Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

 
Profiel   

Hier een ruin en hengst(je), die poepen en plassen overal. Vooral het hengstje is een enorme smeerkees. Ik denk dat de meeste paarden het liefste buiten liggen. Mijn grote rolt vooral binnen als het buiten echt heel nat is. De kleine ligt bij slecht weer wel lekker languit te tukken binnen.
Ik zie net je laatste post en die van mij zijn ook weleens tijdelijk snachts naar binnen gegaan, dan slaapt de grote er wel op, maar die ligt überhaupt veel minder, ligt ook aan de leeftijd.

Ik heb vroeger ook tegels gehad (omdat er op die pensionstal slecht werd gemest, dan kon ik zelf de natte plekken weghalen zonder dat hij op de betonvloer lag). Maar vond ik niet fijn, ging veel troep tussen en onder zitten, ze bleven slecht liggen etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 12:06 



 
Profiel   

Ik heb de mayo matrassen. Prima matten, maar baal wel dat ze niet strak tussen de randen liggen. Volgens opgaaf moet je een randje vrij laten omdat de matten nog uitzetten. Heel bewust al minder aangehouden dan het advies, maar alsnog ruim een jaar later liggen ze nog steeds niet ingesloten. Dus zou vooral daar even goed rekening mee houden.
Overigens liggen ze bij mij in de loopstal, dus ze zullen minder uitzetten, of minder snel, dan bij een stal waar elke nacht een paard in staat te draaien, maar dit was bekend bij de leverancier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 12:22 



 
Profiel   

Mijn paarden staan 's nachts op stal in aparte boxen. De bodem is een gewapende betonvloer met deels gierkelder eronder, er zitten 3 smalle sleuven per box in de vloer waardoor vocht weg kan lopen. Ik heb op die kale betonvloer oude rubberen koeien knie-matten liggen, en daarop een dikke laag stro. Urine wordt zo afgevoerd. Door het rubber liggen ze sowieso iets zachter en warmer.
We hebben ook Mayo matrassen voor de koeien, en daar zijn ze erg populair worden intensief gebruikt. Blijven mooi en zacht, en uitlopen doen ze ook minimaal bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 12:47 



 
Profiel   

Overigens ben ik toen de mayo matrassen ergens gaan bekijken. Was ver rijden maar ze hadden alle varianten. Beetje op staan springen en toen 2 van de dikste met vrij veel moeite en wat hulp in de auto weten te proppen :D. Scheelde best veel bezorgkosten en vond het erg fijn ze even in het echt te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 13:12 



 
Profiel   

Ik heb eerst een testmat laten komen, half jaar later 3 erbij, heb in de ene stal 44 mm en de andere stal 33 mm. Nu juist een derde stal erbij en nog 6 matten erbij. Had ook koeienmatten maar die zijn gewoon niet alleen te tillen. Deze zet ik gewoon overeind om zand eronder vandaan te vegen of zand op de natte plekken te strooien. Passen trouwens precies in een VW-bus dus... scheel veel in transportkosten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 18:42 



 
Profiel   

Ze passen zelfs in een Peugot 308 sw met 2 tegelijk. Moet je wel alleen gaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 18:49 



 
Profiel   

Even nieuw leven in het topic.

De Mayo matrassen, hoe maken jullie de stallen schoon?
Bij mij op stal werken ze met een machine met zo een grijpstuk.
Ben bang dat de machine de matrassen beschadigen met het wegschuiven van het stro.

Of kan dat gewoon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:30 



 
Profiel   

Geen idee, ik gebruik geen stro... alleen matten, als ze plassen in de stal - meestal buiten - zet ik de matten ff omhoog en veeg de urine weg, af en toe spuit ik de matten en de stal schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 18:23 



 
Profiel   

Liggen de paarden ook op de matten zonder strooisel? Wil graag enkel matrassen in de nieuwe inloopstal, maar zo’n strobed ziet er altijd zo comfortabel uit. Het zijn alleen echt complete zwijnen en ik ben bang dat ik met strooisel alleen een paarden toilet creër..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 19:23 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Liggen de paarden ook op de matten zonder strooisel? Wil graag enkel matrassen in de nieuwe inloopstal, maar zo’n strobed ziet er altijd zo comfortabel uit. Het zijn alleen echt complete zwijnen en ik ben bang dat ik met strooisel alleen een paarden toilet creër..



BIj mij wel, is het droog buiten dan liggen ze in het zandpaddock maar op een dag als vandaag gewoon op de matten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 11:28 



 
Profiel   

Hier liggen ze niet in de stal, maar dat heeft niets met de matten te maken, maar met het feit dat ze graag van zich af willen kunnen kijken als ze liggen. Dus dat doen ze in de paddock en de wei.
Ik heb ook geen strooisel meer op de matten liggen, is wel makkelijk met schoonmaken, mest veeg ik zo bij elkaar met een bezem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 13:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de ervaringen, klinkt fijn. Ik ga hier ook zeker naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 13:32 



 
Profiel   

Even een schopje, hebben jullie de mayo matrassen op een vloeistof dichte vloer liggen?

Ik heb ze ook en helemaal volgens de aanwijzingen in de stallen gelegd en nog een aardige laag strooisel er op (rapsodie) maar de pis loop onder de matten door de stallen uit het gangpad in en meurt vreselijk!
Ik sta elke dag de pis weg te trekken naar de put midden in het pad en om de 2 dagen de voorste matten op te tillen om ook daaronder de pis weg te trekken want je hoort het klotsen als je in de stal loopt. Die matten staan ook iets bol namelijk ondanks we ruimte over gelaten hebben zodat ze uit kunnen zetten.

M.a.w ik ben er heel niet tevreden over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-22 19:00 



 
Profiel   

Wat voor strooisel heb je, want het lijkt alsof de opnamesnelheid daarvan te laag is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 08:30 



 
Profiel   

Ik heb er een dikke laag rapsodie op liggen. Dat absorbeerd juist heel veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 09:35 



 
Profiel   

Probeer eens een week iets anders bijv. houtkrul om te zien of dat anders uitpakt.

Verder kan je paard bijv. heel veel drinken (en dus veel plassen) omdat het een suikerprobleem heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 09:46 



 
Profiel   

Heb je de vloer wel voldoende op afschot liggen? Met andere woorden: als de vloer voldoende afloopt, loopt de urine gewoon je put in.
Bovendien moeten de matten niet bol staan, als dat zo is, een stukje eraf snijden. Anders kan de urine er niet goed tussendoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 09:48 



 
Profiel   

Voor ons was een goedkoper alternatief om rubberen tegels te leggen.
Deze zijn +- 5cm dik met onderaan voldoende "geulen" om urine degelijk af te voeren (wij hebben wel betonnen ondervloer die afloopt).
1 a 2x per jaar deed ik ze eruit halen en alles spoelen. Maar opzich geen probleem met geur en paarden lagen er graag op. Wij hadden alsnog wel wat vlas of houtkrul erop.
In de paddock lagen deze op de voerplek met vezeldoek eronder.
Ook voor paard met ijzers geen probleem.

Nu inmiddels geen paarden meer. Maar de tegels heb ik wel bijgehouden voor als :Y)

Beetje a la speelpleintegels..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 09:55 



 
Profiel   

Achterom schreef
Heb je de vloer wel voldoende op afschot liggen? Met andere woorden: als de vloer voldoende afloopt, loopt de urine gewoon je put in.
Bovendien moeten de matten niet bol staan, als dat zo is, een stukje eraf snijden. Anders kan de urine er niet goed tussendoor.

Juist goede afschot. Daarom loopt het de gang in waar de put zit. ;)
We hebben de matten versneden. Sommigen blijven evengoed bol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 14:33 



 
Profiel   

Popstra schreef
Achterom schreef
Heb je de vloer wel voldoende op afschot liggen? Met andere woorden: als de vloer voldoende afloopt, loopt de urine gewoon je put in.
Bovendien moeten de matten niet bol staan, als dat zo is, een stukje eraf snijden. Anders kan de urine er niet goed tussendoor.

Juist goede afschot. Daarom loopt het de gang in waar de put zit. ;)
We hebben de matten versneden. Sommigen blijven evengoed bol.


Liep de plas dan voorheen niet de gangen in?

Mss toch eens een andere vloerbedekking proberen? Wat had je voor de stalmatten in stal lagen zodat er -eventueel- géén urine afvloei was?

Houtkrul is ook heel snel en erg absorberend bvb?

Logisch wel dat het onder de matten steller stinkt mss. Het word sneller "broeierig" onder de mat vanwege de wat meer afgesloten atmosfeer/minder ademend als het echt onder de mat zit?
In gewone kale vloer met bodembedekking kan het meer "uitluchten" en verdampen natuurlijk.

Zijkanten afkitten met flexibele kit? Zodat urine niet ONDER de matten kan? Maar dan rechtstreeks afloopt in de put?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 19:29 



 
Profiel   

Ik had 7 jaar dezelfde bodembedekking zonder matten en nooit deze problemen. Dus aan het strooisel ligt het niet.
Het afkitten is niet de bedoeling van deze matten..zijkanten moesten 3 cm vd wand volgens de beschrijving
Maar is een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 20:37 



 
Profiel   

Tja, het werkt in feite zoals het hoort, maar je hebt de put op de verkeerde plaats zitten.... hier zit de put midden in de stal en loopt de urine onder de matten door naar de put, precies zoals de bedoeling is. De enige oplossing is strooisel die de urine in het geheel opneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 07:18 



 
Profiel   

Dat zou er dan op neer komen je de matten enkel kan gebruiken op een vloer met put of rooster. Dat zeggen ze niet bij de verkoop van deze matten. Zouden ze wel horen te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 07:49 



 
Profiel   

Popstra schreef
Dat zou er dan op neer komen je de matten enkel kan gebruiken op een vloer met put of rooster. Dat zeggen ze niet bij de verkoop van deze matten. Zouden ze wel horen te doen

Nee, zoals ik al schreef kun je dat ook vervangen door strooisel dat de urine in zijn geheel opneemt. Jouw strooisel doet dat blijkbaar niet, waardoor het onder de matten loopt.
Overigens heb ik de matten destijds gekocht van een andere partij dan degene die nu de verkoop doet. Daar heb ik ook een heel eerlijk verhaal van gehad :j ik mocht op locatie komen kijken naar hoe zij het in gebruik hadden bij hun paarden, etc.
Daar hebben we het ook nog gehad over de urine, hoe dat wegloopt etc.

Van Eurohorse had ik het nooit gekocht, daar heb ik al genoeg geld aan gedoneerd ten koste van mijn paard :+
Ik zie het inderdaad niet meer duidelijk op de site staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 08:08 



 
Profiel   

Ik verbaas me er over dat ze 3 cm los van de kant liggen en toch nog opbollen??
Die van mij liggen gewoon strak tegen de kanten en ik heb geen last van urine onder de matten (icm houtkrul).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 08:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen