Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:05

1x P jaar maar de smid? Die van mijn gaan 3x in het jaar, 25 p Paard dus 150 P jaar. Wat een geluk, 1 x!

Woopy_x

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:08

veel dus |( :o jammer genoeg haha

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:11

Vjestagirl schreef:
x_spekkie_x schreef:
Ik vind bedragen van 200-350 euro per maand voor een paard eigenlijk niet realistisch :o
Maar dat komt omdat ik in de randstad ben opgegroeid en daar de prijs voor een stalling per maand al zeker zo'n 300 euro is. Plus onverwachtse dierenartskosten kunnen gauw hoog oplopen.


En toch is dit wat ik per maand aan m'n paard heb uitgegeven, kan er niet meer van maken :P. Hoe realistisch wil je het hebben :P?

:D
Natuurlijk geloof ik je kostenplaatje :) Maar ik wil ermee aangeven dat mensen die informatie zoeken in dit topic niet meteen denken van "oh, paard houden is 'maar' 350 euro per maand" terwijl het zoveel meer kan kosten afhankelijk van de regio en dierenartskosten :)

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:25

Wij konden zelf eerst een manege huren.
en wij hadden toen uitgerekend wat 1 paard kost aan hooi en stal bedekking en wat wij zo gerekend hebben waren wij alleen al 100 euro kwijt aan hooi en stro per paard per maand
en komen brokken nog over heen.
Dus snap echt niet hoe andere mensen thuis zo goedkoop uit kunnen zijn.
Of zijn wij zo apart.
ik snap dan niet dat sommige mensen in dit topic een bedrag van 500 tot 1000 euro kwijt zijn per jaar aan hun paard of pony.
in mijn ogen komen ze veel te kort

Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:35

Over het jaar dat ik mijn paard kocht ga ik niet eens over nadenken... aankoop paard + zadel ed. was al over de € 12.000 en dan moet ik de stalling, hoefsmid, DA, lessen en benzine er nog bij rekenen.
Dit jaar was denk ik het goedkoopste jaar. Ben 3 maanden geleden van stal gewisseld zodat ik €50 per maand bespaar en wedstrijden doe ik nog maar 4 a 5 x per jaar. Tevens staat me paardje dichterbij en af gezien van de entingen heb ik geen DA kosten gemaakt dit jaar. :D Bedenk met wel dat ik naar Ermelo ben geweest een week en dat dat ook wel een aardig kosten plaatje was.
Ben benieuwd wat 2014 me gaat brengen....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:50

ralphtdw schreef:
Wij konden zelf eerst een manege huren.
en wij hadden toen uitgerekend wat 1 paard kost aan hooi en stal bedekking en wat wij zo gerekend hebben waren wij alleen al 100 euro kwijt aan hooi en stro per paard per maand
en komen brokken nog over heen.
Dus snap echt niet hoe andere mensen thuis zo goedkoop uit kunnen zijn.
Of zijn wij zo apart.
ik snap dan niet dat sommige mensen in dit topic een bedrag van 500 tot 1000 euro kwijt zijn per jaar aan hun paard of pony.
in mijn ogen komen ze veel te kort


Als mijn paard niet ziek geworden was deze winter, zit ik ook rond de 1000 euro per jaar. Hooi kost 50 euro voor 450 kilo (en deel van eigen land à 2 euro per pakje). Dus ik ben max 30 euro per maand kwijt aan hooi in de winter. Koude winter: zo'n 35 euro. Met een zak biks van 10 euro doe ik rustig 1,5 tot 2 maand. Paarden lopen op tegels in de winter, waardoor de hoefsmid niet hoeft te komen een half jaar lang.
Huur land+stal kost 500 euro per jaar. Paard komt echt niets te kort, heeft een gouden leven. Maar.... Wij hebben geen elektriciteit en water en verder geen voorzieningen zoals een bak. Dus t is basic. Voor ons is het meer afzien dan voor de paarden :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-12-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:52

Is die 30-35 euro aan hooi per paard?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:52

Ja :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:54

Valt nog mee denk ik! wij hebben grote verpakte balen, voordroog... Komt van eigen land. Daar doen 3 paarden iets langer dan een week mee... Kostprijs daarvan was 25 euro, dus 100 euro per maand, is redelijk hetzelfde! Mijn paard en pony krijgen dan in de avond 4 tot 5 kilo en op de wei in de ochtend nog wat omdat het gras niet veel meer is..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:03

Ik heb mijn drachtige Tinker een maand lang kleine baaltjes hooi gevoerd, die at zo een baal per dag, 3,50 per baal, 105 euro per maand aan alleen hooi. Gelukkig eet ze nu weer mee met de grote balen van stal.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:10

ik ga van de week weer eens even een mooi exel bestandje in elkaar knutselen om voor het voor volgend jaar weer eens heel precies bij te gaan houden. Denk dat ik ook maar een poging ga doen om mn benzine bij te gaan houden want dat is stiekem ook een hele grote kosten post. Paard staat op 14 km van mn huis (enkele reis) dus heb het in de zomer bewust veel gefietst. Maar ga nu weer bijna elke keer met de auto terwijl het vaak genoeg eigenlijk nog best goed genoeg is om te fietsen.

Heb nog eens even snel zitten rekenen wat ik dit jaar minimaal kwijt geweest bent aan mn spaanse draak:

stalling januari-maart (3x315) = 945
stalling april- september (6x 355) = 2130
stalling oktober-december (3x580)= 1740 Trainingsstal vanwege revalidatie

Totaal: 4815 aan stalling

Dierenarts kosten +/- 2000. En nog een zooi dingen erin gestopt om hem wat rustiger en hanteerbaar te houden.

Verzekering 12*55= 660

bekappen eens per 3 maanden 28 euro = 112

Dit jaar geen les gehad omdat meneer in januari door het hek is gekropen en ik er sindsdien naast loop.

Al met al heb ik dit jaar dus minsten 7587 betaalt om met mijn paard te mogen wandelen. (vanaf 1 januari gaat hij weer onder het zadel)

Hij blijft volgend jaar waarschijnlijk nog 4 a 5 maanden in training staan dus dat wordt ook weer een duur geintje.

Mocht iemand interesse hebben in een exelbestandje, als ik het toch ga maken wil ik het ook best met anderen delen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:11

maar goed trouwens dat mn vriend geen bokt account heeft :D

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:23

Knuffeldier, maar jij krijg toch wat terug van de verzekering?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:01

knuffeldier schreef:
maar goed trouwens dat mn vriend geen bokt account heeft :D

Maar ik wel }:)
Maar jeetje Marieke, wat een boel geld! Gelukkig krijg je er wel een knappe en hilarische spanjaard voor terug :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:13

Vjestagirl schreef:
Tigra_ schreef:
Komen flinke bedragen voor bij. Gelukkig heb ik niet zoveel kosten. Ik heb weleens een poging gedaan om het precies bij te houden maar vergeet ik altijd. Maar ik denk niet dat ik boven de 3000 per jaar uitkom. Volgens mij nog ver daaronder.


Dat kan ook gemakkelijk. Als je stalling (veel) goedkoper is, als je niet zelf je voer koopt, als je minder uitgeeft aan lessen.


Ja stalling is inderdaad een heel stuk goedkoper en alles zit er in. Hooi, stro en brok. Staat alleen een aantal wintermaanden op stal en dan word er meestal ook nog voor mij uitgemest.
Verder geen kosten aan lessen. Dierenarts niet nodig gehad dit jaar(buiten de enting om). 1 punt is wat hoger uitgevallen als andere jaren maar dat is ook maar 110 euro op jaarbasis. Verder heb ik ook niet veel spullen gekocht.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:35

Ik had op de eerste pagina dit gezet.
3987 euro per jaar / 12 = 332.25 per maand per paard. + 50 euro per maand verzekering = oeps... 382.25 euro p.m.

Echter mijn 2e paard en 3e paard zijn goedkoper in verhouding tot die eerste.
Reden, lidmaatschap van 2e paard is minder hoog en deze is niet verzekerd, tevens les ik daar niet tot zelden privélessen mee, rij wel af en toe wedstrijden. (mennen)
Nummer 3 is nog goedkoper, die verblijft in de opfok dus kost niet meer dan de opfok en ontwormen.
Die heeft me dit jaar pakweg 1200 euro gekost. (dus 100 per maand)

Wat ik als ik krap bij kas zou komen te zitten zou doen om te gaan besparen....
Geen wedstrijden meer.
Geen lessen meer.
Trailer verkopen (kleinere terug kopen of helemaal niets) en dan kan ook die belachelijke auto eruit en door kleinere die veel zuiniger is (en goedkoper in de wegenbelasting) vervangen worden.
Veel goedkoper stallen gaat hier niet.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:57

ralphtdw schreef:
Wij konden zelf eerst een manege huren.
en wij hadden toen uitgerekend wat 1 paard kost aan hooi en stal bedekking en wat wij zo gerekend hebben waren wij alleen al 100 euro kwijt aan hooi en stro per paard per maand
en komen brokken nog over heen.
Dus snap echt niet hoe andere mensen thuis zo goedkoop uit kunnen zijn.
Of zijn wij zo apart.
ik snap dan niet dat sommige mensen in dit topic een bedrag van 500 tot 1000 euro kwijt zijn per jaar aan hun paard of pony.
in mijn ogen komen ze veel te kort


Mijn E- pony heeft een open stal, dus stal met 3 wanden, hij mest of plast niet in zijn stal, dus ik hoef maar eens in de zoveel maanden bodembedekking aan te vullen. Hij staat op Aspero/grasmix en fibre force wat niet bepaald goedkoop is in aankoop (2 emmers per dag). Hij eet ongeveer een klein baaltje per dag aan hooi. Dus in sommige gevallen voldoet €100 per paard aan hooi en bodembedekking.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:07

vuurneon schreef:
melvinrandy schreef:
Wow, ik schrik wel van veel bedragen

Ik ben hoogstens 500-1000 euro kwijt per jaar. Wij hebben ze thuis staan.

