Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:25

Knap dat je het zo hebt bijgehouden. Ik weet dat ik per maand een stuk duurder uit ben. Maar daar denk ik maar niet te hard aan. En dan komt er nog een da-rekening bij, al verwacht ik dat die in januari op de mat valt
Laatst bijgewerkt door Joki op 25-12-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:25

Netjes gedaan.
:o Ik begin er niet aan zou mij het plezier verpesten en mijn man zou er eens achter kunnen komen wat het kost
NEEEEE :x daar moet ik al helemaal niet aandenken


"Als ik dat nog meereken in het totaal komt het op €4.224,29, gemiddeld €352,02 per maand.

Bij ons is het x4

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:34

Erg netjes gedaan net onder de 4000 gebleven. Ik heb het in 2012 wel bijgehouden, dat was het jaar dat ik mijn paard kocht. Heb toen echt elk klein dingetje bijgehouden. Moest toen ook nog zadel, dekens, en heeel veel les. Binnen 6 maanden passeerde ik de 6000 euro. (Slik) was wel inclusief alle aankopen zoals zadel en dekens ( aankoop paard zit hier niet bij) en heb naar mijn idee amper onnodige dingen gekocht. Paard heeft ook geen ijzers

2013 heb ik niet meer bijgehouden, maar is een financieel drama geweest. Minstens 2000 dierenartskosten ( ondanks verzekering) paard staat nu sinds oktober in training a la 580 euro p.m ( normale stalhuur is 315)

Voor 2014 wil ik het wel weer heel precies gaan bijhouden. Hij staat nog zeker 4 maanden in training dus wordt sowieso een duur jaar.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:56

ik zag de titel en dacht; o nee, weeral zo'n topic...
maar tof dat je de moeite hebt gedaan om alles eens op een rijtje te zetten.
Voortaan kunnen we linken naar dit topic als we weer eens zo'n topic tegen komen.

Ikzelf heb sinds kort alles in eigen beheer, en ik vermoed dat ik break even draai, of met een lichte winst.

Zo uit mn hoofd weer ik eigenlijk maar een deel denk ik.
eenmalige kosten zoals uitrusting voor paard en mezelf reken ik niet mee, ik denk dat ik best wel zou verschieten wat ik allemaal heb gekocht dit jaar, gelukkig zijn dit maar eenmalige dingen.(2 zadels, 3 tuigen, koets, hoofstellen, etc...)

bekappen is 77€ per keer voor 2 paarden en dit om de 8 weken, dan kom ik op een €460 per jaar
Pacht van de weides is rond de €950 per jaar.
Stro, hooi, voordroog en weet ik nu nog niet. maar ik schat toch €600 op jaarbasis voor 5 paarden (enkel om de winter door te komen)
DA kosten heb ik niet buiten ontworming, maar daar weet ik de prijs niet van.

qua inkomsten kom ik op een €3000 per jaar en uitgaven €2010
Heb dus nog wat speling, maar het zal richting break even zal gaan als ik werkelijk alles noteer

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:45

Mijn paardje heeft me, gemiddeld per maand, 200 euro gekost dit jaar. De kosten zijn stalgeld, hoefsmid, ontwormen en enten. Gelukkig geen andere, medische, kosten gehad! In vergelijking met anderen vind ik dat ik het vrij goedkoop doe allemaal, al is 200 euro p.m. al best een aanslag op ons gezinsbudget, het is een dure hobby!
Ik koop bijna niks voor mijn paard, hooguit wat snoepjes. Ik heb alles voor haar wat ik nodig heb. ALS ik al wat koop is het van marktplaats of de bokt markt. Het is ook tegen mijn principe op peperdure nieuwe spullen te kopen, terwijl gebruikte spullen meestal gemakkelijk nog meekunnen. Het maakt mijn paard verder niet uit!

Suzanne F.

Berichten: 49227
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:53

Ik wil het echt niet weten eigenlijk. Ik denk dat ik hier de bedragen per jaar al aan veeartskosten ben kwijt geweest... -O-

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:57

Haha Urielle wat leuk!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:58

Wauw, wat knap dat je dit allemaal hebt bijgehouden en dit geeft een heel goed beeld :)
Je brengt me op ideeën!
Ik ga proberen dit voor 2014 ook te doen, maar zal gegarandeerd van alles vergeten, plus dat 2014 een onwijs duur jaar gaat worden(nieuw zadel voor pony, nieuwe laarzen voor mij etc :') ), dus ben benieuwd of ik het volhou :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:59

Sarah_Elise schreef:
Haha Urielle wat leuk!


