[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:53

Ik zal voor stal twee kiezen omdat je daar waarschijnlijk zelf ook heen wilt. :)
Nog wat vraagjes over allebei de stallen:
Hoe gaat het in de winter en als je op vakantie gaat?
Is er wel verlichting, warmte, afspoelplekken, waar opzadelen?

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:50

Bij beide is verlichting en afspuiten kan bij stal twee sowieso, is bij huis daar kan ik gewoon in de keuken warm water halen. Stal een staan de paarden in een schuur, stal twee staan ze wel overdekt maar meer een overkapping achter het huis met uitloop naar de weien en bak. Daar gaan dus gewoon de deuren van de stal de hele dag open zodat het paard kan kiezen waar hij heen loopt ( wei bak stenen stal). Op vakantie wilden we bij stal een vragen of een van de andere pensiongasten hem wilde doen. Voor de mensen van stal twee zorgen we al jaren voor de paarden wanneer ze zelf op vakantie gaan dus voor ons zouden ze dat waarschijnlijk ook doen. Daarbij is mijn paard 18 en hoeft niet gereden of iets dergelijks te worden wanneer hij op de wei komt kan ik hem na drie weken nog rijden. Ik rij hem wel 2 tot 4 keer in de week om hem soepel te houden.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

Oke, dan zal ik toch voor stal 2 kiezen.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:48

Absoluut stal 2!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:22

Stal 2 heeft al je duidelijke voorkeur hahaha, en zo ik kan lezen terecht!

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:35

Ja een beetje wel :o

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:06

Alvast bedankt voor het lezen  ik ga mijn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Had een topic geopend maar die is gesloten en werd hierheen verwezen. Dus bij deze..

Ik sta nu op een stal net buiten mijn woonplaats, pakweg 7km enkele reis. Ook prima te fietsen dus.
Heb hier 2 jaar met plezier gestaan, paarden hebben het goed, maar door omstandigheden die zich de laatste weken/maanden hebben voorgedaan heb ik besloten dat ik hier niet kan/wil blijven.
Ik ga hier verder niet in op t hoe of waarom, het is helemaal niks ten nadele van de stalbaas of de verzorging van de paarden, maar andere dingen.

Nu heb ik best wat eisen voor een stal, en in principe 2 stallen gevonden die hier aan voldoen.
Het probleem is dat mm vriend en ik bezig zijn met een grotere woning gaan huren, en ze werken hier met loting.
we kunnen volgende week iets krijgen, maar het kan ook nog een jaar duren voor we een keer worden uitgeloot voor iets.

het probleem is nu, we reageren zowel op woningen in onze huidige woonplaats als op woningen in een stad wat verderop (15km).
1 van de stallen waar ik evt heen wil is in onze huidige woonplaats, de andere (heeft iets mn voorkeur) is vlak bij de andere stad, maar bijna 20km enkele reis vanaf waar we nu wonen en dat is me eigenlijk te ver, gezien ik dan 120euro per maand extra kwijt ben aan benzine. Gezien de stallingskosten ook al iets hoger zijn word het dan wel een heel vervelend plaatje.

Daar komt nog bij dat mijn vriend wil zich niet voortijdig binden aan 1 van de 2 steden. Dus wil bij beide blijven reageren. Dit snap ik heel goed, gezien in de andere stad pamweg 50 mensen per woning reageren, waar dat in Enschede tussen 300 en 500 per woning ligt. 

Maar wat is nu wijsheid? Ik wil sowieso weg. Maar kies ik voor een stal in mn huidige woonplaats, kan het zijn dak.binnen een maand weg moet als we wel een woning in die andere plaats toegewezen krijgen. Als ik voor die andere stal kies, moet ik sowieso tijdelijk 40km per dag rijden. Dit kan dus een maamd zijn, maar ook nog een jaar.. das onduidelijk. Maar als we alsnog een woning in onze eigen woonplaats krijgen zal ik ze dan ook weer moeten verhuizen vanwege de afstand.

ik ben nog aan t kijken naar een optie die misschien midden tussen de 2 steden liggen maar deze zijn erg schaars of vol gezien het mooie uitrijdgebied dat daar ligt.

