modderpaddock en hele dag geen voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 21:21

Hallo!

Ik heb even een vraag; wij hebben sinds 9 maanden een (E)pony, voornamelijk voor mijn dochter. Zelf had ik toen nog geen uitgebreide kennis over voer, manier van stallen ed. Wel over ingelezen en me laten informeren door oa de stalhoudster waar mijn dochter eerst een leasepony had.
Inmiddels weet ik al zoveel meer, maar daardoor heb ik ook wat vragen/zorgen gekregen.

Pony (18) staat 's nachts op stal en gaat me de rest van de pony's en paarden 'ochtends rond 9u naar buiten. In de zomer op de wei (althans dat werd altijd gezegd, maar met de natte zomer kon dat vaak niet omdat ze dan de wei kapot lopen) en alle andere dagen in de paddocks.
Onze pony staat dan met 4 andere pony's in een zandpaddock die (en dat is een schatting) 10x10 is? Momenteel is het weer 1 grote blubberbende met diepe kuilen omdat ze er als een treintje lopen langs de rand waar geen water staat. (Dat treintje komt heel depressief op mijn over overigens, maar ik weet niet of ik dat ook zo moet interpreteren?)
Anyway, ze krijgen er geen voer. In de winter niet, in de zomer niet. En ook geen water. Nu staat er op dit moment genoeg water in de paddock -O- maar in de zomer staan er dus ook geen bakken met water of iets dergelijks.
Voer is er niet omdat ze het anders versmeren over de paddock begrijp ik van stalgenoten. En slowfeeders geven hetzelfde effect volgens stalhoudster? Als dat dan zo is, weten jullie dan wat een oplossing zou zijn?
Waarom er geen water wordt gegeven, geen idee. Ik zet er dan dus wel een bak water neer maar die is dan zo op (uiteraard)
Ik ga nu vaak of extra of in ieder geval op het midden van de dag, om haar lekker te laten grazen, haar zelf dan maar wat kuil te geven en wat muesli.

De paarden worden s'ochtends gevoerd (en bergje kuil en daarna brok) dan gaan ze dus de hele dag naar buiten en krijgen ze s avonds weer een bergje kuil en om 20.00u nog brok. Dat is het tot de volgende ochtend.

Nu wil ik dus het gesprek aan gaan hierover op stal (want stalgenoten hebben dezelfde vragen/zorgen maar niemand zegt natuurlijk wat :( ) maar ik ben heel benieuwd hoe meer ervaren mensen over bovenstaande denken? Ik vermoed nl dat ze mijn zorgen vrij snel af zal doen met iets als ' nee hoor dit kan prima zo'

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:24

Klinkt als een stalhouder die meer feeling heeft met de portemonnee dan met paardenwelzijn :x

BigOne
Berichten: 38355
Geregistreerd: 03-08-09

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:25

Andere plek zoeken.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:27

Dat is echt super slecht. 2x per dag voeren is veel te weinig.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:27

Mijn eerste gedachte... paard verhuizen, op zoek gaan naar een fijnere stalling waar wel gevoerd word overdag, en dat er geen water staat vind ik helemaal vreemd!
Hoe laat gaan ze in de middag/avond weer naar binnen?

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:27

Ik zou heel snel maken dat ik daar weg kom. Geen eten en drinken... Waar valt er dan nog over te praten?
Drinken uit de modderplassen is trouwens ook niet zonder risico. Lees je maar eens in over zandkoliek.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:28

oei ik zou mijn paard nooit zo weinig voer geven. Als in; paarden moeten eigenlijk de hele dag door een beetje kunnen knabbelen omdat ze anders problemen met de maag krijgen.

En met zijn vijven op een paddock van 10x10 vind ik echt veel te veel (paarden).

Ik zou een andere stal zoeken. Of een gesprek aangaan, maar ik weet niet of dit soort dingen zomaar te veranderen zijn...

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:29

Tegen zulke mensen is niet te praten. Per direct een andere plek zoeken. Ik vind dit echt mishandeling.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:30

Dat is inderdaad niet goed helaas...
Een paard mag niet de hele dag zonder ruwvoer en water staan, dat is heel slecht.

Misschien is het mogelijk om met de stalhouder hier over te praten en anders zou ik met spoed op zoek gaan naar een andere, paard vriendelijkere stal

Succes ermee!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:32

Zo gaat het heel vaak bij pensions, en ik zou heel snel een betere plek gaan zoeken. Dit is niet zoals het hoort. Als de grasmat belangrijker is dan het welzijn, rap wegwezen.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:34

Ik ga met het bovenstaande mee. Fijn dat ze de hele dag buiten staan, maar geen eten en drinken? :wow:

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:35

Best handig, paarden die leven van lucht -O-

Wat fijn dat jij je mond open durft te doen, nu nog even de juiste onderbouwing. En wat super (en ook gewoon noodzakelijk natuurlijk) dat je nu extra heen gaat om haar extra te voeren. Of eigenlijk, überhaupt te voeren. Het is voor paarden hun maagje en darmenstelsel heel slecht om uren achter elkaar niet te eten. Ook hebben ze het eten met slecht weer nodig om warm te blijven.

Hooi of kuil kan inderdaad best een zootje worden in de paddock. Maar als het iedere dag bij het uitmesten meegenomen wordt, is het best in de hand te houden. Of kunnen er misschien slowfeeders aan de andere kant van de afrastering (laag hek) geplaatst worden? Dan knoeien ze lekker daar.

Je krijgt vast nog heel veel meer tips. Succes!

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:35

Dit kan niet waar zijn...klinkt idd als een pension eigenaar die geen kennis van paarden welzijn heeft. Hele dag buiten en s nachts op stal is prima maar een paard moet eigenlijk de hele dag hooi/kuil tot zijn beschikking hebben (maag moet bezig zijn) en natuurlijk vers water...slowfeeder kliederen ze niet zo mee hoor, das onzin. Gewoon een net erin of een rek erop, dan gaat het met kleine hapjes....als je een mogelijkheid hebt zou ik een andere plek zoeken. Lijkt me niet dat je pony hier gelukkig is...lopen niet voor niets in een treintje heen en weer....een paard geen water geven is echt een no-go
Succes!

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:36

Ik zou een betere plek zoeken. Meestal helpt het niet om de stalhouder te vragen om veranderingen, want die doet het altijd zo en heeft zo te lezen geen zin in meerwerk. Dit zijn mensen die alleen incasseren en niet het welzijn van paarden op de eerste plek hebben staan. Slowfeedernetten vullen en klaarleggen, ophangen en speciekuipen met water vullen, kun je natuurlijk ook zelf doen of onderling met stalgenoten regelen, maar dan heb je toch een welwillende stalhouder nodig. Vooral als er nog aanpassingen nodig zijn om dit mogelijk te maken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:36

Gewoon verhuizen... De stalhouder gaat echt niet veranderen en als je je kritiek uit zal de sfeer er waarschijnlijk niet op verbeteren.

Top dat je dit opgemerkt hebt en beseft dat dit niet gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:38

Met z'n allen een gesprek voeren met de pensionhouder??? Maar als ik jou was, zou ik maken dat ik wegkwam daar. Rare manier van pensionhouden...

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:39

__elise__ schreef:
Tegen zulke mensen is niet te praten. Per direct een andere plek zoeken. Ik vind dit echt mishandeling.

Geen mishandeling, wel verwaarlozing imo.

Ts je zou wat informatie op kunnen zoeken over maagzweren, want de kans is realistisch dat je dier dat gaat krijgen (of al heeft) doordat de maag steeds te lang leeg is.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:42

Goedenavond,

Al het begin is moeilijk, naar mijn mening maak je je terecht zorgen om jullie nieuwe paardje.

De stelregel qua voer is:

Dit is 1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Deze richtlijn is voor alle paarden hetzelfde, ongeacht hoeveel een paard moet presteren. Een paard heeft deze hoeveelheid ruwvoer nodig om de spijsvertering gezond te houden. Let op: kuilgras bevat meer water dan hooi, waardoor je van kuilgras meer moet voeren.

Daar komt bij dat paarden niet langer dan 6-8uur zonder ruwvoer horen te staan.

Beschikking tot drinkwater lijkt me logisch.. hoort er écht bij hoor..
Max 5 uur zonder. (Even googlen en alle informatieve sites zullen hier nagenoeg hetzelfde in aangeven)

De blubber en te weinig bewegingsruimte per paard is natuurlijk niet wenselijk maar regelmatig eten en drinken is écht een must!

Hier zijn genoeg artikelen en naslagwerken van te vinden.
Persoonlijk zou ik mij heel erg gaan afvragen waarom je daar zou willen blijven staan met het paard en niet wilt verhuizen naar een plek waar ze wel goed in de basisbehoeften voorzien.

Helemaal gezien de leeftijd van je paard, zou ik mij zorgen maken voor de winter..

Succes

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 21:45

@BianCatjee ze gaan gemiddeld rond 18:00u weer naar binnen

@Jennanne ja ik weet dus ook niet of er wat zal veranderen nav een gesprek maar voordat ik vertrek vind ik wel dat ik het er minstens over gehad moet hebben en een kans moet geven. Maar dan moet het ook wel écht veranderen en niet pas over een paar maanden.