Vooral dat plaatje van geld in de fik steken, zo voelt het overigens wel als je er soms over na denkt.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:00

Sjolvir schreef:
Sarah_Elise schreef:
Haha Urielle wat leuk!


Vooral dat plaatje van geld in de fik steken, zo voelt het overigens wel als je er soms over na denkt.

Vooral als je zuurverdiende(weinige) loon nét binnenkomt en je het meteen mag overmaken aan de staleigenaar :')

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:00

Sjolvir schreef:
Sarah_Elise schreef:
Haha Urielle wat leuk!


Vooral dat plaatje van geld in de fik steken, zo voelt het overigens wel als je er soms over na denkt.


Soms is het idd net alsof je t geld gewoon weggooit...

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:01

Stipje, handig voor als we zelf ook ooit een paard aan gaan schaffen ;)

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:10

Tsja hierzo zo een beetje:

€320,- p/m alles inclusief

Elke maand wordt er €100,- apart neer gelegd voor spullen, medische gebeuren en dergelijk.
Van mijn bij rijdster krijg ik weer +€50,-.

Diesel kosten, ongeveer €45,- per anderhalf maand "kleine vw lupotje".

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:15

Ik heb ook n klein VW lupotje :D

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:24

Ik wil het dit jaar denk ik niet weten, ze heeft een compleet nieuwe set dekens... sinds oktober houd ik het ook precies bij. Eerst hield ik het wel bij, maar dan gewoon in de algemene uitgaven. Nu heb ik een appart document van haar alleen, zodat ik het beter bij kan houden.

Stalling is dit jaar goedkoper geworden, maar heb door de nieuwe stalling juist weer andere dingen nieuw moeten kopen, die op mijn oude stal niet nodig waren. Hoop voor volgend jaar dus op een goedkoper jaar,

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:30

1900 euro = 158.33



Waar heb ik dat geld aan uitgegeven?
Stalling + afrastering €50,00
pony staat aan huis.
er is wat gras moeten worden gezaaid en afrastering gerepareerd.

Voer €220 .
Ze eet hooi uit eigen weiland, hievoor heb ik de kostprijs berekend.
Lijnzaadvlokken org. 3 zakken, lijnzaadolie ong. 4 flessen.
Verder eet ze op een jaar 6 zakken brokken en 6 zakken muesli.

Hoefsmid €280 .
3 keer laten beslaan en 1 keer bekapt, hoefsmid is bij haar niet vaak nodig.
ook zit hier hoefolie bij.
Dierenarts €0,00 .
geen problemen gehad dit jaar :D

Tandarts €0,00.
Kennis kijkt haar gebid altijd na.

Wormenkuren €0,00 .
ik doe hier niet aan, geen symtomen van wormen + ze staat bij schapen.

Overige gezondheid €25.
babyolie, goudsbloemzalf, soda, spullen voor rotstraal.

Les €450,00 .
Bij kennis die Z rijd elke week 1 uur privéles voor een vriendenprijsje

Overigen €900.
koets gekocht, mentuig gekocht, verder dekens.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:34

Even mijn kosten van 2013.

Voer: 280 euro (ik voer cavalor juniorix)
Hoefsmid: 85 euro, alleen bekappen.
Dierenarts: 25 euro voor de inentingen
Gezondheid: 25 euro voor behandeling tegen regenschurft
Vitaminen: 35 euro voor 2 vitamine spuiten en vitaminepoeder
Wormenkuur: 30 euro
Verzorging: 25 euro voor zeep
Les: 38 euro voor grondwerklesje
Overige: zo'n 300 euro aan halsters, 'nieuw' opleer-zadel, hoofdstel, zweetdeken, longeerzweep, longeersingel, longeertouw, frontriem,...

Totaal: 850 euro ongeveer

Het leuke is wel dat ik geen weidegang, hooi of stro moet betalen, want mijn merrie staat bij mijn vriend zijn ouders op de boerderij.
Ook goed om te weten: mijn merrie is een goede 2.5 jaar jong. In maart 2014 wordt ze 3 ;)
op het programma voor 2014: Tandartsbezoekje , osteo laten komen, zadelmaker voor het opleer-zadel,... En natuurlijk ook het opleren in de zomer.

Conclusie: 2014 zal een stukje duurder worden :=

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:37

Ik win! heb dit jaar namelijk een trailer gekocht. :=

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:39

Voor dit jaar kan ik wel een berekening maken, gezien ik 'm pas twee maanden heb weet ik dat nog wel :')

Aanschaf: 1625(dekens, bit en beenbescherming 'erbij gekocht' voor 125)
Stalling: 335(november heb ik er niet volledig gestaan dus minder betaald, december was 195)
Dierenarts: 100(1x tetanus, 2x rhino en een spuit tegen de kramp omdat hij ineens koliek had)
Smid en tandarts moet ik deze week nog bellen, dus misschien is dat dit jaar nog, maar waarschijnlijk word dit volgend jaar.
Extra spullen: Ik heb een leuk dekje gekocht en een touwhalster met leadrope. Voor de rest had ik de meeste spullen al/al aangeschaft in de maanden van te voren.

Dus dit jaar heeft Andor me al meer dan 2000 gekost(das dus 1000 per maand :') ) en dan heb ik het nog niet eens over de kosten die ik heb gemaakt vóór ik hem kocht(heb hem een half jaar lang gereden met bijna wekelijks les dus dit zijn ook enkele honderden euro's geweest xd
Bij elkaar heeft ponylief me dit jaar dus ook wel zo'n 3000 euro gekost als ik echt alles zou moeten tellen :')

Taat_

Berichten: 7005
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:44

Wat interessant! Super knap dat je dat allemaal zo precies bij hebt gehouden!
Ik zou het zelf niet durven zeggen, maar ben best wel benieuwd als ik er over na ga denken! Ga dit het komende jaar proberen bij te houden! :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:50

sallandval schreef:
Ik win! heb dit jaar namelijk een trailer gekocht. :=


Dan winnen we samen, want die had ik van ellende maar niet in de kostenberekening erbij gezet :')

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:01

Heel interessante topic zo kunnen de mensen dat geen paard heb maar wel willen er dan nu goed over na denken als ze dit zien

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:06

Leuk dit, dat heb ik ook gedaan toen mijn paard weer terugkwam bij mij in mijn bezit. precies 1 jaar bijgehouden en alles opgeschreven. Moest ook alles weer aanschaffen.......... tikt wel aan....ben het bedrag weer vergeten. Is ook weer 3 jaar geleden.

Ben na deze jaar ermee gestopt. Maar per 1 januari ga ik weer beginnen. Gewoon voor de leuk....nu ik dit topic lees.

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:10

Wow, ja dat maakt het wel gelijk even duidelijker hoe duur een paard nu écht is!

Ik droom al sinds jongsaf aan van een paard, het is echt een droom! Maar ik reken ook regelmatig uit wat het dan kost (en dan ook incl benzine kosten) en dan kom ik ook rond de 500 euro pm en dus 6000 euro per jaar! Ik wil mijn paard ergens kunnen stallen waar hij veel (liefst 24u pd) buitenkomt en waar alles wordt gedaan. In de randstad zit je dan al snel aan de 300 pm. En de hitactief stallen waar ik dan naar kijk zijn ook weer wat verder weg, dus meer benzinekosten. Het is dan mijn eerste eigen paard dus ik wil ook investeren in lessen en mogelijk in het begin stallen bij een trainer (ik wil mijn paard niet verpesten en goed gereden hebben). Ik hoef helemaal geen duur paard, maar gewoon een braaf paard, rustig, cool in het hoofd.

Maar goed dat is dus mijn droom. Maar als ik dan naar dat geld kijk..... En bedenk wat ik er nog meer mee kan doen (ik houd ook van mooie reizen etc), vandaar staat er nog geen paard en blijf ik nog dromen (en koop ik een eindejaarslot voor de staatsloterij!!).

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:10

Ik heb voor 500,00 aan hooi gekocht, hier heb ik 10 balen voor van rond de 400/450kg

De hoefsmid was er 2x voor mijn veulen en 4x voor mijn haf en 1x voor de shet totaal 480,00

DA met bloedafname en onderzoek ergens rond de 75,00

Wormen 6 spuiten x 15 90,00 (shet krijgt wat er overblijft.

Stro had ik nog liggen van vorig jaar en ik heb tot nu toe 42,50 aan zaagsel uitgegeven.

Krachtvoer rond de 50,00, tijdens de weideperiode krijgen ze niets.

Mineralen/vitaminen 40,00

Hafje heeft een paar Back on Track beschermers gehad, ik geloof 98,00
Pacht van mijn land 65,00
Mest ophalen was dit jaar 20,00

Dat was hem wel geloof ik maakt het totaal op 1460,50 dit is 121,70 per maand voor een shet, Welsh cob van 1,5 en een haflinger