Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:40

Ninx, dat is niet helemaal waar natuurlijk.

Als je ze niet aan huis hebt, is dat echt anders dan iets in eigen beheer op afstand. Op afstand moet je er meerdere keren heen en ook goed plannen, juist vanwege de afstand. Zoals wij; ik moet alles doen in de tijd dat ik daar ben. Ik kan het niet in 4x op een dag een klusje verdelen.

Als mensen met auto reizen, is het al daagggg duurzaam bezig zijn.

De rente is laag en je kan veel lenen, maar je bent er nog altijd zelf bij. Iedereen zegt ook; als eerste huis, kan het niet. Zoals je leest, nemen veel mensen overwaarde, een afgelost bedrag of spaargeld mee. Dat is van jezelf en is om je droom te verwezenlijken. Zelfs als het te duur is, heb je wel voor je eigen droom gewerkt.

Een huurhuis is ook allang geen doen meer. Jonge mensen komen niet meer aan de beurt voor een sociale huurwoning. De huren stijgen elk jaar. Als jij nu een leuke hypotheek kan afsluiten en de rente vastzet voor langere periode, blijft je maandlast lang gelijk.

Als je bovenop een gewone koop of huurwoning nog iets voor je paarden huurt, ben je dat ook kwijt. Dat moet ook opgebracht worden uit arbeid en die vele uren werk.

Dat nu kopen twijfelachtig is, ben ik het mee eens. Snap ook niet dat de huizen als broodjes gaan, want je weet dat je veel teveel voor de stenen betaald.
Maar dat is niet overal zo. Ons huis hebben we flinke meerwaarde op, maar het huis is nog steeds goedkoper dan onze buren aan 2 kanten ongeveer 10jr terug hebben betaald en die waren toen nog standaard uitgerust. ( geen nieuwe hr, keuken, badkamer etc )

Als je paarden hebt, is het altijd duur, of je ze nou in pension gaat zetten of aan huis. Het ligt maar net aan je situatie en omstandigheden. Waar woon je, hoe woon je, hoe heb je je paarden staan etc.
Ik weet mensen die dikke huur betalen aan een huis en 6 paarden in luxe pension. Dat is veel meer dan wat de gemiddelde huis eigenaar kwijt is, met paarden aan huis. Maar met zwart geld, moet je soms wat denk ik..........

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:41

Als ik er door een ongeluk uit lig, wat al gebeurt is, doet mijn vriend alles.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:45

@ ninx,eerlijk,ik denk dat jij in een bubble leeft ipv de huizenmarkt.

er zijn steeds meer mensen in zowel nl als belgie.

belgie plant bv een betonstop.
dan mag er niets meer bijgebouwd worden op het platte land.
dus de stekjes met land bij,op het platte land zullen enkel nog stijgen in waarde,die gaan echt niet meer zakken.

steeds meer mensen op een even groot stuk land(belgie of nederland bv),die moeten allemaal wonen.
dus stijgen de prijzen en worden de huizen kleiner.
dat zal heus niet veranderen zolang het aantal inwoners van nl of be niet drastisch gaat dalen of de economie niet plots enorm de diepte ingaat.

maar zelfs toen de economie wat minder ging enkele jaren terug,zijn de huizenprijzen niet gedaald,integendeel.

dus neen,die huizenmarkt gaat echt niet plots inklappen in de eerste 10-20 jaar.

(ze zeggen al van in de jaren 80 dat de huizenmarkt zal crashen,maar die is enkel gewoon constant blijven stijgen,hoogstens wat gestagneerd op bepaalde momenten)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:46

enjoymyhorse schreef:
Als ik er door een ongeluk uit lig, wat al gebeurt is, doet mijn vriend alles.


Dat hebben we hier ook. Maar omdat ze op afstand staan, moet mn man naast werk nog veel doen als ik uitval. Te vroeg en te laat mogen we daar niet komen. Aan huis kan hij al 's ochtends een rondje doen en 's avonds gewoon na het eten een rondje. Nu moet hij eerst naar de paarden en daar alles in 1x doen. OOk omdat we daar laat niet mogen zijn.
Gelukkig ben ik altijd snel op de been na iets, maar het is echt nogal extra door de afstand en dan staan ze niet eens heel ver.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:49

Daar hebben wij dan ook niet voor gekozen eigen beheer maar niet aan huis. Dat lijkt mij niet fijn.
Nu vind ik het zo fijn dat je juist tussendoor van alles kunt doen.
Simpele dingetjes, paard nat, zweetdekentje op. Ondertussen aan het eten koken beginnen en dan tijdens even afhalen. Zomaar een voorbeeldje.
Daar bleef ik eerst op pension dan toch maar op zitten wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:49

s0173957 schreef:
Dat doe je, met alle respect bedoeld, met een recreatiepaard.
Maar van het moment dat je met sportpaarden bezig bent (ik spreek dan van jonge en lichte toer dressuurpaarden), die top in conditie staan qua training en voeder, geef je de zorg echt niet zomaar eventjes aan een buurmeisje. Dat gaat gewoon niet. Met paarden zoals de onze is dat om ongelukken vragen. Ze staan hier minimum 10u per dag buiten maar dan nog gaan er 2 bijna elke dag op hun achterste benen tot aan de weide en met binnen halen is het zo mogelijk nog erger.
Gelukkig kan ik alles samen met m'n vader doen, maar om dan samen met m'n vader bv eens 3 dagen naar Duitsland naar de hengstenkeuring gaan is dus simpelweg onmogelijk.


Tja dat is ook een kwestie van consequent opvoeden vanaf het moment dat je ze in handen hebt. Dat geneuzel tussen 'sportpaarden' en 'recreatiepaarden'... Valegro wordt elke week door zijn oppas oma gereden. Is toch een echt sportpaard. :j

Ontopic:

Sommige mensen hebben 1 of 2 pensionners voor 'erbij'. Deze kun je ook laten oppassen of je huurt iemand in.
Qua kosten; hoe veel spaargeld heb je en ben je bereidt om erin te stoppen? Ik denk als je met zijn twee al vanaf jongs af aan veel gespaard hebt, dat je dit sneller en makkelijker kunt bekostigen.
Ik ben nu zelf ook op zoek (wel alleen) maar merk dat ik door mijn spaargeld makkelijker iets duurder 'durf' te kijken. :)

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:51

idd,dat sportpaarden zich niet gedragen in de wei ofzo is onzin.
dat is puur opvoeding en heeft niets met recreatie of sport te maken.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:54

Toch merk je wel dat sportpaarden vaker weten wie er naast ze loopt.
Ik heb zelf ook sportpaarden gehad en regelmatig dat ze de draak staken met iemand die nieuw voor ze was.
En pakte ik of de pensioneigenaar ze dan liepen ze als makke lammetjes mee. Dus ze wisten dondergoed hoe het wel moest :)
En bij de recreatie paarden resulteerde dat op naar een graspluk trekken of wat lomp gedrag, maar veel verder gingen die door hun wat gematigde temperament vaak niet.

Dus het zoeken daar voor een juiste oppas is vaak toch net wat moeilijker.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:56

Ninx schreef:
Matheno schreef:
Met 2 fulltime bovengemiddelde salarissen kan het prima, maar als starter niet. Tenzij je onwijs veel eigen kapitaal inbrengt.


En dat is direct het onverstandigste scenario.
Want op die manier zet je jezelf echt gevangen. Je kunt dan geen kant meer op.
De rente is nu laag, maar niemand vraagt zich hoe dat kan en of dat wel zo gezond is. Er komt straks een correctie en dan staan al die huizen onder water.

Een huis kopen moet je nu zeker niet doen.

De enige manier waarop het überhaupt nog verstandig is, is zelf veel geld meebrengen en zo min mogelijk hypotheek afsluiten.

Wij kunnen het betalen maar doen het niet. Internationaal spreekt men van the Dutch housing bubble.
Er zit een enorm klap aan te komen.
Wij richten ons liever op kleiner, duurzamer, Tiny housing.

Dan werken we om te leven ipv leven om te werken. Werkweken van 80 uur hebben we ook gedaan maar het slaat nergens op. Waar blijft de tijd om te genieten?

Dus ik zou ervoor kiezen altijd de paarden in eigen beheer te hebben, Maar dat hoeft niet perse direct pal naast het huis.
Idealiter zou het leuk zijn, maar gezien de huidige economie en in de toekomst is 'bezitten' geen verstandig plan tenzij je het zelf kunt pinnen.

Al die mensen met torenhoge hypotheken bezitten immers niks. De bank bezit het huis, en de mensen worden bezit van de bank.
Je hebt dan gewoon een huurhuis met een heeeeeeele zware verplichting.


Daar heb je volkomen gelijk in.

Qua kosten zouden mijn man en ik een boerderij kunnen kopen, maar we hebben er voor gekozen om voor een goedkoper landelijk huis te gaan met inbreng van eigen kapitaal en dus zijn onze maandlasten minimaal.

Sowieso zouden we ook niet de tijd hebben voor paarden aan huis. Onze paarden staan gewoon lekker half pension.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:00

Selka schreef:
Dat vind ik nogal een uitspraak Ninx. In ons geval klopt het al niet. Verbouwing contant afgerekend dus er moet heel iets bijzonders gebeuren wil ons huis onder water komen te staan.. Met een hoge hypotheek is niks mis als er maar voldoende inkomen tegenover staat. Daarbij los je tegenwoordig af dus iedere maand wordt mijn hypotheek lager.

En er zijn situaties waarop je je heel lastig kunt voorbereiden. Bijv. beide 100% arbeidsongeschikt. Dan is bijna ieder woning te duur.


Maar zelfs met iedere maand afbetalen; hoelang duurt het dan voordat het huis van jou is?
In de huidige tijd zien mensen die dag nooit komen.

We staan in de top 5 van landen met de hoogste schulden. En dat betreft in het geval van NL de hypotheekschuld.
De huidige 2% rente wordt vastgelegd, maar bij een crash kan de overheid die rente reguleren. Dan moet je alsnog meer betalen.
Bij een instortende huizenmarkt wordt de consument altijd bang/ onzeker en geeft minder uit.
Daardoor ontstaat instabiliteit op de arbeidsmarkt. Mensen zijn in dat soort situaties niet zeker van hun baan of hebben minder opdrachtgevers in geval van zelfstandigheid.

Dat geld wat er nu 'niet' is maar toch wordt uitgegeven aan huizen moet terug komen, hoe dan ook.
Zo kan de rente omhoog schieten, de huizenprijzen omlaag, pensioenfondsen verdampen, etc...

Dus ik zou in deze markt verkopen en een moment afwachten dat ik een huis voor het grootste gedeelte kon afbetalen, of er gewoon niet aan beginnen.
Niemand is er ooit aan doodgegaan niet alles te bezitten ;-)

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:03

Waarom moet het huis helemaal van jou worden?

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:07

Ninx,geen idee waar jij info haalt,maar banken geven tegenwoordig al moeilijk een lening.
als je die niet kan afbetalen of te zwaar/te lang zal afbetalen,geven ze geen lening.
idem als je geen eigen inbreng hebt of eender wat.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:08

fokfanaat schreef:
Waarom moet het huis helemaal van jou worden?


Omdat je dan pas vrij van schuld bent. Tot die tijd zit je op alle manieren vast aan een variabele en instabiele markt die voor een groot beslissend is voor de indelin van de rest van je leven.

Maw: mensen die beiden fulltime MOETEN werken omdat het huis anders niet bekostigd kan worden, kunnen zich geen veranderingen permitteren.
Zelf thuis zijn voor je kinderen, je hart volgen en een andere manier/ intensiteit van werken kiezen, vrij zijn om te gaan en staan waar je wil, etc....
Omdat je iets zo graag wil dat je bereid bent je hele leven erop in te richten kan best reeel voelen als de droom vers is.
Maar wat wil je over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar?

De kans dat je je huis snel kunt verkopen als je wensen/ situatie verandert is nihil.

Als je het mij vraagt wil ik helemaal geen huis bezitten.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:11

tengeltje11 schreef:
Ninx,geen idee waar jij info haalt,maar banken geven tegenwoordig al moeilijk een lening.
als je die niet kan afbetalen of te zwaar/te lang zal afbetalen,geven ze geen lening.
idem als je geen eigen inbreng hebt of eender wat.


De gemiddelde looptijd is 30 jaar. Maar de meeste mensen hebben hun huis dan niet afbetaald.

Leningen geven zou nog veeeeelll moeilijker moeten zijn. De meeste mensen moeten niet zo'n grote verantwoordelijkheid dragend.
Nederlanders geven gemiddeld 50% van hun inkomen uit aan wonen, dat is veel teveel.

Waar ik mijn info vandaan heb? Dit is niet ingewikkeld te vinden wanneer je er interesse in hebt.
Dat is begonnen toen ik 2 jaar geleden even overwoog toch te kopen, na research besloten het niet te doen.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:13

Ninx schreef:
Selka schreef:
Dat vind ik nogal een uitspraak Ninx. In ons geval klopt het al niet. Verbouwing contant afgerekend dus er moet heel iets bijzonders gebeuren wil ons huis onder water komen te staan.. Met een hoge hypotheek is niks mis als er maar voldoende inkomen tegenover staat. Daarbij los je tegenwoordig af dus iedere maand wordt mijn hypotheek lager.

En er zijn situaties waarop je je heel lastig kunt voorbereiden. Bijv. beide 100% arbeidsongeschikt. Dan is bijna ieder woning te duur.


Maar zelfs met iedere maand afbetalen; hoelang duurt het dan voordat het huis van jou is?
In de huidige tijd zien mensen die dag nooit komen.

We staan in de top 5 van landen met de hoogste schulden. En dat betreft in het geval van NL de hypotheekschuld.
De huidige 2% rente wordt vastgelegd, maar bij een crash kan de overheid die rente reguleren. Dan moet je alsnog meer betalen.
Bij een instortende huizenmarkt wordt de consument altijd bang/ onzeker en geeft minder uit.
Daardoor ontstaat instabiliteit op de arbeidsmarkt. Mensen zijn in dat soort situaties niet zeker van hun baan of hebben minder opdrachtgevers in geval van zelfstandigheid.

Dat geld wat er nu 'niet' is maar toch wordt uitgegeven aan huizen moet terug komen, hoe dan ook.
Zo kan de rente omhoog schieten, de huizenprijzen omlaag, pensioenfondsen verdampen, etc...

Dus ik zou in deze markt verkopen en een moment afwachten dat ik een huis voor het grootste gedeelte kon afbetalen, of er gewoon niet aan beginnen.
Niemand is er ooit aan doodgegaan niet alles te bezitten ;-)


Ik ben het ook niet helemaal met je eens.
Tuurlijk moet je nooit een hypotheek op Maximaal nemen. Je hebt ook nog geld nodig voor andere leuke dingen en voor de paarden etc. En 80 uur werken ben ik ook echt niet van. Al vind ik het niet erg als er soms zo'n week tussen zit.
Maar ik moet mijn huis in 30 jaar afbetalen. En dat moet iedereen die een nieuwe hypotheek afsluit tegenwoordig (dus ook TS). Ik heb dit huis gekocht om mijn hele leven in te wonen. En over 30 jaar is er zoveel inflatie geweest dat het bedrag anders echt niet meer had uitgemaakt.
Wel een ding is dat als we arbeidsongeschikt raken we hier inderdaad niet meer kunnen wonen. Maar dat wil ik ook helemaal niet meer dan. Want dat is praktisch onmogelijk. Er moet zoveel gedaan worden buiten . Daarom hebben de vorige bewoners ook na hun 70ste een ander huis gezocht.
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 15-10-18 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:13

Niet iedereen werkt met twee fulltime hoor.
Ik ben ook een parttimer, mijn vriend werkt wel fulltime.

En als je leven zo veranderd dat je huis niet meer past, je kan het altijd te koop zetten.
Het is niet zo dat als je er ooit voor gegaan bent dat het dan niet meer veranderd kan worden.
En de kans dat het snel verkoopt is helemaal niet nihil.
Juist niet met een stuk land erbij. Die huizen zijn juist best schaars.
Ik weet zelfs nog dat de notaris hier zijn mening gaf, dat hebben jullie mooi gedaan, dat blijft altijd de waarde houden, want grond word steeds schaarser.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:19

Ik hoef niet vrij van schuld, of je nou huur of een stukje hypotheek betaald....

Met een restje hypotheek kan je ook prima minder werken.

Maar mijn kids zij al wat groter, ik vond het totaal geen opoffering om wat extra uren te gaan werken om zo heerlijk vrij te gaan wonen. Ik zou nooit zo strak in de hypotheek willen zitten dat je echt op moet passen. Maar wij leven nog gewoon royaal op de vlakken die ons interesseren

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:21

En idd enjoymyhorse mocht een van ons wat gebeuren, of de relatie strandt, dan gaan we verkopen. Ik zou dit ook niet alleen willen en kunnen

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:24

Wij hebben al gezegd worden we 65 gaat het de verkoop in. Dan is het te groot om bij te houden.
En inderdaad strand de relatie of overkomt de ander iets gaat het ook de verkoop in. Ik wil en kan dit ook niet alleen bijhouden.
Maar we leven nu. En nu genieten we hier met volle teugen van.
Wat het ooit is zien we dan wel weer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:25

Daar droom ik dus ook van. Maar huidige vriend die wil geen huis met grote tuin. Dus heb mijn droom nog niet verteld aan hem (relatie van nog maar 2 maanden).

