Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

 
Profiel   

Wij zijn druk met de ontwikkeling van onze eigen stal en overwegen om te investeren in stalmatrassen voor de paarden. Helaas kwam ik vooral oude topics tegen, maar ik ben juist erg benieuwd naar jullie recentere ervaringen met stalmatrassen.

- Welk type matras heb je (gehad)?
- Liggen jullie paarden er veel op?
- Hoe gebruiksvriendelijk zijn ze?
- Wat heb je er ongeveer voor betaald en is het de investering waard?

Alvast bedankt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 15:36 



 
Profiel   

Ik heb een hitmatras voor mijn ouwetje die slecht wil liggen op harde bodem.
Dat matras is loodzwaar en slecht te hanteren. Wel lekker zacht voor paardebeest maar slecht voor mijn rug....
Heb m nou 5 of 6 jaar en inmiddels zitten er wel scheuren in door verkeerd oprollen met een verhuizing.
Heb m 2e hands gekocht en nieuw zijn ze dacht ik zo 600,- ex verzending.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 23:33 



 

Ik heb vochtdoorlatende rubber speeltuin matten. Echt ideaal. Is even weer een gedoe en gesjouw nu ik ze uit de stallen heb moeten halen, maar ik verkoop ze echt niet, maak er nu wel andermans paarden tijdelijk gelukkig mee.
Ze waren de reden dat mijn grote paard weer ging liggen in haar stal, want kon haar tot haar knieën in het stro zetten op beton, hard vallen en uitglijden deed ze dan toch en ging niet meer liggen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 05:44 



 
Profiel   

Hier hebben wij ook twee Hitmatrassen. Zeven jaar geleden gekocht en ze zijn nog steeds helemaal heel (ik snap niet hoe je ze op kan rollen). Ze liggen in de schuilstal, als de paddock nat is liggen onze paarden er vaak op. Ze zijn behoorlijk aan de prijs. Ik denk dat wij er 550 euro per stuk voor hebben betaald, maar dat zijn ze mij zeker waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 05:50 



 
Profiel   

Mijn zus gebruikt ook rubberen matten in de stallen. Werkt perfect en scheelt enorm in het vlasgebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 06:49 



 
Profiel   

Rubberen stalmatten speciaal voor paarden. Die zijn erg comfortabel. Ik kan overigens niet zeggen dat het vlas- gebruik minder is, maar dat ligt misschien aan mijn smeerkees...uh merrie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 07:23 



 
Profiel   

Ik heb via marktplaats 2e hands speeltuintegels gekocht. De paarden staan/liggen er graag op (voorkeur boven het zand en betegelde deel). Ik geef (in de winter, want in de zomer staan ze 24/7 op gras) 1 plakje stro om te knabbelen er bij maar strooi het niet uit. Scheelt enorm met uitmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 08:48 



 
Profiel   

Hier ook een HIT-matras al 10,5 jaar (even teruggezocht :D ). Ding is idd loeizwaar maar met een trucje door mij wel iets te verplaatsen. Overigens hoeft ie ook niet verplaatst te worden als hij eenmaal in stal ligt. Soms moet ie misschien iets recht getrokken worden.
Je hebt bijna geen strooisel meer nodig en hij ziet er nog perfect uit; geen slijtage, breuken oid.
Paarden liggen er graag op.
Ik meen dat ik idd inkl. bezorgen iets van 550 euro kwijt was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 11:01 



 
Profiel   

helaas zijn ze nu wel duurder, vooral de verzendkosten tikken flink aan. Heb vorig jaar offerte opgevraagd voor de matrassen en het grote "matras" dat je per lengtemeters kunt aanschaffen en aan de wanden/vloer bevestigd word. Ik geloof dat ik voor 7 meter bij 2,80 iets van 2500 kwijt zou zijn inclusief materiaal en verzenden, exclusief montage. Zijn mooi zachte matten.

Heb ook het Hyndermatras bekeken bij een referentieadres. Dat lag er al een aantal jaren in een de rubber vulling was wat uitgehard voor mijn gevoel. In elk geval voelde het niet zo zacht als de Hitmatrassen. Deze waren voor ons wel voordeliger, 2000 euro inclusief montage geloof ik, en dan had ik ipv 2,80 3m60 geloof ik. Ik twijfelde nog te veel dus heb de keuze uitgesteld.

Onder afdak hebben we speeltuintegels. 2e hands en ze beschadigen wel bij schrapen en op de randen trappen. We hebben er nu een beranding omheen dus hopelijk blijven ze nu goed liggen en slijten ze niet verder af. Heb er 1 keer een paard op zien liggen. Ze liggen liever in het zand. Ze staan er wel graag op (ook als het zand droog en zacht is). Veel klinkers en dit is duidelijk zachter aan de voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 21:36 



 
Profiel   

Hier heeft de boer ook sinds 3 jaar rubberen matten onder het stro.
Toen mijn haflinger hoefbevangen werd kreeg ze heel lief die matten in haar stal. Boer zei dat is lekker zacht voor haar voeten. Mijn merrie is heel schoon. Dus heel zuinig met stro. Ze poept op 1 plek en plast op 1 plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 21:49 



 
Profiel   

Ik heb de paardenmatrassen nog niet in het echt mogen aanschouwen, voorheen heb ik normale stalmatten in de boxen gehad maar omdat de mestafvoer in ons gebied lastig te arrangeren is zou wat mestreductie erg worden gewaardeerd (mijn paarden staan op vlas). Ik werk normaal gesproken graag met een dik stro/vlasbed en vind het belangrijk dat de dieren zacht kunnen liggen. Is een speeltuintegel bijv vergelijkbaar met een stalmatras van hit of hynder bijv?

Zou een koematras ook kunnen worden gebruikt voor een paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 23:29 



 
Profiel   

@P-D: als je in de buurt zit mag je komen proefstaan ;)
Speeltuintegels zijn niet te vergelijken met een HIT-matras... eigenlijk heb ik nog geen andere tegel/rubber vloer gezien die vergelijkbaar was.
Koeienmatrassen ken ik niet, maar als ik naar de info kijk zouden die wel vergelijkbaar zijn, alleen moeten die dus aan de zijkanten vast gemaakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 08:10 



 
Profiel   

bij speeltuintegels is mijn ervaring dat die door het gewicht van het paard heel snel gaan verpulveren aan de onderkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 08:49 



 
Profiel   

Die dikke 4/5 cm tegels ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 08:51 



 
Profiel   

Ik heb oude koematten in de stal liggen (liggen nog roosters onder) daarop een laagje stro.
Het zijn allemaal stukken mat die ik mooi in elkaar gepuzzeld heb maar het blijft prima liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 08:53 



 
Profiel   

Maar dat zijn dus harde rubber matten en geen 'matrassen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:33 



 
Profiel   

Idd , koe matrassen zijn hele andere dingen dan die rubber stalmatten
Wij hebben die matten in de schuilstal liggen maar eerlijk?
Tzijn ondingen
Ze lopen zE van hun plek af , ze worden glad en zijn alsnog keihard

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:42 



 
Profiel   

Ik heb ze ook in een andere stal, maar meer omdat het vocht/kou dan niet zo uit het beton omhoog trekt én gewoon met bedding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:47 



 
Profiel   

Hier helaas geen bedding er op, we hebben geen plaats voor opslag en mogen niks bijbouwen
Ik hoop on de toekomst nog tegen een goede partij speeltuintegela aan te lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:50 



 
Profiel   

Mevy schreef
bij speeltuintegels is mijn ervaring dat die door het gewicht van het paard heel snel gaan verpulveren aan de onderkant.

Zit in het materiaal, maar niet door het gewicht, wat de granuflex stalmatten doen het ook. Komt door de inwerking van urine/amoniak wat er toch onder blijft staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:50 



 
Profiel   

Ik heb al dik 10 jaar dikke doorlatende rubber tegels met noppen (originele paardentegels) op betonnen stoeptegels liggen en die zijn nog helemaal goed, zowel aan de boven als aan de onderkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 09:54 



 

Ik heb speeltuintegels van 4 cm
Op de natte plekken gaan ze idd wat verpulveren aan de onderkant
Als wij een nieuwe stal bouwen maken we een gootje onder de matten voor het vocht.
Bij mij waren ze het eerste seizoen al betaald want ik gebruik denk ik een kwart van het strooisel (vlas en stro)
Ik vind het wel zware ondingen om schoon te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 10:46 



 
Profiel   

Ik haal ze er nooit uit en om de 2 a 3 jaar spuit ik de stallen schoon met een hogedruk spuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 10:51 



 
Profiel   

Ik heb Mayo koematrassen in de schuilstal. Die matrassen zijn bedoeld om te monteren in een stal, maar bij mij liggen ze los op een laag zand en dat gaat goed. Ik moet er nog steeds een bandje omheen leggen, zodat het niet meer schuift: nu moet ik ze af en toe aanschuiven omdat er kieren ontstaan, maar ze zijn zo licht dat dat makkelijk gaat. Mijn paarden liggen liever buiten op het zand, maar ze hebben nu in elk geval de mogelijkheid droog te liggen als het pokkenweer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 12:03 



 
Profiel   

@xanne: hoe duur zijn die matrassen per stuk ??
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 12:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen