Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:33

Ah ok ik dacht dat dat altijd moest

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:25

Tandarts rond de 120 per keer, een keer per jaar.
Dierenarts wisselt, maar ga per jaar van minimaal 500 uit dan kan het altijd nog meevallen. Ik heb medicijnen daar even bij gerekend omdat die toch ook op diezelfde factuur staan.
Hoefsmid per jaar ongeveer 200 (ijzerloos, 40 euro eens in de 10 weken).
Ontwormen is twee keer per jaar 30 euro.

Maar heel eerlijk, als je nu al weet dat bedragen hoger dan 100 euro in termijnen moet, zou ik nog even doorsparen. Ik heb het bijvoorbeeld ook gehad dat mijn merrie een week op Utrecht moest staan en er op zaterdagavond met spoed binnenkwam. Dat was dus een rekening van bijna 1100 euro.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:12

marley93 schreef:
Maar heel eerlijk, als je nu al weet dat bedragen hoger dan 100 euro in termijnen moet, zou ik nog even doorsparen. Ik heb het bijvoorbeeld ook gehad dat mijn merrie een week op Utrecht moest staan en er op zaterdagavond met spoed binnenkwam. Dat was dus een rekening van bijna 1100 euro.


Ik bedoel om de hoeveel tijd de kostten zijn :) Bijvoorbeeld of je tandarts kostten jaarlijks of maandelijks zijn. Of de hoefsmid maandelijks of om de maand!

Thanks for the antwoorden allemaal btw, geeft veel inzicht. Qua financien zit ik goed hoor, ik houd gewoon heel erg van rekenen en wil alles weten

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:37

tempura schreef:
marley93 schreef:
Maar heel eerlijk, als je nu al weet dat bedragen hoger dan 100 euro in termijnen moet, zou ik nog even doorsparen. Ik heb het bijvoorbeeld ook gehad dat mijn merrie een week op Utrecht moest staan en er op zaterdagavond met spoed binnenkwam. Dat was dus een rekening van bijna 1100 euro.


Ik bedoel om de hoeveel tijd de kostten zijn :) Bijvoorbeeld of je tandarts kostten jaarlijks of maandelijks zijn. Of de hoefsmid maandelijks of om de maand!

Thanks for the antwoorden allemaal btw, geeft veel inzicht. Qua financien zit ik goed hoor, ik houd gewoon heel erg van rekenen en wil alles weten


Dat is dus vrij lastig in te schatten.
Er kan ineens een ongeluk gebeuren waardoor je idd (tijdelijk) maandelijks de hoefsmid over de vloer hebt.
Het ene paard zal het beter doen op één keer per 6 weken de smid en de ander kan gerust langer wachten.

Het kan heel lang goed gaan maar het kan ook zomaar omslaan.
Is heel fijn paarden houden :+


Grotere bedragen kun je bij de kliniek in termijnen betalen. Ik moest echter wel meteen de helft betalen van het totaalbedrag.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:43

Als je terugkijkt in dit topic kun je prima zien wat de maandelijse kosten zijn. De ene maand zal daar naast stalling geld voor de hoefsmid bijzitten, de volgende maand een keer twee zakken voer en de maand daarna de kosten voor de tandarts. Alhoewel iedereen een wisselend bestedingspatroon heeft, vind ik de vuistregel €500/mnd zo gek nog niet.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:07

@onali

Ja dat snap ik, bedankt voor de uitleg :)

€500pm heb ik ook vaak gelezen op bokt en dit is zelf ook mijn richtlijn.

Heeft iedereen ook een spaarpot of buffer voor paard, hoeveel raad je aan? Sorry als dit een vreemde vraag is :')

Ik zat zelf te denken aan zo'n 5000 euro minimaal. Apart van je eigen spaar.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:23

Hier idd 5000 euro apart :)

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:26

tempura schreef:
Vraagje
Hoeveel zijn jullie gemiddeld kwijt in een jaar aan:
- tandarts
- hoefsmid
- dierenarts
- ontwormen
- medicijnen

En in hoeveel termijnen betaal je dit?

Ik zie deze dingen vaak voorbij komen, maar in de meest uiteenlopende bedragen. Dus heb niet echt een idee hoeveel het nou jaarlijks kost?

Heb nog geen paard, maar probeer wat inzicht te krijgen! Heb geen geld te kort, maar ik hou errug van sparen en wil weten wat een beetje gangbaar is.


Ik zit in het midden van het land.
- Tandarts 100 per jaar.
- Hoefsmid iedere 6 weken 80 (ijzers voor, alleen bekappen is 40)
- Dierenarts is echt wanneer ik dit nodig heb. Laatst was ik 400 kwijt voor een onderzoek. In ieder geval elk jaar een enting die kost ongeveer 25 maar komt voorrijkosten en consult bij dus uiteindelijk 68
- ontwormen hier 2x per jaar mestonderzoek a 19 euro per keer en 1x verplichte wormenkuur volgens mij altijd rond de 30
- medicijnen, heb ik niet nodig.

Ik betaal dit niet in termijnen maar gewoon gelijk.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:38

Tandarts/dierenarts (jaarlijks tanden samen met de jaarlijkse enting: ongeveer 150 euro
Hoefsmid om de 6 tot 8 weken, allen bekappen: 35 euro (jaarlijks 210 tot 245 euro)
Ontwormen: 50 euro per jaar
Medicatie: niet
Ik betaal niet in termijnen, gewoon in 1x.

Mocht je gaan rijden, vergeet dan niet de jaarlijkse check up van de zadelmaker. Dat doe ik in ieder geval wel. En daarnaast ook een check up van de osteopaat :)) En komt naast de kosten die jij noemt voor mijn gevoel nog zoveel bij. Denk dus aan zadelmaker, osteopaat, lessen, los materiaal, soms wat extra voer etc. Ik denk dat je beter in dit topic kan terugbladeren, omstreeks januari staan er wat wat jaaroverzichten :))

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:19

tempura schreef:
marley93 schreef:
Maar heel eerlijk, als je nu al weet dat bedragen hoger dan 100 euro in termijnen moet, zou ik nog even doorsparen. Ik heb het bijvoorbeeld ook gehad dat mijn merrie een week op Utrecht moest staan en er op zaterdagavond met spoed binnenkwam. Dat was dus een rekening van bijna 1100 euro.


Ik bedoel om de hoeveel tijd de kostten zijn :) Bijvoorbeeld of je tandarts kostten jaarlijks of maandelijks zijn. Of de hoefsmid maandelijks of om de maand!

Thanks for the antwoorden allemaal btw, geeft veel inzicht. Qua financien zit ik goed hoor, ik houd gewoon heel erg van rekenen en wil alles weten


Ah zo, ik had je verkeerd begrepen! :))
Tandarts eens per jaar, hoefsmid iedere 10 weken, dierenarts kan je niet echt voorspellen helaas.
Ik had ook 5000 apart, maar dat is door een paar grote uitgaven nu nog ongeveer 3800. Maar goed, daar spaar je voor! :j

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:25

Deze maand voor 1 rijpony en 2 shets:

Voer: 36
Spullen: 425 (singel, schoenen en supplementen)
Les: 60
Lijnzaad: 3,5
Wortels: 2,5
Vlas: 5 (laatste baal voor weideseizoen terug begon)

Totaal: 527 euro.

Volgende maand hoefsmid en mestonderzoek.
Maand daarna tandarts.
We blijven dus nog wel even bezig helaas.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:55

tempura schreef:
@onali

Ja dat snap ik, bedankt voor de uitleg :)

€500pm heb ik ook vaak gelezen op bokt en dit is zelf ook mijn richtlijn.

Heeft iedereen ook een spaarpot of buffer voor paard, hoeveel raad je aan? Sorry als dit een vreemde vraag is :')

Ik zat zelf te denken aan zo'n 5000 euro minimaal. Apart van je eigen spaar.


Ligt er deels aan of je een verzekering afsluit.
Het eerste jaar had ik een verzekering voor mijn paard, ondanks volledige keuring, weet je niet wat je koopt. Is het een pechvogel of komt hij overal vrij goed vanaf?
Ik had toen geen aparte spaar rekening voor hem.

Na een jaar de verzekering stop gezet. Gekeken wat een koliek operatie gemiddeld kost en dat opzij gezet. Dat was 3000-3500 destijds, althans, wat ik online terug kon vinden.
Daarnaast ben ik het bedrag van de verzekering gaan sparen plus wat extra's. Je kan er altijd voor kiezen om die bijdrage te indexeren, dat heb ik 2x gedaan.
Ik spaar nu elke maand €80 alszijnde verzekering kosten. Per jaar is dat dus €960.

Voordeel is dat je het sparen ook even stop kan zetten, als je bijvoorbeeld even geen werk hebt. Bij de verzekering krijg je niet alles terug, maar nu in theorie wel xD

Mocht ik niet uitkomen heb ik nog meer spaargeld wat ik bij kan schuiven. En gebruik ik het niet, dan komt van het gespaarde geld wellicht een nieuw paard.


Edit: deze spaar rekening gebruik ik echt puur voor DA ingrepen.
Dus geen hoefsmid, entingen etc etc.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:11

Hilli schreef:
Als je terugkijkt in dit topic kun je prima zien wat de maandelijse kosten zijn. De ene maand zal daar naast stalling geld voor de hoefsmid bijzitten, de volgende maand een keer twee zakken voer en de maand daarna de kosten voor de tandarts. Alhoewel iedereen een wisselend bestedingspatroon heeft, vind ik de vuistregel €500/mnd zo gek nog niet.

