help mijn paard eet stro.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 21:58

helaas eet mijn paard stro..
niet een klein beetje maar al het schone wat er in haar stal ligt.
dit veroorzaakt dus ook een hele dikke buik..
kan ik hier iets aan doen zonder een hooinet op te hangen?
ze eet te ruig uit een net en is dus slecht voor der nek.
:( /3

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:00

Een inkoppertje: paard komt wel dagelijks voldoende buiten en heeft onbeperkt ruwvoer tot beschikking?

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:03

Haar op zaagsel zetten?
En komt ze wel genoeg buiten met ruwvoer?

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:05

Misschien kun je een andere bodembedekker proberen?
Overigens lijkt het me niet heel slecht dat je paard stro eet, zit weinig in en houdt de darmen in beweging. Ik ken vrij veel mensen die hun paarden naast (on)beperkt hooi ook stro aanbieden.


Maar heeft het paard wel voldoende ruwvoer tot beschikking en komt het dier voldoende buiten iedere dag?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:05

wat krijgt ze te eten en komt ze voldoende buiten

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:10

Heeft ze naast het stro wel altijd iets anders te knabbelen aan ruwvoer?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:11

Als ze al het schone op kan eten, ligt er denk ik niet genoeg.
Voldoende ruwvoer is wel belangrijk, dus als je er voor kiest om het paard op zaagsel te gaan zetten moet je wel kijken of er wel voldoende hooi gegeven wordt.
Hooi kun je trouwens ook gewoon op de grond voeren.

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:22

cobiie schreef:
Een inkoppertje: paard komt wel dagelijks voldoende buiten en heeft onbeperkt ruwvoer tot beschikking?

Komt dagelijks buiten! Helaas niet onbeperkt ruwvoer maar wel 3 maal daags voldoende.

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:23

Benthhh schreef:
Haar op zaagsel zetten?
En komt ze wel genoeg buiten met ruwvoer?

Zaagsel al geprobeerd.. is binnen 2 dagen helemaal zwart. (Erg vieze merrie:$)

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:25

Lusitana schreef:
Als ze al het schone op kan eten, ligt er denk ik niet genoeg.
Voldoende ruwvoer is wel belangrijk, dus als je er voor kiest om het paard op zaagsel te gaan zetten moet je wel kijken of er wel voldoende hooi gegeven wordt.
Hooi kun je trouwens ook gewoon op de grond voeren.

Hooi krijgt ze op de grond. Komt dagelijks minimaal 4 uur buiten in kudde berband. Helaas geen mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer. Als ze nieuw stro krijgt ligt er een aardige berg in..

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:26

martine096 schreef:
Misschien kun je een andere bodembedekker proberen?
Overigens lijkt het me niet heel slecht dat je paard stro eet, zit weinig in en houdt de darmen in beweging. Ik ken vrij veel mensen die hun paarden naast (on)beperkt hooi ook stro aanbieden.


Maar heeft het paard wel voldoende ruwvoer tot beschikking en komt het dier voldoende buiten iedere dag?

Andere bodem bedekker is helaas geen optie omdat ze dan erg vies is..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:28

En heeft ze ook nog hooi als dat stro komt?

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:30

Polly schreef:
En heeft ze ook nog hooi als dat stro komt?

Meestal komt er maximaal een half uur later weer hooi.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:37

Ziyyah13 schreef:
Hooi krijgt ze op de grond. Komt dagelijks minimaal 4 uur buiten in kudde berband. Helaas geen mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer. Als ze nieuw stro krijgt ligt er een aardige berg in..



Maar met 4 uur per dag buiten staat je paard alsnog 20 uur op stal. Is het niet gewoon verveling?
Maar heeft ze last van het stro eten? Want op zich kan stro niet heel veel kwaad als het gewoon met mate gegeten wordt.
Als ze steeds maar een half uurtje zonder hooi staat lijkt me dat ze zodra ze hooi heeft, op dat hooi over gaat.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:38

Blijkbaar heeft ze behoefte aan maagvulling of een bezigheid. Stro is op zich niet slecht voor ze, mits ze eraan gewend zijn. Ik voer mijn paard bewust stro bij, zo heeft ze wel vulling, maar geen voeding.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:40

Meer hooi geven, het is nl niet duidelijk hoeveel je geeft als je “ voldoende” geeft. Je paard heeft behoefte aan veel ruwe vezels voor de vertering! Heel belangrijk. Je zou ook extra ander ruwvoer kunnen geven, bv melassevrije luzerne. Heel veel buiten zijn is heel belangrijk voor een paard. Het geeft mogelijkheid tot eweging, ruwvoeropname naar behoefte ( in weide of paddock met veel ruwvoer) contact met andere paarden.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:42

Ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat de stal blijft leeg eten bij voldoende ruwvoer. Hoeveel dagen eet ze haar stal al leeg? Hoeveel ruwvoer krijgt ze in kilo's en hoe zwaar is ze zelf?

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:47

Precies dat Rizette. Paarden "eten" (dus niet beetje knabbelen) alleen stro als ze niet genoeg hooi krijgen.
Dit kan je natuurlijk gewoon uit proberen door dan maar zelf hooi bij te kopen en haar eens onbeperkt hooi te geven.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:07

Ziyyah13 schreef:
martine096 schreef:
Misschien kun je een andere bodembedekker proberen?
Overigens lijkt het me niet heel slecht dat je paard stro eet, zit weinig in en houdt de darmen in beweging. Ik ken vrij veel mensen die hun paarden naast (on)beperkt hooi ook stro aanbieden.


Maar heeft het paard wel voldoende ruwvoer tot beschikking en komt het dier voldoende buiten iedere dag?

Andere bodem bedekker is helaas geen optie omdat ze dan erg vies is..

Of ze vies worden met een bodembedekker ligt niet aan de soort bodembedekker maar aan het stalgedrag van het paard, bijvoorbeeld mest het overal en ligt het er meteen in, en aan het uitmesten, hoe vaak en hoe goed gebeur dat? En aan de dikte van de laag bodembedekker , er hoort een dikke laag in te liggen zodat het vocht in de onderlaag kan trekken en de bovenlaag stro nog droog is en het paard er fijn in kan liggen een dun laagje bodem op beton daar kan een paard niet op liggen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:10

Rizette schreef:
Ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat de stal blijft leeg eten bij voldoende ruwvoer. Hoeveel dagen eet ze haar stal al leeg? Hoeveel ruwvoer krijgt ze in kilo's en hoe zwaar is ze zelf?



Dit dus. Wij hebben een pensionpaard gehad die vrat niet overdreven 3 x zoveel als een ander. Was op de vorige pensionstal op rubber matten gezet.

Hoebedoel je symptoom bestrijding :+

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:16

ruitje schreef:
Rizette schreef:
Ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat de stal blijft leeg eten bij voldoende ruwvoer. Hoeveel dagen eet ze haar stal al leeg? Hoeveel ruwvoer krijgt ze in kilo's en hoe zwaar is ze zelf?



Dit dus. Wij hebben een pensionpaard gehad die vrat niet overdreven 3 x zoveel als een ander. Was op de vorige pensionstal op rubber matten gezet.

Hoebedoel je symptoom bestrijding :+


Ik krijg last van mijn eigen maag als ik er aan denk... :')

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:19

pvdbosch schreef:
Precies dat Rizette. Paarden "eten" (dus niet beetje knabbelen) alleen stro als ze niet genoeg hooi krijgen.
Dit kan je natuurlijk gewoon uit proberen door dan maar zelf hooi bij te kopen en haar eens onbeperkt hooi te geven.

Nope, sommige paarden stoppen niet met eten, ongeacht hoeveel er beschikbaar is.

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:20

Helaas sta ik op een stal waar voor mij gemest en gevoerd wordt, hooi krijgt ze zeker genoeg. De eigenaar van de stal is daar zelf erg mee bezig en vind dit erg belangrijk. Andere bodembedekker als vlas of stro kan helaas niet. Vlas is mer haar geen doen.. ik snap ook niet waarom ze stro eet. Ze wiebeld haar hooi ook aan de kant om tussendoor stro te eten. Rubberematten liggen al onder het stro..

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:22

Rizette schreef:
Ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat de stal blijft leeg eten bij voldoende ruwvoer. Hoeveel dagen eet ze haar stal al leeg? Hoeveel ruwvoer krijgt ze in kilo's en hoe zwaar is ze zelf?

Ze eet haar stal altijd leef. Of ze overdag op weide of paddock staat maakt niet uit..
kilos ruwvoer weet ik niet.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:23

Mijn pony krijgt wel onbeperkt hooi er is altijd hooi tot z'n beschikking en eet ook liever z'n stro op dus was sommige zeggen gaat niet altijd op. Vanavond nog een heel hooinet voor en wat gaat hij staan eten juist ja z'n stro. En ja hij komt ook voldoende buiten.

Wat ik vaak doe ik het schone door het vieze stro mengen dat hij niet zo makkelijk het schone stro op kan happen :j
Heb je ooit a eens een slowfeeder geprobeerd dat hij wat langer over z'n hooi doet?