Hooi hebben wij zelf, maar het zeil kost 200,-.
Hoefsmid 1x per jaar voor 2 pony's 50,-
Inenten 80,-
Brokken heb ik even geen inschatting voor
100,- per jaar rijvereniging
Dieselkosten even niet meegerekend, houd ik niet bij :+

Maar de stal en alle andere dingen hebben we ook moeten kopen & bouwen.
Buiten de peperdure accessoires is het nog wel goedkoop vergeleken met de rest. Mits ze gezond blijven uiteraard :)


Wat kost het hooi? Wat kost het onderhoud van de wei? Machines draaien ook niet op lucht immers :D
Wat kost de wei zelf? (Want je hebt het thuis, maar ook thuis kost het gewoon geld; hypotheek bv)
Sloten zul je vast ook wel eens moeten baggeren :)


Dieselkosten houd ik niet bij, maar dat zal ook zeker 100,- zijn. (2x per jaar maaien). Per jaar 22 balen hooi. 200+100:22 = 13,- per hooibaal.

De wei heeft geld gekost met omheining. Maar dat zijn eenmalige uitgaven.
De wei hebben we, dus of we er nou wel of geen paarden op hebben, het kost evenveel geld ;)


Klinkt misschien raar, maar wij doen écht alles zelf. Van stallen bouwen tot sloten uitbaggeren.
als je alles bij elkaar optelt, ook de eenmalige kosten, zijn we wel véél duurder uit. (Aanschaf van huis tot de sloten op de staldeur)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:21

Pff wat een bedragen. Volgens mij heb ik het dit jaar redelijk goed gedaan. Jaar 2012 was verschrikkelijk qua kosten :=. Wil van de week wel even een lijstje maken als er interesse in is.
2012 is inclusief inslapen Joris en inslapen Tim en stukje stalling 2 paarden
2013 is een rustig jaar met Appie en sinds september een kleine shet erbij

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:29

Interessant topic!

Ik heb mijn kosten ook even nagerekend, ik betaal dan wel in Zwitserse frank, maar heb het even omgerekend naar euro.

Huur box volpension: 4900,76

Rijskosten 24 km heen en terug c.a 4 keer per week: 510,50

IJzers rondom, 2 keer, de rest betaald door de bijrijdster: 196,03

Divers; snoepjes, mesje etc. 40

En Lucky year voor mij, dierenartskosten; hoestmiddel 40,-

Totaal jaar: 5656,29 EUR

In Zwitserse frank is het totaal dus 6965,-

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:01

Ik wil het niet weten wat ik dit jaar heb uitgegeven.
Veelste veel iniedergeval.

Mijn stalling voor 2 paarden was dit jaar al 5080
Ik heb ongeveer 1750 euro aan dierenartskosten gehad (inc enten en ontwormen)
800 euro aan voer en supplementen
80 euro voor de hoefsmid

Dan zit ik al op 7710 per jaar en dan heb ik nog geen eens een nieuw halstertje of nieuwe deken me gerekend.

Leuk joh paarden. Je moet alleen echt niet bij houden wat het je kost per jaar. Dan is die hobby spontaan niet meer leuk.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:05

Oh mensen. Ik wil het niet eens weten geloof ik.
Pony was iets van 1000 euro DA kosten. De fjord zit daar overheen. 2 naar de tandarts à 140 euro. Kosten vereniging 400. Extra karretje 700. Ongeveer 1200 euro aan hooi voor 3 paarden. Menkamp 470 euro, wedstrijden denk ik 360 euro. Prijzengeld 150 euro terugverdiend. Hoefsmid 1200 euro voor 2 paarden rondom. Osteopaat is 2 x geloof ik geweest à 210 euro in totaal. Dat is al 6670 euro. Dan heb ik het niet over het geplaatste hek, Voer, supplementen, aangelegde bak. Zadelkamer die ik heb laten zetten, de schuur waar de paarden in staan is rondom opnieuw Betimmerd. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar goed wel voor 3 paarden natuurlijk.

