help mijn paard eet stro.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:01

Ander stro proberen. Sommige soorten stro zijn erg lekker, blijkbaar vindt jouw paard het lekkerder dan hooi.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:13

De mijne was ook zo'n stro eter ondanks genoeg buiten en ruwvoer. Misschien een optie om iets over het stro heen te spuiten zodat het minder aantrekkelijk is?

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:47

Mijn verzorgpaard vroeger vond stro volgens mij gewoon ook lekker.
Zij vrat hoeveel je er ook ingooide haar stal leeg, maar dat was met de nieuwe lichting stro gelijk over, andere soort inderdaad.
Ik strooide ook nooit flauw op, maar met de avond/nacht alleen had ze genoeg om er een zooitje van te maken.
Overigens kon ze 24/7 buiten blijven, maar dat was haar ding totaal niet.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:53

Maar wat is precies het probleem. Stro eten is geen ramp hooguit omdat ze dan op de bodem moet liggen. Mijn tinker vrat ook veel stro stalmatten erin stro erop kon hij stro eten en goed liggen. En die vrat idd ook gewoon door. Tja sommige hebben voorkeur voor stro

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 05:39

Mijn paard eet ook erg veel stro, en heeft daarbij ook een dikke buik. Wat wij nu doen is de stal een beetje oppotten en dan niet teveel opstrooien. Best banketstaaf want ze staat dan niet in een lekkere schone stal, maar het is vele malen minder geworden! Ze kreeg ook plekjes doordat ze ging liggen, maar er bijna geen bodembedekking lag. Bij ons wordt er ook voor ons gemest, maar dit was gewoon bespreekbaar. Ook heb ik een slowfeeder opgehangen omdat ze zo snel wil eten. Hij hangt laag, maar misschien als je paard er heel hard aan trekt kan je hem aan de onderkant nog vast maken

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:55

Een paard kan stro eten omdat het ruwvoer van slechte kwaliteit is of omdat hij te weinig ruwvoer krijgt. Of omdat stro best passend in het rantsoen is als extra ruwvoer. Of omdat hij naast het huidige gras voedsel met grove structuur nodig heeft om zijn maag gezond te houden. Omdat het stro te lekker is er zijn zoveel redenen.Omdat het een grote vreter is kan ook maar goed beter dan maagzweren denk ik dan. Maar een stal vol stro eet een paard niet leeg in 1 nacht. Echt niet, dat zou beteken een baal of 3 kleine baaltjes stro in 1 nacht op. Als je een dun laagje er in hebt kan ik het snappen. En ik heb het hier ook wel eens meegemaakt dat ze eerst veel stro eten maar bij voldoende ruwvoer stoppen ze er wel mee en ze worden er ook niet snel dik van, hooguit buikomvang maar veel ruwvoer in de darmen is niet ongezond. Tenzij hij ook slechte tanden heeft en het niet goed kauwt of geen onbeperkt water heeft dan kan het ook tot verstoppingen leiden. Dus gewoon stal weer volgooien elke dag dat gaat wel stoppen. Zorg dat je weet hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt dan weet je ook of het voldoende krijgt of dat het gewoon toch te weinig hooi krijgt.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:59

Voor wat betreft vlas. Een stal met vlas is erg gemakkelijk schoon te houden maar dan moet er een hele dikke laag in en geen dun strooilaagje. Dan kun je er zo de mest uithalen en de natte plekken en de dikke laag weer aanvullen Werkt erg gemakkelijk, eigenlijk gemakkelijker dan stro. Maar juist van stro is het fijn dat de paarden ook nog wat te knabbelen hebben als ze lang zonder ruwvoer staan.

Ziyyah13

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 08:05

F_inley schreef:
Mijn pony krijgt wel onbeperkt hooi er is altijd hooi tot z'n beschikking en eet ook liever z'n stro op dus was sommige zeggen gaat niet altijd op. Vanavond nog een heel hooinet voor en wat gaat hij staan eten juist ja z'n stro. En ja hij komt ook voldoende buiten.

