Weiland nu voor het eerst hooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:12

Moos99 schreef:
Het is droog gebleven bij ons gister!! Morgen begin middag gaan ze persen, nu alleen nog morgen regen trotseren...er is in de middag kans namelijk dus hopelijk nadat wij ze hebben opgeborgen. Nog even duimen


Ik duim voor je.

En dan voor volgens jaar een trekkertje met spul kopen en het zelf doen. Het is zo leuk! ;)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:23

Nou, de balen zijn opgeborgen en we hebben geen druppel gehad! Terwijl in de omliggende dorpen wel regen is gevallen dus het is bijna ongelofelijk. We hebben 260 baaltjes van het land kunnen halen, dus ik ben heel blij. Het enige nadeel was dat het hooi net iets droger had gemogen voor de boer zijn gevoel, dus hebben ze niet te dicht geperst maar iets meer ruimte ertussen gehouden. Hoop heel erg dat het niet gaat schimmelen. De balen waren zeker niet vochtig hoor, maar er waren sommige plekken die gewoon minder droog aanvoelde dan anderen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:31

Moos99 schreef:
Nou, de balen zijn opgeborgen en we hebben geen druppel gehad! Terwijl in de omliggende dorpen wel regen is gevallen dus het is bijna ongelofelijk. We hebben 260 baaltjes van het land kunnen halen, dus ik ben heel blij. Het enige nadeel was dat het hooi net iets droger had gemogen voor de boer zijn gevoel, dus hebben ze niet te dicht geperst maar iets meer ruimte ertussen gehouden. Hoop heel erg dat het niet gaat schimmelen. De balen waren zeker niet vochtig hoor, maar er waren sommige plekken die gewoon minder droog aanvoelde dan anderen.


Controleer het dan een paar keer per dag met een speciale thermometer, want als er broei in komt gaat het ineens heel snel! Mooie opbrengst in ieder geval, hopelijk heb je daar van de winter veel plezier van.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:36

Moos99 schreef:
Nou, de balen zijn opgeborgen en we hebben geen druppel gehad! Terwijl in de omliggende dorpen wel regen is gevallen dus het is bijna ongelofelijk. We hebben 260 baaltjes van het land kunnen halen, dus ik ben heel blij. Het enige nadeel was dat het hooi net iets droger had gemogen voor de boer zijn gevoel, dus hebben ze niet te dicht geperst maar iets meer ruimte ertussen gehouden. Hoop heel erg dat het niet gaat schimmelen. De balen waren zeker niet vochtig hoor, maar er waren sommige plekken die gewoon minder droog aanvoelde dan anderen.



Daarom dus ook beter een paar dagen langer op t land laten liggen, ook al is het dertig graden. niet alleen drogen maar ook om te afsterven.

Enne ik denk zomaar dat de boer heel goed weet waar hij het over heeft.
Want zelfs met zulke temperaturen kan het gewoon zijn dat het vochtpercentage te hoog is.
Wij hebben t een keer met stro gehad, vochtmeter er pas in bij het laatste pak. pfff dat was toch anders dan dat we gedacht hadden.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 17:17

Het hooi is maandag middag gemaaid, en zaterdagmiddag geperst. Dit zijn dus 6 dagen...met warm weer en droogte. Je zou denken dat dit lang genoeg is? Die speciale thermometer ga ik zeker doen!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:23

Die speciale thermometer is niet eens nodig. Neem een aantal metalen staven. Die oude metalen prikpalen die de boeren vroeger gebruikten voor de koeien waar maar 1 oog aan zat, dat soort. Die prik je op verschillende plekken in je pakken. Elke dag even eruit trekken, en met je wang aan voelen. Als je die niet 5 seconden tegen je wang kan houden, als een gek zorgen dat je het spul naar buiten rijdt. Dan heb je de broei erin.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:05

rina schreef:
Die speciale thermometer is niet eens nodig. Neem een aantal metalen staven. Die oude metalen prikpalen die de boeren vroeger gebruikten voor de koeien waar maar 1 oog aan zat, dat soort. Die prik je op verschillende plekken in je pakken. Elke dag even eruit trekken, en met je wang aan voelen. Als je die niet 5 seconden tegen je wang kan houden, als een gek zorgen dat je het spul naar buiten rijdt. Dan heb je de broei erin.


