Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:57

kortom, je kan het zelf zo duur maken als je zelf wilt. Of je portemonnee aan kan

fjordjes

Berichten: 12038
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:04

Ik heb net even een grove berekening gemaakt en ik was dit jaar meer dan 4000 euro kwijt. Had ik de benzine kosten in het eerste half jaar niet meegerekend, 2e half jaar doe ik alles lopend want paard staat net niet aan huis.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:06

Esmeralda schreef:
kortom, je kan het zelf zo duur maken als je zelf wilt. Of je portemonnee aan kan

Maar dat is geen nieuw feit toch?

Mijn merrie heeft haar eigen potje en daar gaat elke maand een vast bedrag in. Dat bedrag bestaat uit een deel voor uitgaven (die ik inderdaad een tijdje heb bijgehouden om te weten hoeveel het nu echt is) en een deel om te sparen voor onverwachte zaken. Ik kom daar prima mee uit.

lucaa2
Berichten: 1338
Geregistreerd: 15-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:09

Handig dat je dit bijhoudt!
Ik denk nu wel heel anders over de aankoop en verzorging van een eigen paard.
Ik bedoel: Dat paardje komt er pas als ik 1 Miljoen heb gewonnen :o

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:13

Esmeralda schreef:
kortom, je kan het zelf zo duur maken als je zelf wilt. Of je portemonnee aan kan

Maar dat is bij heel veel dingen zo...
Kies je voor een luxe pensionstalling met alles er op en er aan of ga je bijb. bij een boer staan met alleen een buitenbak en mest je zelf de stal uit...

Daarnaast zitten er natuurlijk grote verschillen tussen uhm "boscrossen" en fanatiek lessen en starten op wedstrijden. Ken mensen die bijna alleen maar buitenritten maken (en dan zonder ijzers) en bijna nooit les hebben. Dan is het verschil groot ten opzichte van iemand die het paard op ijzers heeft staan, 1 keer in de week lest, lid is van rijvereniging en regelmatig start op wedstrijden (inschrijfgeld, kosten trailer etc etc.)

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:31

Balou_k schreef:
Leuk dit ga ik in 2014 ook eens doen!
Mooi overzicht!


Mee eens, ik ga dat ook proberen eens serieus bij te houden. Ik heb afgelopen jaar ook heel veel uit gegeven aan die twee knollen van mij. Ik vraag me wel eens af wat ze me nu in werkelijkheid in totaal gekost hebben. Denk dat ik daar heel wat leuke dingen van had kunnen doen. Maarja, niets maakt mij zo gelukkig als het zien van mijn eigen paardjes die lekker in de wei grazen of tevreden na een regenachtige buitenrit weer opdrogen in stal terwijl ze lekker van het hooi genieten. <3

Als ik even een ruwe schatting ga maken over 2013..
jan-jun aan stalgeld (incl voer): 6 x 484,- = 2904,-
jul-dec aan stalgeld (exc voer): 6 x 250,- = 1500,-
sept-dec ruwvoer + brok/musli: 3,5 x 207,- = 724,50
(In september stonden ze nog veel op de wei dus maar de helft van het hooi gevoerd ten opzichte van de andere maanden)
Extra voer (gebroken mais en haver) = +/- 35,-
Nieuwe spullen, 3 x goede dekens/shabrakjes/handschoentjes, nieuwe rijlaarzen: +/- 500,-
(Waarvan een deken al binnen 24uur stuk is gegaan.. geen garantie ivm schade van buitenaf) -O-
Dierenartskosten (gelukkig maar een keer gehad voor de jaarlijkse inentingen maar ben het bedrag kwijt: 60,-
Nu heb ik ook nog mijn E-rijbewijs gehaald zodat ik ze kan vervoeren, zonder paarden had ik die niet hoeven halen dus die tel ik er ook even bij op: 197,- (via vakantieveilingen + 2 extra lesuren en andere kosten dus viel reuze mee!)
Ook van het voorjaar een nieuw zadel gekocht: 325,-

En dan ben ik er wel zo'n beetje. Totaal kosten plaatje? alla 6245,50 EURO ketjing.

En nee inderdaad de hoefsmidkosten staan er niet op, simpelweg omdat ze het hele jaar niet bij de hoefsmid zijn geweest. Ik bekap ze zelf en laat ze wel af en toe nakijken als de hoefsmid toevallig op stal is en deze heeft twee keer gratis de stralen even netjes bijgesneden, verder hoefde hij niks te doen. Van het voorjaar verwacht ik wel dat ik de hoefsmid zal laten komen omdat ik nu een privestal heb en de hoefsmid dus niet toevallig even in de buurt zal zijn.

Moet ik er nog wel van vanaf halen. Want dit is niet het bedrag dat ik heb uitgegeven. Ik heb twee bijrijdsters die mee betalen in de kosten. Ongeveer 50,- in de maand en het jongste meisje betaald in de wintermaanden maar de helft omdat ze qua school druk is en minder tijd heeft maar wel de zware klusjes doet zoals poepscheppen en voeren, door weer en wind, dus wel zo eerlijk om haar te gemoed te komen vond ik. In totaal uitgerekend heb ik aan extra bijdrage gehad: 600+475=1075,- Dat lijkt nog best veel :=

Maandelijks kom ik uit op de uitgave van (5170,-/12) plusminus 430,- Voor twee paarden. En dat in deze dure omgeving. Valt me stiekem nog best mee. :+

Voor volgend jaar verwacht ik wel weer hoge kosten omdat ik van plan ben om, te gaan mennen en die spullen zijn ook niet bepaald goedkoop := Maar goed zo heb je jaarlijks weer die extra kosten zoals ik dit jaar mijn E-rijbewijs en een nieuw zadel heb gekocht, het jaar daarvoor had ik hoge dierenarts kosten.. en zo heb je elk jaar wel iets waardoor de kosten omhoog schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:42

Ik heb mijn paard sinds mei, dus kan geen hele jaarschatting maken..
Maandelijks:
Stalling €330
Extra voer €40
Les €120/150 euro
€150 naar dierenartpotje, wat alleen voor dierenarts gebruikt mag worden.
€670

Hoefsmid €65 elke 6 weken
2x dierenarts, 1x voor schimmel (€40) en 1x voor mestonderzoek en bloedonderzoek (€100)
Tandarts (€70)
Zadel laten nakijken en opvullen(€90)
Als ik ga uitrekenen wat ik aan nieuwe spullen heb gekocht, schrik ik al helemaal. Maar laten we zeggen aan winterdekens (hij is gegroeid dus van een grotere maat), zweetdekens , 2x een nieuw hoofdstel (vorige kapot gegaan), beenbeschermers, halster dekjes etc €1500.

Ongeveer €1013 per maand, exclusief benzinekosten..
En dan ga ik ook 4x per jaar 3 nachten naar de Veluwe, wat me ook €300 euro kost. Maar dat is extra natuurlijk.

Edit: dierenartspotje vergeten!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:49

Ik dacht ook even, nee he, daar gaan we weer met zo'n topic!
Maar ik vind dat je dit zo erg leuk neer hebt gezet TS!

Ik ga mijn kostenplaatje van dit jaar maar niet uitrekenen, denk niet dat ik daar vrolijk van ga worden. :))

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:50

Ik wil het niet eens weten wat ik kwijt ben :o Ik heb namelijk wel eens globaal gerekend en daar werd ik niet blij van.... :n gelukkig beleef ik wel 365 dagen per jaar plezier van mijn paard.... :j *\o/*

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:52

Als paardenbezitter weet ik dat het heel veel kost natuurlijk :P ik weet ook wel dat ik op een aardig bedrag uit zou komen hihi

Zowiezo denk ik niet ik had van al dat geld heel veel leuks kunnen doen. Zou namelijk niet weten wat ik leuker vind dan een eigen paard hebben :P. dus voorlopig blijf ik de bakken met geld maar uit geven aan paardlief haha

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:59

Valt best mee als ik zo terugdenk aan 2013; heb een 7 jarige kwpn'er op volpension, zomers 24/7 op t land...

kom op een totaalbedrag uit van €3385
hierin inbegrepen:

stalling volpension,
extra zak muesli per maand
bekappen iedere 10 weken
enting
wormenonderzoek

Heb in de 3 jaar dat ik mijn paard heb nog nooit een DA nodig gehad, dat scheelt natuurlijk..
Ik ben zeker het dubbele hiervan kwijt geweest aan zadels, hoofdstellen, dekjes en dekens, maar dat is eigen keus, want is meer leuk om te kopen dan noodzakelijk geweest.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:13

Ik heb een kasboek, daar houd ik alles bij.
Behalve les, wedstrijden en benzine. Vind er handig zie in zo'n oogopslag terug wanneer ze waar naar toe zijn geweest.