Wat ik vaak doe ik het schone door het vieze stro mengen dat hij niet zo makkelijk het schone stro op kan happen :j
Heb je ooit a eens een slowfeeder geprobeerd dat hij wat langer over z'n hooi doet?

Slowfeeder kan helaas niet omdat er voor mij gevoerd wordt.. dat vieze stro kan ik wel is vragen aan de gene die haar altijd mest!

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:50

Ziyyah13 schreef:
F_inley schreef:
Mijn pony krijgt wel onbeperkt hooi er is altijd hooi tot z'n beschikking en eet ook liever z'n stro op dus was sommige zeggen gaat niet altijd op. Vanavond nog een heel hooinet voor en wat gaat hij staan eten juist ja z'n stro. En ja hij komt ook voldoende buiten.

Wat ik vaak doe ik het schone door het vieze stro mengen dat hij niet zo makkelijk het schone stro op kan happen :j
Heb je ooit a eens een slowfeeder geprobeerd dat hij wat langer over z'n hooi doet?

Slowfeeder kan helaas niet omdat er voor mij gevoerd wordt.. dat vieze stro kan ik wel is vragen aan de gene die haar altijd mest!


Voor mij word er ook gevoerd maar ik stop het er zelf in als ik met voertijd op stal ben en heb zelf hooi gekocht om onbeperkt te voeren

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:52

Maar dan staat ze 20 uur in een vieze box. heb je over 2 weken weer een topic dat hij rotstraal heeft of mok.

Als het paard er verder niet ziek van is dan is er toch geen probleem.

Misschien is een haybar iets voor in je stal dan vertrapt ze in iedergeval niet het hooi door de box.

Slowfeeder is best mogenlijk.
In de grote maat little bit tassen/grootste maat hooinet gaat voldoende hooi voor jou paard.
Als je stalhouder mee wil werken kun je ze zelf vullen en kunnen hun hem ophangen.
Ik denk dan zelfs dat je genoeg heb aan 2 stuks , 1 voor de ochtend en 1 in de avond.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:16

Wat voor hooi krijgt je paard? Hooi (zonder plastic) of voordroog (in plastic) en wat voor structuur heeft het hooi? Wij merken echt verschil hoeveel ze eten; fijner hooi worden meer kg van gegeten dan grover hooi. Als onze paard 24/7 in de wei staan, krijgen ze ook hooi bijgevoerd. Als de wei langstengelig gras heeft, eten ze niet veel hooi. Staat er wat korter, sappiger gras in de wei, dan eten ze ook meer hooi. Blijkbaar hebben ze behoefte aan de structuur (vezels) in het hooi.

Ik kan me zo voorstellen dat een paard wat een wat nattere voordroog krijgt ook meer behoefte heeft aan vezels en daarom stro eet.

Weeg voor de lol eens wat je paard aan hooi op een dag krijgt, en meet eens hoeveel uur ze zonder hooi staat.

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: help mijn paard eet stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:46

Mijn vorige paard was ook een stro eter. Kreeg echt genoeg ruwvoer, maar vond het stro blijkbaar erg lekker. De oplossing hier was natuurazijn. Gewoon van de supermarkt, in een sproeiflacon en dan over het schone stro sprayen. Stro is dan niet meer lekker en heb je eindelijk wat bodem over. Ze vinden altijd nog wel wat onbesproeide stro om te knabbelen, maar eten niet meer alles op.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:51

Rizette schreef:
Een paard kan stro eten omdat het ruwvoer van slechte kwaliteit is of omdat hij te weinig ruwvoer krijgt. Of omdat stro best passend in het rantsoen is als extra ruwvoer. Of omdat hij naast het huidige gras voedsel met grove structuur nodig heeft om zijn maag gezond te houden. Omdat het stro te lekker is er zijn zoveel redenen.Omdat het een grote vreter is kan ook maar goed beter dan maagzweren denk ik dan. Maar een stal vol stro eet een paard niet leeg in 1 nacht. Echt niet, dat zou beteken een baal of 3 kleine baaltjes stro in 1 nacht op. Als je een dun laagje er in hebt kan ik het snappen. En ik heb het hier ook wel eens meegemaakt dat ze eerst veel stro eten maar bij voldoende ruwvoer stoppen ze er wel mee en ze worden er ook niet snel dik van, hooguit buikomvang maar veel ruwvoer in de darmen is niet ongezond. Tenzij hij ook slechte tanden heeft en het niet goed kauwt of geen onbeperkt water heeft dan kan het ook tot verstoppingen leiden. Dus gewoon stal weer volgooien elke dag dat gaat wel stoppen. Zorg dat je weet hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt dan weet je ook of het voldoende krijgt of dat het gewoon toch te weinig hooi krijgt.


Als ik hier 3 baaltjes in gooi of 1 grote heb ik de stal echt overdreven vol.
Met een grote baal zit het tot aan het plafon vol. En met drie kleintjes tot halverwege de muren.

Ik heb zelf gemiddeld genomen 3/4e baal in de stal en dan heb ik al een mooie volle stal en ik geloof niet dat een paard dat in 1 nacht op eet

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:01

Bij ons op stal vinden ze de huidige baal stro ook erg lekker.
Ieder paardje begint bij het op stal zetten eerst aan het stro om daarna pas het hooi te eten.
Nu is de mijne altijd al een stro eter geweest, en maak me er niet druk om.
Ze houdt genoeg over om nog lekker te kunnen liggen en haar hooi gaat ook iedere nacht op.

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:04

Lees dit artikel alvast eens door ;)
http://www.equinevisions.nl/blog/onbeperkt-hooi

Het is belangrijk dat je paard steeds iets te knabbelen heeft. Dus het kan echt geen kwaad dat ze stro eet. Je moet namelijk variatie hebben in je ruwvoer ook. Dus hooi, voordroog, stro... Hier moet je je echt geen zorgen over maken.

Daarnaast kan een hooinet ophangen absoluut geen kwaad hoor. Waar heb je dat gehaald? Is juist goed voor ze omdat ze dan niet te snel kunnen eten...

Hoe vaak komt je pony buiten en hoelang komt die buiten? Wei en training...

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:07

Mijn paard eet ook al d'r hele leven haar stro op en heeft er tot op heden nog geen last van gehad (is nu 24). Ik denk dat dit vroeger is ontstaan door de verveling omdat ze toen veel op stal stond. Nu staat ze alleen de wintermaanden 's nachts op stal met meer dan voldoende hooi en doet ze het ook nog. De laatste jaren liggen er rubbermatten in haar stal waar ze lekker op kan liggen en krijgt ze een klein beetje stro.

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:09

Ik vraag mij echt af... Waarom denkt iedereen dat stro eten niet goed is?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:11

koetjeboe schreef:
Rizette schreef:
Een paard kan stro eten omdat het ruwvoer van slechte kwaliteit is of omdat hij te weinig ruwvoer krijgt. Of omdat stro best passend in het rantsoen is als extra ruwvoer. Of omdat hij naast het huidige gras voedsel met grove structuur nodig heeft om zijn maag gezond te houden. Omdat het stro te lekker is er zijn zoveel redenen.Omdat het een grote vreter is kan ook maar goed beter dan maagzweren denk ik dan. Maar een stal vol stro eet een paard niet leeg in 1 nacht. Echt niet, dat zou beteken een baal of 3 kleine baaltjes stro in 1 nacht op. Als je een dun laagje er in hebt kan ik het snappen. En ik heb het hier ook wel eens meegemaakt dat ze eerst veel stro eten maar bij voldoende ruwvoer stoppen ze er wel mee en ze worden er ook niet snel dik van, hooguit buikomvang maar veel ruwvoer in de darmen is niet ongezond. Tenzij hij ook slechte tanden heeft en het niet goed kauwt of geen onbeperkt water heeft dan kan het ook tot verstoppingen leiden. Dus gewoon stal weer volgooien elke dag dat gaat wel stoppen. Zorg dat je weet hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt dan weet je ook of het voldoende krijgt of dat het gewoon toch te weinig hooi krijgt.


Als ik hier 3 baaltjes in gooi of 1 grote heb ik de stal echt overdreven vol.
Met een grote baal zit het tot aan het plafon vol. En met drie kleintjes tot halverwege de muren.

Ik heb zelf gemiddeld genomen 3/4e baal in de stal en dan heb ik al een mooie volle stal en ik geloof niet dat een paard dat in 1 nacht op eet


60-75kg stro is absoluut niet veel voor een kale stal. Ik zou eerder rekenen met 100kg stro (4 tot 5 kleine baaltjes of ongeveer 1/4e tot 1/3e grote baal) voor een gewone 3x3 stal voor een goed bed (daarmee starten en daarna aanvullen met mesten zodat de totale hoeveelheid niet minder wordt). Maar ik vind verreweg de meeste stallen ook veel te dun opgestrooid. Er zijn maar weinig stallen waar ik me op mijn knieën zou durven te laten vallen en dat hoort wel te kunnen zonder pijn. Het stro staat dan ongeveer kniehoog. Er gaat niet minder gewicht in een strostal dan in een vlas- of zaagselstal, het ziet er alleen anders uit.

3/4e baaltje erbij per dag vind ik inderdaad geen rare hoeveelheid, maar dan ga ik er vanuit dat er al een goed strobed is. Dan praat je over 15kg stroverbruik per dag en dat matcht met het feit dat stro minimaal het dubbele verbruikt van vlas. Bij vlas (en zaagsel) is het gebruikelijk om iedere 5 dagen een baaltje van 20-25kg toe te voegen bij een goed bestaand bed, maar daar komt dan nog een aantal kg extra gegeten hooi bij (dat vergroot het verschil extra).

Equestriaan
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:29

Bij mij werkte 2 citroensap erop spuiten. Gewoon met een waterspuit. Als je dit verspreid eet die het niet op en het is niet schadelijk

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:37

Cowgirl schreef:
Maar dan staat ze 20 uur in een vieze box. heb je over 2 weken weer een topic dat hij rotstraal heeft of mok.

Vergeet de aanzienlijke kans op een maagzweer niet.

Naar aanleiding van dit topic verbaast het mij niks dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel paarden een maagzweer hebben zonder dat de eigenaar dit weet. Idem dito met rotstraal en mok inderdaad.

Een schamele 4 uur per dag buiten en wat er te knabbelen valt ook nog willen afnemen. Jongens kom op hè, je zou tegenwoordig toch echt beter moeten weten. Het paard is hier niet het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:35

Tegenwoordig weten we ook beter hè......dit topic is al 3 jaar oud ;)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:26

Gloa schreef:
Tegenwoordig weten we ook beter hè......dit topic is al 3 jaar oud ;)
Voordat ik wilde gaan tikken las ik jouw berichtje. You saved my ass.. :') Haha

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:28

Dan heeft ze een tekort aan andere voedingsstoffen!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:35

Gloa schreef:
Tegenwoordig weten we ook beter hè......dit topic is al 3 jaar oud ;)

Haha oeps! Maar ook toen wisten we al beter natuurlijk. Hopelijk heeft de TS wat bijgeleerd in die tijd! Fouten maken is niet erg.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:39

pvdbosch schreef:
Precies dat Rizette. Paarden "eten" (dus niet beetje knabbelen) alleen stro als ze niet genoeg hooi krijgen.
Dit kan je natuurlijk gewoon uit proberen door dan maar zelf hooi bij te kopen en haar eens onbeperkt hooi te geven.


Ik zou inderdaad eens afstappen van het woord knabbelen in dit soort topics. Noem het gewoon eten, want dat is het in veel gevallen. Iets te knabbelen is voor de lekker, dit is gewoon eten.

Oh, oud... Haha