LolaCindy
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-12-13

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:08

Kost bij iedereen zijn paard echt zo duur? Bij mij kost de stalling 125 euro per maand, de hoefsmid, DA, tandarts ect... de verzekering kost 200 euro per maand. Nieuwe spullen ongeveer 2000-4000 euro per jaar gok ik en dat is zowat alles? Maar niet iedereen kan natuurlijk vlak bij de stal waar zijn paard stat wonen natuurlijk.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:38

Ik heb niet alles gelezen, dus als het eerder gemoemd is:sorry vooraf.
Ts opent mi een interessant topic: inzichtelijk maken wat een hobby kost.
Echter geeft Ts al in ot aan dat er DIT jaar geen kosten waren voor zadel, hoofdstel, halsters, trailer enz.
Daarmee reken je jezelf al weer rijk, die kosten zijn er wel alleen niet in het afgelopen jaar.
Eigenlijkk moet je dan ook werken met een soort begroting waar alle kosten worden meegenomen [dus ook de lange termijnkosten], en na afloop van het jaar kijken of je begroting klopt, of je die moet bijstellen.
Verder lees ik hier en daar reacties in de trand: we hebben een trailer/land/schuur enz dus dat kost niks.
Dat is naar je toe rekenen, maar niet realistisch, als je een trailer of schuur hebt word die minder waard door slijtage/ouderdom, dat zijn dus paard gerelateerde kosten, evenals het evt onderhoud.
Verder lees ik reacties waarin mensen zeggen eigen grond en of ruwvoer te hebben, en dat dat dus niks kost.
Velen van ons zullen voor die 'eigen' grond hypotheekrente betalen, dat zijn wel degelijk kosten die aan het paard toebehoren.
En voor diegenen die er geen hypotheek op hebben: je kunt het ook verhuren of verkopen, je loopt dus inkomsten mis door je eigen paard daar te laten lopen.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:45

ralphtdw schreef:
Wij konden zelf eerst een manege huren.
en wij hadden toen uitgerekend wat 1 paard kost aan hooi en stal bedekking en wat wij zo gerekend hebben waren wij alleen al 100 euro kwijt aan hooi en stro per paard per maand
en komen brokken nog over heen.
Dus snap echt niet hoe andere mensen thuis zo goedkoop uit kunnen zijn.
Of zijn wij zo apart.
ik snap dan niet dat sommige mensen in dit topic een bedrag van 500 tot 1000 euro kwijt zijn per jaar aan hun paard of pony.
in mijn ogen komen ze veel te kort

Ik denk dan dat jullie apart zijn ;)

Nee serieus, iedereen heeft een andere standaard natuurlijk en andere mogelijkheden, ik (of ja eigenlijk wij) kan geld verdienen aan hooi, dat is de afgelopen 4 jaar zo geweest. Mijn oom haalt de eerste snede van het land, die is te vet en wil ik niet voeren, maar zijn koeien vinden dat prima. Dit jaar hadden wij 3 snedes, aan de tweede had ik meer dan genoeg voor mijn pony's, de geitjes, de konijnen en de schapen, daar is een gedeelte van verkocht, net als de gehele derde snede. Omdat mijn oom het gras krijgt, maait hij het, schudden doen we zelf, bemesten ook, het wordt geperst. De verkoop dekt de kosten voor het persen, bemesten, sloten uitgraven afschrijvingen van de machines en de diesel.

NB: om misverstanden te voorkomen, al het land en het huis was al van mijn ouders een jaar of 8 voor de pony's kwamen.

Stro kan ik goedkoop aankomen dat koop ik voor 2/2,50 per baaltje, ik gebruik gemiddeld per jaar (ze staan alleen op bedekking van oktober tot februari/maart, als droog liggen buiten niet zo van zichzelf sprekend is) een 30 baaltjes, vorig jaar was het lang droog, dus daarom heb ik dit jaar minder stro hoeven kopen. Je verbruik hangt dan natuurlijk ook nog af van hoeveel ze op stal staan, mijn pony's kunnen altijd in hun inloopstal, maar ze staan uit zichzelf meer buiten. Voorste gedeelte van de stal strooi ik niet op, dat lopen ze dan toch naar buiten etc. Ik kan nog wel even doorgaan over hoe of wat, maar ik vind niet dat mijn pony's iets te kort komen. Ze hebben hun natje en droogje, ze kunnen zelf kiezen waar ze gaan of staan, ze hebben een maatje, medische basiszorg en mocht het nodig zijn dan zijn er genoeg spaarpotjes etc.

Wolter, ik weet niet in welk gebied jij woont, maar mijn buren bieden hun grond gratis aan voor begrazing, als er maar wat op loopt. Niet bepaald misgelopen inkomsten dus ;)
Laatst bijgewerkt door Depende op 26-12-13 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt