[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:44

Kelly1992: Kortweg, hun luiheid. Alles is precies teveel. Lees maar eens mijn (lang) bericht hierboven.
Ze laten eigenlijk bijna alles doen door een 16 jarige puber die alles teveel vind. Neem het haar ook niet kwalijk. Maar voor 350 euro verwacht ik echt meer service. 1x per dag hooi, te lui om smorgens supplementen geven,vuile stal en niet grondig mesten, vind ik echt moeilijk om mij er niet aan te ergeren.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:51

ChocoBesnier schreef:
Kelly1992: Kortweg, hun luiheid. Alles is precies teveel. Lees maar eens mijn (lang) bericht hierboven.
Ze laten eigenlijk bijna alles doen door een 16 jarige puber die alles teveel vind. Neem het haar ook niet kwalijk. Maar voor 350 euro verwacht ik echt meer service. 1x per dag hooi, te lui om smorgens supplementen geven,vuile stal en niet grondig mesten, vind ik echt moeilijk om mij er niet aan te ergeren.



Oja,

ik zou voor die stal waar je vriendin staat kiezen. Ik denk dat het in het weekend wel druk is maar ook erg gezellig en wellicht leerzaam. En doordeweeks heb je denk alle ruimte?

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:57

Kelly1992 schreef:
ChocoBesnier schreef:
Kelly1992: Kortweg, hun luiheid. Alles is precies teveel. Lees maar eens mijn (lang) bericht hierboven.
Ze laten eigenlijk bijna alles doen door een 16 jarige puber die alles teveel vind. Neem het haar ook niet kwalijk. Maar voor 350 euro verwacht ik echt meer service. 1x per dag hooi, te lui om smorgens supplementen geven,vuile stal en niet grondig mesten, vind ik echt moeilijk om mij er niet aan te ergeren.



Oja,

ik zou voor die stal waar je vriendin staat kiezen. Ik denk dat het in het weekend wel druk is maar ook erg gezellig en wellicht leerzaam. En doordeweeks heb je denk alle ruimte?


Ja is inderdaad in het weekend wel gezellig, ook grote cafetaria erbij enzovoort.
Maar mijn paard is wel gevoelig aan teveel drukte. Zelfs als er 2 kinderen aan het kwebbelen zijn kan ze er erg onrustig van worden. In de zomer staan ze dan wel in de wei en merken ze van het hele gebeuren weinig.
En tijdens de week is het inderdaad niet kunnen kiezen in welke piste je gaat rijden :-)!

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:01

Het enige wat ik niet echt goed weet is welke gang mijn vriendin afhuurt. Je hebt een gang langs de grote binnenpiste en volgens mij heb je ook een gang in een afgesloten gebouw waar er in principe geen volk inkomt. Waar ikzelf dus ook nog niet ben geweest. Ben er al niet meer sinds lange tijd geweest en enkel als gast. Toen huurde ze daar nog geen stallen. Dus ik ga zondag langs en bekijk even de situatie nu.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:15

ja want als het die aparte gang is klinkt het helemaal ideaal.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:45

Ja ik twijfel nog erg aan die drukte in het weekend. Zal geen zin hebben om te rijden dan. En dat zijn wel de enige dagen die voor mij vrij zijn en ik eigenlijk rustig kan rijden.
Ook is mijn paard niet helemaal goed op haar spieren voor het ogenblik, en weet niet goed als het nog helemaal goed komt. Het is nog afwachten, en ben dan bang dat ik daar met mijn niet helemaal goed paard sta, met alle piste's die ik dan niet eens kan gebruiken. Sta dan liever op de pensionstal, lekker rustig en dan kan er misschien ook nog een paard bij op termijn.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:20

ben net terug van die stal bekijken. 3x niks. wat een vieze bende. zo zonde.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:25

Kelly1992 schreef:
ben net terug van die stal bekijken. 3x niks. wat een vieze bende. zo zonde.


Oei! niet zo leuk. Wat is er precies vies? De stallen? Want deze kan je wel zelf mesten daar.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:31

nee het erf. alles is oud en het erf word niet netjes bijgehouden. was en poetsplaats is vies en het stonk er heel erg. vond het behoorlijk tegen vallen.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:34

Hmm ik had mijn jaarling daar in de opfok staan en vond het echt wel een fijne stal. Voldoende ruwvoer, voldoende buitengang, hele mooie rijbak. Paddocks/longeerbak is wel drama. Je moet er maar net een goed gevoel bij hebben. Is de helena hoeve in woubrugge niks voor je kelly1992?

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:11

JastieHorse schreef:
Hmm ik had mijn jaarling daar in de opfok staan en vond het echt wel een fijne stal. Voldoende ruwvoer, voldoende buitengang, hele mooie rijbak. Paddocks/longeerbak is wel drama. Je moet er maar net een goed gevoel bij hebben. Is de helena hoeve in woubrugge niks voor je kelly1992?


Ik denk dat de paarden daar wel prima staan. echter wil ik niet naar een stal verhuizen waar ik geen 100% goed gevoel bij heb.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:44

Kelly1992 schreef:
nee het erf. alles is oud en het erf word niet netjes bijgehouden. was en poetsplaats is vies en het stonk er heel erg. vond het behoorlijk tegen vallen.


Joh echt? En het zag er zooo mooi uit op de site! Moet je nagaan, niets is wat het lijkt.... Jammer zeg!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:53

ChocoBesnier schreef:
Ja ik ga ook een poging wagen.
Ik sta op papier op een prima stal. Maar in werkelijkheid vind ik ze lui :x. Voldoet echt niet aan mijn verwachtingen. Maar sta er nog niet zo lang, en zie er echt tegen op om terug te verhuizen.
Huidige stal
-Dus ze gaat nu als het weer het toelaat dagelijks op de wei. Vanaf 10u tot 16u max. De enige stal in de buurt die de paarden ook in de winter buitenlaat.
-Zomer dag en nacht buiten. Enkele weide's schuilstal.
-Het zijn zogezegt verharde ingangen aan de weide. Werkelijkheid staat ze bijna halve meter in de blubber aan de ingang. Paard doet zelfs moelijk om in en uit de wei te gaan. De rest van de weide is redelijk. Ben alle dagen in de weer om de benen te wassen en smeren, want ze heeft natuurlijk mok.
-Ze krijgen voldoende hooi, maar 1x daags. Dus er ligt hooi als ze binnenkomen van de weide. Meestal is dit op rond 18u... En dan krijgen ze niets meer. Had dit echt niet verwacht eigenlijk...
-Als ze binnen staan door slecht weer; weet ik echt niet wanneer ze hooi krijgen. Overlaatst kwam ik toe rond 16u30 en had geen hooi meer, en kregen ook niets meer bij. Heb tegen de wil in, toch bijgegeven, Vind tot de volgende dag 16u toch echt te lang zonder hooi. Op de wei staat namelijks niets om te eten.
-Krachtvoer ben ik geen fan van. Eerst vond ik het prima maar na wat degelijk onderzoek door gezondheidsklachten bij mijn paard, is het prut.
-Mesten laten ze doen door een tiener, die daar gratis een paard mag rijden. Loopt daar telkens met een lang gezicht. Worden ook maar 1x per week gedaan, als er voldoende wordt bijgestrooid vind ik het prima, maar dat gebeurt dus niet voldoende. Ook de 1-ne keer per week wordt er eigenlijk niet grondig gemest. Stal is dus vies, en daarbij komt nog dat mijn paard haar box leeg eet, omdat er maar 1x per dag hooi wordt gegeven.
-Buitenpiste van 20x60, voldoende gedraineerd, soms plassen, voldoende verlicht. Wordt maar erg basis onderhouden, heb hem in enkele maanden 1x gesleept gezien, geen bewatering
-Paddock, niet verlicht. Die kan ik eigenlijk niet gebruiken in de winter wegens werkuren.
-Wel zeer mooie ruime box, binnen en buitenluik. Binnenluik doen ze wel dicht bij mijn merrie want ze is te lastig, (stampt smorgens tegen staldeur)
-Supplementen worden enkel s'avonds gegeven, er geven smorgens en savonds andere mensen eten. De persoon van smorgens geeft geen supplementen. Ook al is het beter ze in 2x te geven.
-Geen keuze eigen lesgever.
-Wasbox warm en koud en solarium
- Prijs 350euro/maand
Naja je hoort het al, erger me rot. Terwijl het er veelbelovend uitzag. En voor de prijs mag het wel!

Optie1
-Zeer grote wedstrijdstal. Staan weinig paarden.
-Minder luxe binnenboxen, sommige met binnenluik
-3x binnenpiste, afmetingen weet ik niet vanbuiten. 2 van ongeveer 20x 40 en 1 zeer grote
-2x buitenpiste, 1 kleinere en 1 gigantisch
-Alle piste's geopad en goed onderhouden, dagelijks slepen, bewatering
-Contra, tja is een wedstrijdstal, dus drukte in de weekends. Jumpings het ganse jaar door.
-Pro, stallen worden verhuurd en onderhouden door een goede vriendin van mij, dus er is veel bespreekbaar
-Kan een eigen lesgever aanstellen, maar zou dit jammer vinden ten opzichte van mijn vriendin. Terwijl ze ook zeker een prima lesgeefster is. Maar vriendinnen onder elkaar is meer babbel dan les :-)
-2x daags ruim hooi
-Welk krachtvoer makkelijk aan te passen naar wens aangezien het een vriendin van mij is.
-7op 7 uitgemest
-Weidegang enkel in zomer, lente, herfst. Winter is er geen weidegang mogelijk
-Paddock
-Wasbox warm en koud, ik denk geen solarium maar ben dit eigenlijk niet zeker.
-300 euro/maand

Optie 2
-Pensionstal
-Binnenboxen, minder luxe als huidig, wel binnenluik
-2x buitenpiste, waarvan 1x geopad, goed onderhouden en verlicht. Geopad 20x60, andere piste 40x20.
-Overdekte longeercircel van 15x15
-Stapmolen
-Renbaan omheen het domein.
-Geen wedstrijden, enzovoort
-Wel veel kleine kinderen (sorry, maar ik vind dit vervelend en te druk)
-Ik ken de mensen die de stal uitbaten, erg vriendelijke, paardlievende mensen.
-Weidegang zomer, lente, herfst. Niet in de winter. Alle weides schuilstal en stromend water.
-2x daags voordroog, 2x krachtvoer, en 1x bietenpulp
-Welk krachtvoer moet ik nog vragen. Hoop dat er aanpassingen mogelijk zijn.
-Eigen lesgever toegestaan
-Wasbox warm en koud.
-250euro/maand

Ik twijfel aan 2 dingen. Aan het feit dat ik erg de binnenpiste heb gemist. En aan het feit dat het een vriendin is waardoor ik wel veel dingen kan bespreken. Ook staan er enkel paarden op training en geen andere pensionklanten. Ook staat er een paard die ik zou mogen rijden, een toffe m-merrie. Nu niet van gekomen omdat ik nooit in de regio ben waar de stal is. Als mijn paard daar zou staan is dit natuurlijk anders. Maar wel een gekende stal om piste's af te huren en de jumpings... Anders zou het stal 2 zijn.



Tja, stal 1 zou bij mij al afvallen, dit omdat er helemaal geen buitenmogelijkheden zijn (als je die al gewend bent, zal dat vooral voor je paard wel een hele omslag zijn). Ten tweede vanwege de drukt ein de weekenden (daar zullen OOK nog eens veel kinderen meegaan ) en het feit dat je zelf aangeeft vooral in de weekenden te rijden. Daarbij draait het op zulke stallen vooral om zien en gezien worden, ik weet niet hoe jij bent, maar dat zou niks voor mij zijn.

Stal 2 vind ik ook niet ideaal. Ik vind 2 x ruwvoer wel heel weinig! Of het moeten megagrote porties zijn maar dat zal wel niet. Je geeft aan dat je vooral in het weekend daar bent, en ja, dan zijn er vooral veel kinderen. Je hebt nu de luxe (al zie jij het blijkbaar niet als luxe) dat je paard het hele jaar naar buiten mag. Ik zou daar echt heel veel waarde aan hechten, in mijn regio is dat ondenkbaar.

Eigenlijk vind ik je huidige stal ook niet ideaal, vanwege het feit dat er zoveel modder is, en dat ze zo lang zonder ruwvoer staan. Ik zou eens het gesprek aangaan met de eigenaren. Is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om zelf hooi bij te kopen en als je er savond bent, dit op stal te geven? Ik begrijp tenminste dat ze snachts op stal staan in de winter? Kun je niet bespreken of je zelf mag gaan uitmesten omdat je niet tevreden bent over de huidige uitmester? Ik denk, als je niets beters hebt bij dan optie 1 en 2, ik niet weg zou gaan van mn huidige stal.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:07

Brendaaaa schreef:
ChocoBesnier schreef:
Ja ik ga ook een poging wagen.
Ik sta op papier op een prima stal. Maar in werkelijkheid vind ik ze lui :x. Voldoet echt niet aan mijn verwachtingen. Maar sta er nog niet zo lang, en zie er echt tegen op om terug te verhuizen.
Huidige stal
-Dus ze gaat nu als het weer het toelaat dagelijks op de wei. Vanaf 10u tot 16u max. De enige stal in de buurt die de paarden ook in de winter buitenlaat.
-Zomer dag en nacht buiten. Enkele weide's schuilstal.
-Het zijn zogezegt verharde ingangen aan de weide. Werkelijkheid staat ze bijna halve meter in de blubber aan de ingang. Paard doet zelfs moelijk om in en uit de wei te gaan. De rest van de weide is redelijk. Ben alle dagen in de weer om de benen te wassen en smeren, want ze heeft natuurlijk mok.
-Ze krijgen voldoende hooi, maar 1x daags. Dus er ligt hooi als ze binnenkomen van de weide. Meestal is dit op rond 18u... En dan krijgen ze niets meer. Had dit echt niet verwacht eigenlijk...
-Als ze binnen staan door slecht weer; weet ik echt niet wanneer ze hooi krijgen. Overlaatst kwam ik toe rond 16u30 en had geen hooi meer, en kregen ook niets meer bij. Heb tegen de wil in, toch bijgegeven, Vind tot de volgende dag 16u toch echt te lang zonder hooi. Op de wei staat namelijks niets om te eten.
-Krachtvoer ben ik geen fan van. Eerst vond ik het prima maar na wat degelijk onderzoek door gezondheidsklachten bij mijn paard, is het prut.
-Mesten laten ze doen door een tiener, die daar gratis een paard mag rijden. Loopt daar telkens met een lang gezicht. Worden ook maar 1x per week gedaan, als er voldoende wordt bijgestrooid vind ik het prima, maar dat gebeurt dus niet voldoende. Ook de 1-ne keer per week wordt er eigenlijk niet grondig gemest. Stal is dus vies, en daarbij komt nog dat mijn paard haar box leeg eet, omdat er maar 1x per dag hooi wordt gegeven.
-Buitenpiste van 20x60, voldoende gedraineerd, soms plassen, voldoende verlicht. Wordt maar erg basis onderhouden, heb hem in enkele maanden 1x gesleept gezien, geen bewatering
-Paddock, niet verlicht. Die kan ik eigenlijk niet gebruiken in de winter wegens werkuren.
-Wel zeer mooie ruime box, binnen en buitenluik. Binnenluik doen ze wel dicht bij mijn merrie want ze is te lastig, (stampt smorgens tegen staldeur)
-Supplementen worden enkel s'avonds gegeven, er geven smorgens en savonds andere mensen eten. De persoon van smorgens geeft geen supplementen. Ook al is het beter ze in 2x te geven.
-Geen keuze eigen lesgever.
-Wasbox warm en koud en solarium
- Prijs 350euro/maand
Naja je hoort het al, erger me rot. Terwijl het er veelbelovend uitzag. En voor de prijs mag het wel!

Optie1
-Zeer grote wedstrijdstal. Staan weinig paarden.
-Minder luxe binnenboxen, sommige met binnenluik
-3x binnenpiste, afmetingen weet ik niet vanbuiten. 2 van ongeveer 20x 40 en 1 zeer grote
-2x buitenpiste, 1 kleinere en 1 gigantisch
-Alle piste's geopad en goed onderhouden, dagelijks slepen, bewatering
-Contra, tja is een wedstrijdstal, dus drukte in de weekends. Jumpings het ganse jaar door.
-Pro, stallen worden verhuurd en onderhouden door een goede vriendin van mij, dus er is veel bespreekbaar
-Kan een eigen lesgever aanstellen, maar zou dit jammer vinden ten opzichte van mijn vriendin. Terwijl ze ook zeker een prima lesgeefster is. Maar vriendinnen onder elkaar is meer babbel dan les :-)
-2x daags ruim hooi
-Welk krachtvoer makkelijk aan te passen naar wens aangezien het een vriendin van mij is.
-7op 7 uitgemest
-Weidegang enkel in zomer, lente, herfst. Winter is er geen weidegang mogelijk
-Paddock
-Wasbox warm en koud, ik denk geen solarium maar ben dit eigenlijk niet zeker.
-300 euro/maand

Optie 2
-Pensionstal
-Binnenboxen, minder luxe als huidig, wel binnenluik
-2x buitenpiste, waarvan 1x geopad, goed onderhouden en verlicht. Geopad 20x60, andere piste 40x20.
-Overdekte longeercircel van 15x15
-Stapmolen
-Renbaan omheen het domein.
-Geen wedstrijden, enzovoort
-Wel veel kleine kinderen (sorry, maar ik vind dit vervelend en te druk)
-Ik ken de mensen die de stal uitbaten, erg vriendelijke, paardlievende mensen.
-Weidegang zomer, lente, herfst. Niet in de winter. Alle weides schuilstal en stromend water.
-2x daags voordroog, 2x krachtvoer, en 1x bietenpulp
-Welk krachtvoer moet ik nog vragen. Hoop dat er aanpassingen mogelijk zijn.
-Eigen lesgever toegestaan
-Wasbox warm en koud.
-250euro/maand

Ik twijfel aan 2 dingen. Aan het feit dat ik erg de binnenpiste heb gemist. En aan het feit dat het een vriendin is waardoor ik wel veel dingen kan bespreken. Ook staan er enkel paarden op training en geen andere pensionklanten. Ook staat er een paard die ik zou mogen rijden, een toffe m-merrie. Nu niet van gekomen omdat ik nooit in de regio ben waar de stal is. Als mijn paard daar zou staan is dit natuurlijk anders. Maar wel een gekende stal om piste's af te huren en de jumpings... Anders zou het stal 2 zijn.



Tja, stal 1 zou bij mij al afvallen, dit omdat er helemaal geen buitenmogelijkheden zijn (als je die al gewend bent, zal dat vooral voor je paard wel een hele omslag zijn). Ten tweede vanwege de drukt ein de weekenden (daar zullen OOK nog eens veel kinderen meegaan ) en het feit dat je zelf aangeeft vooral in de weekenden te rijden. Daarbij draait het op zulke stallen vooral om zien en gezien worden, ik weet niet hoe jij bent, maar dat zou niks voor mij zijn.

Stal 2 vind ik ook niet ideaal. Ik vind 2 x ruwvoer wel heel weinig! Of het moeten megagrote porties zijn maar dat zal wel niet. Je geeft aan dat je vooral in het weekend daar bent, en ja, dan zijn er vooral veel kinderen. Je hebt nu de luxe (al zie jij het blijkbaar niet als luxe) dat je paard het hele jaar naar buiten mag. Ik zou daar echt heel veel waarde aan hechten, in mijn regio is dat ondenkbaar.

Eigenlijk vind ik je huidige stal ook niet ideaal, vanwege het feit dat er zoveel modder is, en dat ze zo lang zonder ruwvoer staan. Ik zou eens het gesprek aangaan met de eigenaren. Is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om zelf hooi bij te kopen en als je er savond bent, dit op stal te geven? Ik begrijp tenminste dat ze snachts op stal staan in de winter? Kun je niet bespreken of je zelf mag gaan uitmesten omdat je niet tevreden bent over de huidige uitmester? Ik denk, als je niets beters hebt bij dan optie 1 en 2, ik niet weg zou gaan van mn huidige stal.


Bedankt om mee te denken!
Ja stal 1, moest mijn vriendin daar geen stallen verhuren dan zou ik nooit kiezen om daar te staan. Ik twijfel eigen enkel en alleen omdat ik daar dan wel veel kan bespreken. En er is een binnenpiste. En die heb ik al erg gemist. Er zijn wel buitenrijmogelijkheden, maar dat is niet aan mijn paard besteed. Aan mij wel hoor, maar paard is erg onzeker. Dit is dan ook niet doorslaggevend.
Stal 2, vind ik eigenlijk redelijk ideaal. Op mijn huidige stal zijn er vooral veer tiener-meisjes en ook kinderen. Er zijn maar 2 volwassenen, waaronder ikzelf. Fijn vind ik het niet, maar alle stallen hebben wel ergens een nadeel, mogen er enkel niet teveel zijn.
Liefst doe ik het allemaal zelf, maar die mogelijkheid heb ik niet. Met een stal en piste's helemaal naar mijn smaak ingericht ;-).
Van hooi,voordroog de hoeveelheid dat ze geven ben ik nog niet op de hoogte. Maar die mensen stond ik vroeger mee samen op mijn vorig pension en weet hoe ze in elkaar zitten, en wat hun standaard is. Mijn vorig pension was zaaaalig. Maar wegens een nieuwe opleiding die ik volg zou/is de afstand niet haalbaar meer (zijn). (was 50kilometer enkel).
Zondag neem ik een kijkje bij zowel 1 als 2.
Bij stal 2 heb je ook veel buitenrij mogelijkheden, zelfs een bos. Maar ik ben bang nooit dat bos te bereiken met mijn huidige merrie :(:). De renbaan vind ik dan wel leuk, dan kan ik ook eens gaan wandelen zonder dat ik het erf moet verlaten.
Ik ga echt niet beginnen nog zelf hooi in te slaan, en zelf mesten. Zeker niet voor 350euro per maand.
En krachtvoer wil ik ook eigenlijk veranderen. Mag ik dan ook nog zelf inslaan. Zo zit ik snel aan 450euro om dan nog eens zelf te mesten en mijn paard in de modder te hebben.
Er is ook een doe het zelf stal voor 125euro, dan kan ik evengoed dit gaan doen.
En ja de weidegang, die heb je echt niet in de winter bij ons. Enkel op mijn huidige stal, maar dit zie ik niet meer als luxe als je paard geen zin heeft om door te modder te gaan. En dagelijks moet worden verzorgt omdat haar 4 benen mok hebben.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:21

Er is ook eventueel een stal 3.
-Pensionstal
-Iets dichter bij huis.
-Binnenstallen met binnen luik, niet erg luxe, wel ruim, maar plafond is wel wat laag.
-Is nog volop in opbouw, ben een tijdje geleden gaan bezichtigen, toen was er nog geen piste, stallen nog niet in orde, ondetussen gezien op fb dat dit allemaal prima uit ziet.
-Wasplaats warm en koud
-Ondertussen ruime geopad piste van 60x20.
-Paddock
-Longeerring
-Niet erg veel weide, maar ze zeiden me wel dat ze van plan waren de paarden ook in de winter enkele uren buiten te laten. Weet niet als ze dit nu effectief doorvoeren. En hoe de weide's erbij liggen ondertussen...
-Heel kleine binnenpiste, Goed om in te longeren.
-Stal heeft groootse plannen. Ze hebben nog enorm veel bijgebouwen, en willen hierin op termijn nog een binnenpiste maken van 20x60. Met hieraan nog buitenboxen met buitenluik.
-2x hooi en 2x krachtvoer, krachtvoer was van goede kwaliteit. Hooi weet ik niet meer zo goed.
-Ken deze mensen enkel van op wedstrijd te zien.
-Geen eigen lesgever mogelijk. Is een goede lesgeefster maar hou wel liefst mijn opties open.
-dacht ook 300euro/maand

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:47

optie 3 klinkt niet echt ideaal. Je hebt nog erg veel onzekerheden. Daarbij vind ik 2 x hooi nog steeds echt heel weinig. Weinig weide, betekend vaak weinig weidegang....
Grootste plannen moeten betaald worden; je zult dus vast nog in pensionprijs gaan stijgen, zeker als er een binnenbak is.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

2x hooi vind ik op zich genoeg hoor. Heb nog nergens meer gehad dan dit. Nu meestal wordt er wel voldoende gegeven zodat ze toch een eind aan bezig zijn. En als ze tussenin nog buiten gaan is het ideaal.
Dit heb ik een tijdje geleden ook gevraagd, wat indien de grote binnenpiste er is, gaat de prijs dan omhoog, en ze zeiden van niet. Nu mijn budget is 350 dus meer dan dit zal het ook niet worden, niets is hier meer dan 350euro in de regio.
De weides worden ook niet gebruikt om de paarden te voeren. Dus weinig gras omdat de weides klein zijn is geen punt. Zowel winter en zomer krijgen ze ongeveer hetzelfde. 2x hooi en 2x krachtvoer. Porties zullen wel aangepast worden veronderstel ik naargelang de buiken groeien door het nieuwe gras in de zomer.
Denk niet dat jij een stal zou vinden in onze streek Brendaa :-)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:01

ChocoBesnier schreef:
2x hooi vind ik op zich genoeg hoor. Heb nog nergens meer gehad dan dit. Nu meestal wordt er wel voldoende gegeven zodat ze toch een eind aan bezig zijn. En als ze tussenin nog buiten gaan is het ideaal.
Dit heb ik een tijdje geleden ook gevraagd, wat indien de grote binnenpiste er is, gaat de prijs dan omhoog, en ze zeiden van niet. Nu mijn budget is 350 dus meer dan dit zal het ook niet worden, niets is hier meer dan 350euro in de regio.
De weides worden ook niet gebruikt om de paarden te voeren. Dus weinig gras omdat de weides klein zijn is geen punt. Zowel winter en zomer krijgen ze ongeveer hetzelfde. 2x hooi en 2x krachtvoer. Porties zullen wel aangepast worden veronderstel ik naargelang de buiken groeien door het nieuwe gras in de zomer.
Denk niet dat jij een stal zou vinden in onze streek Brendaa :-)


Ik kijk naar JOUW wensen voornamelijk hoor:-) Ik vind 3 keer per dag hooi (flinke portie) eigenlijk minimum. Ik woon in regio Rotterdam, geloof me, het is een hel hier een perfecte stal te vinden. En perfect heb ik nog altijd niet gevonden eigenlijk haha. Ik ben wel TEVREDEN met waar ik nu sta. Mijn droomstal?

- onbeperkt ruwvoer
- uitloopstal met verhard stuk waarbij je daarna kunt kiezen om ze de aangrenzende wei in te laten of de aangrenzende paddock (2 opties dus)
- goede uitrijmogelijkheden
- binnenbak
- goede buitenbak
- zo min mogelijk klanten:-)
- niet teveel andere paarden


Maar helaas, die is hier niet in de omgeving. Ooit, ooit wil ik mijn eigen stal beginnen, die heeel dichtbij mijn perfecte stal moet komen!

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:08

Hier in Belgie, aan de kust is het vooral nog oude boerenmentalieit. Paarden horen op stal in de winter mentaliteit. Basis brok voor elk paard moet maar voldoende zijn. Ruwvoer wordt vaak vergeten. Op mijn huidige stal profileren ze zich als het tegenovergestelde. Als ik ging kennismaken was het van hier krijgen de paarden veeeel ruwvoer, en weidegang vinden wij heel belangrijk, en met onze verharde weide's kan dat perfect, wat blijkt bijna halve meter in de blubber. Paard binnen en buitenhalen is een heel avontuur.
Als ze niet buiten zouden kunnen gaan dan zouden ze op de paddock worden gezet voor een uurtje. Dit heeft ze zelfs verschillende keren gezegt dat ze zeeeeeker dan in de paddock gaat, maar kom dan s'avonds toe en ze is dan toch niet in de wei of paddock geweest. En in de donker kan het dan niet meer. Of soms kan ik een dagje niet, en wat blijkt dat ze de dag ervoor gans de dag heeft binnen gestaan. Laat mij dan gewoon iets weten als het echt niet gaat om ze in wei of paddock te laten. Dan organiseer ik mij wel dat ik toch even langs kan komen.
Ja ze krijgen indd veel ruwvoer, maar in 1 keer. Terwijl ik dacht dat ze mij had gezegt dat ze s'avonds laat nog beetje bijbrengen moest het hooi al op zijn. Maar dit blijkt ook het geval niet.
Sommige paarden laten ook veel ruwvoer liggen en hebben nog redelijk veel s'avonds.
Maar mijn merrie eet gewoon alles op in 1 keer. En daarna het te weinige stro.
Denk niet dat mijn ideale stal in de verste verte te vinden is. Wat je zelf doet doe je meestal beter.
En kan je ook aanpassen per paard.
Bijvoorbeeld onbeperkt hooi zou ik mijn merrie niet geven, die ontploft waarschijnlijk. Ze stopt echt nooit met eten, en eet ook altijd snel en te gulzig, zelfs het gras in de wei. Maar dan zo veel mogelijk verspreid over de ganse dag geven zou wel ideaal zijn voor haar.
En inderdaad een uitloopje die je zelf kan openzetten naar weide of paddock. Dat zou fijn zijn. En dan een super goede binnen en buitenpiste met spiegels en bewateringsysteem, een bos waar je vanuit stal kan vertrekken zonder verkeer een stapmolen vind ik ook handig, solarium, luxe wasplaats, longeerring, verwarmde zadelkamer met dekenrek.
Zal al beginnen sparen voor de bakstenen. :-)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:56

ChocoBesnier schreef:
Hier in Belgie, aan de kust is het vooral nog oude boerenmentalieit. Paarden horen op stal in de winter mentaliteit. Basis brok voor elk paard moet maar voldoende zijn. Ruwvoer wordt vaak vergeten. Op mijn huidige stal profileren ze zich als het tegenovergestelde. Als ik ging kennismaken was het van hier krijgen de paarden veeeel ruwvoer, en weidegang vinden wij heel belangrijk, en met onze verharde weide's kan dat perfect, wat blijkt bijna halve meter in de blubber. Paard binnen en buitenhalen is een heel avontuur.
Als ze niet buiten zouden kunnen gaan dan zouden ze op de paddock worden gezet voor een uurtje. Dit heeft ze zelfs verschillende keren gezegt dat ze zeeeeeker dan in de paddock gaat, maar kom dan s'avonds toe en ze is dan toch niet in de wei of paddock geweest. En in de donker kan het dan niet meer. Of soms kan ik een dagje niet, en wat blijkt dat ze de dag ervoor gans de dag heeft binnen gestaan. Laat mij dan gewoon iets weten als het echt niet gaat om ze in wei of paddock te laten. Dan organiseer ik mij wel dat ik toch even langs kan komen.
Ja ze krijgen indd veel ruwvoer, maar in 1 keer. Terwijl ik dacht dat ze mij had gezegt dat ze s'avonds laat nog beetje bijbrengen moest het hooi al op zijn. Maar dit blijkt ook het geval niet.
Sommige paarden laten ook veel ruwvoer liggen en hebben nog redelijk veel s'avonds.
Maar mijn merrie eet gewoon alles op in 1 keer. En daarna het te weinige stro.
Denk niet dat mijn ideale stal in de verste verte te vinden is. Wat je zelf doet doe je meestal beter.
En kan je ook aanpassen per paard.
Bijvoorbeeld onbeperkt hooi zou ik mijn merrie niet geven, die ontploft waarschijnlijk. Ze stopt echt nooit met eten, en eet ook altijd snel en te gulzig, zelfs het gras in de wei. Maar dan zo veel mogelijk verspreid over de ganse dag geven zou wel ideaal zijn voor haar.
En inderdaad een uitloopje die je zelf kan openzetten naar weide of paddock. Dat zou fijn zijn. En dan een super goede binnen en buitenpiste met spiegels en bewateringsysteem, een bos waar je vanuit stal kan vertrekken zonder verkeer een stapmolen vind ik ook handig, solarium, luxe wasplaats, longeerring, verwarmde zadelkamer met dekenrek.
Zal al beginnen sparen voor de bakstenen. :-)



Die mentaliteit is in Nederland ook nog op heel veel plekken helaas... Ik weet wel 1 ding na de vele stallen die ik met mn paard en ponys en bijrijdpaardjes heb ervaren; het is NERGENS zoals ze het voorspiegelen. Veel stallen houden zich niet aan afspraken, of het valt allemaal nogal tegen. Daarom heb ik ervan geleerd om altijd meningen van stalgenoten te vragen via dit forum of elders. Dat is de enige manier om een oprechte mening te krijgen. Zoals een van onze voorgangers hierboven; prachtige website, schitterend verhaal, en toch valt het in het echt enorm tegen. En dat had ik ook met meerdere plekjes. Danweer krijgen ze veel te weinig te eten, of van erbarmelijke kwaliteit, dan weer zetten ze niet buiten, danweer is de eigenaresse een heks, noem het maar op. Echt superjammer dat er bijna nooit 100 procent tevredenheid bestaat blijkbaar.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:42

In mijn vorige stal was het precies zoals ze het hadden gezegt.

Nu ben vandaag eens langsgeweest bij stal 2 en bij mijn vriendin.
Vriendin gaat het niet worden. Was wel de aparte gang, maar dus gans die parking vol met camions, het was dus jumping. Pfft dat zie ik echt niet zitten hoor elk weekend.
Stal 2 viel goed mee. Propere stallen, terwijl ze op zondag niet worden uitgemest, dat valt dus erg goed mee.
De meeste paarden hadden ook nog hooi. En ik was er rond 12u. Dus ze geven ruim genoeg.
Daarna krijgen ze dus ook nog bietenpulp. En dan terug hooi. Daarna hun krachtvoer, nadat iedereen klaar is met rijden. Krachtvoer is te bepreken welke ze geven. Geven nu een goed merk. Maar voor mijn paard moet ik erg opletten voor de spieren, en een ander krachtvoer is geen probleem.
De grote piste lag iets nat. Maar echt maar iets. Mijn huidige piste ligt veel natter op dit ogenblik. De kleine piste van 20 x40 ligt perfect!!
Stapmolen heeft wel wat last van wateroverlast. Zijn ze nog voor aan het kijken om dit op te lossen.
Van de nattere buitenpiste willen ze nog een binnenpiste maken met de tijd.
Er is ook een weide voorzien voor in de winter, voor de paarden waarbij dit gewenst is nog enkele uren buiten te laten. Alle weide's voorzien van een schuilstal.
En zag er wel gezellig uit, met een kleiner ruimte met zetels, zaten ze allemaal gezellig samen koffieklets.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:32

ChocoBesnier schreef:
In mijn vorige stal was het precies zoals ze het hadden gezegt.

Nu ben vandaag eens langsgeweest bij stal 2 en bij mijn vriendin.
Vriendin gaat het niet worden. Was wel de aparte gang, maar dus gans die parking vol met camions, het was dus jumping. Pfft dat zie ik echt niet zitten hoor elk weekend.
Stal 2 viel goed mee. Propere stallen, terwijl ze op zondag niet worden uitgemest, dat valt dus erg goed mee.
De meeste paarden hadden ook nog hooi. En ik was er rond 12u. Dus ze geven ruim genoeg.
Daarna krijgen ze dus ook nog bietenpulp. En dan terug hooi. Daarna hun krachtvoer, nadat iedereen klaar is met rijden. Krachtvoer is te bepreken welke ze geven. Geven nu een goed merk. Maar voor mijn paard moet ik erg opletten voor de spieren, en een ander krachtvoer is geen probleem.
De grote piste lag iets nat. Maar echt maar iets. Mijn huidige piste ligt veel natter op dit ogenblik. De kleine piste van 20 x40 ligt perfect!!
Stapmolen heeft wel wat last van wateroverlast. Zijn ze nog voor aan het kijken om dit op te lossen.
Van de nattere buitenpiste willen ze nog een binnenpiste maken met de tijd.
Er is ook een weide voorzien voor in de winter, voor de paarden waarbij dit gewenst is nog enkele uren buiten te laten. Alle weide's voorzien van een schuilstal.
En zag er wel gezellig uit, met een kleiner ruimte met zetels, zaten ze allemaal gezellig samen koffieklets.


Volgens mij ben je er al uit :D
Ik zeg wel altijd; hoe meer geklets, hoe meer gezeik. Ik merk op stallen waar mensen vooral hun eigen gang gaan zonder koffieleut, het een stuk minder gedoe geeft.
Maar das een detail hee:-)

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:22

Ja ik denk het wel... Zie er wel tegenop om het op mijn huidige stal te vertellen. Maarja. En ook beetje sneu voor mijn paard die kiezen er niet voor natuurlijk.
Oh ja je kiest zelf om mee te doen aan het gezeik of niet. Ben er niet erg gevoelig aan. Op geen enkele stal al echt last van gehad eigenlijk. En koffie lust ik wel ;-).

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:15

Zit zelf met een klein keuze probleempje wat betreft de stalling van mijn oude paard. We hadden een nieuwe stal voor hem gevonden maar nu hebben vrienden ook aangeboden om hem bij hun te stallen Er zit niet erg veel verschil in de stalling.

Stal een de van te voren uitgezochte stal:
- Veel wei met zijn 4en op de wei.
- Drie andere pony's/paarden eentje staat apart ivm bevangenheid
- zelf voeren uitmesten ( hooi wordt in netten klaargezet, ben ik niet zo'n voorstander van )
- Om de beurt paarden binnen en buiten zetten.
- nieuwe buitenbak, kwaliteit met veel regen weet ik niet
- Paarden staan in een schuur zelfgebouwde stallen
- twee kasten ( heb er nu eentje dat past al)
- 3 andere stalgenoten van ongeveer mijn leeftijd.

De aangeboden stal
- Grote wei met berg en meer ze kunnen ook in de buitenbak en in de stallen
- 3 andere al wat oudere paarden van de eigenaar ( ik rij ze ook wel eens)
- geen pension alleen de eigen paarden van de eigenaar staan er.
- goede buitenbak ook bij slecht weer
- stal met overkapping, groter nieuwer en mooier dan stal een
- zelf uitmesten voeren ed, samen regelen zeg maar ook buitenzetten
- spullen kunnen waarschijnlijk in de schuur dus ruimte zat ervoor.
- stal is van wat oudere dames, ze zijn veel thuis ( echt eigen stal dus)

De stallen lijken nogal op elkaar dus het is best lastig. Ook is er niet een groot prijsverschil en afstandsverschil. We helpen wel stal twee al vaak met rijden uitmesten e.d. heb daar ook een paard opnieuw zadelmak gemaakt, aanbod is ook alleen voor ons bedoeld. Stal een heeft ook aardige eigenaars. Neig zelf meer naar stal twee omdat ik die mensen goed ken, maar ben dan ook bang om ruzie ofzo te krijgen, het is toch hun privé terrein. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik nog een jong paard ga kopen welke ik in volpension ga zetten dus daar kan ik zeker ook paardencontacten opdoen.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:39

Ostra ik zou zeker de stal van de vrienden kiezen.
Is hetzelfde maar dan wel zekerheid dat de buitenbak goed is in de regen.
En omdat je de mensen goed kent. Dus als er iets van voeraanpassing moet gebeuren kan dit makkelijker.
En als er goede afspraken worden gemaakt zal er ook zo snel geen ruzie zijn.
En ook geen eventueel vervelende pensionklanten aangezien het prive is.