Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:41

Zit je ook toevallig in de Randstad?
Geloof dat hier rond de €400 wel het gemiddelde is.

In ieder geval, alles wat hier lager zit, dat is helemaal doe het zelf. En soms ook kosten voor stro/ hooi die erbij komen.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:47

Hier betaal je 200 euro per maand. Dan staat je paard in een paddock met schuilstal samen met andere paarden. We hebben een rijbak die 's winters goed is, maar 's zomers vaak erg zwaar.
Overdekte poets/afspuit plaats.
En naast stal kunnen we gelijk het ruiterpad op door bos, duin en naar strand.

Maar daar komt je hooi en voer nog bij. En het uitmesten en voeren regel je zelf met je paddock maatjes. Dus de dagen dat je "dienst" hebt, ben je best wel even bezig met mesten en voeren.

Maar volgens mij staan we redelijk goedkoop voor in de randstad. En de paarden lekker buiten.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:01

Oh ik voel me niet schuldig maar het is meer een bewustzijn van hoeveel geld het elke maand is.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:10

Amber_anne schreef:
Mijn vriend denkt overigens dat ik mega veel geld kwijt ben aan de paarden. Misschien moet ik hem dit topic eens laten lezen :+


Dan zou ik dat nu doen en niet na een aantal maanden bijhouden. :D

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:46

Ik zeg ook wel eens tegen mijn man, dat ik niet zeker weet of ik wel een paard zou hebben als ik ze ergens op stal had staan? Dan had ik iig mijn shetje niet gehad. Scheelt ook dat ik geen wedstrijd rijd.
Besef dus heel goed dat ik in mijn handen mag knijpen dat ik de luxe heb dat ze aan huis heb staan.

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:02

Ik voel me ook wel schuldig als ik optel wat ik aan de paarden kwijt ben. Niet tegenover iemand anders maar meer naar mezelf. Ben best een zuinig persoon en hou van sparen, maar met paard lukt dat toch een stuk minder goed (3 jaar geen rijpaard gehad).In goede tijden zeker 500 per maand kwijt aan de paarden, maar de afgelopen 2 jaar door veel pech gemiddeld over de 1000. En in de tijd dat het richting de 1000 ging veel meer verdriet dan plezier gehad ervan.

Was heel dichtbij om er maar mee te stoppen. Tot ik tegen het paard aanliep wat ik nu heb, gewoon een hele goede klik mee en tot nu toe weinig pech. Dan is het het dubbel en dwars waard.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:35

Eef_Bam schreef:
Ik voel me ook wel schuldig als ik optel wat ik aan de paarden kwijt ben. Niet tegenover iemand anders maar meer naar mezelf. Ben best een zuinig persoon en hou van sparen, maar met paard lukt dat toch een stuk minder goed (3 jaar geen rijpaard gehad).In goede tijden zeker 500 per maand kwijt aan de paarden, maar de afgelopen 2 jaar door veel pech gemiddeld over de 1000. En in de tijd dat het richting de 1000 ging veel meer verdriet dan plezier gehad ervan.

Was heel dichtbij om er maar mee te stoppen. Tot ik tegen het paard aanliep wat ik nu heb, gewoon een hele goede klik mee en tot nu toe weinig pech. Dan is het het dubbel en dwars waard.



Dit heb ik zelf dus precies zo.
Ik zit soms met mijn handen in het haar en heb geen idee hoe lang ik deze +-€1100 gemiddeld per maand kan betalen, want op een gegeven moment is het spaarcentje op en ik ga niet meer op mijn eigen reserves interest dan dat ik al heb gedaan. (Heb flink voor hem gespaard) er is ook nog leven naast het paard zeg maar. En ja, dan voel ik me schuldig naar mezelf toe.

Juist mijn vriend zegt dan dat ik me niet zo druk moet maken en dat het straks allemaal weer goed komt. (Heb helaas meerdere pech gevallen tegelijk lopen, voor een langere periode.) En dat als ik hem straks weer terug op de rit heb, dat ik weer kan gaan genieten en ontspannen. Op dit moment kan ik alleen maar denken "hoe dan?". :+

Maar €1100 in de maand, een jaar lang, voor pure stress en zorgen zonder een greintje plezier. Nee dat is het me niet waard. Daarvoor door omstandigheden is hij ook al wat blijven liggen. Dus inmiddels zitten we dik 1.5 - misschien wel 2 jaar in een dip. Dat is een lange adem.. toen gelukkig niet deze bizarre kosten, dus dat was allemaal prima.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:52

Jou eerste alinea, zo voel ik het ook... ik heb geen idee hoe ik dit altijd kan blijven dragen. Nu een flinke kostenpost, maar dit is het begin van de winter en ik heb er twee die kwakkelen en ik probeer gezond te houden. Maar de stress of ik het allemaal kan blijven betalen is wel aanwezig. Als ik ergens niet aan wil denken is dat ik keuzes moet gaan maken omwille van het geld. En niet alleen met de paarden, want ik heb ook een kat die van alles mankeert (al zit die gelukkig in de verzekering, wat iets scheelt).

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:22

Ik voel mij niet schuldig, ik heb ook aan niemand verantwoording af te leggen. Wel merk ik de laatste tijd dat ik echt minder over hou ondanks dat ik juist bewuster met mijn geld om ga omdat op andere vlakken mijn lasten flink zijn gestegen. Dat vind ik wel jammer want sparen gaat niet zo hard meer bijvoorbeeld. Ik vind de vrijheid om andere leuke dingen te kunnen doen (die soms ook gewoon geld kosten) erg fijn en ik merk dat die de laatste tijd wat in het beding komt. Ik maak me soms ook wel eens zorgen hoe financieel houdbaar het voor mij is om mijn paard en pony te behouden.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:25

Die zorgen heb ik soms ook wel.
Is nu gelukkig nog niet aan de orde. Maar met alles wat duurder wordt, zowel bvb stalling/ voer, als andere vaste lasten, vraag ik me wel af hoe lang het nog betaalbaar blijft.

Mijn loon stijgt namelijk niet zo hard mee. :=

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:37

Hier ook geen schuldgevoel, mijn man is soms nog erger als ik wat de paarden betreft :))
Dus groot deel van onze gezamenlijke rekening gaat naar de paarden.
Les en wedstrijden betaal ik wel zelf, maar hij koopt/besteld geregeld ook iets voor mij of de paarden.
Kreeg toevallig vorige week nog een nieuw wedstrijd dekje van hem <3

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:27

Lis_Ol schreef:
Hier ook geen schuldgevoel, mijn man is soms nog erger als ik wat de paarden betreft :))
Dus groot deel van onze gezamenlijke rekening gaat naar de paarden.
Les en wedstrijden betaal ik wel zelf, maar hij koopt/besteld geregeld ook iets voor mij of de paarden.
Kreeg toevallig vorige week nog een nieuw wedstrijd dekje van hem <3

Die moet je houden, zijn zeldzame mannen :))

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:41

Schuldgevoel naar mijn man heb ik ook totaal niet, hij heeft ook dure hobby's dus wat dat betreft verdienen we elkaar :D

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:24

Sherivey schreef:
Lis_Ol schreef:
Hier ook geen schuldgevoel, mijn man is soms nog erger als ik wat de paarden betreft :))
Dus groot deel van onze gezamenlijke rekening gaat naar de paarden.
Les en wedstrijden betaal ik wel zelf, maar hij koopt/besteld geregeld ook iets voor mij of de paarden.
Kreeg toevallig vorige week nog een nieuw wedstrijd dekje van hem <3

Die moet je houden, zijn zeldzame mannen :))


Haha was ik ook wel van plan!
Maar hij vind het oprecht super mooi/leuk om op wedstrijd mee te gaan, mij met onze paarden te zien groeien. En zijn motto is dan ook; hobby mag geld kosten :))

Miss_Mii21

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:40

Wildgirl schreef:
Ik voel me nooit schuldig, mijn hobby mag wat kosten.
Maar, ik kom zelden boven de 500 euro per maand uit.
Meestal zit ik op zo'n 350/400 max.
Ik snap echter sommige bedragen in dit topic niet, als ik lees dat mensen stelselmatig 1000 tot 1500 euro pm uitgeven aan hun dier dan denk ik echt.... hoe dan!
Niet om te veroordelen hoor, maar dan zou het als hobby niet meer goed voelen voor mij.



Best veel mensen om mij heen hebben alleen paarden; ik deel de kosten met mijn moeder. Maar zou niet weten hoe ik het alleen moet doen.
Stalling 380, daar komt dan nog bijvoeren bij + dierenarts kosten jaarlijks zeker 1500 + 2x per week les + hoefsmid (dat is niet zo spannend) + dierenarts/osteopaat + tandarts eens per 8-10 maanden...
Zit all in bijna aan de 1000 euro per maand. En dan heb ik benzine nog niet meegerekend, ik gok minstens 1 tank per WEEK.

Ik zou dat nooit alleen op kunnen brengen, een hypotheek maximaal zit ook al ongeveer aan dat bedrag. En dan moet je ook nog eten en leven, blijft weinig over. Dan heb ik al geen slecht inkomen.
Verbaas mij altijd over hoe mensen dat alleen kunnen betalen, of ze hebben niet zo veel pech. Sommigen zijn zo weinig per maand kwijt. Een paddock paradise is niks voor mijn paard, die went daar niet. Hij heeft langere tijd ivm een verbouwing buiten moeten staan 24/7 en ik kon helemaal niks met hem. Toen hij na enkele maanden weer op stal stond, had ik een veel prettiger paard terug. Goedkoop zadel: heeft het beest rugpijn, dus volledig op maat. Bijvoeren anders blijft hij niet stabiel. Nergens in de buurt stallen waar ze onbeperkt voeren; veel paarden maagzweren dus dan daar weer supplementen voor bijgeven. Elders krijgen ze weer rotstraal en nog veel minder voer. Dus ook geen optie om goedkoper te stallen.

Paard aan huis zetten is ook niet betaalbaar, een krot op een stuk grond dat groot genoeg is voor je paard, heb je niet in het midden van het land voor 600.000, dat ligt daar ver boven. Vaak zonder stallen/voorzieningen, dat is gewoon niet op te brengen.
Verhuizen is ivm werk geen optie. En wat meer naar kleine dorpen, dan moet je overal de auto voor pakken en dan kost dat weer een berg geld. Plus dat je dus 0 voorzieningen hebt, ik geen bomproef paard heb dus minstens een bak nodig heb. En geen trekkende auto, dat kost maandelijks dan weer en berg meer geld...

Al met al , dure hobby. Rij geen wedstrijden, maar zit als particulier zonder grote ambities op 1.000 euro per maand. Bizar veel geld, daar kan je een heel huis van betalen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:10

Miss_Mii21 schreef:
Wildgirl schreef:
Ik voel me nooit schuldig, mijn hobby mag wat kosten.
Maar, ik kom zelden boven de 500 euro per maand uit.
Meestal zit ik op zo'n 350/400 max.
Ik snap echter sommige bedragen in dit topic niet, als ik lees dat mensen stelselmatig 1000 tot 1500 euro pm uitgeven aan hun dier dan denk ik echt.... hoe dan!
Niet om te veroordelen hoor, maar dan zou het als hobby niet meer goed voelen voor mij.



Best veel mensen om mij heen hebben alleen paarden; ik deel de kosten met mijn moeder. Maar zou niet weten hoe ik het alleen moet doen.
Stalling 380, daar komt dan nog bijvoeren bij + dierenarts kosten jaarlijks zeker 1500 + 2x per week les + hoefsmid (dat is niet zo spannend) + dierenarts/osteopaat + tandarts eens per 8-10 maanden...
Zit all in bijna aan de 1000 euro per maand. En dan heb ik benzine nog niet meegerekend, ik gok minstens 1 tank per WEEK.

Ik zou dat nooit alleen op kunnen brengen, een hypotheek maximaal zit ook al ongeveer aan dat bedrag. En dan moet je ook nog eten en leven, blijft weinig over. Dan heb ik al geen slecht inkomen.
Verbaas mij altijd over hoe mensen dat alleen kunnen betalen, of ze hebben niet zo veel pech. Sommigen zijn zo weinig per maand kwijt. Een paddock paradise is niks voor mijn paard, die went daar niet. Hij heeft langere tijd ivm een verbouwing buiten moeten staan 24/7 en ik kon helemaal niks met hem. Toen hij na enkele maanden weer op stal stond, had ik een veel prettiger paard terug. Goedkoop zadel: heeft het beest rugpijn, dus volledig op maat. Bijvoeren anders blijft hij niet stabiel. Nergens in de buurt stallen waar ze onbeperkt voeren; veel paarden maagzweren dus dan daar weer supplementen voor bijgeven. Elders krijgen ze weer rotstraal en nog veel minder voer. Dus ook geen optie om goedkoper te stallen.

Paard aan huis zetten is ook niet betaalbaar, een krot op een stuk grond dat groot genoeg is voor je paard, heb je niet in het midden van het land voor 600.000, dat ligt daar ver boven. Vaak zonder stallen/voorzieningen, dat is gewoon niet op te brengen.
Verhuizen is ivm werk geen optie. En wat meer naar kleine dorpen, dan moet je overal de auto voor pakken en dan kost dat weer een berg geld. Plus dat je dus 0 voorzieningen hebt, ik geen bomproef paard heb dus minstens een bak nodig heb. En geen trekkende auto, dat kost maandelijks dan weer en berg meer geld...

Al met al , dure hobby. Rij geen wedstrijden, maar zit als particulier zonder grote ambities op 1.000 euro per maand. Bizar veel geld, daar kan je een heel huis van betalen.


Maar jij doet ook wel heel veel uitgaven.

Ik rij wedstrijden, 2x per week les en organiseer ook jaarlijks tandarts, mestonderzoeken, osteo en zadelpasser. Weet idd hoe duur het is, maar heb de paarden aan huis en pensionpaarden om het wat te bekostigen.

Maar de pensionpaarden hier op stal hebben nog nooit een zadelpasser of osteo gezien, passend zadel of niet maakt niet uit. Ik ben de enige die lest. Mestonderzoeken zijn verplicht gesteld geweest door mij omdat anders maar de helft werd ontwormd. Tandarts gaan de meesten wel mee. Alle supplementen zijn ook van mij, rest geeft voer dat in de prijs zit op eentje na die 27 euro per maand extra betaalt.
Dan kom je aan heel andere bedragen uit. (Of ik het er mee eens ben is iets anders maar dat is wel het publiek hier)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:32

Dit was een prijzige maand voor ons.

Naast het stalgeld moest meneer gecastreerd en gechipt worden .

Totaalplaatje deze maand is 671 euro

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:36

Helaas een dure maand deze maand €810.
De dierenartsrekening van september heb ik in oktober ontvangen (scannen van de pezen,tanden,enten,ontwormen) en heb ik daarom meegenomen in het overzicht van oktober.

Deze maand heeft hij ook een behandeling gehad van de chiropractor/dry neeling. Vandaar voor mijn doen een dure maand. Hopelijk zijn de laatste 2 maanden van het jaar gunstiger


Afbeelding

Miss_Mii21

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:07

Miss_Mii21 schreef:
Wildgirl schreef:
Ik voel me nooit schuldig, mijn hobby mag wat kosten.
Maar, ik kom zelden boven de 500 euro per maand uit.
Meestal zit ik op zo'n 350/400 max.
Ik snap echter sommige bedragen in dit topic niet, als ik lees dat mensen stelselmatig 1000 tot 1500 euro pm uitgeven aan hun dier dan denk ik echt.... hoe dan!
Niet om te veroordelen hoor, maar dan zou het als hobby niet meer goed voelen voor mij.



Best veel mensen om mij heen hebben alleen paarden; ik deel de kosten met mijn moeder. Maar zou niet weten hoe ik het alleen moet doen.
Stalling 380, daar komt dan nog bijvoeren bij + dierenarts kosten jaarlijks zeker 1500 + 2x per week les + hoefsmid (dat is niet zo spannend) + dierenarts/osteopaat + tandarts eens per 8-10 maanden...
Zit all in bijna aan de 1000 euro per maand. En dan heb ik benzine nog niet meegerekend, ik gok minstens 1 tank per WEEK.

Ik zou dat nooit alleen op kunnen brengen, een hypotheek maximaal zit ook al ongeveer aan dat bedrag. En dan moet je ook nog eten en leven, blijft weinig over. Dan heb ik al geen slecht inkomen.
Verbaas mij altijd over hoe mensen dat alleen kunnen betalen, of ze hebben niet zo veel pech. Sommigen zijn zo weinig per maand kwijt. Een paddock paradise is niks voor mijn paard, die went daar niet. Hij heeft langere tijd ivm een verbouwing buiten moeten staan 24/7 en ik kon helemaal niks met hem. Toen hij na enkele maanden weer op stal stond, had ik een veel prettiger paard terug. Goedkoop zadel: heeft het beest rugpijn, dus volledig op maat. Bijvoeren anders blijft hij niet stabiel. Nergens in de buurt stallen waar ze onbeperkt voeren; veel paarden maagzweren dus dan daar weer supplementen voor bijgeven. Elders krijgen ze weer rotstraal en nog veel minder voer. Dus ook geen optie om goedkoper te stallen.

Paard aan huis zetten is ook niet betaalbaar, een krot op een stuk grond dat groot genoeg is voor je paard, heb je niet in het midden van het land voor 600.000, dat ligt daar ver boven. Vaak zonder stallen/voorzieningen, dat is gewoon niet op te brengen.
Verhuizen is ivm werk geen optie. En wat meer naar kleine dorpen, dan moet je overal de auto voor pakken en dan kost dat weer een berg geld. Plus dat je dus 0 voorzieningen hebt, ik geen bomproef paard heb dus minstens een bak nodig heb. En geen trekkende auto, dat kost maandelijks dan weer en berg meer geld...

Al met al , dure hobby. Rij geen wedstrijden, maar zit als particulier zonder grote ambities op 1.000 euro per maand. Bizar veel geld, daar kan je een heel huis van betalen.


Maar jij doet ook wel heel veel uitgaven.

Ik rij wedstrijden, 2x per week les en organiseer ook jaarlijks tandarts, mestonderzoeken, osteo en zadelpasser. Weet idd hoe duur het is, maar heb de paarden aan huis en pensionpaarden om het wat te bekostigen.

Maar de pensionpaarden hier op stal hebben nog nooit een zadelpasser of osteo gezien, passend zadel of niet maakt niet uit. Ik ben de enige die lest. Mestonderzoeken zijn verplicht gesteld geweest door mij omdat anders maar de helft werd ontwormd. Tandarts gaan de meesten wel mee. Alle supplementen zijn ook van mij, rest geeft voer dat in de prijs zit op eentje na die 27 euro per maand extra betaalt.
Dan kom je aan heel andere bedragen uit. (Of ik het er mee eens ben is iets anders maar dat is wel het publiek hier)[/quote]

Ik heb een jong paard in de groei, die z'n oren in de nek legt als het zadel niet goed ligt. Dus dat moet elke 3-6 maanden gecontroleerd worden, want ik ga niet wachten tot mijn paard pijn heeft. Dus dit is gewoon noodzaak. Je kan je paard finaal kapot rijden door een verkeerd zadel dat niet goed ligt, kan vroeg of laat blijvende schade geven.
Idem lessen, kan je zo gek maken als je wil, hier jong paard in opleiding en zelf niet al te veel ervaring daarin, dus dan moet je les nemen om je paard niet te verpesten en om problemen die zich voordoen op de goede manier op te lossen.
Supplementen; je moet wel supplementen geven omdat nergens het 100% op orde is. Eten ze niet te veel zand van het gras of kale weiden, dan moet je wel iets geven tegen maagzweren omdat geen enkele stal in de wijde omgeving kwalitatief goed hooi onbeperkt geeft. Dus je paard staat een paar uur zonder, dus grote kans op maagzweren. Ook die van mij geeft maagzweer-klachten. Dan kan ik een scopie laten maken en omeprazol er in duwen, dan ben ik zo'n 1000 euro verder en binnen een halfjaar doet het probleem zich weer voor. In dit geval geef ik een supplement dat goed werkt en zorgt dat die maag tot rust blijft komen.
Osteo kan je laten zitten; maar mijn paard gaf klachten dus die moet elk halfjaar losgemaakt worden. Heb wel gemerkt dat er veel verschillen zijn in osteo's, we hebben er 2x iemand bij gehad die zei 'ja ik kan niet meer voor je doen', toen ik aangaf dat mijn paard niet goed stelling aannam. Nu dierenarts/osteo en het probleem is opgelost. Dus veel kwaliteit verschil.
Tandarts, zijn mensen die dat nooit doen, mijn paard had pas haken en wondjes, dus dat houd ik ook netjes bij om problemen voor te zijn.

