modderpaddock en hele dag geen voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:02

ik las net dat iemand schreef dat je meer Hooi moet voeren dan Voordroog/Kuil dat klopt NIET!!

je moet kijken naar de droge stof

kuil is natter dus minder droge stof per kilo dus moet er meer van gegeven worden!

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:20

Wegwezen daar en w.s ergens anders veel meer gaan betalen maar dan heb je w.s ook een goede omgeving met voldoende voer voor je paard.

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 11:58

Rizette schreef:
Wegwezen daar en w.s ergens anders veel meer gaan betalen maar dan heb je w.s ook een goede omgeving met voldoende voer voor je paard.


Ehm nou ik betaal al 250 euro per maand en woon niet in het westen van het land oid. Dus veel meer betalen lijkt me ook niet nodig. Ik wil ook best naar een stal waar ik meer moet doen.

Een slowfeeder/hooitnet op stal is idd een optie, dan moet ik iig 's avonds nog een keer komen want ik weet van een stalgenoot dat stalhoudster geen netten wil vullen. Ik heb onregelmatige diensten dus ik moet dan even kijken hoe ik het geregeld krijg als ik er zelf niet ben.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik meer neig naar verhuizen.

Iemand vroeg nog naar schuilmogelijkheden, maar zowel op de wei als in de paddocks zijn er geen schuilmogelijkheden. Als het weer erg bar en boos is, worden ze wel binnen gehaald hoor. Dan krijgen ze wel een plukje hooi in hun stal (maar niet veel, dus ik ga dan ook extra naar stal om zelf bij te gooien :+ )

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:02

Rap een gesprek aangaan en ondertussen regelen dat je weg kan.

Dat gaat niet goedkomen. Niet voeren, geen drinken, geen hooinetten willen vullen enz. Die gaat het echt van 1 gesprek niet leren.

Snap niet dat mensen hier blijven staan. Welzijn van je paard wordt op een dagelijkse basis aangetast op deze manier.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:27

Je kan ook meerdere hooinetten/slowfeeders in de stal hangen, als je die elke dag bijvult kom je denk ik al een heel eind. Dan hoef je niet meerdere keren per dag er heen :j Wel heb je dan dikke kans dat je commentaar krijgt (jouw paard eet zo veel hooi!) maar als je toch al van plan bent om te vertrekken dan is dat misschien het overwegen waard. Of anders zelf hooi kopen om er in te doen als de stalhouder niet mee wil werken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:45

250 zou ik ook niet mee uitkomen, het vullen van dagelijks 15 slowfeeders in de stal+ 15 hooibakken op de paddock moet ook nog wel ergens lonen! 250 is dan weer te duur voor wat ts nu krijgt!

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:50

#) 250 euro

Vwb de onregelmatige diensten zou je nog kunnen kijken of je misschien met andere eigenaren kan afstemmen dat je om de beurt de netten vult bv. Of dat jij het alvast voorvult en de staleigenaar het alleen maar op hoeft te hangen.

Ghostattack

Berichten: 11246
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:53

Ik heb een periode lang op een stal gestaan waar het verder prima was, maar waar de staleigenaar ook van mening was dat ze wel genoeg ruwvoer kregen. Op de paddock kregen ze niks en stonden ze gerust 8 uur zonder, gelukkig wel water. Maar bijvoorbeeld ook geen schuilmogelijkheid. In de zomer stonden ze 24/7 op het weiland, wat binnen notime kaalgevreten was. Ze kregen dan wel hooi bijgevoerd, maar absoluut lang niet genoeg. Hierdoor heb ik twee keer op de kliniek gestaan met een pony met maagzweren, waarbij de dierenarts mij aangaf dat er echt meer gevoerd moest worden. Na heel veel gezeik en gezucht zijn er hooikliko's in de paddock gekomen. Helaas was ook dit niet genoeg (werden te weinig gevuld waardoor ze nog steeds zonder hooi stonden) en toen heb ik de keuze gemaakt om te verhuizen.

Mijn paard staat nu op een stal waar ze onbeperkt hooi krijgen en sindsdien is ze veel vrolijker en zit ze beter in haar vel. Ik zou dus ook zeggen, wegwezen op deze huidige stal en een nieuwe zoeken :(:)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:57

Het is toch schandalig dat zulke stallen bestaan.
Amper buiten en wat ze buiten staan nog slecht ook.
Amper hooi en er ook nog eens geen tijd in stoppen. En dan ook nog eens veel geld vragen.
Maar nog erger, het kan blijven bestaan omdat mensen hun paard er laten staan.

TS goed dat jij wel verder kijkt dan je neus lang is.
Ik hoop dat je snel wat anders hebt gevonden, want zulke stalhouder verander je niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:19

mirgino schreef:
ik las net dat iemand schreef dat je meer Hooi moet voeren dan Voordroog/Kuil dat klopt NIET!!

je moet kijken naar de droge stof

kuil is natter dus minder droge stof per kilo dus moet er meer van gegeven worden!


Je moet niet alleen naar droge stof kijken, maar ook naar voedingswaarde. Van kuil worden paarden sneller dik dan van hooi, en dus moet je uitkijken met veel voeren, zeker als je een hb gevoelig paard hebt.

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:45

Héél snel wegwezen daar... wat een beroerde, slechte stal zeg! Geen goed woord voor over. Zulke stalhouders veranderen NIET.

Stampeltje
Berichten: 389
Geregistreerd: 18-05-15

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:26

Fijn dat je neigt naar verhuizen want het is denk ik heel handig om nu al op zoek te gaan naar een mogelijke andere stal. Vind het enerzijds heel redelijk en netjes dat je de huidige stalhouder eerst de kans wilt geven om te verbeteren maar met de huidige omstandigheden moet je ook snel kunnen schakelen als er niets veranderd.

Op meerdere vlakken gaat er iets goed mis:

Het voerbeleid is niet passend voor de fysieke behoeftes van een paard. Zijn spijsvertering is er niet op ingesteld om 2 a 3 keer op een dag te eten. Daarnaast heeft hij met het drinken uit vieze zandplassen verhoogde kans op oa zandkoliek.

Als een kudde stereotype gedrag vertoond als in een treintje langs het hek lopen en ook duidelijk op zoek gaan naar de droge plekken in hun beperkte ruimte.. Dan zit er zeker iets niet helemaal goed in hun welzijn. Ik kan mij niet voorstellen dat je pony lekker in zijn vel zit? Maar eigenlijk zegt het al genoeg dat jij het paddock te vies vind om hem in terug te zetten. Daarnaast kan een natte bodem allerlei gevolgen hebben als mok etc.

Als je niet in het Westen woont en de stalhouder zo een flink bedrag vraagt voor deze service dan kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat ze niet weet waar ze in tekort schiet. Het klinkt alsof ze op arbeid en onderhoud bezuinigt om zoveel mogelijk over te houden. Van mij wellicht kort door de bocht bedacht maar ben iets te veel van zulke types tegen gekomen. En helaas heb ik ze nooit hun stalbeleid zien veranderen. Wel zie je er binnen een mum van tijd weer andere paarden in pension staan.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:43

Mijn paarden staan op stal met onbeperkt ruwvoer. Ze gaan om een uur of 7.00 naar buiten, na een halve schep brok, momenteel ook in de blubber-paddock, en ook ik mag niets voeren in de paddock. Ik heb er wel een elektrische drinkbak hangen. Mijn paarden gaan dan rond 14.00 weer naar binnen. Ze eten dan weer een halve schep brok per paard, en onbeperkt ruwvoer. In de avond, rond 22.00, schuif ik weer een nieuwe berg kuil aan, en krijgen ze wederom een halve schep brok. De langste periode zonder ruwvoer is dus 7 uur. Dat is te lang zonder voer voor mijn ideaal, maar mijn dame is dampig, dus ze moet wel minimaal die periode naar buiten. Ik heb twee paarden die verder kern-gezond zijn, glanzen als een malle en vrolijk zijn.
Het is niet ideaal, maar we zijn allemaal gelukkig (naar mijn idee). Vers water vind ik wel absoluut noodzakelijk. Ik ga trouwens ook regelmatig tussendoor even langs om ze te laten grazen langs de weg.

kasha
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:09

Joh, uit ervaring waar ik stond( gelukkig weggegaan)

Kan het nog veel en veel erger!!!!

Idd iedereen houdt zijn mond omdat ze bang zijn dat ze weg moeten daar

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:11

Bang zijn dat ze weg moeten, je gaat toch een feestje vieren als je er weg bent?!
dat mensen vrijwillig blijven staan zo, onbegrijpelijk.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:11

bigone schreef:
Andere plek zoeken.

:j :j :j

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:25

kasha schreef:
Joh, uit ervaring waar ik stond( gelukkig weggegaan)

Kan het nog veel en veel erger!!!!

Idd iedereen houdt zijn mond omdat ze bang zijn dat ze weg moeten daar


En dan ook nog zoveel per maand moeten betalen, ik wist het inderdaad ook wel.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:13

Goed dat je dit hebt gesignaleerd! Ik zou snel een andere stal zoeken...voor 250 euro vind je zeker iets beters.

Hierin tips:
- Paarden staan graag veel buiten (dus 18.00u naar binnen betekend toch weer 14 uur op stal staan),
- Het liefst onbeperkt ruwvoer (mijn paarden hebben altijd eten, maar staan zeer regelmatig gewoon lekker te niksen, en zijn dus ook niet hyper als ik met de hooi kruiwagen aankom)
- Altijd een maatje en het liefst lekker in de kudde

mocht je gaan verhuizen succes met de zoektocht :)

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:01

Dank voor alle reacties. Het is heel fijn om te horen van andere paardeneigenaren dat ik niet voor niets bezorgd ben. Ik heb dus al een aantal artikelen verzameld; enerzijds om zelf meer kennis te hebben en anderzijds om eea te onderbouwen indien nodig.

Over stalhoudster kan ik zeggen dat ik echt wel denk dat ze met de dieren begaan is. Ze is echter nog jong en ik vermoed dat er op financieel gebied eea speelt.
Tot nu toe heb ik altijd wel het gevoel gehad dat ik dingen met haar kan bespreken en ik hoop dat dat in dit geval ook zo is. Al moet ik zeggen dat degenen die nu dus verhuisd zijn, deze gesprekken ook hebben gevoerd met haar en daar is eea steeds weggewuifd en is er blijkbaar niets veranderd.

Ik heb nu wel 3 stalgenoten gesproken die zich om dezelfde zaken druk maken (al vind ik het apart dat die nog geen serieuze gesprekken hierover hebben gevoerd want zij staan er een stuk langer dan wij) en dus met mij samen dit gesprek aan willen gaan. Dat is al fijn.
Voor mij is in ieder geval duidelijk dat als het gesprek er niet voor zorgt dat de paarden voer en water krijgen op de paddock, ik verhuis. Aan de paddocks moet ook wat veranderen want een aantal van de paarden staan nu in 1 paddock tot hun knieën in het water. Al die uren buiten dus. Dat vind ik echt niet kunnen. We kunnen al langere tijd nergens longeren want dat moet ook in de paddock van de pony's.

Maar goed, ik denk dus niet dat er kwade wil is van stalhoudster, echt niet. Ik denk wel dat er verkeerde dingen prioriteit hebben en dat ze nu wel moeten laten zien dat het welzijn van de paarden/pony's voorop staat. Ik denk dat ik anders niet de enige ben die vertrekt.

Het houdt me wel bezig, moet ik zeggen. In die zin ben ik ook blij dat we morgenochtend bij een andere stal gaan kijken en volgende week nog bij een andere plek waar ze 24/7 buiten staan.
Vandaag schrok ik van de vieze gore stal waar onze pony in moest. Heb dus zelf nog maar haar stal gedaan en morgenochtend maar weer verder kijken. De stagiaire moest groot mesten, maar het vlas (waar geen schone plek meer in te vinden was!) is alleen omgewoeld en er is gewoon een nieuwe lading vlas opgegooid :-(
Omdat stalhoudster er even niet is, kan zij daar ook niets aan doen maar dit komt dan nu wel even bovenop de andere 'ergernissen'

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:04

Oh en als mensen nog tips hebben voor stalling: ik zoek in omgeving Wijthmen/Zwolle/Nieuwleusen/Dalfsen.

laddie
Berichten: 284
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:10

Wegwezen, iedereen daar,dit kan echt niet!!!!!!!!! -:(-

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:23

Leuk om weer van je te horen. In ben heel benieuwd wat de uitkomst van het gesprek is.

Ben helaas niet bekend in jouw regio.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:47


missfalki
Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:12

Even gegoogeld op stalling Zwolle en vond 4 advertentie's (via marktplaats
advertentie nummers 1125067674 en 1207842803 en 1206330606 en 1206149936

Hopelijk gauw iets geschikts gevonden :j

Groet Karin.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 00:36

Koekie73 schreef:
Vandaag schrok ik van de vieze gore stal waar onze pony in moest. Heb dus zelf nog maar haar stal gedaan en morgenochtend maar weer verder kijken. De stagiaire moest groot mesten, maar het vlas (waar geen schone plek meer in te vinden was!) is alleen omgewoeld en er is gewoon een nieuwe lading vlas opgegooid :-(

Uit je beschrijving kan ik niet halen of dit nou daadwerkelijk een vieze stal was of dat je zelf misschien een verkeerd beeld hebt van een vlasstal (en de verschillende manieren om die te houden). Misschien even zoeken op 'vlas' hier op bokt? Dan kun je je daar even over inlezen en dan nog kijken of je huidige beeld wel klopt.