Maar ik lees hier zo vaak dat 4.000m2 niet genoeg is voor meerdere paarden??

Mijn ex zijn kennissen hebben 3.000m2 staan 4 paarden op hele jaar rond, wel is dit in 5 weides verdeeld. Voorheen hooiden ze elk jaar een groot deel van de weides. Nu kopen ze hun hooi in omdat ze te oud worden zelf te hooien en hun machines worden ook verkocht.
Maar ik wil dus zeggen dat 3.000m2 verdeeld in meerdere percelen echt wel genoeg gras heeft hele jaar rond voor 4 paarden.
# Kleine nota het zijn vooral sombere paarden (haflinger, fjord, te dikke rijpony + pensioen paard)
Nu kun je zeggen dan is de ruimte te klein, nee toch niet want de poorten van aaneengrenzende weides blijven open staan dus ze kunnen grazen waar ze willen.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:29

nou 65 weet ik nog niet hoor, dan hopen we al lekker helemaal bij huis te zijn en kan je alles in je eigen tempo doen. We kunnen ook lekker beneden slapen hier.

maar op het moment dat het niet meer leuk is idd, verkopen en wat kleiners zoeken

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

Ninx schreef:
tengeltje11 schreef:
Ninx,geen idee waar jij info haalt,maar banken geven tegenwoordig al moeilijk een lening.
als je die niet kan afbetalen of te zwaar/te lang zal afbetalen,geven ze geen lening.
idem als je geen eigen inbreng hebt of eender wat.


De gemiddelde looptijd is 30 jaar. Maar de meeste mensen hebben hun huis dan niet afbetaald.

Leningen geven zou nog veeeeelll moeilijker moeten zijn. De meeste mensen moeten niet zo'n grote verantwoordelijkheid dragend.
Nederlanders geven gemiddeld 50% van hun inkomen uit aan wonen, dat is veel teveel.

Waar ik mijn info vandaan heb? Dit is niet ingewikkeld te vinden wanneer je er interesse in hebt.
Dat is begonnen toen ik 2 jaar geleden even overwoog toch te kopen, na research besloten het niet te doen.


Maar heb je het dan over de aflossingsvrije hypotheek?

Wat uitgave aan woonlasten betreft is de huurder zowel volgens de Woonbond als het Nibud slechter af dan de koper.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

5 weide, hoe groot zijn die dan? kleiner dan een rijbak?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

Ik zou echt niet weten hoe ik zo'n stukje nog moet hooien ook.
Sluit je ze dan het hele jaar door op in de paddock?
Zeker om ook nog eens genoeg te hebben voor een jaar rond.
Dan doen wij echt wat verkeerd :P
Art vergeet het, dat kan niet met 4 paarden ook nog genoeg hooi hebben.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:33

Ninx schreef:
tengeltje11 schreef:
Ninx,geen idee waar jij info haalt,maar banken geven tegenwoordig al moeilijk een lening.
als je die niet kan afbetalen of te zwaar/te lang zal afbetalen,geven ze geen lening.
idem als je geen eigen inbreng hebt of eender wat.


De gemiddelde looptijd is 30 jaar. Maar de meeste mensen hebben hun huis dan niet afbetaald.

Leningen geven zou nog veeeeelll moeilijker moeten zijn. De meeste mensen moeten niet zo'n grote verantwoordelijkheid dragend.
Nederlanders geven gemiddeld 50% van hun inkomen uit aan wonen, dat is veel teveel.

Waar ik mijn info vandaan heb? Dit is niet ingewikkeld te vinden wanneer je er interesse in hebt.
Dat is begonnen toen ik 2 jaar geleden even overwoog toch te kopen, na research besloten het niet te doen.


dat zeg jij omdat jij het niet wilt.

menig mens kiest met veel plezier om bv een 25-jaar durende lening af te betalen.

als je daardoor je paarden aan huis hebt en de hemel op aarde naast je deur hebt,waarom zou het dan niet goed zijn?

en het hoeft echt niet zo te zijn dat iedereen voltijds moet blijven werken,zonder ruimte voor andere zaken.

dat zeg jij terug en veralgemeen jij terug.

ik ken zelfs mensen die het doen met 1 goed inkomen(iets hoger dan gemiddeld)
tuurlijk betalen zij lang af,maar de vrouw zorgt thuis voor de kinderen,de paarden aan huis,ze leven somer en gelukkig.

waarom zou dat perse slecht zijn?