Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:57

Hier hetzelfde en ik heb ze er al ruim 3 jaar inliggen. Ik heb 2 matten tegen elkaar aan met balkjes om ze op hun plek te houden. Urine loopt eraf en om de matten heen (en ook een beetje erop) ligt vlas. Soms ligt er een plas op de mat wat net gebeurd is en dan veeg ik dat weg met wat vlas.
Het scheelt mij een hoop strooisel en altijd een zachte plek om te liggen. Toen we de pony gingen castreren had ik ook heel makkelijk een schone werkplek voor de dierenarts.
Ik heb wel de meest dikke, misschien scheelt dat nog?

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:28

Achterom schreef:
Van Eurohorse had ik het nooit gekocht, daar heb ik al genoeg geld aan gedoneerd ten koste van mijn paard :+
Ik zie het inderdaad niet meer duidelijk op de site staan.


Nouja, dit dus.
Zo hadden we ook een hoek feeder er van gekocht. Die moest je ook volgens de beschrijving hoeken er af snijden. Echter klopte het niet meer, kregen het met geen mogelijkheid in de steunen geschoven. Bleek de handleiding niet te kloppen.
Hebben toen een nieuw stuk gehad.
Die is overigens wel fijn. Kan enorm veel hooi in.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:16

Omdat ik bijna een hart verzakking kreeg van de laatste factuur voor pakken vlas, ga ik toch maar weer eens kijken voor een paardenmatras. Iemand nog recent ervaring met de Mayo matras? Ik zag dat Nedlandic ook een matras heeft, wat nog eens flink duurder is dan de Mayo, maar volgens mij wel uit 1 stuk bestaat. Iemand daar ervaring mee?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:17

Ik heb ook nog steeds veel interesse in mayo, ben benieuwd of er al meer ervaringen zijn

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:54

Wij waren 600 per stal kwijt voor die mayos
Voor dat geld kun je zoals hier eerder gezegd best wat vlas kopen!

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:58

Ik gebruik ze nu 6? jaar! Ik heb ze in 3 stallen liggen, voor mij werkt het prima. Ze zijn licht, ik heb een inloopstal, mijn paarden urineren meestal buiten, maar doen ze het in de stal, kan ik zelf de matten omhoog zetten en eronder schoonspuiten. Dat kan met ouderwetse koeienmatten niet want die zijn loei zwaar. Mijn paarden slapen er graag op, zeker nu het paddock erg nat is.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:59

Popstra schreef:
Wij waren 600 per stal kwijt voor die mayos
Voor dat geld kun je zoals hier eerder gezegd best wat vlas kopen!


Vlas inkopen, afvoeren weer inkopen en afvoeren... met matten allemaal niet nodig. Mijn mest is pure mest zonder stro of vlas of wat ook.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:38

Heeft iemand wel eens een echt matras voor een paard neergelegd. Wat doen ze daarmee?

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:45

Popstra schreef:
Wij waren 600 per stal kwijt voor die mayos
Voor dat geld kun je zoals hier eerder gezegd best wat vlas kopen!


Voor 1 stal van 10m2 zou ik 5 matten nodig hebben a €165 wat dus uitkomt op €825. Mijn laatste factuur voor 24 pakken vlas was iets meer dan €200. Ik heb maar 1 stal gevuld met vlas, en ik gebruik ongeveer 3 pakken per week. Mijn stallen zijn inloop stallen. De stal met vlas is bedoeld om droog te kunnen liggen, wat ze ook wel doen, maar het wordt ook intensief gebruikt als toilet, zeker met dit natte weer.
In de zomer heb ik geen vlas, dus zeg dat ik 4 maanden vlas heb liggen (in de praktijk is het wat langer), dan heb ik dus na twee jaar de matten terugverdiend. Lijkt me prima.

Ik moet natuurlijk nog wel zien dat ze niet gaan plassen in de stal want dan moet er wel wat vlas in. Ik heb 3 stallen en denk erover om het uit te testen met 1 stal en in een andere voor deze winter nog vlas te houden. Ik wil ook zeker weten dat ze het matras gebruiken om op te gaan liggen want dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:45

Hutcherson schreef:
Heeft iemand wel eens een echt matras voor een paard neergelegd. Wat doen ze daarmee?


Ik heb het nog nooit gedaan maar zie het wel eens bij schrik trainingen voorbij komen.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:51

Nouja ik heb 1 paard die denkt dattie een grote hond is ofzo. Ik dacht misschien doet ie iets met een eigen hondenmandje in de vorm van een matras. Maar kan me voorstellen dat er gevaren zijn maar goed, dat is met alles.

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:10

Hutcherson schreef:
Heeft iemand wel eens een echt matras voor een paard neergelegd. Wat doen ze daarmee?

Neergelegd niet (ik heb een HIT Softbed), maar ik heb wel matrassen in plastic gewikkeld langs de wanden hangen. Mijn oude merrie (inmiddels overleden) kon op het laatst niet makkelijk meer opstaan en viel dan vaak uit balans tegen de betonnen muren aan waar ook nog eens een uitstekende kolom in het midden zat (stal is van betonelementen die tussen een kolom geschoven zijn) en de matrassen verzachten dan de aanraking met de muur.
Ook tegen evt vastrollende paarden beschermd dit de benen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:18

ik ben met 1 stal begonnen, een jaar later de andere 2 stallen. Mijn merrie mestte of urineerde er nooit in, mijn twee vieze mannen wel. Meestal alleen mesten. Is er urine, dan loopt dat onder de mat, zet ik de volgende dag de mat omhoog, gooi er een plens water op, en veeg het naar buiten. Mij bevalt het prima, maar als ze elke dag in de stal zouden urineren... zou ik het minder vinden. Doordat het spettert hebben ze vaak de voorkeur om dat toch buiten te doen, totdat... het zo nat is als deze periode, dan vinden ze het soms fijner om maar te laten lopen

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:48

SolarHertog schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik ben een groot voorstander van de vocht doorlatende speeltuin tegels. Nu is het natuurlijk wel erg handig dat er een rooster in de stallen ligt waardoor het vocht voor het grootste gedeelte naar de gierput eronder loopt.
Maar ze zijn handelbaar; vierkanten van 50 bij 50 cm of een rechthoek van 1 meter bij 50 cm. Je kunt ze vrij makkelijk met een decoupeerzaag in alle vormen en maten zagen, waardoor je ze goed strak kunt leggen in je stal. En niet zo schreeuwend duur.
En het allerbelangrijkste: mijn overleden merrie die groot was en rugproblemen had, durfde alleen maar op haar matten te gaan liggen in stal. Of buiten in het gras of zand, maar zaagsel/stro hielp allemaal niets op het beton.



Hier ben ik het mee eens! _/-\o_


Ik dus ook! liggen in mijn kleine schuilstal, maar mijn ijs ligt er graag op.

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:17


Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:33

Christina schreef:
Omdat ik bijna een hart verzakking kreeg van de laatste factuur voor pakken vlas, ga ik toch maar weer eens kijken voor een paardenmatras. Iemand nog recent ervaring met de Mayo matras? Ik zag dat Nedlandic ook een matras heeft, wat nog eens flink duurder is dan de Mayo, maar volgens mij wel uit 1 stuk bestaat. Iemand daar ervaring mee?


Ja ik, ik heb ze ook verkocht namelijk. Ik vind ze echt top, er zijn twee varianten verkrijgbaar en eventueel monteren ze ze ook voor je. Ik weet dat er toen vlakbij hun een stal is gemonteerd waar we ook weleens mensen mee naartoe mochten nemen om ze het te laten zien. Die hadden volgens mij ook de wanden gedaan. Je kan altijd eens een belletje doen.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:20

Ik heb nog contact gehad met Nedlandic. Met black Friday was er nog wat korting dus ik vond het prijsverschil wel waard dat je dan een matras uit 1 stuk hebt. Maar het blijkt dat er ook minimaal €350 aan verzendkosten bijkomen omdat het matras zo zwaar is en ze uit België komen. Ik heb ook bij Haygain gecheckt maar daar kwam het op €2000 met 10% black Friday korting. Dat wordt me toch allemaal iets te duur voor een inloopstal.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:25

Mayo matrassen zou je zelf op kunnen halen, ze pasten bij mijn man precies in zijn VW bus, heeft 8 matrassen in 1x meegebracht, dan is het wel een stuk betaalbaarder.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:53

sunny43 schreef:
Mayo matrassen zou je zelf op kunnen halen, ze pasten bij mijn man precies in zijn VW bus, heeft 8 matrassen in 1x meegebracht, dan is het wel een stuk betaalbaarder.

Wij hebben ze toen ook zelf opgehaald. Aanhanger geleend en gaan met die banaan!

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:45

Ik heb gisteren de matrassen opgehaald en vandaag hebben we ze in de stal gelegd. Ik ben benieuwd of de paarden er op zullen gaan liggen.