Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:57

Oktober
Voor Tinker, 32 jarige D pony en shet.
4 zakken senior priores, 58 euro.
Was in de reclame bij Welkoop.
2 zakken wortels 10.50 euro.
Totaal 68.50 euro.

Ik voel me niet schuldig, zou niet weten waarom.
Ze zijn een onderdeel van ons gezin, en zo duur ben ik niet uit.
Soms kun je het ook zo duur maken als je zelf wil.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:16

OleJon schreef:
Oktober
Voor Tinker, 32 jarige D pony en shet.
4 zakken senior priores, 58 euro.
Was in de reclame bij Welkoop.
2 zakken wortels 10.50 euro.
Totaal 68.50 euro.

Ik voel me niet schuldig, zou niet weten waarom.
Ze zijn een onderdeel van ons gezin, en zo duur ben ik niet uit.
Soms kun je het ook zo duur maken als je zelf wil.


Dit gaat wel een beetje scheef ivm pension, want je onderhoudskosten afschrijving etc zit er niet bij. Dat betaal je natuurlijk wel in je pensiongeld. Maar goed, voor zo’n budget kon ik er ook wel een paar houden :D

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:19

Pantykous schreef:
OleJon schreef:
Oktober
Voor Tinker, 32 jarige D pony en shet.
4 zakken senior priores, 58 euro.
Was in de reclame bij Welkoop.
2 zakken wortels 10.50 euro.
Totaal 68.50 euro.

Ik voel me niet schuldig, zou niet weten waarom.
Ze zijn een onderdeel van ons gezin, en zo duur ben ik niet uit.
Soms kun je het ook zo duur maken als je zelf wil.


Dit gaat wel een beetje scheef ivm pension, want je onderhoudskosten afschrijving etc zit er niet bij. Dat betaal je natuurlijk wel in je pensiongeld. Maar goed, voor zo’n budget kon ik er ook wel een paar houden :D


Water en elektra is ook niet meegenomen. Dat is ook niet geheel gratis tegenwoordig (als je geen zonnepanelen hebt) :=

Ik hou maar niet bij wat mijn paard kost. Teveel :')

xTammyy

Berichten: 4410
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:21

Hier wederom een maand met enkel stalgeld, €225.

Verder maak je het zelf zo duur als je wilt natuurlijk hè. Wil je elk seizoen in de nieuwste kleurtjes lopen, wil je perse een stal met stap molen en/of zelf geen klusjes moeten doen etc.
Zaken als een osteopaat, tandarts en zadelmaker (als je rijdt) op z’n tijd vind ik niet meer dan normaal.
Maar een hobby brengt je als het goed is een hoop plezier, dus dat mag in mijn ogen ook best wat kosten.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:24

xTammyy schreef:
Hier wederom een maand met enkel stalgeld, €225.

Verder maak je het zelf zo duur als je wilt natuurlijk hè. Wil je elk seizoen in de nieuwste kleurtjes lopen, wil je perse een stal met stap molen en/of zelf geen klusjes moeten doen etc.
Zaken als een osteopaat, tandarts en zadelmaker (als je rijdt) op z’n tijd vind ik niet meer dan normaal.
Maar een hobby brengt je als het goed is een hoop plezier, dus dat mag in mijn ogen ook best wat kosten.



Ligt ook wel aan de regio waar je staat. Hier zijn alle pensionstallen waar je zelf uitmest en onderling binnen-/buitenzet (met alleen een buitenbak) al rond de €350.

Sherivey
Berichten: 8742
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:09

mavantos schreef:
xTammyy schreef:
Hier wederom een maand met enkel stalgeld, €225.

Verder maak je het zelf zo duur als je wilt natuurlijk hè. Wil je elk seizoen in de nieuwste kleurtjes lopen, wil je perse een stal met stap molen en/of zelf geen klusjes moeten doen etc.
Zaken als een osteopaat, tandarts en zadelmaker (als je rijdt) op z’n tijd vind ik niet meer dan normaal.
Maar een hobby brengt je als het goed is een hoop plezier, dus dat mag in mijn ogen ook best wat kosten.



Ligt ook wel aan de regio waar je staat. Hier zijn alle pensionstallen waar je zelf uitmest en onderling binnen-/buitenzet (met alleen een buitenbak) al rond de €350.

Dit dus :=

Hier ook een ontzettend dure regio, helaas.
En idd, nieuwe setjes hoeven niet. Maar dingen als les, smid, dierenarts kom ik niet onderuit

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:51

OleJon schreef:
Oktober
Voor Tinker, 32 jarige D pony en shet.
4 zakken senior priores, 58 euro.
Was in de reclame bij Welkoop.
2 zakken wortels 10.50 euro.
Totaal 68.50 euro.

Ik voel me niet schuldig, zou niet weten waarom.
Ze zijn een onderdeel van ons gezin, en zo duur

Water en elektra is ook niet meegenomen. Dat is ook niet geheel gratis tegenwoordig (als je geen zonnepanelen hebt) :=

Ik hou maar niet bij wat mijn paard kost. Teveel :')
[/quote]

Wij hebben inderdaad zonnepanelen, en water is gratis want vang regenwater op in een Ibc.
Afschrijving/ hypotheek neem ik niet mee. Had ik geen paarden gehad. Had ik hier ook gewoond

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:30

Ze zijn zo duur als dat je het zelf maakt? Pardon :')

Factoren als regio en gezondheid en kwaliteitseisen die je stelt aan een stal tellen daar echt aan mee.

Ik heb er niet om gevraagd om een paar duizend euro aan dierenarts kosten te hebben - je hebt een dier, dus je moet er voor zorgen en je hebt dus gewoon deze extra kosten als er iets aan de hand is.

Er zijn zoveel stallen die voor de hoofdprijs kuil voeren. Wat als jouw paard daar niet tegen kan? Wat als jouw paard bevangen is op het moment dat er teveel suiker in het hooi zit?
De prijzen voor goed hooi wat laag in suikers is, is echt gigantisch.

Voor €70 euro zou iedereen het wel willen doen, maar dat is voor de meeste van ons niet realistisch.

Ik sta nu op een doe het zelf voor 365 excl bodembedekking maar met goed hooi. Normaliter niet op stal, maar door gezondheidsproblemen nu wel.

De laatste x dat ik iets uit luxe voor hem of voor mij heb gekocht is ruim 2 jaar geleden.
Maar toch een gemiddelde van €1100 zonder lessen en luxe - puur door pech. Dat wil ik absoluut anders, alleen ga ik hem niet met pijn ergens weg zetten en wachten tot het over gaat.

Je hebt gewoon hoge minimale kosten als je ze op pension hebt staan - welke ook weer regio gebonden zijn.
Verhuizen naar de andere kant van Nederland voor goedkopere stalling is voor velen niet haalbaar.
Als je pech hebt heb je (hoge) dierenarts kosten.
Als je laag in suikers onverpakt hooi wilt/moet voeren zit je gewoonweg een stuk hoger in kosten.

Dus nee, niet mee eens. Een paard is niet zo duur als dat je het zelf maakt. Wel kan je er wat invloed op hebben door luxe artikelen achterwege te laten.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:44

Eens hoor KellyR. Hier hetzelfde schuitje, dus snap je helemaal en geldt ook voor mij idd :j Dat komt uit de mond van mensen die blijkbaar het geluk hebben geen tegenslagen/kneusjes te hebben.

Ik kom op gemiddeld 1100 euro per maand voor de afgelopen 10 maanden, voor 1 shet en 1 kwpner. En mijn (kale) stalhuur is 100 euro per paard (dus 200 totaal). Dat zijn de kosten niet :=

En dan komt er nog een mega rekening aan van 2x spoed op locatie, 5 dagen kliniek, rontgenfoto en een maagonderzoek |( |( |(
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-10-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:48

KellyR schreef:
Ze zijn zo duur als dat je het zelf maakt? Pardon :')

Factoren als regio en gezondheid en kwaliteitseisen die je stelt aan een stal tellen daar echt aan mee.