dus.. ja. Ik zit een beetje vast. Nogmaals, waar ik nu zit zijn de paarden prima happy en worden goed verzorgd, maar ik ga met zware benen en tegenzin elke dag naar stal vanwege de dingen die daar spelen. Om dit nog vol te houden is (voor mij iig) geen optie.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:18

Ik zou gewoon kiezen voor de stal dichtbij. Ik heb inmiddels ervaring met het kort op elkaar mn paard verhuizen en ik moet zeggen; hij gaf er niks om..... Ik denk dat je echt moet kijken naar je eigen paard; is het een makkelijk paard wat niet snel ergens van slag van is, dan zou ik gewoon naar die stal gaan die voor NU beter voor je is. Voor hetzelfde geld kom je ineens een huis tegen wat weer heel ergens anders ligt, dat kan ook nog denk ik?

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:26

Nee, gezien we vast zitten aan de sociale huur sector blijft t wel bij deze 2 plaatsen.
mn ene pony boeit t weinig. Als er gras staat voelt hij zich thuis ;) de andere is erg stress gevoelig en heeft een tijd geduurd voordat ze zih hier thuis voelde en dat is met een volgende stal waars ook zo.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:39

mm... jaaa dan zou ik daar dus niet voor kiezen. Ik weet niet wát er speelt maar is dat niet iets wat oplosbaar is? Of op den duur zal slijten?
Anders zou ik het echt niet weten...

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:00

Het speelt al langer en heb t elke keer geprobeerd te lijmen, me eroverheen te zetten, het te negeren enz enz enz. En elke keer als ik me dan weer net rustig en op mn gemak voelde gebeurde er weer iets. Dus mijn grens is een beetje bereikt.
ik ging nog liever gisteren weg dan morgen zeg maar..

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:10

Ik zelf zou voor de stal in je woonplaats kiezen. Als je verhuisd dan zeg je dat toch op je stal en verhuis je naar de andere bij de stad. Ik denk dat het heel wat invloed heeft op de paarden zelf maar goed, met al dat extra geld terwijl je misschien niet eens verhuisd naar de stad vind ik iets te overdreven. Ik snap dat het moeilijk is met een stress gevoelig paard. Het is ook heel lastig. Misschien kan je dus beter bij allebei de stallen langs gaan. (Als je dat niet al hebt gedaan.) en kijken waar je het fijnste gevoel hebt. (Volgens mij heb je dat al gedaan en in de stad leuker?) ik zou ook er tussen in gaan kijken. Misschien is er een plekje vrij of vind je eentje die naar jou wensen voldoet. Het is inderdaad een lastige keuze en misschien moet je het nog een maandje volhouden of nu meteen kiezen. Misschien heb je niks aan mij, maar misschien ook wel. Eigenlijk kunnen we je niet helpen. De keuze is aan jou.

viviane88
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:23

Ik zou gaan voor de stal dichterbij. De afstand zorgt voor een hoop extra kosten en tijd ik zou daar persoonlijk na een tijdje echt aan onderdoor gaan met als gevolg meer stress en minder plezier. Je kunt dan altijd besluiten om na enkele maanden (als jullie een woning hebben) toch weer weg te gaan.

Ik zit ook met een dilemma, ik sta met veel plezier op een stal waar iedereen betrokken is met elkaar maar je ook je eigen ding kan doen. Echter elke keer weer vreet ik mezelf op omdat mijn paard maar 4 uur buiten komt (van mei-okt op de wei anders paddock) wanneer ze overgaan naar een nieuwe wei duurt het ook 3 weken voor ze van 30 min tot 4 uur zijn opgebouwd i.v.m. te rijk gras en koliek (de mijne helaas ook, hier had ze op haar 24/7 wei geen last van). Omdat ik hier alle luxe heb (fijne binnen bak zeer goede springinstructie, eigen dressuur instructie, toezicht, samen naar buiten etc) wil ik eigenlijk ook weer niet weg. Echter nu t zonnetje schijnt en mijn paard voor de zoveelste keer om een uur eerder binnen staat (binnen halen is tussen 16-17) en een ritje naar t bos alleen al 30 min heen en terug is twijfel ik weer. Zou ik weg gaan? Zodoende bij een andere particuliere stal gaan kijken maar dan komen de twijfels weer, wat laat ik achter en wat krijg ik terug (egoïstisch van mezelf eigenlijk). Kortom jullie advies over de 2 stallen:

Huidig:
- 20 min fietsen
- half pension (2 wissel beurten)
- circa 260,- (afhankelijk van gebruik bodembedekking)
- binnen, buitenbak, longeerton, losgooi paddock
- max van 13-17 naar buiten
- gezamenlijk op de wei/paddock
- springmateriaal en fijne les
- 30 min naar t bos, blokje om is lastig i.v.m. grote tractoren etc
- luxe stal en kast
- trailer stalling tegen meerprijs
- stal circa 3.25 bij 3.5


Optie:
- 10 min fietsen
- vol pension
- 250,-
- buitenbak (all weather)
- swinters van 10-17, in de zomer van 9-22
-gezamenlijk op de wei
- weinig springmateriaal, weinig ruimte voor parcourtje neerzetten
- 5 min naar t bos, vanaf stal 1 weg over en je bent op de zandpaden tussen de weilanden
- boerenstal (wellicht niet geheel veilig (niet in de stal geweest)
- losse kast (nu nog geen slot)
-stal circa 2,5 bij 3,5 (misschien nog dieper)
-ons kent ons (ben weer up to date van iedereen uit de omgeving)

Onze doelstelling:
Lekker plezier maken en nieuwe dingen ervaren. Zodra t geld er is wil ik dressuur wedstrijden starten en onderlinge spring/cross wedstrijden. Het lijkt me ook leuk kennis te maken met TREC en endurance. We kunnen eindeloos t bos in maar ook serieus dressuur of springen trainen.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:28

Het enige nadeel wat ik kan ontdekken; je hebt daar geen binnenbak meer! Verder zie ik niets dan voordelen aan stal 2:-))

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:32

Ja, en instructie van buitenaf is vaak ook toegestaan. Hindernismateriaal heb je natuurlijk wel nodig wanneer je fanatiek springruiter bent. Dit kun je misschien nieuw of tweedehands kopen, eventueel met andere stalgenootjes.

mirijam

Berichten: 528
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:45

Hallo allemaal! Ook ik heb een stal dilemma :o
Twijfel om te verhuizen omdat de stal waar ik nu sta in 2015 fors omhoog gaat. En omdat pony veel binnen staat in de winter.

Nu:
- prachtige acco
- 2 binnen bakken
- 1 buitenbak
- longeerbak
- zomer mei T/M september 24/7 buiten
- andere maanden alleen buiten als wei het toelaat, waarvan zeker 3 maanden per jaar continu op stal
- 3 x hooi en 2 x brok per dag
- huur kast 50 euro per jaar
- overdekte wasplaats
Prijs: winter 245 / zomer 135 (zonder behoud stal)
Afstand 12 km van huis

Vandaag bij een stal wezen kijken:

- 1 mooie buitenbak
- kleine losgooi bak
- 2 maal kuil
- paarden overdag in de winter op bestraatte paddock (zonder voer)
- zomer 24/7 buiten
- wasplaats onbekend
Prijs; 165 euro
Afstand 8 km van huis

Ik twijfel enorm! Vindt het heel vervelend dat pony nu veel binnen staat vindt het bij de nieuwe stal jammer dat ze maar 2 x daags kuil krijgen. Wat zouden jullie doen?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:17

Is er geen andere mogelijkheid in de buurt? 2 keer per dag ruwvoer is niet heel veel idd..wellicht dat ze in slowfeeders willen voeren? Stal 1 zou voor mij ook niks zijn ivm het binnen staan.

mirijam

Berichten: 528
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Middelburg

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:12

Verder is er in de buurt weinig, of ook zonder voer middags of ook veel binnen en alleen buiten wanneer je ze zelf op de paddock kan zetten. Nu is het alleen de vraag wat ik (althans mijn paard) erger vind, 2 x per dag ruwvoer en veel buiten of veel binnen en 3 x daags ruwvoer. Dit is gelukkig alleen van december tot en met maart.

Orchideee
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:49

Ik zou absoluut voor stal 2 gaan.
2x per dag kuil hoeft geen probleem te zijn, als de porties groot genoeg zijn.

JasperM
Berichten: 112
Geregistreerd: 22-02-14

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:08

ik zou zelf voor 1 gaan, is de prijs echt te hoog? bij stal 2 zal je wel een andere zweer hebben doordat hij waarschijnlijk kleiner is

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:10

Moet toch even melden dat we ons paard morgen naar stal twee gaan verhuizen. Hopelijk gaat hij het naar zijn zin krijgen daar.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:13

Ik zou ook voor stal 2 gaan...

Ik heb begin januari mijn paardjes verhuist,
Maar helaas héél erg tegengevallen.

Nu toch uiteindelijk mijn droomstal gevonden <3
Lekker elke dag van 9 tot 5 naar buiten,
Onbeperkt ruwvoer,
In een kudde, beter kan niet !
Zondag gaan we, heb er erg veel zin in. :)

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:50

Ik zou ook voor 2 gaan, als de 2 x kuil nou veel is, dan heeft ie ook wat te knabbelen

bloem12
Berichten: 125
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:14

manege 2

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:57

Hoi allemaal!
Binnenkort krijg ik mijn eigen paard en ik had al een keertje hier iets neer gezet, maar na lang zoeken heb ik nog twee andere stallen gevonden.
Stal 1:
- Op een boerderij van mijn tante, heb dus een "familie" prijs.
- Er staan twee andere shetlanders dus alleen staat ze niet.
- Elke dag de wei op. Ze heeft een winterweiland maar daar is niet echt gras, maar het is er wel. In de zomer zijn we nog aan het overleggen want ze heeft heel veel grasgebied, alleen wil ze niks afzetten, maar dat gaat wel lukken.
- Elke nacht in de winter de stal op. Ruime stal met stro en hooi voor de nacht.
- Er is geen zadelkamer maar mijn oom kan een grote kast maken.
- Ik moet wel alles zelf doen, binnen en buiten zetten, eten geven, hooi, uitmesten, ect.
- Er is geen buitenbak of binnenbak, maar wel in de buurt, misschien kan ik daar dan rijden.
- De prijs weet ik niet.
- het is drie kwartier fietsen vanaf mijn huis en omdat ik redelijk laat vrij ben, weet ik niet of ik dus bij mijn tante kan gaan staan. Ik twijfel heel erg maar misschien kunnen jullie me helpen ;)

Voordelen zijn: Het is goedkoop, altijd op in de wei, ik ken mijn tante, ik weet dat ze goed word verzorgd.

Nadelen: Het is ongeveer 10 kilometer maar door altijd wind tegen duurt het dus heel lang, geen buitenbak of binnenbak en er is ook geen licht bij de stallen, dus moet ik in de winter snel opschieten en kan ik er ook lang niet elke dag heen doordat er geen licht is, lang fietsen en vroeg donker.

stal 2:
- Grote stal met veel mensen.
- Is een manege dus kan ik gebruik maken van.
* twee binnenbakken.
* twee buitenbakken.
* wasplaats en poetsplaats.
* zadelkasten.
* kantine.
* weilanden en paddock.
* binnenkort stapmolen.
* twee longeer/los laat bakken.
- Ze staan er in de winter binnen, maar je kan ze wel in de buitenbak zetten zonder hooi en gras maar ze kunnen dan wel even bewegen.
- in de zomer staan ze alleen in een hele grote graspaddock. Wel alleen maar mijn vriendin staat er ook dus misschien als onze paarden klikken, we ze samen zetten.
- ze krijgen drie keer per dag een grote plak hooi en je ze krijgen drie keer per dag brok, maar dat kan je helemaal zelf regelen.
- De uitrijmogelijkheden zijn niet zo goed. Je kan door de weilanden en er is een bos. Maar dat is het ook.
- De mensen zijn heel vriendelijk.
- ruime stallen.
- ik ben er een tijdje geleden geweest en het was een hele leuke en fijne sfeer. Alle mensen waren aardig en ik vond het heel leuk.
- in de winter halfpension (wat ik kies) 250,- euro.
- in de zomer 120,- euro.
- 10 minuten fietsen.

Voordelen: Je hebt veel faciliteiten, er zijn altijd mensen die veel van paarden weten en mij dus kunnen helpen als ik het even niet weet, ik kan er in de avond heen door het licht, het is lekker dichtbij, er zijn veel paarden en meer mensen zodat ik niet alleen ben.
Nadelen: In de winter geen weidegang, veel mensen.

Deze stal lijkt heel erg op de stal die ik hiervoor heb gevraagd, maar is niet zo.
Ik weet het echt niet dus hopen dat jullie me kunnen helpen