Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

 
Profiel   

Ik heb al 12 jaar een HIT-matras op stal liggen (stoeptegel bodem) en hij is er nog nooit uit geweest :D
In het begin heb ik hem wel eens opgetild en dan is het er 15/20 cm onder nat, maar verder is het droog. Ik heb er 's zomers ook geen bedding in en er wordt af en toe wel in geplast, wat weg loopt langs de achterkant.
Het stinkt er niet, al scheelt het waarschijnlijk wel dat de deur altijd open staat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 21:18 



 
Profiel   

Ik had nog beloofd om terug komen met wat foto's en tips voor mensen.

Stal met klinkers, zo goed als droog er onder. die zwarte nopjes op de vloer is geen vocht maar een afdruk in het stof (zo droog dus)
[ img ]

Standaard stal van olympisch ruiter dong seon in zijn stal St. ludwig die hij vrij recent heeft overgenomen. ook hier klinkers er onder.

[ img ]

De wat duurdere paarden staan hier, deze staan op onze matras met krullen voor betere vochtopname
[ img ]

Vroeger deden ze het zo, afschot in de stal en met afvoer
[ img ]

Heb je dus alleen beton dan kun je beter voor een meer vocht opnemende strooisel kiezen. Een kuil in het beton moet je dus niet opvullen met zaagsel, maar egaliseren met reparatie cement. Klinkers werkt altijd wel goed. Maar het beste is natuurlijk een stal met een beetje afschot en afvoer.

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 13:54 



 
Profiel   

Liever ook een foto op de plasplaats paard....daar is het nl een vijver van urine. ik kwam daar pas na een tijd achter...paard wilde niet meer liggen, stal bleef stinken en paard was niet meer zindelijk, stond steeds aan een kant, en plaste ergens anders....dus toen maar ALLE matten omhoog en ja hoor... die mat stonk zo erg en nog, is niet meer terug gegaan.

Dus als je deze matten wil aanbevelingen, doe het dan alleen bij stallen met een rooster eronder of een duidelijk afschot met goot en adviseer de matten onder het afschot loopje regelmatig af te spoelen..

Een paard plast per keer flink wat liters en alleen in een put onder de stal kan dat snel weg, van de 40 liter per dag dat ze drinken, plassen ze toch zeker wel 20, daar blijft makkelijk per keer liters achter eer het de grond in kan, todat dit stuk verzadigd is.. afhankelijk van de bodemsoort, niet wenselijk .

Matten vind ik ideaal, maar het advies destijds was niet zoals het in de praktijk werkt..onze stallen waren nog in aanbouw, eerlijker advies had deze rommel kunnen voorkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 13:56 



 
Profiel   

@robMB: volgens mij is dat laatste geen stal maar een zadel/optuigplaats. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 14:24 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
@robMB: volgens mij is dat laatste geen stal maar een zadel/optuigplaats. ;)


Klopt, kasteel rosendael, vond het wel mooi om te zien hoe ze 100 jaar geleden al bezig waren met stalinrichting. Toen werd al rekening gehouden met het dier. Waar eet het, waar rust het, hoe moet de aanvoer van voer zijn, hoe moet de afvoer van mest en urine zijn. etc. etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 14:58 



 
Profiel   

Waren dat echt poetsplaatsen al zo lang geleden?
Ik zat te denken aan stands, wat vroeger heel gewoon was. Opzich was de afvoer daarin wel makkelijk omdat ze op een stand altijd op precies dezelfde plek hun behoefte doen, aangezien ze daarin stil staan.

Wij hebben de matten er bijna helemaal in, binnenkort deel ik de ervaringen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 15:50 



 
Profiel   

Ik had ook eerder het idee dat het oude stands zijn die nu als poetsplaats gebruikt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 15:59 



 
Profiel   

Het ging om afschot/gootje en putje... Met stands werkte dat al zo. Maar wel beter dan in boxen aangezien ze in boxen overal plassen en poepen en met stands poepen ze alleen achteraan. Ruinen plassen dan wel weer in het midden helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 15:57 



 
Profiel   

Ik heb m’n oog op deze matten laten vallen. Iemand ervaring met deze?
https://www.multimattenshop.nl/stalmat-62-x-62-x-25-cm/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 20:44 



 
Profiel   

Onze buurvrouw heeft deze in de stal. Ik zou ze liever nog iets dikker willen, maar als isolerende onderlaag tegen uitglijden en onder strooisel is het prima. Ook zonder strooisel in een inloopstal.

Het zijn wel kleine stukken. Haar ezels trekken ze los bij de randen. Afwerken met profielen is in dat geval wel aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 23:00 



 

Ik heb twee grote stapels van deze rubber tegels liggen.

http://www.rubbertegel-direct.nl/rubber ... 0-cm/groen

Zijn die misschien geschikt om voor paarden te gebruiken of kan ik ze beter op marktplaats zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 23:10 



 
Profiel   

Ik heb zulke tegels in 50-50cm formaat liggen. Drainerende rubber valmatten/speeltuintegels. Niet helemaal paard en urine bestendig, maar heb ze tweedehands gekocht en ze kunnen nog wel even mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 00:00 



 
Profiel   

Ik heb dat soort tegels gehad, nooit meer. Ze zijn niet schoon te houden en er onder wordt echt smering. Niet doorlatende zijn veel fijner (en blijven tot nu toe ook langer heel, doorlatende brokkelen ook door stampende voetjes vermoed ik hier).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 00:08 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Ik heb twee grote stapels van deze rubber tegels liggen.

http://www.rubbertegel-direct.nl/rubber ... 0-cm/groen

Zijn die misschien geschikt om voor paarden te gebruiken of kan ik ze beter op marktplaats zetten?


Als dit goedgekeurde tegels zijn voor een valondergrond (ik lees 1.30 m) bij officiële speelplekken, gaan ze buiten ongeveer 10 jaar mee. Ik zou ze wel bij voorkeur op een soort van raster leggen zodat dat het natte weg kan lopen, dan heb je dus wel een goot of put nodig binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 09:12 



 

Hmm, ik denk dat ik ze dan toch maar weg doe.
Ik heb zwaargewichten, dat gaat dan waarschijnlijk snel kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 16:55 



 
Profiel   

Wij volgen dit even. Lezen nog veel wisselende reacties over wat de beste optie is onder het vlas dus wellicht worden wij hier wijzer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 17:08 



 
Profiel   

Zolang paarden in de stal urineren, lijkt mij dat stalmatrassen niet echt handig zijn. Bij mij mesten ze soms wel maar urineren ze altijd buiten, dat scheelt veel werk. Die lichte mayo matrassen zijn fijn omdat je zo gewoon even rechtop kan zetten om de boel schoon te maken. Ik heb ook oude koeienmatrassen maar die zijn loeizwaar, dus zolang ze kunnen blijven liggen, prima. Maar alleen even wegschuiven lukt nauwelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 21:34 



 
Profiel   

Ik overweeg de mayo matras (of iets vergelijkbaars) aan te schaffen voor in een inloopstal. De stal is 7 bij 3 met 2 deuren en ik wil het beton laten met eventueel dun laagje vlas erover en 2 'bedden' maken van ieder 2-3 matrassen. Het idee van hit actief maar dan goedkoper en makkelijker te verkrijgen. Zou dat werken als je ze vast legt met profielen?

Qua gladheid hoop ik dat Mayo antwoord kan geven hoe dat werkt met een mini jaarling van 70 kg. Want die drukt het matras natuurlijk amper in. Of misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 08:41 



 
Profiel   

Ik heb twee inloopstallen en in beide stallen twee mayo matrassen en ze tegen de muur klemgelegd met oude rubbere koeienmatrasmatten. De mayo's zijn erg licht dus die pak je zo op, die oude koeienmatrassen zijn loeizwaar. Mijn paarden plassen niet in de stallen dat maakt het eenvoudig. De ene mest wel - dat is makkelijk op te ruimen, en af en toe even de matrassen rechtop zetten om eronder te vegen.
Je moet dus wel zorgen dat ze "klem" liggen anders gaan ze schuiven, zeker als je er twee naast elkaar hebt, en dan komt er zo'n spleet tussen, niet fijn.

Ik heb trouwens niets op de matrassen. Er ligt geregeld wat inloopzand op maar dat veeg ik er meestal uit. Reden voor mij was ook minder stof in de stallen. Voorheen hadden ze alleen zand in de stallen, geen stro (eet de ene op!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 19:42 



 
Profiel   

Ik heb een mayo matras gegoogled maar kan niet opmaken uit de afbeeldingen of deze nou massief is. Wat is er anders aan dan een rubber Stalmat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 19:47 



 
Profiel   

Volgens mij is er niet echt een verschil, maar ze zijn redelijk betaalbaar, voor mij in mijn eentje hanteerbaar en ze lijken echt lekker dik en zacht. Als je er twee aan elkaar weet te klemmen is het formaat ongeveer gelijk aan de hit actief matras die moeilijk te verkrijgen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 20:49 



 
Profiel   

Zo'n grote mat van Mayo weegt 12 kg als ik het goed heb. Is zeer hanteerbaar. "Gewone" rubberen stalmatten zijn veel massiever, ik denk dat de Mayo veel luchtiger is. Aangezien ik nu beiden heb liggen... de Mayo zet ik even recht op, de gewone rubberen koeienmatten, moet ik samen met iemand verleggen, ze zijn kleiner en zwaarder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 10:06 



 
Profiel   

Maar is de mat van Mayo ook wel van echt rubber ?? Of is het een soort plastic ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 10:12 



 
Profiel   

Gevonden: EVA-schuim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 10:19 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Zo'n grote mat van Mayo weegt 12 kg als ik het goed heb. Is zeer hanteerbaar. "Gewone" rubberen stalmatten zijn veel massiever, ik denk dat de Mayo veel luchtiger is. Aangezien ik nu beiden heb liggen... de Mayo zet ik even recht op, de gewone rubberen koeienmatten, moet ik samen met iemand verleggen, ze zijn kleiner en zwaarder.


Dat is qua gewicht indd wel een verschil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 10:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen