Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:08

Wbt hooi.
Er zijn in grote delen van het land prachtige eerste snedes van het land gehaald.
Mijn hooiboer had ook 1100 balen.
Maar juist omdat er nu geen gras groeit moet iedereen al hooi bij gaan voeren, waar dit normaal pas ergens in oktober hoeft.
Vorige jaar moest ik maar 1 keer per week de hooibak bij vullen, verder aten ze gras.
Nu moet ik om de dag al bij gaan vullen. Dat zijn dus al 3-4 balen meer dan vorige jaar per week.
En als er geen 2e snede gaat komen dan wordt het straks erg schaars met het hooi en wat er nog te krijgen is, is dan vreselijk duur.

Volgens mij heeft mijn hooiboer op dit moment ook nog genoeg liggen maar ik denk dat ik er goed aan doe om er zsm nog een 150-200 bij te halen.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 09-07-18 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:09

Hier is aan hooi komen ook geen enkel probleem. Maar ik had dan ook al op voorhand gereserveerd. Ik mag nu bekijken hoeveel ik nodig heb en de rest verkoopt de hooiboer aan grote pensionstallen verder.

Heb wel geluk dat ik een goede hooiboer om de hoek heb voor kleine pakjes en een hobbyboer die als collega bij mijn man gewerkt heeft, die super kwaliteit kan leveren en waar we veel van gedaan krijgen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:09

Dan is die ***wei nu ideaal.

Veel werk is het om een oude ingegroeide omheining weg te halen.
Fijn als het klaar is en de nieuwe geplaatst kan worden.

Kurkdroog is alles. Morgen 22% kans op regen. Nou laat maar komen!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:10

Ik voer nu niet meer hooi dan anders in de zomer. Bij mij staan ze nooit 24/24 enkel op gras. Of voor de nacht of overdag en de rest van de tijd op paddock met hooi.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:17

Hier ook een beetje kans op regen. Wat voor volgende week voorspeld stond is alweer Verdwenen. Ik heb maar een sproeier aangezet. Wat groen is moet groen blijven. :o

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:21

Die gele boom isolatoren liggen hier gewoon in de winkel! :Y)

Wat een gedoe met hooi! Al ons hooi komt uit Idaho/Montana/Eastern Washington... geen tekorten gelukkig tot nu toe.

Hier ook al een tijdje geen regen gehad, sproeiers draaien overuren, maar heb wel nog wat mooi gras staan. Ook net een nieuw stuk omheind waar ze binnenkort hopelijk op kunnen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:37

Ik durf t bijna niet te zeggen, maar ik heb nog gras :) Sterker nog, 1 van de ponies heb ik dit weekeinde een graaskorf omgedaan, die begon wel erg te schuren inene.

Ook hier natuurlijk een nijpend water tekort, in de sloot gaan staan met emmers om de eetbare haag toch van een beetje water te voorzien is nu voor 3e week op een rij, een weekeinde klus. Ik maak me echt zorgen om t klimaat. Volgende valt er natuurlijk weer in 1 of 2 dagen alle regen die we normaal in 2 maanden kregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:40

Ja ik doe ook weer mee!

Gave openingspost +:)+ +:)+ +:)+ . Bedankt!

Hier verder geen nieuws. Heb vakantie, maar ben sinds het weekend ziek.... oorpijn, lamlendig, keelpijn en last van mijn maag/buik. Hopelijk snel over zodat ik nog even vakantie kan vieren.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:47

Ik heb ook nog wel gras maar het staat op 1 wei maar een cm of 20 hoog terwijl ik het vorig jaar wel een meter hoog had staan.

Net voelde ik een paar inimini druppeltjes buiten. Niet noemenswaardig iig.
Voor morgen en woensdag ook regen voorspelt maar daar zal wel weer niks van komen.

Waar Melle zaterdag Rocky nog even goed in elkaar timmerde, stonden ze gisteravond elkaar toch even lekker te kriebelen.
Gelukkig maar.
Het ziet er niet uit, 1.38m met een paard van 1.70m _O-

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:47

MM: wij zitten in z-o Drenthe.

De eerste snede hooien is ook hier niet gelukt, maar nu hadden we wel 55 pakken droog hooi en 333 in plastic. Ik voer enkel droog hooi want mijn ouwe kan niet goed tegen voordroog. Hij is ook nogal kieskeurig, maar hey dat mag als je 34 jaar oud bent :D

Ze wilden vandaag gaan maaien om in te kuilen, maar er staat inderdaad regen op voor morgen. Mijn man heeft nog een reepje afgezet wat eigenlijk voor het inkuilen is voor mijn ouwe. Die geniet sinds een paar dagen van zijn prive strookje. Hij kan gras makkelijker verteren. Jammer voor de rest. Komt wel weer gras er is al een keer stront op gereden en de regenhaspel heeft er een aantal keer gestaan. Het is gelukkig nog niet helemaal op.


Afbeelding


Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:57

Afbeelding
Afbeelding

Laatste stukje gras wat nog enigzins van lengte is
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:57

Dan zit jij vlak bij mij in de buurt jeanna.

Jullie hebben het gras ook nog mooi groen.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:57

Hihi dat doe je goed hoor, lekker verwennen dat oudje ;)

Balen [***] dat je ziek bent in je vakantie... beterschap, hopelijk knap je snel op!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:02

Dat weet ik wel zeker belle_boef :D

Beterschap [***]!

Regen is echt heel erg welkom voor alle gewassen. Dat gedoe met die haspels kost ontzettend veel tijd en energie. Gaan de grasjes ook weer groeien.

Mijn ouwe is blij dus ik ook. Wel sneu voor de anderen, ik durf helaas die 2 (het veulen) nog niet achter een enkel draadje te zetten.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:13

Oeps Djoena ik haalde je even door de war met een ander... :o

Hier nog genoeg gras gelukkig al staan ze bij ons alleen overdag in de weide, s'nachts haal ik ze binnen ivm gebrek aan toezicht. Ik voer wel hooi bij maar niet meer dan anders en alleen op stal.

Wat leuk een heleboel nieuwe :D

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:16

Alle nieuwkomers welkom!

Vervelend Mizzmontana dat je paard steeds ijzers kwijt raakt. Eng ook als je ze niet kunt vinden. Maar hopen dat ze er niet in terecht komen.
Ik gebruik al jarenlang hoefschoenen. Bij mijn vorige paard de easyboot en bij mijn merrie al 5 jaar de cavallo. Ben nu aan 2e paar bezig. Je zou eens op http://www.hoofwear.com kunnen kijken. Het hangt erg af van de maat van de hoeven welke meest geschikt zijn. Mijn merrie heeft brede hoeven. Voordeel van de cavallo is dat je ze makkelijk kunt opvullen door een vilten zooltje te knippen die ook aan de voorkant zit.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:18

Beterschap [***], niets zo vervelend als ziek zijn in je vakantie.

Ik mis stromend water op de wei. Sproeien zou zeer welkom zijn. Mijn paddock en bak zijn net een woestijn zo droog.

Ik moet wel even oppassen met voeren, mijn shetten zijn sinds de grote er staat een beetje uit hun voegen gebarsten :o

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:26

Dank voor de tip rover. Ik ga de site eens goed bekijken en zal mijn smid ook eens vragen naar ervaringen. Misschien eerst maar eens opzoek naar opties om te passen. Haar ongelijke voeten zijn toch wel onhandig...
Ja zo stom dat ik het ijzer nog niet heb gevonden. Straks in de pauze (als de kinderen slapen) maar opnieuw de wei door. Ze staan ook nog eens op het grote stuk nu.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:29

Ben ook erg blij met de regen van vorige week, totaal iets van 35mm maar is beter dan niets.

Gelukkig hebben we ook nog volop gras staan, dat krijgen ze nieteens op :+
Hebben de kudde ook even gesplitst, thuis staan er nu 2 met het veulen en in het bos staan de andere 2.

Hooi hebben we voorlopig ook genoeg en als het weer zo blijft komt er nog een 2e snede en hebben we geen reden meer om te klagen ;) (kwa hooi dan)

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:42

Hier (belgisch limburg) is het gras op de weides stilaan op , we gaan vanaf morgen hooi bijvoeren op 1 stuk, de andere weides zijn af gesloten om bij te groeien als het eens wilt regenen.
We hebben op 2 plaatsen kleine pakjes hooi gevraagd van de 2e snit dus hopelijk komt dat goed, grote pakken voor in de winter op de weide liggen klaar bij de leverancier.
We hebben wel nog redelijk wat hooi van vorige zomer liggen.

Yontheke: ja hoor, tot nu toe valt het goed mee met pensionklanten aan huis, we hebben wel duidelijke afspraken (en werken met een contract) die we op voorhand meedelen. Nu moet ik ook wel vermelden dat onze gasten allemaal recreatief rijden en eigenlijk maar 1 of 2x per week langskomen, verder blijven ze zelden hangen en is de sfeer onderling goed. We hebben een blok stallen voor ons en een blok voor de gasten, alsook een stukje terras voor onszelf en een zitbank + stoelen aan de piste voor hun als ze willen zitten/supporteren voor elkaar :)

Vliegen is hier met momenten, de ene dag wat meer als de andere maar niet veel aan te doen vrees ik, in huis kunnen we ze wel goed buiten houden :j

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:03

Herkent iemand deze twee objecten?

Afbeelding
Afbeelding

Gevonden met de zolder opruiming, hebben de vorige bewoners laten liggen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:05

Het gaat nu al weer hard met alle berichtjes :+

Hier ook nog meer dan genoeg gras. Ons land is verdeeld in drie stukken (4e moet nog worden ingezaaid :’) ) waarvan 2 nog echt hoog groen gras hebben en die andere is kort, droog en geel. Daar staan ze overdag in en in de avond mogen ze nog een paar uurtjes in het hoge gras. Anders worden ze moddervet :P

Jut en Juul mochten vanochtend eerst even uitrazen en rollen in het zand:
Afbeelding
Afbeelding

De bak is bijna klaar. Sproeisystemen zijn ook geïnstalleerd dus daar zijn we erg blij mee! Willen er alleen nog vlokken door en ik ga vandaag beginnen met het zwart verven van 150 houten palen. Die komen dan ‘onder’ de omheining, zodat het zand in de bak blijft.
Afbeelding
Afbeelding

Dit stuk moet nog worden omheind en ingezaaid:
Afbeelding
Afbeelding

En hier de twee weides met hoog gras:

Afbeelding

Zoek de paarden :D
Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:27

Ik herken die dingen niet MizzMontana.

Tribunals, wat heb jij een heerlijk stuk zeg!

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:28

Lynn Nikita ik kom van Texel!
Ecomare is een aanrader met kinderen de Texelse ijsboerderij. De schapenboerderij.
Kaapskil het museum in oudeschild. Op de Krim heb je een groot zwembad en zon klimpark voor kids.
Als je met de boot en de auto overgaat heb je kans dat je misschien 30 min moet wachten op de volgende boot erger word het meestal niet.
Verder is je eenmaal de boot afrijd spreid het zich weer uit over het eiland en is het weer een stuk rustiger. Veel plezier.
Hier gisteren de stenen afgeladen dus kunnen eerdaags om de stallen straten.
Hooi hebben we gelukkig al wat pakken van helaas maar 1 snee voor de koeien omdat we verder echt alle sprieten nodig hebben om de koeien buiten te kunnen houden. We mogen ook niks sproeien of bewateren hier op Texel dus het is gewoon afwachten

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:55

Mizzmontana als je gaat zoeken: even een riek oid achter je aan meeslepen en in rasters lopen. Soms zie je ze niet liggen maar dan hoor je ze doordat het metaal elkaar aantikt.