[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:52

Ik zou denk ik voor de tweede optie gaan. Je bent nog jong (zie ik omdat je nog scholier bent in je profiel), ik denk dat je het leuker zult hebben op de manege dan eenzaam en alleen bij je tante. Daarbij zeg je dat ze door je tante goed verzorgd worden, maar je moet álles zelf doen? Dat is ook enorm veel werk, daar vergis je je nog in. Ga je zelf dan 3 keer per dag naar stal om je paard te voeren? Lijkt me geen optie?
Bovendien is het lekker dichtbij die manege, en je betaald echt niet veel vind ik, zeker in de zomer niet.
Je weet ook nog niet wat het gaat kosten bij je tante, maar de prijs op de manege is heel redelijk.
Als je nou een stuk ouder was geweest, en al die gezelligheid niet zou missen, dan zou ik voor stal 1 kiezen. Je hebt dan een rijbewijs, je paard staat altijd buiten maar dan nog zit je met het voeren....

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:07

Ik zou ook zou voor de manege gaan, je gaat veel meer op je gemak zijn. Alles zelf doen en dan nog eens een eind lopen voor een piste is erg vermoeiend en niet altijd haalbaar. Plus, een vriendin op de manege is altijd fijn. En idd, alleen is maar alleen bij je tante. Later kun je altijd naar daar gaan als je een auto hebt ofzo ;)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:25

Ik zit ook met een dilemma, onze huidige stal gaat sluiten. Gaan nog met de eigenaar proberen praten (hij is niet diegene die de paarden onderhoud) maar heb zwaar mijn twijfels dat we nog kunnen blijven. Mijn huidige mogelijkheden:

Stal 1:
#zomer 24/7buiten
#buitenpiste en binnenkort binnenpiste (waar ik extra voor moet betalen, zit bij een all-in wel, maar dat kan ik niet betalen dus betaal ik losse beurten)
#buiten piste ligt bijna hele winter nat. Binnen piste kost dus extra.
#5km van huis, ook voor mijn verzorgster
#verzorgster heeft vriendinnetje daar
#manege achtige sfeer, veel mensen
#in de winter binnen, buiten voor paar uur als iemand ze in de buitenpiste wil zetten (meestal is er wel iemand maar ze gaan rond de 2-4u per dag buiten, soms niet als niemand ze buiten zet of er op dat moment iemand in de piste wil rijden)
#170 voor voeren, hooi, stro en brok en mesten (240 met binnenpiste maar die zou ik dus los betalen)
#buitenrij mogelijkheden: rustige buurt, veel weg, eind van stal een paardenpad recht langs vaart, gaat enkel rechtdoor, dat uiteindelijk op zee uitkomt (dan ben je wel al lang onderweg)

Stal 2:
#zomer 24/7 buiten
#buitenpiste die perfect gedraineerd is en waar zelfs met hevige regen geen plas ligt
#10-12km van huis, ook voor mijn verzorgster
#verzorgster heeft in een naburige stal een vriendin, is zo'n 4km van elkaar
#familiale, rustige sfeer, rijd vaak alleen of met twee
#in de winter binnen, bij goed vriesweer dagje op de wei, wel een (modder) paddock met schuilhok waar je ze zoveel je wil in mag zetten, ook 24/7 maar dat zal te modderig worden.
#150 winter, 125 zomer voor voeren en opstrooien, hooi, stro en brok. Mesten doe je zelf.
#buitenrij mogelijkheden: klein privé bos vlak aan stal. Als je daar uit bent kun je klein stukje langs drukkere weg en kom je na wat kleine weggetjes aan groot bos met veel lange ruiterpaden (grootste in de streek hier)

Ps: bedoeling is dat ik samen met een vriendin en men vader (en hun paarden) verhuis, als dat kan, en dan kunnen onder elkaar wat taken verdeeld worden (buitenzetten, soms mesten) en ik heb dus, normaal, een verzorgster ook.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:48

Stal 1; betere faciliteiten en dichterbij!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:52

Ja, maar paarden mogen niet zo lang buiten, buitenpiste (waar ik meerendeel in zal rijden) is bagger en ik hou niet zo van veel volk :o al weet ik dat laatste niet zeker, heb er natuurlijk nog niet gestaan, weet wel dat er veel mensen met hun paarden staan.
Maar de afstand is natuurlijk wel veel handiger ...

