[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:30

Floorloves4 schreef:
Ik heb ook een vraag
Over een jaar krijg ik een eigen paard alleen nu zit ik in de knoop met welke stal ik moet kiezen.

Optie 1:
In de zomer overdag de hele dag op het land in de nacht binnen.
Binnen en buitenbak
Binnen en buitenstallen
paarden worden binnen en buiten gezet
In de winter staan paarden eigenlijk hele dag binnen maar je mag wel je eigen paardje in de binnen en buiten bak losgooien tenzij er mensen willen rijden
Op 5 minuutjes lopen vanaf de stal is een paardenpad waar je lekker kan crossen
2 goede vriendinnen van mij staan daar
250 euro in de maand met hooi en stro inbegrepen
ongeveer 8 paardjes maar meer dan de helft van hun baasjes komt bijna nooit
worden 2 of 3 keer per dag gevoerd
je krijgt een eigen kast met slot
Ongeveer 11 minuten fietsen van huis

Optie 2:
In de winter overdag buiten en in de nacht binnen
In de zomer 24/7 buiten
Staan alleen met echt heel slecht weer binnen
Stallen zijn binnen
Er is een buitenbak maar dat is echt een bak van niks het is gewoon een hoopje zand wordt nooit wat aangedaan en staat een draadje omheen wat er steeds afvalt.
Vanuit de stal kom je zo op een dijk waar je lekker buiten kan rijden.
Er staan maar 2 paarden en die mensen zijn niet echt aardig
50 euro in de maand met geen hooi en stro inbegrepen
moet je zelf voeren
moet je zelf paarden binnen zetten
niet echt een eigen kast
ongeveer 7 minuten fietsen van huis

Ik zit nu echt in dubio want mijn voorkeur ging eerst uit naar optie 1 maar omdat je paard daar in de winter bijna niet buiten komt is dat echt een groot minpunt. Alleen bij optie 2 is de bak echt niks en moet ik altijd zelf voeren en binnenzetten plus dat 2 goede vriendinnen van mij bij optie 1 staan en het daar dan voor mij echt een stuk gezelliger is. graag hoor ik jullie mening! En als jullie nog meer vragen hebben stel ze gerust!


Ik zou voor stal 2 gaan. Tenzij je met je vriendinnen kan regelen dat jullie paarden samen buiten komen in de bak in de winter.

mygoldeneye

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:59

Dank julllie allemaal voor de antwoorden!
Ik ga naar stal 1 en dan in de winter een stukje van de buitenbak afzetten waar mijn paardje en die van mijn vriendin kunnen staan de hele dag :)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:01

A super +:)+ prima oplossing, zullen de paarden ook erg blij mee zijn.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:09

Floorloves4 schreef:
Dank julllie allemaal voor de antwoorden!
Ik ga naar stal 1 en dan in de winter een stukje van de buitenbak afzetten waar mijn paardje en die van mijn vriendin kunnen staan de hele dag :)


Vinden ze dat goed dan?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:39

Aria_zz schreef:
Ja daar heb je wel een goed punt.
Van dat buiten zetten bij stal 2, ze gaan buiten bij goed vriesweer in de wei, de paddock is altijd bruikbaar, voor iedereen die zijn paard er in wil zetten, voor zo lang als je zelf wil (24/7 mag bv ook).

En ik heb geen ervaring met buiten of binnen stallen, zal eens informeren of ze idd goed geventileerd zijn, bedankt voor de tip!

Sfeer is voor zover ik weet bij beide stallen super, vriendelijke mensen, alles er op en er aan.

Vind het jammer dat ik geen stal kan vinden waar mijn paard gewoon overdag buitengezet wordt, maar blijkbaar zijn die erg schaars geworden. Paard kan prima 24/7 buiten in de winter, dus tijd buiten is een struikelblok. Maar afstand om er naar toe te gaan is ook belangrijk ...pff


Als je de afstand kan overbruggen zéker stal 2! Die paddock met schuilhok, ook al is ie modderig, vind ik zeker een pré. Het is niet altijd rotweer tenslotte en je hebt dan wel een fijne mogelijkheid om lang buiten te zetten, afgewisseld met de wei. Ook de uitrijmogelijkheden lijken me een stuk prettiger!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:40

Bedankt, maar als je even terug leest, kun je zien dat ik het geluk heb dat ik mag blijven op mijn huidige stal, waar ze ook in de winter buiten mogen. Dus, mijn probleem is gelukkig voor hopelijk een paar jaar opgelost!