Thanks voor de tip. Even los van brandgevaar...is dit ook slecht voor de paarden om te eten?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:18

Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:26

rina schreef:
Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.


Dacht ik eindelijk dat de stress voorbij was, krijgen we dit. :+
Is dit iets wat makkelijk kan gebeuren? Het hooi was echt niet vochtig allemaal sommige stukken waren gewoon wat.....klam? En dan echt nog niet zoals voordroog, maar gewoon niet zo stengelis droog als sommige stukken. Hoe bang moet ik hiervoor zijn? En heb je dit risico alleen de eerste periode van 8 weken, of altijd nog?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:29

Tja wat ik al eerder schreef, droog is het pas als die knik droog is. Is de halm of de knik niet 100% droog op het moment van persen neem je een risico. Maar als het nog klam was, had ik er echt silo van gemaakt. Klam is echt een risico, op broei en schimmels. Die pakken had ik zeker apart gehouden bij het van het land halen, en daar had ik toch echt folie om laten wikkelen. Ik heb ook wel eens een paar van die pakken gehad. Heb ook een deel wat onder de bomen ligt en wat soms niet 100% droog was. Maar in 99% van die gevallen waren het pakken die ik toch echt weg kon gooien.

Wij laten altijd zeker 3 maand die prikkers zitten. Elke dag even checken, maar als je na een week of 8 a 10 geen hete pakken hebt, zit er een kans in dat het goed gaat. Maar het is geen garantie, daarom laten wij ze dus ook altijd langer zitten. Denk erom warm zal die prikker wel worden. Is vrij normaal. Maar bij mag dus niet zo heet zijn dat je hem niet meer tegen je wang kan houden. En het zegt dus ook nog niks over evt schimmels die zich gaan vormen en waar je pas achter komt op het moment dat je het pak wilt voeren.

Grinnik als hooi maken zo makkelijk was deed iedereen het ;)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 23:05

rina schreef:
Tja wat ik al eerder schreef, droog is het pas als die knik droog is. Is de halm of de knik niet 100% droog op het moment van persen neem je een risico. Maar als het nog klam was, had ik er echt silo van gemaakt. Klam is echt een risico, op broei en schimmels. Die pakken had ik zeker apart gehouden bij het van het land halen, en daar had ik toch echt folie om laten wikkelen. Ik heb ook wel eens een paar van die pakken gehad. Heb ook een deel wat onder de bomen ligt en wat soms niet 100% droog was. Maar in 99% van die gevallen waren het pakken die ik toch echt weg kon gooien.

Wij laten altijd zeker 3 maand die prikkers zitten. Elke dag even checken, maar als je na een week of 8 a 10 geen hete pakken hebt, zit er een kans in dat het goed gaat. Maar het is geen garantie, daarom laten wij ze dus ook altijd langer zitten. Denk erom warm zal die prikker wel worden. Is vrij normaal. Maar bij mag dus niet zo heet zijn dat je hem niet meer tegen je wang kan houden. En het zegt dus ook nog niks over evt schimmels die zich gaan vormen en waar je pas achter komt op het moment dat je het pak wilt voeren.

Grinnik als hooi maken zo makkelijk was deed iedereen het ;)


Haha het is idd zeker niet simpel. Het is dat het gras toch gemaaid moest worden en het me niks heeft gekost behalve wat tijd. Anders had ik ze mooi gekocht!

Ik ga de balen goed in de gaten houden!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:50

Moos99 schreef:
rina schreef:
Tja wat ik al eerder schreef, droog is het pas als die knik droog is. Is de halm of de knik niet 100% droog op het moment van persen neem je een risico. Maar als het nog klam was, had ik er echt silo van gemaakt. Klam is echt een risico, op broei en schimmels. Die pakken had ik zeker apart gehouden bij het van het land halen, en daar had ik toch echt folie om laten wikkelen. Ik heb ook wel eens een paar van die pakken gehad. Heb ook een deel wat onder de bomen ligt en wat soms niet 100% droog was. Maar in 99% van die gevallen waren het pakken die ik toch echt weg kon gooien.

Wij laten altijd zeker 3 maand die prikkers zitten. Elke dag even checken, maar als je na een week of 8 a 10 geen hete pakken hebt, zit er een kans in dat het goed gaat. Maar het is geen garantie, daarom laten wij ze dus ook altijd langer zitten. Denk erom warm zal die prikker wel worden. Is vrij normaal. Maar bij mag dus niet zo heet zijn dat je hem niet meer tegen je wang kan houden. En het zegt dus ook nog niks over evt schimmels die zich gaan vormen en waar je pas achter komt op het moment dat je het pak wilt voeren.

Grinnik als hooi maken zo makkelijk was deed iedereen het ;)


Haha het is idd zeker niet simpel. Het is dat het gras toch gemaaid moest worden en het me niks heeft gekost behalve wat tijd. Anders had ik ze mooi gekocht!

Ik ga de balen goed in de gaten houden!



En dat het niet simpel is, kan ik alleen maar beamen.

Het grote voordeel van zelf maaien etc, dat je precies weet wat je je paard voert.
En wij doen alles zelf dus hebben alles in de hand(behalve t weer)
Maar ik denk dat kopen goedkoper is dan, want als ik ga rekenen aan uren en materiaal dan kom ik er nooit aan uit.
Maar wij hebben er lol in. En goed hooi is heel wat waard. (vind ik dan)

Anoniem

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:05

Ik vind het eigenlijk niet zo moeilijk. Kwestie van veel vragen aan mensen die er verstand van hebben en verder vooral gewoon doen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:10

In het ergste geval mislukt het ;)

Aan andere mensen vragen en dingen lezen op internet is dan weer lastig, iedereen heeft weer een ander idee van goed hooi, wanneer maai je het gras, hoe laat op de dag, wanneer schud je, hoe snel kun je rijden etc etc
Daarbij is dat weer veel afhankelijk van je machines die je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:23

Ik heb altijd wel wat aan de mensen hier direct om me heen met veel ervaring. Maar niet elk advies is bruikbaar. Toch vind ik het altijd wel fijn als een van de buren, gepensioneerd loonwerker, even zn visie geeft op de instelling van de machines bijvoorbeeld. Aan de andere kant: een andere buurman raadde ons met klem foliebalen af, want die zouden alleen maar stuk gaan en schimmelen. Ik heb ze inmiddels twee jaar en vind het alleen maar makkelijk. Wil echt niet meer terug naar die kleine baaltjes. Dan ben ik blij dat ik wel eens eigenwijs ben. Verprutst hebben we het nog nooit. Wel leren we ieder jaar weer bij.

En ik ben wel zo iemand die het niet meer uit handen wil geven. Ik wil zelf bepalen wanneer ik maai, hoe vaak ik schud, wanneer het in de balen gaat, in wat voor een soort balen het gaat etc.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:49

Moos99 schreef:
rina schreef:
Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.


Dacht ik eindelijk dat de stress voorbij was, krijgen we dit. :+
Is dit iets wat makkelijk kan gebeuren? Het hooi was echt niet vochtig allemaal sommige stukken waren gewoon wat.....klam? En dan echt nog niet zoals voordroog, maar gewoon niet zo stengelis droog als sommige stukken. Hoe bang moet ik hiervoor zijn? En heb je dit risico alleen de eerste periode van 8 weken, of altijd nog?

Laat je toch niet gek maken door iedereen die weer wat te melden heeft wat mis kan gaan. Wees blij met je hooi, het is heus droog na 6 dagen. Broei krijg je wanneer je er regen in hebt gehad en wanneer het te snel naar binnen gaat. Dit is droog dus wees gerust daar gebeurt niks mee. En als je broei krijgt ruik je dat wel, je hoeft echt niet met van die pennen te controleren. Wat weer overdreven allemaal.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 16:37

Citaat:
Laat je toch niet gek maken door iedereen die weer wat te melden heeft wat mis kan gaan. Wees blij met je hooi, het is heus droog na 6 dagen. Broei krijg je wanneer je er regen in hebt gehad en wanneer het te snel naar binnen gaat. Dit is droog dus wees gerust daar gebeurt niks mee. En als je broei krijgt ruik je dat wel, je hoeft echt niet met van die pennen te controleren. Wat weer overdreven allemaal.


Ben vandaag wezen checken met een ijzeren paal maar hij was bijna niet eens warm. Ook als ik met hand voel is het niet warm van binnen en t hooi is echt droog. Denk idd dat er niks aan de hand is :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:55

Na zoveel dagen drogen met deze temperaturen kan het bijna niet meer nat zijn.
Ik zou me niet te druk maken.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:47

pillow schreef:
Laat je toch niet gek maken door iedereen die weer wat te melden heeft wat mis kan gaan. Wees blij met je hooi, het is heus droog na 6 dagen. Broei krijg je wanneer je er regen in hebt gehad en wanneer het te snel naar binnen gaat. Dit is droog dus wees gerust daar gebeurt niks mee. En als je broei krijgt ruik je dat wel, je hoeft echt niet met van die pennen te controleren. Wat weer overdreven allemaal.


Als TS aangeeft dat er natte plekken in het gras zaten, bijv. onder de bomen, dan zou voorzichtigheid zeker op zijn plaats zijn :j Je zult de eerste niet zijn waar de toko afbrand door hooibroei :7 Afgelopen maand zijn er 4 schuren, alleen in Gelderland al, in vlammen op gegaan.
TS, fijn dat de pinnen koud zijn, houd het de komende 2 weken zeker goed in de gaten!

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:19

rina schreef:
Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.

Ik denk dat jij het over kuil hebt. Hooi wat een beetje broeit is komende winter hooguit wat stoffig maar schimmel krijg je er echt niet in.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:14

pillow schreef:
rina schreef:
Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.

Ik denk dat jij het over kuil hebt. Hooi wat een beetje broeit is komende winter hooguit wat stoffig maar schimmel krijg je er echt niet in.


Hou het echt maar fijn op hooi en niet voordroog. En wel zeker dat je in gewoon hooi schimmels kan krijgen. Niet elke schimmel is direct zichtbaar.


suffie schreef:
pillow schreef:
Laat je toch niet gek maken door iedereen die weer wat te melden heeft wat mis kan gaan. Wees blij met je hooi, het is heus droog na 6 dagen. Broei krijg je wanneer je er regen in hebt gehad en wanneer het te snel naar binnen gaat. Dit is droog dus wees gerust daar gebeurt niks mee. En als je broei krijgt ruik je dat wel, je hoeft echt niet met van die pennen te controleren. Wat weer overdreven allemaal.


Als TS aangeeft dat er natte plekken in het gras zaten, bijv. onder de bomen, dan zou voorzichtigheid zeker op zijn plaats zijn :j Je zult de eerste niet zijn waar de toko afbrand door hooibroei :7 Afgelopen maand zijn er 4 schuren, alleen in Gelderland al, in vlammen op gegaan.
TS, fijn dat de pinnen koud zijn, houd het de komende 2 weken zeker goed in de gaten!


Precies dit. ze heeft zelf aangegeven dat ze stukken had die onder de bomen lagen en waar het hooi nog klam aanvoelde. Better safe than sorry. En goed dat je die pen erin hebt staan. Gewoon rustig door controleren. Gekmaken is zeker niet nodig, maar controle is beter.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:53

pillow schreef:
rina schreef:
Als ze het dan nog vreten. Meestal als je de broei erin hebt, of hebt gehad, heb je schimmels in het hooi en ken geen paard wat het dan nog eet.

Ik denk dat jij het over kuil hebt. Hooi wat een beetje broeit is komende winter hooguit wat stoffig maar schimmel krijg je er echt niet in.



Schimmel kan je dus echt wel hebben, gewoon in kleine of grote pakken hooi zonder plastic.

Anoniem

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:07

Ik heb ook wel eens kleine balen met schimmel erin gezien. Niet van mezelf gelukkig... Stof dat uit balen komt is vaak geen stof, maar schimmelsporen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:11

Schimmel kan er ook nog om heen gaan zitten.
Dat hebben wij bij ons hooi eens gehad in een nog ander schuurtje toen.
Op de een of andere manier was het klimaat daar verkeerd en sloeg er vocht op de pakken. En daar sloeg het heel licht groen uit. Je moest bijna met een loep kijken, maar dan zag je het.
Het stofte wel flink.
Binnen in de pakken was het oke ook waar de pakken opgesloten lagen tussen de andere was niets aan de hand, alleen dus de bovenste en buitenste laag.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 18:41

De balen doen het goed! Broeit niet :)

Nog een vraagje: door de regen buien schieten de groene sprieten er alweer uit. Aangezien we pas in september de paarden verplaatsen van hun zomer plekje naar hier, is het misschien een optie het nog een x te doen? Gaat het weer zolang worden als het nu nog ongeveer anderhalve maand kan groeien, of is dat te kort dag?

Zou iig wel ideaal zijn.