@speirs nou ja, ik verwacht wel dat er zoiets als antwoord zal komen; dat het prima zo kan. Ik heb allerlei artikelen gelezen over maagzweren als paarden niet te eten/knabbelen hebben een aantal uren achter elkaar. Dat artikel heb ik iig als een onderbouwing. Dat ze extra eten met slecht weer nodig hebben, klinkt ook heel logisch uiteraard.
Slowfeeders zouden dan in de wei komen te staan, daar zouden ze idd vanuit de paddock dan bij moeten kunnen. Wat mij betreft zou er ook gewoon een drinksysteem moeten komen. Laatst was het water in de paddock gifgroen :-( Toen heb ik pony er meteen uit gehaald en na rijden en wandelen op stal gezet :-(

Ik ben al even aan het zoeken naar een andere plek, maar veel lijkt op waar we nu staan of zelfs; alleen buiten in paddocks of wei als je er zelf bij blijft?!
Nu heb ik as zaterdag een afspraak bij een stal waar het, als het goed is, beter geregeld is. Hopelijk is dat wat.
Stalhoudster zie ik pas weer over een dag of 10 dus dan ga ik iig ook het gesprek aan. Het fijnste zou zijn als het hier verbeterd want we hebben echt fijne stalgenoten en mijn dochter heeft het er zo fijn. Pony gaat echter voor, dus geen verbetering is verhuizen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:47

Ik zou toch rap op zoek gaan naar een ander plekje. Dit is niet de bedoeling. En zoals al gezegd regenwater uit de paddock zit zand in wat voor koliek kan zorgen. Een drijfnatte paddock die toch wel aan de kleine kant is voor de hoeveelheid paarden.
Geen eten de hele dag is in mijn ogen een absolute no go en een enorme vraag om problemen met je paard

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 21:48

Mandy73_unes schreef:
Dit kan niet waar zijn...klinkt idd als een pension eigenaar die geen kennis van paarden welzijn heeft. Hele dag buiten en s nachts op stal is prima maar een paard moet eigenlijk de hele dag hooi/kuil tot zijn beschikking hebben (maag moet bezig zijn) en natuurlijk vers water...slowfeeder kliederen ze niet zo mee hoor, das onzin. Gewoon een net erin of een rek erop, dan gaat het met kleine hapjes....als je een mogelijkheid hebt zou ik een andere plek zoeken. Lijkt me niet dat je pony hier gelukkig is...lopen niet voor niets in een treintje heen en weer....een paard geen water geven is echt een no-go
Succes!


Nee dat treintje... anderen vinden het grappig maar ik werd er echt verdrietig van toen ik dat zag. Het ziet er echt zo depri uit. En ze zijn elkaar de hele dag aan het klieren want ze hebben niets te eten en ze zullen zich er, denk ik, best wel vervelen.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:50

jeetje dan staan ze dus dik 9 uur zonder water en hooi..
Wel goed dat je het ziet en er iets aan wilt doen, een gesprek met de stalhoudster is prima maar ook ik denk dat het niet zal verbeteren.. Ze denken waarschijnlijk voor jou 10 anderen. Maar snap goed dat je het wel wilt proberen gezien het verder met stalgenoten goed is.
Misschien met meerdere stalgenoten tegelijk in gesprek met de staleigenaar?
Slim dat je al aan het kijken bent naar iets anders, soms is een goede stalling vinden erg lastig, spreek helaas uit ervaring. Maar niet opgeven, er is echt een stal waar jullie paardje en jullie het top zullen hebben!

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:51

En honger hebben...

je hebt het goed gesignaleerd!

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 21:52

maximuss schreef:
Gewoon verhuizen... De stalhouder gaat echt niet veranderen en als je je kritiek uit zal de sfeer er waarschijnlijk niet op verbeteren.

Top dat je dit opgemerkt hebt en beseft dat dit niet gezond is.


Nee zoals @moorcats hierboven ook al zegt, ben ik er ook bang voor dat er weinig (direct) zal veranderen. Er zijn net al 2 stalgenoten vertrokken hierdoor.

@zefiros om die winter maak ik me inderdaad dus ook zorgen. Pony is superfit maar dat wil ik ook heel graag zo houden. We houden zoveel van haar, moet er niet aan denken dat dit er dan voor zou zorgen dat ze ziek wordt.
Heel veel dank voor je info, dat sla ik even op. Ik heb geen idee hoeveel het bergje kuil is dat ze nu 2x krijgt eigenlijk, hoeveel het weegt.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:55

Ik zou zo snel mogelijk verhuizen!
Gesprek aangaan zou evt nog kunnen maar probeer dan met al je stalgenoten te gaan, samen sta je sterker.
Hebben de pony s geen bonje trouwens als de paddock echt maar 10x10 is?
Zolang je daar nog staat zou ik zorgen dat je overdag zelf een aantal keer tussendoor voert en water aanbied!
Evt zelfs wat eerder binnen zetten met veel ruwvoer, ik zou mn paard liever tijdelijk korter buiten hebben met voer en water maar voor de langere termijn is dat ook geen oplossing natuurlijk.
Uit welke regio komen jullie? Misschien weet een bokker nog een leuk plekje!