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:21

Floorloves4 schreef:
Dank julllie allemaal voor de antwoorden!
Ik ga naar stal 1 en dan in de winter een stukje van de buitenbak afzetten waar mijn paardje en die van mijn vriendin kunnen staan de hele dag :)


Dan moet dat maar net mogen. Ik zou als andere pensionklant niet blij zijn als er paarden in de bak zouden lopen als ik daar wilde rijden. Gebeurt het wel, dan wil ik het ook voor mijn paard. En hoe doe je dat met hooi en water? Hooi mag vast niet gevoerd worden in de bak… Weidegang (of paddock met hooi) is voor mij het allerbelangrijkst, dus ik zou zonder enige twijfel voor stal 2 kiezen.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:04

Hoi,
Ik heb een probleem wat niet echt over stalling gaat, maar wel over naar buiten gaan in de winter.
Kan ik iemand pben?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:09

Je mag mij pben hoor :j

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:46

Tuurlijk. Stuur maar...

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:58

Mij mag je ook pben

wiktoria
Berichten: 93
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:04

Hallo,
Ik heb 2 pensionstallen waar ik uit kan kiezen maar ik heb geen idee welke, wat zouden jullie doen? Ik heb keuze uit deze 2 stallen:

Stal 1
-Binnenbak 20x40
-Buitenbak 20x60
-All incl.
-Springmateriaal
-Alles is netjes+kast voor je spullen
-De paarden komen (+) 2 uur buiten (in overleg miss meer)
-Kosten €325 (incl. trailer stalling)
-Kantine met uitzicht over de binnenbaken, een kachel en koffie/thee/koffiezet automaat

Stal 2
-Buiten bak 20x40
-Alleen zelf mesten
-Het is niet zo netjes (aardig gezegd)
-Kast
-24/7 zomer weidegang
-Hele dag padock met hooi in de winter(deels met tegels deels grond zodat ze wel kunnen rennen)
-Kosten €215 (incl. trailer stalling)
-Geen wc aanwezig

Ik kan het allebei betalen dus daar gaat het niet om, en ze staan even ver weg. Het is dat ik niet weet welke beter zou zijn...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:04

twee uur buiten per dag is veel te weinig. Zou nog even verder zoeken naar een derde optie...
optie 2 klinkt wel paardvriendelijk, maar als het 1 enorme bende is, is het misschien niet veilig/gezond...

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:11

Ehh, ik vind de keuze echt niet moeilijk; echt optie 2! Vaak hoe netter de stal hoe meer van die 'leefregeltjes' waar ik kriegel van kan worden. En ik ben zelfs een opgeruimd type. Toch geniet ik van de rommeligheid op de boerderij waar ik sta:-)

xChoco

Berichten: 767
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:36

Ik zit een beetje met een dilemma, op dit moment sta ik op een fijne en luxe stal maar ik begin nu toch een beetje te twijfelen. De paarden staan allemaal in kleine zandpaddocks en als het goed weer is in de lente en zomer 1x in de week een paar uur op de wei. Verder hebben we een binnenbak, buitenbak, bos op nog geen 2 minuten stappen en heb ik er veel leuke contacten, maar het is ook weer een stal waar mensen zich veel met je bemoeien. Nu staat een vriendin van me op een kleine stal verder weg, de paarden staan altijd op gras, in de zomer kun je er voor kiezen om je paard 24/7 buiten te laten staan of s'nachts binnen. Verder is er een buitenbak en een ponyclub op 10 minuten stappen afstand. Alleen er is wel een heel groot nadeel, het is minimaal 20 tot 25 fietsen en staan vrijwel geen lampen langs de weg. Dus in de winter is het er echt stikdonker. Ik had al gedacht aan misschien een scooter, maar mijn ouders vinden dat te gevaarlijk.

Ik zal nog even de twee stallen onder elkaar zetten.

Stal 1:
+ 15 min. fietsen
+ Binnenbak
+ 2 buitenbakken
+ Stapmolen
+ 1 overdekte paddock
+ Veel buitenrij mogelijkheden
+ Veel contacten
+ 2x brok per dag
+ Inenten en wormenkuur inbegrepen

- 1x in de week op gras (alleen in de lente en zomer als het goed weer is)
- Zandpaddocks
- Veel bemoeials
- Weekend zelf paarden buiten en binnen zetten
- Weekend zelf stal doen
- 24 uur binnen als het vriest of sneeuw ligt
- Weinig contact met andere paarden

Kosten: €260

Stal 2:
+ Elke dag naar buiten
+ Altijd op gras
+ Vlakbij bij bossen (wel minder mooi en groot als bij stal 1)
+ Stal is langs de dierenarts
+ 3x per dag hooi
+ Grote opbergkast
+ Zomerkeuze: 24/7 buiten of s'nachts binnen
+ Buitenbak met special bodem (dus in de winter ook te berijden)

- Weekenddienst (dit houdt in paarden buiten of binnen zetten en stallen doen, maximaal 4x per maand)
- Binnenbak op 10 min. loopafstand (ponyclub, €160 per jaar extra, maar wel 2x per week groepsles)
- Zelf grote beurt van de stal doen
- Weinig contacten
- Afstand

Kosten: €180

De 1e stal is vooral voor mij heel fijn, maar stal 2 is voor het paard fijner. Dus moet ik egoïstisch zijn en voor stal 1 kiezen of voor stal 2 kiezen wat fijner voor mijn paard is maar dat ik wel een probleem heb met hoe ik er kom in de winter.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:52

Is dat 1 keer per week buiten ook in de zomer???? Dan vind ik dat echt heeeel veeel te weinig en zou ik direct overgaan op stal 2

xChoco

Berichten: 767
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:05

Ze staat in de zomer doordeweeks wel elke dag buiten maar dan in kleine zandpaddocks, 1x in de week op gras. :)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:32

Ok, das wel beter, maar niet optimaal natuurlijk. Ik zou nog steeds voor stal 2 gaan idd.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:29

wiktoria schreef:
Hallo,
Ik heb 2 pensionstallen waar ik uit kan kiezen maar ik heb geen idee welke, wat zouden jullie doen? Ik heb keuze uit deze 2 stallen:

Stal 1
-Binnenbak 20x40
-Buitenbak 20x60
-All incl.
-Springmateriaal
-Alles is netjes+kast voor je spullen
-De paarden komen (+) 2 uur buiten (in overleg miss meer)
-Kosten €325 (incl. trailer stalling)
-Kantine met uitzicht over de binnenbaken, een kachel en koffie/thee/koffiezet automaat

Stal 2
-Buiten bak 20x40
-Alleen zelf mesten
-Het is niet zo netjes (aardig gezegd)
-Kast
-24/7 zomer weidegang
-Hele dag padock met hooi in de winter(deels met tegels deels grond zodat ze wel kunnen rennen)
-Kosten €215 (incl. trailer stalling)
-Geen wc aanwezig

Ik kan het allebei betalen dus daar gaat het niet om, en ze staan even ver weg. Het is dat ik niet weet welke beter zou zijn...


Stal een zou ik meteen voor kiezen, alleen vind ik het erg jammer dat ze zo weinig naar buiten gaan.
Maar goed, stal twee is weer een beetje de andere kant op.
Kan je niet iets vinden wat er tussen in staat?


Choco

Dat is inderdaad heel lastig. Heb ook voor zo'n keuze moeten staan.
Uiteindelijk heeft mijn moeder de knoop doorgehakt omdat ze mij niet over een verlaat lichtloos pad wil laten fietsen.
Maar ik zou voor stal 2 gaan. Misschien kan je toch nog vragen voor een scooter? of misschien met de bus?
Succes!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:31

Goh, op eerste zicht stal 2, maar ideaal en handig (zo zonder toilet) is het niet.
Kun je niets bespreken met stal 1? Of idd iets in de buurt dat wel meer weidegang geeft?

nikpa
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:06

Hoi mensen,

ik heb op dit moment ook een dilema, ik sta nu op een stal met super faciliteiten maar ik vind de sfeer niet zo geweldig. Ik deel het paard samen met mijn moeder (zij betaald ook) dus ik heb het niet in mijn eentje voor het zeggen. Dit zijn de opties:

huidige stal:
binnenbak (20x60)
buitenbak (20x60)
in de zomer een springtuin
stallen superverzorgd (altijd veel stro)
3x per dag ruwvoer en 2x per dag brok
in de winter maar 2 a 3 uurtjes buiten in de paddock (met 1 ander paard)
in de zomer door de week alleen in de ochtend op de wei (met 1 ander paard)
in de zomer in het weekend zelf 1 of 2 uurtjes op en kleine paddock alleen zetten
supernette poetsplaatsen eigen zadelkast
spuitplaats alleen koud water
solarium
direct aan het bos
sfeer meer prestatiegericht waar ik me niet in thuis voel
5 min fietsen voor mijn moeder - 15 min fietsen voor mijzelf
€ 325

andere stal:
binnenbak (20x40) goed onderhouden
buitenbak (20x60) goed onderhouden
buitenbak van (20x40) slecht onderhouden (stoffig in de zomer, nat in de winter)
stapmolen
3x per dag ruwvoer 2 x brok
in de winter maar 2 uurtjes buiten in de paddock
in de zomer van 8 uur 's ochtends tot 's middags half 4 op de wei (met 6 paarden)
in de zomer in het weekend zelf op de wei zetten
OF de mogelijkheid in de zomer 24/7 buiten
één poetsplaats, vaak zetten mensen hun paard vast aan de buitenkant van de stal vast (aan tralies)
spuitplaats met warm water
solarium
een rommelige stal
op zondag zelf uitmesten
25 minuten stappen naar het bos
sfeer is (denk ik) vriendelijker, er staan ook vrienden van mij en m'n moeder dus dat is zowiezo gezellig
30 min fietsen/ 15 auto voor mijn moeder - 15 min fietsen voor mijzelf (moet dan wel een flinke brug over)
€ 260

Ik weet het dus niet en moet ook mijn moeder overtuigen, de huidige stal is voor haar heel dichtbij. Het belangrijkste punt vind ik de sfeer, dit is moeilijk te beoordelen op een andere stal. Wel heb ik daar dus kennissen staan waardoor het makkelijker inschatten is. Ook op de andere stal heb je dus wat 'vervelende' mensen maar minder dan op mijn huidige stal. ik voel mij daar echt niet thuis. Ook vind ik het jammer dat op mijn huidige stal mijn paard in de zomer maar weinig buitenkomt. Soms mogen ze wat langer dan enkel de ochtend, maar dan gaan ze UITERLIJK half 2 naar binnen. In de winter komen ze op beide stallen weinig buiten. De binnenbak op de nieuwe stal vind ik ook een nadeel, vooral in de winter omdat het dan drukker is.


Graag wil ik jullie mening weten. Dan kan ik dat meenemen in de discussie met mijn moeder die op dit moment gaande is.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:55

Ik zou heel duidelijk kiezen voor stal 2. Ik vind zowieso dat ze op stal 1 veel te weinig buiten komen in de zomer. Ik zou dus alleen daarom al kiezen voor 2. Verder hou ik juist van die rommelige sfeer, maar das persoonlijk.Ik ben heel sfeergevoelig dus dat zou voor mij nog een reden zijn om voor stal 2 te gaan. Warm water op de spuitplaats vind ik ook echt heeeel erg fijn!

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:25

Stal 2. Balen dat het zo ver weg is maar het is wel fijn dat je paard dan lekker veel naar buiten kan.

talish

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:39

Hallo allemaal, ik kom ook even binnenvallen met een dilemma:

Ik heb mijn pony pas op een stal dichterbij huis gezet, omdat ik dacht dat ik dan meer tijd voor haar zou hebben en meer met haar zou kunnen doen (mede in verband met werk, gezin en huishouden heb ik niet zo heel veel tijd en als ik dan ook nog een half uur in de auto zit om er te komen ga ik maar twee keer per week ongeveer).
Maar nu komt het, ik heb haar nu dichterbij staan en ik doe nog steeds vrij weinig met haar... Alleen uit de wei en even poetsen, misschien een keer wandelen of longeren, maar meer niet eigenlijk. Pony is al 17 en is nu in goede conditie omdat ze op de vorige stal, wat verder weg, door iemand anders gereden en verzorgd werd.
Nu twijfel ik of het voor mijn pony niet beter is haar daar terug te zetten. Degene die haar daar verzorgde zou het zo weer doen en mist haar ook (voel ik me ook schuldig over trouwens).
Mijn man wordt een beetje gek van mij, eerst wil ik haar meer zelf gaan doen en nu heb ik haar weer dichterbij staan twijfel ik of het niet beter was waar ik eerst stond.

Brand maar los, ik ben benieuwd.

talish

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:46

Nikpa ik zou in dat geval kiezen wat voor je paard het beste is, die is er heel de dag... Dus stal 2, daar kan je paard in ieder geval in de zomer meer naar buiten!