[Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:55

BrittS schreef:
Edit: sorry, niet het hele topic gelezen, dus enkel gereageerd op de beginpost :+
Zou geen schuttingpanelen nemen, die zijn super dun, denk dat ze dat zo stuk hebben. Golfplaten op het dak geeft ook veel herrie.

Oorspronkelijk post met mijn (door mijn ouders gebouwde) schuilstal:

[ [url=m/a75AVS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QG5O9g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ivdQ66.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou hem weer precies hetzelfde ontwerpen volgende keer :j
Door de hoeveelheid (open) ramen is het een heel veilig hok, ze kunnen alles overzien en staan er heel graag in. Van de 'staldeuren' kunnen de bovendeuren dicht, dit doe ik bij erg slecht weer zodat de regen en wind buiten gehouden worden. Het zijraam geeft ze zicht op de gehele paddock, als ze binnen staan te eten en ze tillen hun hoofd op dan kunnen ze al het zogenaamde gevaar direct zien.

Voor in de winter komen er rubbermatten in, want de mini's liggen er ook graag.


Wauw _/-\o_

Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:59

Afbeelding

Afbeelding

Onze schuilstal, zelf gemaakt 8 x 3 meter

Fineapple

Berichten: 128
Geregistreerd: 12-05-20

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:05

Wat mooi om te zien allemaal :) Ik ben heel blij met onze inloopstal nu tegenwoordig!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:10

BrittS schreef:
Edit: sorry, niet het hele topic gelezen, dus enkel gereageerd op de beginpost :+
Zou geen schuttingpanelen nemen, die zijn super dun, denk dat ze dat zo stuk hebben. Golfplaten op het dak geeft ook veel herrie.

Oorspronkelijk post met mijn (door mijn ouders gebouwde) schuilstal:

[ [url=m/a75AVS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QG5O9g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ivdQ66.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou hem weer precies hetzelfde ontwerpen volgende keer :j
Door de hoeveelheid (open) ramen is het een heel veilig hok, ze kunnen alles overzien en staan er heel graag in. Van de 'staldeuren' kunnen de bovendeuren dicht, dit doe ik bij erg slecht weer zodat de regen en wind buiten gehouden worden. Het zijraam geeft ze zicht op de gehele paddock, als ze binnen staan te eten en ze tillen hun hoofd op dan kunnen ze al het zogenaamde gevaar direct zien.

Voor in de winter komen er rubbermatten in, want de mini's liggen er ook graag.

Ja Britt, jullie schuilstal is echt zó mooi! <3

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:45

2 van onze schuilstallen.


Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:24

Lekker luchtig :) zeker die eerste.
Maar goed dat je hier niet zoveel stuifsneeuw hebt :D

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:55

@BrittS: wat een mooie schuilstal. Wat hebben jullie op het dak liggen? Dakpanplaten?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:17

DubbelDun schreef:
Lekker luchtig :) zeker die eerste.
Maar goed dat je hier niet zoveel stuifsneeuw hebt :D


Zijn de weides aan huis. Staan ze in van mei tot oktober elke dag van 7u-17u30.
Moet ze dus bescherming geven tegen de beestjes, da's alles.

In de winter staan ze op andere weides aan huis en met nat weer hebben ze regendekens op. Dan gaan ze toch niet binnen staan met slecht weer :+

Bij die 1ste hadden we geluk om heel goedkoop 4 voorfronten te kunnen kopen, waar we dan de voorwand, de tussenwand en 1 zijwand van hebben gemaakt. De achterwand en andere zijwand zijn steenschotten.
W- en N-kant is dus dicht zodat ze normaal altijd uit de trek kunnen gaan staan ook.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:12

s0173957 schreef:
Zijn de weides aan huis. Staan ze in van mei tot oktober elke dag van 7u-17u30.
Moet ze dus bescherming geven tegen de beestjes, da's alles..
Moet idd wel héél raar weer worden willen ze dan last van stuifsneeuw hebben :D

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:58

abcxx schreef:
@BrittS: wat een mooie schuilstal. Wat hebben jullie op het dak liggen? Dakpanplaten?


Bedankt! Zijn gewoon losse dakpannen :D

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:32

Vraagje! :D

Hoeveel balken moet je hebben per meter? En hoever hebben jullie ze de grond in? Ik las op een van de eerste pagina’s balken van 15cm x 15cm. Is dat dik genoeg?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:13

Ligt aan de grootte van je paarden. Een WPN'er heeft een wat steviger kontschuurpaal nodig dan een shetlander :)
De balken zou ik om de 1,5 mtr zetten en de dakbalken om de 60 cm (hartafstand).

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:54

DubbelDun schreef:
Ligt aan de grootte van je paarden. Een WPN'er heeft een wat steviger kontschuurpaal nodig dan een shetlander :)
De balken zou ik om de 1,5 mtr zetten en de dakbalken om de 60 cm (hartafstand).


3 PRE’s en 1 Tinker :)

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:55

Dan is 15/15 waarschijnlijk wel voldoende.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:59

Ik heb er ook 1 gebouwd, beetje geïnspireerd door dit topic. Ik heb 5 schutting panelen van marktplaats gehaald (zonder kieren en dubbelzijdig), golfplaten gekocht en balken om de schutting aan vast te zetten. Dit is het geworden:Afbeelding


Afbeelding

Alleen nog even goede beits kopen zodat alles 1 kleur wordt :,)

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:40

Hebben jullie nog tips om een bestaande schuur om te bouwen tot schuilhok. Er komt sowieso een nieuw dak op, wanden zullen ook aangepakt worden. Schuur is ongeveer 6x6m, liefst ook wat opslag ruimte en zo ingedeeld dat er eenvoudig een noodstal is, stel er moet 1 vanwege een blessure even apart/op stal.

Bewoners zijn 2 mini's (grote shet en a pony rond de 1.10 a 1.15) en een paard. Paard heeft eigen stal, hoeft dus geen noodstal voor te komen.

De opening kan aan de noord of oost zijde. Noord is qua afloop handiger (die kant ligt de grond eromheen lager).

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:21

's Winters komt het koude weer meer het het oosten dan uit het noorden. Dus noord heeft de voorkeur.
Als je investeert in 2 paddockpanelen, waarvan één met een poort kun je deze aan één kant scharnierend aan de muur maken en de andere kant wegdraaien indien niet nodig als stal. Draai je de panelen naar elkaar dan zet je ze vast met een klem of ketting en heb je een stal.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:32

Heb gewoon een container van 4.50 bij 2.50 in de wei staan.
Er lopen 2 tinkers van 1.45, past perfect

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:07

DubbelDun schreef:
's Winters komt het koude weer meer het het oosten dan uit het noorden. Dus noord heeft de voorkeur.
Als je investeert in 2 paddockpanelen, waarvan één met een poort kun je deze aan één kant scharnierend aan de muur maken en de andere kant wegdraaien indien niet nodig als stal. Draai je de panelen naar elkaar dan zet je ze vast met een klem of ketting en heb je een stal.


En dan de hele oostkant open of 2 'deuren' van bijvoorbeeld 2 meter aan beide kanten en het midden dicht? Of 1 deur aan 1 kant van 3 meter en een kant dichthouden? Nu kan alles nog naar wens aangepast worden, straks wordt dat lastiger.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:20

@nimmy: de breedte van de deuren is afhankelijk van je paarden... of ze samen 'door één deur kunnen'.. letterlijk én figuurlijk :D
Standaard is een deur van 1,20 voor één paard. Hoe breder je het dichte stuk in het midden kunt maken des te meer schuiling hebben ze tegen de wind.
Dingen als 'flappies' voor de ingang zou ik ver van blijven. Die dingen werken niet bij een beetje wind óf je moet de echte zware hebben van 1 cm dik zoals ze ook bij bedrijven gebruiken als er heftrucks doorheen rijden.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:33

Flappen lagen ook niet in de planning, idee vriend is nu een schuifbaar paneel in het midden, kunnen het 2 smallere of 1 brede deur worden.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:08

Dat klinkt goed. Zou je desnoods met schaduwdoek kunnen bekleden zodat er toch een hoop verse lucht doorkomt.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [Foto]Show hier je zelfgebouwde schuilstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:54

Nog 1 vraag voor de doe t zelfers, waar kunnen we de wanden het beste van maken, duurzaam, onderhoudsvriendelijk en goed schoon te maken? (Afspuitbaar met hoge druk reiniger).
Steen is poreus, daar trekt vocht in, hout is moeilijker schoon te maken en damwandprofielen vind ik spannend ivm doorheen trappen. Bij voorkeur ook een betaalbare oplossing.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:24

Wij hebben steenschotten aan de binnenkant. Super makkelijk schoon te maken en ze waren ook nog gratis op te halen toen.

lynneke23
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:46

Heeft iemand een richtprijs wat het kost om zelf een schuilstal te bouwen? Exclusief heel veel tijd? Ps de tijd dat eraan gewerkt is mag ook vermeld worden.