolen
-Renbaan omheen het domein.
-Geen wedstrijden, enzovoort
-Wel veel kleine kinderen (sorry, maar ik vind dit vervelend en te druk)
-Ik ken de mensen die de stal uitbaten, erg vriendelijke, paardlievende mensen.
-Weidegang zomer, lente, herfst. Niet in de winter. Alle weides schuilstal en stromend water.
-2x daags voordroog, 2x krachtvoer, en 1x bietenpulp
-Welk krachtvoer moet ik nog vragen. Hoop dat er aanpassingen mogelijk zijn.
-Eigen lesgever toegestaan
-Wasbox warm en koud.
-250euro/maand

Ik twijfel aan 2 dingen. Aan het feit dat ik erg de binnenpiste heb gemist. En aan het feit dat het een vriendin is waardoor ik wel veel dingen kan bespreken. Ook staan er enkel paarden op training en geen andere pensionklanten. Ook staat er een paard die ik zou mogen rijden, een toffe m-merrie. Nu niet van gekomen omdat ik nooit in de regio ben waar de stal is. Als mijn paard daar zou staan is dit natuurlijk anders. Maar wel een gekende stal om piste's af te huren en de jumpings... Anders zou het stal 2 zijn.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:23

Kelly1992 schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik heb die stal een bekeken, maar jeetje, dat ziet er wel écht goed uit hoor! En zo te zien ook idd echt de paddock op in de wintertijd, mét vriendje. Ziet er goed uit, ik zou er zeker voor gaan!!


jaa dat vindt ik ook. Heb vanmiddag om half vier daar een afspraak.

maar ik vindt het wel lastig hoor. ik ga vanmiddag na de bezichting maar de voor en nadelen nog een keer naast elkaar leggen.


Ik zou ook stal 2 doen! Super zeg die paddock tijd. Veel succes vanmiddag. Vind verhuizen ook echt niet fijn, maar eenmaal op zijn plooi en je staat goed is het natuurlijk super fijn!

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:30

Ik zou ook stal 2 doen! Super zeg die paddock tijd. Veel succes vanmiddag. Vind verhuizen ook echt niet fijn, maar eenmaal op zijn plooi en je staat goed is het natuurlijk super fijn![/quote]

Ik vindt die paddock tijd dus wat minder. Ik woonde eerst in noordwijkerhout & daar stond mijn paard in de winter standaard van 6u sochtends tot 6uur savonds buiten. Dus toen ik verhuisde naar roelofarendsveen (naast oud-ade) vondt ik het al een aardige omslag kwa uren buiten.

Hij zal daar dan max 6u overdag buiten zijn en ik zal s'avonds nog 2 uur bezig zijn. Vinden jullie dan niet dat hij nog veel op stal staat? of moet met dit al heel blij zijn. ik voel me altijd zo snel schuldig naar mijn paard.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:35

Kelly1992 schreef:
Ik zou ook stal 2 doen! Super zeg die paddock tijd. Veel succes vanmiddag. Vind verhuizen ook echt niet fijn, maar eenmaal op zijn plooi en je staat goed is het natuurlijk super fijn!


Ik vindt die paddock tijd dus wat minder. Ik woonde eerst in noordwijkerhout & daar stond mijn paard in de winter standaard van 6u sochtends tot 6uur savonds buiten. Dus toen ik verhuisde naar roelofarendsveen (naast oud-ade) vondt ik het al een aardige omslag kwa uren buiten.

Hij zal daar dan max 6u overdag buiten zijn en ik zal s'avonds nog 2 uur bezig zijn. Vinden jullie dan niet dat hij nog veel op stal staat? of moet met dit al heel blij zijn. ik voel me altijd zo snel schuldig naar mijn paard.[/quote]

Ja het is natuurlijk wat regio afhankelijk. Bij ons in de regio heb je geen enkele stal met winterpaddock en al helemaal geen weidegang. Enkel op mijn huidige stal 6uur max buiten. Bij erg slecht weer binnen.
Hiervoor heb ik ook mijn huidige stal gekozen, wou er zelfs meer voor betalen dan dat gangbaar is in onze regio. En valt me nu erg tegen...
Vroeger stond ik op 50kilometer van mijn woonplaats. Daar gingen ze ook een aantal uur buiten per dag in de winter. Maar helaas is de afstand voor mij onmogelijk geworden.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:37

ChocoBesnier schreef:
Kelly1992 schreef:
Ik zou ook stal 2 doen! Super zeg die paddock tijd. Veel succes vanmiddag. Vind verhuizen ook echt niet fijn, maar eenmaal op zijn plooi en je staat goed is het natuurlijk super fijn!


Ik vindt die paddock tijd dus wat minder. Ik woonde eerst in noordwijkerhout & daar stond mijn paard in de winter standaard van 6u sochtends tot 6uur savonds buiten. Dus toen ik verhuisde naar roelofarendsveen (naast oud-ade) vondt ik het al een aardige omslag kwa uren buiten.

Hij zal daar dan max 6u overdag buiten zijn en ik zal s'avonds nog 2 uur bezig zijn. Vinden jullie dan niet dat hij nog veel op stal staat? of moet met dit al heel blij zijn. ik voel me altijd zo snel schuldig naar mijn paard.


Ja het is natuurlijk wat regio afhankelijk. Bij ons in de regio heb je geen enkele stal met winterpaddock en al helemaal geen weidegang. Enkel op mijn huidige stal 6uur max buiten. Bij erg slecht weer binnen.
Hiervoor heb ik ook mijn huidige stal gekozen, wou er zelfs meer voor betalen dan dat gangbaar is in onze regio. En valt me nu erg tegen...
Vroeger stond ik op 50kilometer van mijn woonplaats. Daar gingen ze ook een aantal uur buiten per dag in de winter. Maar helaas is de afstand voor mij onmogelijk geworden.[/quote]


Wat valt je erg tegen bij je huidige stalling?