Ik heb er niet om gevraagd om een paar duizend euro aan dierenarts kosten te hebben - je hebt een dier, dus je moet er voor zorgen en je hebt dus gewoon deze extra kosten als er iets aan de hand is.

Er zijn zoveel stallen die voor de hoofdprijs kuil voeren. Wat als jouw paard daar niet tegen kan? Wat als jouw paard bevangen is op het moment dat er teveel suiker in het hooi zit?
De prijzen voor goed hooi wat laag in suikers is, is echt gigantisch.

Voor €70 euro zou iedereen het wel willen doen, maar dat is voor de meeste van ons niet realistisch.

Ik sta nu op een doe het zelf voor 365 excl bodembedekking maar met goed hooi. Normaliter niet op stal, maar door gezondheidsproblemen nu wel.

De laatste x dat ik iets uit luxe voor hem of voor mij heb gekocht is ruim 2 jaar geleden.
Maar toch een gemiddelde van €1100 zonder lessen en luxe - puur door pech. Dat wil ik absoluut anders, alleen ga ik hem niet met pijn ergens weg zetten en wachten tot het over gaat.

Je hebt gewoon hoge minimale kosten als je ze op pension hebt staan - welke ook weer regio gebonden zijn.
Verhuizen naar de andere kant van Nederland voor goedkopere stalling is voor velen niet haalbaar.
Als je pech hebt heb je (hoge) dierenarts kosten.
Als je laag in suikers onverpakt hooi wilt/moet voeren zit je gewoonweg een stuk hoger in kosten.

Dus nee, niet mee eens. Een paard is niet zo duur als dat je het zelf maakt. Wel kan je er wat invloed op hebben door luxe artikelen achterwege te laten.


Klopt. Ik ben in principe niet zoveel kwijt omdat ik shetten heb.
Maar er is er 1 ziek en ik loop leeg op de dierenarts rekeningen. Dat heb ik verder niet in de hand.
En ik woon in een dure regio, hier kan ik zelf ook niet zoveel aan veranderen op het moment.
En ik kan bedenken om het goedkoopste voer te kopen, maar als mijn pony het daar niet goed op doet dan ben ik ook weer meer geld kwijt dan ik in eerste instantie bedacht had.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:55

Oktober voor 2 paarden en 2 shets:

Les: 160
Inschrijven wedstrijden: 152+38+10 (set van wedstrijden, oefenwedstrijd en bekerwedstrijd)
Tweedehands spullen: 155
Nieuw opstapkrukje: 38
Mest afvoer: 200
Parkeren op wandeling: 5
Witte handschoenen en dekentje: 93,50
Keuring trailer: 38
Fotoset gekocht: 35
Hooi (proportioneel): 20
Voer: 158

Totaal: 1102,5
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 30-10-23 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:55

Eens met bovenstaande. Ik heb ze aan huis maar houdt ze daar ook niet voor de prijzen waar sommige mensen wel mee uit komen. Fijn als je makkelijke paarden hebt in onderhoud. Een grote wei en ook nog hooi van eigen land.

Ik heb dat niet en heb er ook de paarden niet na die genoeg hebben aan een wei 24/7. Dierenarts kosten kun je al helemaal niets aan doen. Mijn paarden hebben gelukkig goede hoeven en ik kan zelf bekappen. Dat scheelt dan weer.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:26

Tancreda4 schreef:
Eens hoor KellyR. Hier hetzelfde schuitje, dus snap je helemaal en geldt ook voor mij idd :j Dat komt uit de mond van mensen die blijkbaar het geluk hebben geen tegenslagen/kneusjes te hebben.

Ik kom op gemiddeld 1100 euro per maand voor de afgelopen 10 maanden, voor 1 shet en 1 kwpner. En mijn (kale) stalhuur is 100 euro per paard (dus 200 totaal). Dat zijn de kosten niet :=

En dan komt er nog een mega rekening aan van 2x spoed op locatie, 5 dagen kliniek, rontgenfoto en een maagonderzoek |( |( |(


Ik ben jou wel tegen gekomen in het Topic over hoesten.
Dus mischien weet je nog wel dat ik 1 heb met luchtwegen problemen.
Zij heeft me de eerste 2 maanden meer dan 1500 euro aan dierenarts kosten gekost.
Dus ik heb wel een kneusje die jaarlijks haar Flixotide puffers nodig heeft.
En mijn oudje heeft Artrose, waar ik 2 jaar terug bij de DA ben geweest. En voor de nodige medicatie.

Maar ik laat geen Osteopaat komen.
Koop een dure rijbroek of dekjes.

En nee, heb geen voordroog van eigen land of een grote wei.
Ik heb 2000m2 meter. Waar ik van mei tot Oktober genoeg gras heb. Savonds krijgen ze voordroog in plastic. In pak hooi formaat bij gevoerd.

Dus die moet ik gewoon kopen.
Komt niet spontaan aanwaaien.

Vaccineren doe ik niet aan. December komt de tandarts.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 30-10-23 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:40

Dat je het zo duur kan maken als je zelf wil is helemaal waar! Probleem is meer dat ik het niet zo goedkoop kan maken als ik zelf wil :+
Heb ze aan huis en maandelijks ook al honderden euros kwijt aan hooi, strooisel, voer, supplementen, medicatie, smid/bekapper etc.

xTammyy

Berichten: 4410
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:46

Gezondheidsproblemen is natuurlijk een factor waar je geen invloed op hebt, kon dat maar.
Waar ik op doel, zijn zaken als perse je paard in een gebied willen staan waar de stalling ontzettend duur is, perse een stapmolen willen, perse een binnenbak, de nieuwste setjes, rijden an sich (ja daar mee schop ik hier vast een hoop mensen tegen t been, maar ieder mag zijn mening hebben) waardoor je een zadel nodig hebt, regelmatige check op dat zadel etc., perse op wedstrijd willen… dát zijn keuzes.

Maar, een hobby mag mijn inziens ook geld kosten :)
En dat de kosten de afgelopen jaren enorm gestegen zijn klopt natuurlijk helaas ook waardoor de basis al snel duur is.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:16

xTammyy schreef:
Gezondheidsproblemen is natuurlijk een factor waar je geen invloed op hebt, kon dat maar.
Waar ik op doel, zijn zaken als perse je paard in een gebied willen staan waar de stalling ontzettend duur is, perse een stapmolen willen, perse een binnenbak, de nieuwste setjes, rijden an sich (ja daar mee schop ik hier vast een hoop mensen tegen t been, maar ieder mag zijn mening hebben) waardoor je een zadel nodig hebt, regelmatige check op dat zadel etc., perse op wedstrijd willen… dát zijn keuzes.

Maar, een hobby mag mijn inziens ook geld kosten :)
En dat de kosten de afgelopen jaren enorm gestegen zijn klopt natuurlijk helaas ook waardoor de basis al snel duur is.

Nou ik had het niet over gezondheidsproblemen, maar gewoon behoeften. Niet elk paard heeft dezelfde basis behoefte en dat geeft ook wel een prijsverschil in onderhoud. Alles wat je opsomt gebruik ik allemaal niet. Ik snap wat je bedoelt hoor, met alles wat je opsomt komt er nog een heel bedrag bij, maar het ging mij gewoon om de basis. Wat hebben mijn paarden nodig.

Wildgirl

Berichten: 11678
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:23

Wildgirl schreef:
Dit is voor een quarter merrie in vol pension


September

Stalgeld 150
Les 30
Nieuwe deken 80
Tandarts, enting, wormenkuren 2x 230
Wortels 5
Muesli 20

Totaal 515


Oktober stalgeld 150
Wortels 5
Houtkrul 100

Totaal 255

Donderdag haal ik mijn nieuwe pony op, een grote maat NSPS merrie.
Mijn stalgeld gaat dan naar 225 in totaal dus vanaf november iets duurder uit per maand.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:45

2 mini’s en 2 paarden aan huis.
€1460,62
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8742
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:03

xTammyy schreef:
Gezondheidsproblemen is natuurlijk een factor waar je geen invloed op hebt, kon dat maar.
Waar ik op doel, zijn zaken als perse je paard in een gebied willen staan waar de stalling ontzettend duur is, perse een stapmolen willen, perse een binnenbak, de nieuwste setjes, rijden an sich (ja daar mee schop ik hier vast een hoop mensen tegen t been, maar ieder mag zijn mening hebben) waardoor je een zadel nodig hebt, regelmatige check op dat zadel etc., perse op wedstrijd willen… dát zijn keuzes.

Maar, een hobby mag mijn inziens ook geld kosten :)
En dat de kosten de afgelopen jaren enorm gestegen zijn klopt natuurlijk helaas ook waardoor de basis al snel duur is.

Dat wil ik niet per se, maar ik woon nu eenmaal in een gebied waar stalling duur is. En een enkele reis van ruim een uur is voor mij niet haalbaar op werkdagen.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:41

Sherivey schreef:
xTammyy schreef:
Gezondheidsproblemen is natuurlijk een factor waar je geen invloed op hebt, kon dat maar.
Waar ik op doel, zijn zaken als perse je paard in een gebied willen staan waar de stalling ontzettend duur is, perse een stapmolen willen, perse een binnenbak, de nieuwste setjes, rijden an sich (ja daar mee schop ik hier vast een hoop mensen tegen t been, maar ieder mag zijn mening hebben) waardoor je een zadel nodig hebt, regelmatige check op dat zadel etc., perse op wedstrijd willen… dát zijn keuzes.

Maar, een hobby mag mijn inziens ook geld kosten :)
En dat de kosten de afgelopen jaren enorm gestegen zijn klopt natuurlijk helaas ook waardoor de basis al snel duur is.

Dat wil ik niet per se, maar ik woon nu eenmaal in een gebied waar stalling duur is. En een enkele reis van ruim een uur is voor mij niet haalbaar op werkdagen.


Eens, ik rij nu al 100km op en neer (50enkele reis), die kosten zitten geen eens bij m'n totaal plaatje, maar zijn zo 200-300€ extra. Maak daar 200km van, dan kan ik misschien goedkoper staan, met goed hooi, maar dan maak ik het dubbel en dwars op aan benzine kosten.
Ik kan dichter bij staan, op een inderdaad duurder stalling, maar daar krijg ik het hooi niet voor elkaar evenals contact met soortgenoten en hele dagen buiten.

@xTammy (en tussendoor ook Olejon), misschien word ik nu een beetje fanatiek hoor, maar de discussie ansich is interessant. ik heb niks van dat alles wat jij opnoemt. Mijn laatste zadelcheck is een jaar terug en is voorlopig niet nodig.
Zonder dierenarts kosten kom ik niet onder de €400.
Dat is puur stalling en bodem bedekking op een doe het zelf stal, ZONDER binnenbak, zonder nieuwe setjes, zonder stapmolen, zonder wedstrijden, zonder een verwarmde zadelkamer etc etc.

Ik denk dat jij je misschien wat verkijkt omdat je ze mogelijk (?pure aanname) al langer aan huis hebt staan.
Goed hooi, dus geen voorverpakt hooi, suikerrijk hooi etc, zorgt dat je zo al aan de €150 per paard per maand kwijt bent.
Ik zie bij jou geen mestafvoer terug, maar reken hier ook zeker 50€ per paard per maand/6 weken voor.
Wat betalen we tegenwoordig voor vlas, €9 per pak volgens mij? Minimaal x4 per maand= €36.
Dus ik zit dan op €236 aan kosten en betaal de stalhouder dus "maar" 164€ voor de accomodatie die gehuurd wordt en waar zij dus ook kosten aan heeft én nog onderhoud van moet plegen, de stroom, water etc.

Je kan het als een keuze zien van het hooi. Maar de andere keuze is een hogere dierenarts rekening, een dure grasmaaier etc - dus welke keuze is dat dan precies? De bodembedekking net zo, een niet fit paard 24/7 in de kudde is ook lang niet altijd mogelijk. Nu staat hij gelukkig wel alleen in de periode van slecht weer binnen.

En dan gaat binnenkort de belasting van 9 naar 21% op ruwvoer en bodembedekking.

Nee ik snap die €70 niet.
Mijn pechvogel van dit jaar kost me €1100 pm. Niet omdat ik luxe wil - maar omdat het nodig is om hem gezond te krijgen/houden. Met benzine kosten zou je hem op 1300/1400€ kunnen zetten.
Die €400 zijn basis kosten, minimaal €600 inclusief benzine.

Had me 6 jaar terug verteld dat dit mijn minimale kosten waren en ik was er waarschijnlijk niet aan begonnen :') anyhow, ik voel me verantwoordelijk voor hem en zijn gezondheid.

Hoe je het zelf voor minder dan 100-150€ per paard per maand kan doen, blijft voor mij een raadsel.
Ik vind het ook bijzonder dat zo veel mensen hun paarden het "goed doen" op voordroog/kuil. Ik vraag me dus af of die paarden intern echt geen verstoord maag/darmstelsel hebben wat niet duidelijk geuit wordt door het paard zelf - maar dat is een hele andere discussie :Y)

xTammyy

Berichten: 4410
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:00

Eens, heel interessant :)
De beslissing om toch een paard te nemen terwijl je weet dat je in een dure regio woont, is óók een keuze. Maar ik begrijp uiteraard ook dat een paard over het algemeen een commitment is welke je voor lange tijd aan gaat, en daardoor niet altijd weet hoe je financiële situatie gedurende die tijd zal zijn of hoe het gaat met inflatie ed.

Alle kosten die je noemt KellyR zijn heel begrijpelijk en ik weet dat ik in mijn situatie geluk heb met het feit dat mijn paard het het beste doet in een 24/7 buiten situatie wat al maakt dat we geen stalbedekking nodig hebben, mest mag gratis naar de boer waar we het hooi kopen en ik geen kosten aan de smid heb omdat ik de hoeven zelf doe ivm trauma. De smid van de andere paarden controleert het 1-2x per jaar gratis.
Neemt niet weg dat ik vorig jaar ook een paar dure maanden heb gehad, want zoals met elk (huis)dier is gezondheid helaas niet te koop, hoe goed je management ook is.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:02

Pantykous schreef:
Hier gaat nu helaas het paard in de verkoop omdat het aankomend jaar icm aflossing studieschuld niet meer op is te brengen.

Maar tandarts 1x paar jaar lijkt mij gewoon bij de standaard zorg horen.

Iig dure maand, want had stalgeld + paard naar instructrice gebracht voor de verkoop dus op €980 geland.

Studieschuld afbetalen is toch nooit meer dan 4 % van je inkomen bóven het minimum loon?

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:07

Sherivey schreef:
Dat wil ik niet per se, maar ik woon nu eenmaal in een gebied waar stalling duur is. En een enkele reis van ruim een uur is voor mij niet haalbaar op werkdagen.

Bovendien, de tijd die je in de auto zit, breng je niet met je paard door. Dat is toch zonde?

Sherivey
Berichten: 8742
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:10

Lieser schreef:
Sherivey schreef:
Dat wil ik niet per se, maar ik woon nu eenmaal in een gebied waar stalling duur is. En een enkele reis van ruim een uur is voor mij niet haalbaar op werkdagen.

Bovendien, de tijd die je in de auto zit, breng je niet met je paard door. Dat is toch zonde?

Dat is ook zeker waar.

Plus dat een van onze paarden nogal eenkennig is, soms wat eigenaardigheden heeft (voor anderen) en net wat extra aandacht nodig heeft. Dus die hebben we liever niet te ver van huis. :)

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:14

Lieser schreef:
Pantykous schreef:
Hier gaat nu helaas het paard in de verkoop omdat het aankomend jaar icm aflossing studieschuld niet meer op is te brengen.

Maar tandarts 1x paar jaar lijkt mij gewoon bij de standaard zorg horen.

Iig dure maand, want had stalgeld + paard naar instructrice gebracht voor de verkoop dus op €980 geland.

Studieschuld afbetalen is toch nooit meer dan 4 % van je inkomen bóven het minimum loon?


12%