Je hebt mensen die niks uitgeven aan een zadelmaker; je hebt mensen die nooit een tandarts/osteo laten komen. Tja, soms heb je geluk en kan het. Bij ons heeft ons paard die zorg gewoon nodig, dus die krijgt hij. Ik heb een paard om te verzorgen; en natuurlijk klaag ik en ook mensen om mij heen hoor ik vaker klagen dat het zo duur is, maar dat weet je vooraf.
Wondjes: met normaal verstand ach desinfecteren en aankijken, niet meteen dierenarts er bij. Toen hadden we een paard met bijna einschuss. Dus ik wacht niet meer. Meteen dierenarts er bij. Kost ook geld. Tja, je weet dat een paard duur is.
Ik ken mensen om mij heen die nooit op vakantie gaan, want het vakantiegeld gaat naar het paard. Je moet keuzes maken. Geldt ook voor ons. Dit jaar een zadel volledig op maat, dus geen dure vakantie. Paar dagjes goedkoop weg. Je kan het maar één keer uitgeven.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:26

Tuurlijk, kan allemaal hoor. Maar wat voor jou een noodzaak is, is dat voor anderen helemaal niet. Dat geeft een groot verschil in bedragen.
Om de 3 maanden een zadelpasser zou bvb bij mij nooit van mijn leven gebeuren.

Hieperdi
Berichten: 2589
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:53

Ja het is bizar wat het tegenwoordig allemaal kost. Ik koop bijna niks nieuw meer. Nu een zeer nette bucas deken kunnen scoren op marktplaats voor 50 euro terwijl in de winkel hij 190 euro kost. November Wordt wel dure maand want de osteopaat komt en de zadelmaker ook ga waarschijnlijk voor ander/nieuw zadel kijken.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:35

Hier gaat nu helaas het paard in de verkoop omdat het aankomend jaar icm aflossing studieschuld niet meer op is te brengen.

Maar tandarts 1x paar jaar lijkt mij gewoon bij de standaard zorg horen.

Iig dure maand, want had stalgeld + paard naar instructrice gebracht voor de verkoop dus op €980 geland.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:48

Deze maand was wat duur. :=

Afbeelding
Afbeelding

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:38

Ik ben in het bezit van 1 merrie, welke ik als alleenstaande (met huurhuis) zelf bekostigd. Heb geen bijrijder dus ook geen inkomsten daarvan.
Wij rijden wedstrijden, maar mijn paard heeft een trauma met de trailer dus doen dit alleen op eigen terrein, wat outdoor is. Verder lessen wij ook, dit zat een paar maanden niet bij mijn uitgave bij, omdat ik de stal mesten voor mijn instructrice en inruil daarvoor les kreeg.

Mijn merrie heeft 3 jaar geleden een hele heftige blessure gekregen, waarvan de dierenarts niet 100% kon zeggen of ze ooit nog als rijpaard kon figuren. Deze blessure houdt voor ons in dat ze iig op speciaal beslag moet en (ook hier een trauma) daarbij verdoofd moet worden. Dat brengen de kosten voor hoefbeslag op 250,- per 2 maanden.

Mijn doel om rond de 400,- uit te komen, kan ik dus wel op mijn buik schrijven, maar ik probeer wel zo min mogelijk onzin te kopen voor der.

De maand oktober ziet er voor mij nu zo uit.
Totaal: € 569,90

Stalling: € 192 (gebruik van de stapmolen toegevoegd)
Ruitersport: € 7,95 (liksteen)
Voer: € 13,95
Wedstrijden: € 25,- (toevallig hebben we deze maand een binnen wedstrijd)
Dierenarts: € 50,-
Weegschaal: € 11,-
Hooi: € 65,-
Hoefsmid: € 225,-

Volgende maand komt de osteopaat en afhankelijk van mijn verbruik weer hooi&stro. Dus reken maar op dezelfde prijzen.

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:20

Deze maand ook duur, dek geld van de merrie kwam erbij :))
Totaal: 1596,90
Voer: 164.40
Wedstrijden: 50
Les: 75
Dekens wassen; 33
Dierenarts (consult, scannen en 2 wormenkuren) 130
Dekgeld: 1144.50