Hier in de regio kost de stalling (vol pension) al tussen de 400 en 500 euro per maand, dus dan kom je in totaal een stuk hoger uit.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:34

How wow wat voor regio is dat? Of bedoel je dan de meer luxe volpensions met binnen en buitenbakken met goede bodems?

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:23

Regio randstad.

Ik betaalde €410 voor een traditionele stal met veel buiten, voordroog.
Buitenbak en stapmolen.

Nu betaal ik €335 en zitten er nog 10 mest diensten aan vast per 4 weken a 2 -2.5 uur per stuk.
Ik heb een mega zware buitenbak en verder geen faciliteiten op de stal.
Dit een paddock paradise waar onverpakt hooi onbeperkt wordt gevoerd en waar ze nooit natte voeten hebben.

Voor een stal met binnenbak zit je zo op de €500 en dan moet je je nog afvragen of je paard wel buiten komt :Y)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:26

Wow dat is wel zot. Ik vind mijn streek (midden belgie, redelijk stedelijke regio) al duur maar dat is hier toch zo’n 100-125 euro goedkoper.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:06

Ik sta in de Zaanstreek voor 150pm op een DHZ stal, maar de maneges in de buurt zijn ook een stuk duurder hoor. Dan ben je op het aller- aller goedkoopst 225 kwijt, maar dan heb je alleen een (hele kleine) container box en een buitenrijbak en moet je nog alles zelf doen.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:49

Ik zit ook in de randstad en als je eisen niet hoog zijn is er echt genoeg te vinden van €300/€350 euro. Stallen die duurder zijn kijk ik niet eens naar, vind ik (persoonlijk!) het geld niet waard ookal kan ik het wel betalen.

Heb trouwens ook een stal gezien waar een basis stalling je €800 kost pfoe!

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:54

:wow: Nou dan mogen ze wel hooi voeren waar die paarden diamantjes van gaan poepen.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:11

OleJon schreef:
April voor D pony, Tinker en shet.
3 zakeen Subli biks 28 euro
Totaal 28 euro


Welkoop had 20% korting op artikel naar keuze en had nog punten op mijn klanten pas. Nog even 5 zakken biks gehaald.

5 zakken biks 41.50

Totaal April 69.50 euro :)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:12

Merje schreef:
Hilli schreef:
Als je terugkijkt in dit topic kun je prima zien wat de maandelijse kosten zijn. De ene maand zal daar naast stalling geld voor de hoefsmid bijzitten, de volgende maand een keer twee zakken voer en de maand daarna de kosten voor de tandarts. Alhoewel iedereen een wisselend bestedingspatroon heeft, vind ik de vuistregel €500/mnd zo gek nog niet.

Hier in de regio kost de stalling (vol pension) al tussen de 400 en 500 euro per maand, dus dan kom je in totaal een stuk hoger uit.


Veel geld, heb je hier ook een huurhuis voor

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 05:54

April
1 E-pony
€660,61

Afbeelding

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:19

April was wel een goede maand. Het had nog wat goedkoper gekund als ik geen paardenspullen had gekocht, maar ach, dat moet ook een keertje kunnen. :D Gaat om 2 jaarlingen en 1 rijpaard (KWPN).

Paardenspullen: €53,49 (dekje + 2 halstertouwen)
Hoefsmid: €90 (€30,- p.p.)
Weideonderhoud: €43,80 (nieuw draad)
Totaal: €187,29

Maart: € 531
Februari: € 665
Januari: € 113

Voor volgende maand staat er op de planning om weer paardenvoer in te slaan. Maar gezien ze ook weer langzamerhand de weide opgaan, zal ik daar ook wel langer mee doen dus de aankomende maanden daar weer goedkoper mee uit zijn.

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:31

Oké dit was dus die dure maand.. helaas volgende maand nog zo’n maand ivm beleren van de welsh pony
Betreft een KWPNer en B welsh

Stalling: 450,00
Zadelmaker: x
Wedstrijden: 52,00
Fysio/behandelingen: 200,00 (osteopaat en tandarts)
Dierenarts: 186,12 (castratie + enting)
Hoefsmid: 100,00
Supplementen: 83,80
Voer: 115,10
Harnachement: 1.598,66 (menkar + tuig, dekens etc)
Lessen: 80,00
Overig:
Totaal: 2.865,66

Hanachement: 45,75 (verkoop spullen)
Totaal: 45,75

Totaal: 2.820,13


Tussenstand:
Januari: € 786,64
Februari: € 827,60
Maart: + € 376,34
April: 2.820,13

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:56

Afbeelding

Tot gisteren zat ik echt op een goedkoop maandje... :') Maar ja, DA weer geweest (die rekening heb ik nog niet binnen, dus die zet ik wel bij de maand mei) en meneer moet een eczeemdeken. En ik ben een Horseware-snob, dus hij moest en zou van dat merk zijn. :Y)
En van voer overgestapt. Hij staat nu op Vitalbix Daily Balancer.

Februari: €476,42
Maart: €665,35
April: €391,40

Totaal: €1533,17