Oja, stal 1 heeft binnenstallen, stal 2 buitenstallen.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:25

Je geeft aan bij stal 2 ook alleen buiten in de winter bij goed vriesweer en dan nog in een modderpaddock, dus of dat nu zoveel toegevoegde waarde heeft....Dat de buitenbak bagger is; ach ik weet hier niet beter, maar toch gaat het prima; ga je lekker buitenrijden als de bak slecht is. Wat betreft veel volk, dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik ken kleine stallen waar de onderlinge sfeer vreselijk is, en grote stallen waar er een heeele fijne sfeer hangt.
Ik vind buitenstallen niet perse een voordeel. Als de binnenstallen in een lichte, goed geventileerde ruimte zijn, vind ik die vaak zelfs prettiger voor het paard.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:37

Ja daar heb je wel een goed punt.
Van dat buiten zetten bij stal 2, ze gaan buiten bij goed vriesweer in de wei, de paddock is altijd bruikbaar, voor iedereen die zijn paard er in wil zetten, voor zo lang als je zelf wil (24/7 mag bv ook).

En ik heb geen ervaring met buiten of binnen stallen, zal eens informeren of ze idd goed geventileerd zijn, bedankt voor de tip!

Sfeer is voor zover ik weet bij beide stallen super, vriendelijke mensen, alles er op en er aan.

Vind het jammer dat ik geen stal kan vinden waar mijn paard gewoon overdag buitengezet wordt, maar blijkbaar zijn die erg schaars geworden. Paard kan prima 24/7 buiten in de winter, dus tijd buiten is een struikelblok. Maar afstand om er naar toe te gaan is ook belangrijk ...pff

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:08

Ja, dat struikelblok kan ik over mee praten; hier is het ook niet te vinden, of echt een heel eind van huis.
Je zegt dat je je paard daar 24/7 in de paddock mag zetten, maar als iedereen dat doet in die ene paddock lijkt me dat wel wat onhandig. Ik vraag me dan ook af of dat wel echt zo is.... niet iedereen wil zijn paard namelijk met andere paarden in de paddock hebben. Word het dan ruzie om paddocktijd? (ken dat van een stal waar ik stond). En daarbij; moet je zelf je paard erin zetten en eruit halen in principe, of het laten afhangen van een stalgenoot (die je nog niet kent) Ik zou dat stukje buiten in de winter dus niet te serieus nemen bij stal 2. Kijk ook dit jaar; ik heb in mijn regio geen vorst gehad..... alleen een beetje nachtvorst. Kun je dus ook niet heel veel mee. Soms zul je mazzel hebben, soms pech, das dus geen constante factor. Lastig he!?

Co_la
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:08

Lees een tijdje mee en ben blij dat ik niet de enige ben die dit ook lastig vind.
Mijn paard staat sinds kort 24/7 buiten en is sindsdien niet meer rustig.
Ik heb ook geen box nu dus keuze van binnen zetten heb ik niet meer.

Ik overweeg nu om mijn paard toch 'snachts weer op stal te gaan zetten. Deze keuze betekend verhuizen naar een stal met weidegang en paddock (in de zomer 24/7 buiten maar kan 'snacht naar binnen).

Weet iemand of 24/7 niet voor alle paarden wel zo geschik is? Ze stond eerst overdag buiten en 'snachts binnen en nooit problemen gehad.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:47

Co_la: ja, niet alle paarden kunnen/willen 24/7 buiten. Vaak omdat ze het zo gewoon zijn ook. Onrustig kunnen ze ook zijn door bv de kudde waar (nog) niet alles goed gaat.

Brendaaa: voor zover ik weet, zet op stal 2 niemand zijn paard in de paddock. Die zetten ze enkel in de piste op het moment dat ze de stal kuisen. En idd, met zo'n winter mogen ze niet buiten.
Maar ik heb dus wel mijn vader, vriendin en verzorgster waarmee ik een buitenzet schema kan uitwerken (bv ik ga in de ochtend en zet ze buiten, komt iemand anders in de avond en zet ze binnen enz). Maar idd, tis wel zelf buiten zetten.

Maar op stal 1 ben ik ook afhankelijk van stalgenoten om buiten te zetten en dat dan voor maar een paar uur. Daar kan ik geen schema uitwerken met vader, vriendin en verzorgster omdat het buiten zetten in de buitenpiste gebeurd en daar mensen overdag ook willen in rijden.

En het is enorm lastig! Ben blij dat ik nog niet meteen moet beslissen. En nog aan het rondkijken ben. Maar ik kom echt niets beters tegen eigenlijk, vaak mogen ze ergens anders in de zomer niet 24/7 buiten en dat is echt wel een must.

De 2stallen lijken ook op elkaar (nuja, niet letterlijk, want qua uitzicht verschillen ze mateloos :P ) tzit hem in de details he.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:23

Ik zou toch voor stal twee gaan. Ook al heb je betere faciliteiten, de buitenrijmogelijkheden en het leuke buiten rijden lijkt me toch heel erg leuk! Je paard veel buiten is toch beter en je paard zou je ook dankbaar zijn. Pff, moeilijke keuze.

Ik heb mijn keuze gemaakt. We zijn vandaag bij stal 2 wezen kijken en we hebben gezegd dat binnenkort mijn paardje er komt te staan. Ben zo blij!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:23

ah fijn dat je een keuze hebt kunnen maken! veel plezier daar ;)

ik denk dat ik binnenkort nog eens langs stal 2ga met mijn vader, hij heeft het daar nog niet gezien. Kan ik misschien beter beslissen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:39

Vandaag nog eens langs stal 2 geweest, heeft nu wel mijn voorkeur.

MAAR: ik heb nog veel beter nieuws: ik hoef niet te verhuizen: huidige stal boer mag blijven verder doen! Dus ik ben blij dat ik alternatieven heb voor wanneer hij wegenw gezondheid moet stoppen, maar we hebben nog een paar jaar. Ben helemaal blij, paardje mag lekker veel op de wei blijven dus :D

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:56

Fijn zeg dat je niet hoeft te verhuizen. Welke stal ga je nu kiezen?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:18

Waar we nu dus mogen blijven staan is zomer 25/7 buiten en elke dag in de winter van 9-5/6u, ze worden binnen en buiten gezet, hooi en stro in begrepen, op nog geen 10min van huis en bos naast de deur. Plus, ze mogen in een kudde van 8-10 paarden op de wei, wat ik echt super vind, ze hebben daar een soort van hit actief idee.
Enkel de piste is bagger, maar, aangezien we mogen blijven staan gaan we kijken om daar iets aan te doen!
En dat voor maar 125euro, ben echt zo blij dat de stal niet sluit!

Moesten we plots, moest de boer fysieke problemen krijgen, moeten verhuizen, wordt het stal 2, maar dat is echt nog veraf, denk day we nog wel een jaar of 3-5 kunnen blijven nu.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:31

Zoo das goed nieuws zeg! En ik begrijp helemaaaaal waarom je echt niet weg wil!

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:05

Dat is echt heel fijn zeg!
Helaas van de bak. Misschien is er in de buurt een manege of een andere betere bak? (Heb je vast al naar gezocht ;) )

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:04

Ja, er is er idd een, op 15min te paard, dus kan ook prima naar daar. Maar tot nu reden we ook gewoon op stuk wei, gaat ook maar niet zo fijn.
Gaan eens wat mogelijkheden bekijken om de piste met zand te doen enzo.

mygoldeneye

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:23

Ik heb ook een vraag
Over een jaar krijg ik een eigen paard alleen nu zit ik in de knoop met welke stal ik moet kiezen.

Optie 1:
In de zomer overdag de hele dag op het land in de nacht binnen.
Binnen en buitenbak
Binnen en buitenstallen
paarden worden binnen en buiten gezet
In de winter staan paarden eigenlijk hele dag binnen maar je mag wel je eigen paardje in de binnen en buiten bak losgooien tenzij er mensen willen rijden
Op 5 minuutjes lopen vanaf de stal is een paardenpad waar je lekker kan crossen
2 goede vriendinnen van mij staan daar
250 euro in de maand met hooi en stro inbegrepen
ongeveer 8 paardjes maar meer dan de helft van hun baasjes komt bijna nooit
worden 2 of 3 keer per dag gevoerd
je krijgt een eigen kast met slot
Ongeveer 11 minuten fietsen van huis

Optie 2:
In de winter overdag buiten en in de nacht binnen
In de zomer 24/7 buiten
Staan alleen met echt heel slecht weer binnen
Stallen zijn binnen
Er is een buitenbak maar dat is echt een bak van niks het is gewoon een hoopje zand wordt nooit wat aangedaan en staat een draadje omheen wat er steeds afvalt.
Vanuit de stal kom je zo op een dijk waar je lekker buiten kan rijden.
Er staan maar 2 paarden en die mensen zijn niet echt aardig
50 euro in de maand met geen hooi en stro inbegrepen
moet je zelf voeren
moet je zelf paarden binnen zetten
niet echt een eigen kast
ongeveer 7 minuten fietsen van huis

Ik zit nu echt in dubio want mijn voorkeur ging eerst uit naar optie 1 maar omdat je paard daar in de winter bijna niet buiten komt is dat echt een groot minpunt. Alleen bij optie 2 is de bak echt niks en moet ik altijd zelf voeren en binnenzetten plus dat 2 goede vriendinnen van mij bij optie 1 staan en het daar dan voor mij echt een stuk gezelliger is. graag hoor ik jullie mening! En als jullie nog meer vragen hebben stel ze gerust!

Jozefin

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Bursa, Turkije

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:30

Ik zou ook voor optie 1 gaan (En volgens mij jij ook :P ).

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:37

Jozefin schreef:
Ik zou ook voor optie 1 gaan (En volgens mij jij ook :P ).


Jep :j

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:19

Floorloves4 schreef:
Ik heb ook een vraag
Over een jaar krijg ik een eigen paard alleen nu zit ik in de knoop met welke stal ik moet kiezen.

Optie 1:
In de zomer overdag de hele dag op het land in de nacht binnen.
Binnen en buitenbak
Binnen en buitenstallen
paarden worden binnen en buiten gezet
In de winter staan paarden eigenlijk hele dag binnen maar je mag wel je eigen paardje in de binnen en buiten bak losgooien tenzij er mensen willen rijden
Op 5 minuutjes lopen vanaf de stal is een paardenpad waar je lekker kan crossen
2 goede vriendinnen van mij staan daar
250 euro in de maand met hooi en stro inbegrepen
ongeveer 8 paardjes maar meer dan de helft van hun baasjes komt bijna nooit
worden 2 of 3 keer per dag gevoerd
je krijgt een eigen kast met slot
Ongeveer 11 minuten fietsen van huis

Optie 2:
In de winter overdag buiten en in de nacht binnen
In de zomer 24/7 buiten
Staan alleen met echt heel slecht weer binnen
Stallen zijn binnen
Er is een buitenbak maar dat is echt een bak van niks het is gewoon een hoopje zand wordt nooit wat aangedaan en staat een draadje omheen wat er steeds afvalt.
Vanuit de stal kom je zo op een dijk waar je lekker buiten kan rijden.
Er staan maar 2 paarden en die mensen zijn niet echt aardig
50 euro in de maand met geen hooi en stro inbegrepen
moet je zelf voeren
moet je zelf paarden binnen zetten
niet echt een eigen kast
ongeveer 7 minuten fietsen van huis

Ik zit nu echt in dubio want mijn voorkeur ging eerst uit naar optie 1 maar omdat je paard daar in de winter bijna niet buiten komt is dat echt een groot minpunt. Alleen bij optie 2 is de bak echt niks en moet ik altijd zelf voeren en binnenzetten plus dat 2 goede vriendinnen van mij bij optie 1 staan en het daar dan voor mij echt een stuk gezelliger is. graag hoor ik jullie mening! En als jullie nog meer vragen hebben stel ze gerust!


Nou das een makkie zeg! Stal 2 NATUURLIJK!!!

Liess__
Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:22

Ik zou kijken voor een andere stal. Je hebt nog een jaar de tijd, alle tijd om een perfecte plek te vinden.

Persoonlijk zou ik niet op een stal gaan staan waar mijn paard niet buiten komt in de winter. Dat beest staat er 24/7 en komt er alleen uit als jij er bent.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:27

Voor paard zou ik zeggen stal 2, voor jezelf is stal 1 wel veel handiger, maar zoals Liess zegt: paard staat dan toch veel binnen.
Kijk idd eens of je nog een ander plekje vind.
Misschien kun je ook op stal 2 staan en de piste van stal 1 gebruiken? Ik zeg zo maar wat.

bloem12
Berichten: 125
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:26

stal 2