Het kasboek van het jaar 2012 bedroeg 13.801 euro wat neer komt op ruim 1130 euro :wow: per maand.
Kasboek van dit jaar is nu gemiddelde van 940 euro per jaar maar de maand dec was erg duur dus denk dat ik dit jaar op ong 1025euro per maand uit komt.

Mijn staling bedraagt 610 euro per maand, de overige 500 is dus de variabele extra kosten.
Het gaat om 2 paarden in de randstad.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:20

wow, da's een heel loon :oo

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:21

Wat grappig. Ik heb geen eigen paard, maar kan het plaatje n.a.v. dit topic wel omdraaien. Als ik kijk naar de financiele plaatjes die hier geschetst worden, en de wensen die ik heb (ben gematigd fanatiek, toch iets meer sporter dan recreant), moet ik dus rekenen op een kostenplaatje van 4 a 5000,- per jaar (excl aanschaf paard). De stal waar ik zou willen staan is 270,- p/m alles inclusief.

5000/12=416,67 per maand
Minus stalling a 270 = 146,67 per maand extra uitgaven. Dit bedrag kun je uitgeven, en als je er niet aankomt, het bedrag sparen.

Daarnaast is een extra buffer handig voor hoge eenmalige kosten zoals zadel, dierenarts.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:22

Whoopsie daisy......
Ik heb het net ook uitgerekend :') heb mn paard in juli gekocht....

Aanschaf € 800,-
Trailer + benzine ophalen € 100,-
1e aanschaf spullen epplejeck € 204,83
Zadel € 580,-

€ 1684,83

Les € 75,-
Dekjes, hoofdstel, likstenen, smeersels eczeem, 300 + 200 gr deken, zweetdeken, mokzalf, wortels
€ 632,55
Dierenarts, tandarts, osteopaat en hoefsmid € 120,-
Stalling 1 x € 175,- 5 x € 155,-

1777,55

Inkomsten, verkoop andere pony en spullen 287,50


Oooow, ik schrik hier wel van!!! Uiteraard is de eerste aankoop het duurst!
Ik weet nu wel dat ik geen dekjes enz. Meer ga kopen!! Bedankt ts voor het bewust maken!!!! Hand gaat bij mij op de knip :')

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:24

romyloverrr schreef:
wow, da's een heel loon :oo



Gelukkig niet de mijne ;) ik verdien gewoon leuk maar heb er veel voor gedaan en gelaten.
Enne ik rij nog dikke diesel en heb geen vent.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:37

Ik heb globaal even uitgerekend.
ik denken dat wij ong 15.000 euro kwijt zijn per jaar aan onze 2 paarden.
En onze paarden hebben tot nu toe niks gemankeerd dus dierenarts er niet bij gehad voor enge dingen alleen inenting.

en dit jaar hebben wij beide paarden aangekocht dus ook niet mee rekend en laten weten dat maar helemaal niet doen haha


soms moet je maar niet bij na gaan denken hoe duur een paard kost

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:44

Ik vind bedragen van 200-350 euro per maand voor een paard eigenlijk niet realistisch :o
Maar dat komt omdat ik in de randstad ben opgegroeid en daar de prijs voor een stalling per maand al zeker zo'n 300 euro is. Plus onverwachtse dierenartskosten kunnen gauw hoog oplopen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:47

x_spekkie_x schreef:
Ik vind bedragen van 200-350 euro per maand voor een paard eigenlijk niet realistisch :o
Maar dat komt omdat ik in de randstad ben opgegroeid en daar de prijs voor een stalling per maand al zeker zo'n 300 euro is. Plus onverwachtse dierenartskosten kunnen gauw hoog oplopen.


En toch is dit wat ik per maand aan m'n paard heb uitgegeven, kan er niet meer van maken :P. Hoe realistisch wil je het hebben :P?

Ik kom origineel ook uit de randstad, 30 km onder Utrecht (hence de €260,- stal) en ze staat nu in Noord-Brabant.

Onverwachte dierenartskosten: ze heeft koliek gehad. Gelukkig niet zo erg dus kon ik het af met 1 dierenartsbezoekje. Maar ja, als ze echt heel ziek was geworden was het duurder geweest...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:49

Komen flinke bedragen voor bij. Gelukkig heb ik niet zoveel kosten. Ik heb weleens een poging gedaan om het precies bij te houden maar vergeet ik altijd. Maar ik denk niet dat ik boven de 3000 per jaar uitkom. Volgens mij nog ver daaronder.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:50

Tigra_ schreef:
Komen flinke bedragen voor bij. Gelukkig heb ik niet zoveel kosten. Ik heb weleens een poging gedaan om het precies bij te houden maar vergeet ik altijd. Maar ik denk niet dat ik boven de 3000 per jaar uitkom. Volgens mij nog ver daaronder.


Dat kan ook gemakkelijk. Als je stalling (veel) goedkoper is, als je niet zelf je voer koopt, als je minder uitgeeft aan lessen.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:55

Wow, ik schrik wel van veel bedragen

Ik ben hoogstens 500-1000 euro kwijt per jaar. Wij hebben ze thuis staan.

Hooi hebben wij zelf, maar het zeil kost 200,-.
Hoefsmid 1x per jaar voor 2 pony's 50,-
Inenten 80,-
Brokken heb ik even geen inschatting voor
100,- per jaar rijvereniging
Dieselkosten even niet meegerekend, houd ik niet bij :+

Maar de stal en alle andere dingen hebben we ook moeten kopen & bouwen.
Buiten de peperdure accessoires is het nog wel goedkoop vergeleken met de rest. Mits ze gezond blijven uiteraard :)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:57

melvinrandy schreef:
Wow, ik schrik wel van veel bedragen

Ik ben hoogstens 500-1000 euro kwijt per jaar.

Hooi hebben wij zelf, maar het zeil kost 200,-.
Hoefsmid 1x per jaar voor 2 pony's 50,-
Inenten 80,-
Brokken heb ik even geen inschatting voor
100,- per jaar rijvereniging
Dieselkosten even niet meegerekend, houd ik niet bij :+

Buiten de peperdure accessoires is het nog wel goedkoop vergeleken met de rest. Mits ze gezond blijven uiteraard :)


Hooi heb je zelf, maar vliegt dat gratis naar binnen toe? Dat zul je moeten maaien, keren en verpakken. Denk eens aan de benzine kosten van de maaier, aan de kosten van de tijd die je erin stopt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:57

Vjestagirl schreef:
Tigra_ schreef:
Komen flinke bedragen voor bij. Gelukkig heb ik niet zoveel kosten. Ik heb weleens een poging gedaan om het precies bij te houden maar vergeet ik altijd. Maar ik denk niet dat ik boven de 3000 per jaar uitkom. Volgens mij nog ver daaronder.


Dat kan ook gemakkelijk. Als je stalling (veel) goedkoper is, als je niet zelf je voer koopt, als je minder uitgeeft aan lessen.


En je paard niet flink ziek wordt :o

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:59

melvinrandy schreef:
Wow, ik schrik wel van veel bedragen

Ik ben hoogstens 500-1000 euro kwijt per jaar. Wij hebben ze thuis staan.

Hooi hebben wij zelf, maar het zeil kost 200,-.
Hoefsmid 1x per jaar voor 2 pony's 50,-
Inenten 80,-
Brokken heb ik even geen inschatting voor
100,- per jaar rijvereniging
Dieselkosten even niet meegerekend, houd ik niet bij :+

Maar de stal en alle andere dingen hebben we ook moeten kopen & bouwen.
Buiten de peperdure accessoires is het nog wel goedkoop vergeleken met de rest. Mits ze gezond blijven uiteraard :)


Wat kost het hooi? Wat kost het onderhoud van de wei? Machines draaien ook niet op lucht immers :D
Wat kost de wei zelf? (Want je hebt het thuis, maar ook thuis kost het gewoon geld; hypotheek bv)
Sloten zul je vast ook wel eens moeten baggeren :)