Aansingelen bij goed passend zadel, hoe ver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 17:09

Aansingelen... Een van de eerste dingen die je op de manege leert. Maar laatst gaf iemand me er een andere fisie op: waarom zo strak? als je zadel goed past en je als ruiter in evenwicht zit, dan is het niet zo hard nodig.
Door aansingelen knel je de bloedsomloop af en kun je de ademhaling bij hoge inspanning bemoeilijken.

Sindsdien singel ik niet meer aan. Mijn zadel(s) passen uitstekend en er schuift niets. Mijn zit vertrouw ik ook dusdanig, dat ik het aandurf.
De singel zou nog 2 a 3 gaten strakker kunnen, maar wat is het nut? Waarom zou ik dat doen?

Hoe singelen jullie aan? Zo strak tot je niet meer kan?

En ik ben van mening dat niet de singel een zadel op z'n plaats moet houden, maar dat de pasvorm van het zadel voldoende moet zijn om het zadel niet te laten schuiven.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:11

je moet de singel wel strak doen maar niet te strak. Er moet nog een hand tussen kunnen.

dit is voor je eigen veiligheid. Stel het paard maakt een rare bokkesprong of springt ineens weg zodat je niet meer goed in evenwicht bent...Dat is een goed aangesingelt zadel wel zo veilig.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:23

Ik singel altijd vrij vast aan, maar het is zo dat mijn paard haar buik "opblaast" als ik haar aansingel. Dus als ik klaar ben met rijden, zit de singel zo dat ik er een vinger kan tussensteken en dat is volgens mij het loste dat hij mag zitten (hebben ze mij toch geleerd op de manège)!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 17:57

Ja, inderdaad, het is mij ook op die manier geleerd. Maar ik vraag me nu af: is dat juist?

Op de meeste maneges hebben de pony's niet echt geweldige zadels, en de kids beschikken al helemaal niet over een goede zit, evenwichtige zit. Strak aansingelen is dus noodzakelijk.
Ook word er minder van de paarden verlangd.

Ik singel al een tijd niet meer strak aan, en ben er tevreden over. Ik heb geen rustig paard, maar eentje die vrij vaak wegspringt. Ook dan blijft het zadel prima liggen. Opstijgen is ook geen probleem.
Ik spring zelfs met een niet aangesingeld zadel, en dat gaat ook super.

Waarom zou ik nog aansingelen?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:01

Ik singel zo hard aan als ik kan, maar dat si omdat er een 'moes' onder mijn zadel zit die de helft kleiner wordt als je in eht zadel gaat zitten. Bij mij kan er altijd nog een plat hand tussen, tenminste wanneer ik op mijn paard zit. Na een uurtje rijden is mijn singel al veel 'langer geworden' of is mijn paard al erg 'gekrompen'.
Maar zelfs als ik naar mijn paard sta, kan ik er nog een hand tussen steken. Volgens mij kan je het niet zo aansingelen dat er niets meer tussen kan, toch met een gewone singel Verward