Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:48

Ik heb meer dan 90-urige weken (incl reistijd) en doe met gemak mijn 2 paarden zelf. 1x per dag een uur werk (ik doe het 's ochtends) en ik ben wel klaar. In het weekend plan ik onderhoudsdingen en dergelijke. Maar ze staan met een schuilstal en hebben onbeperkt hooi, dus ik ben totaal niet gebonden aan tijden ofzo. In het weekend slaap ik gewoon uit. Vind het prima te doen en best wel een lekkere start van de dag, lekker in stilte tussen de paardjes :) het is natuurlijk anders als je meerdere voerbeurten per dag en dergelijke hebt, of ze binnen/buiten moet zetten maar wat mij betreft moet je het ook allemaal niet te moeilijk maken voor jezelf. Van tevoren goed nadenken over efficiëntie.

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:07

Toen ik jong was had ik deze dromen ook. Deze zijn pas op mijn 43e uit gekomen, mijn man is 9 jaar ouder.
Wij hebben altijd hard gewerkt, hard als in 7 dagen per week! Geen kinderen.
Nu hebben we in het midden van NL een nieuw gebouwd huis, 3 hectare, een rijhal van 25X60 16 stallen waarvan 1 gebouw met poets was plaatsen en solarium, stapmolen, 7 aparte paddocks, 3 weides en nog een grote opslag schuur.
Heb 7 paarden thuis en geen pension klanten. Dus echt privé.
Het is fijn, echt genieten maarrrrrrr.........ook hard werken en ja ook 7 dagen in de week en ook niet van 9 tot 5 want altijd is er wel wat te doen. Verder koet je echt goed plannen of je weg kan in de zin van vakantie of in mijn geval op wedstrijd ( ik rij internationaal) dus altijd oppas regelen. Het heeft dus zo zijn voor en na delen.
Ik wil dit dan ook niet voor de rest van mijn leven. We blijven zolang ik het paarden gebeuren nog leuk vind en kan doen. Daarna verkopen we het en gaan terug naar de randstad waar we vandaan komen.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:50

s0173957 schreef:
Dorine92 schreef:
Das heel leuk maar zo denkt de bank er niet over. Dat is het hele probleem op het moment. Dat mensen 1300 euro huur moeten betalen omdat de bank hen geen hypotheek wil geven met een maandlast van 800 euro


De mijne nochtans wel..
Terwijl ik zelfstandige ben en echt geen bergen geld verdien elke maand.

Dan heb jij neem ik aan je lening al eerder afgesloten, en niet pasgeleden

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:02

Als het je droom is om je paarden te kunnen zien vanuit het raam zou ik vooral het huis naast de pensionstal kopen :D ...

Wij hebben het 'goed voor elkaar' met een paar hectare land, 8 stallen en een binnenbak. Maar zoals vaker is gezegd: het is hard werken. Wij hebben beide een volle baan buitenshuis en met zoveel paarden is het altijd erg druk. Wij fokken, fokken op en (laten) rijden. Het is een 'way of life' die je moet aanspreken. Wij vinden het fijn, altijd leven met het ritme van de seizoenen, het boerderijwerk, veel samen zijn met de paarden. Maar het betekent ook meestal tot 10 uur 's avonds 'achter', weinig vakantie en een substantieel deel van je salaris besteden aan de paarden en alles wat daarbij komt kijken.
Dat betekent niet dat er helemaal geen tijd is voor andere dingen, wij hebben ook een normaal sociaal leven, besturen nog wat en gaan echt wel eens een dagje of een weekend weg. Je moet dus ook een beetje kunnen organiseren :-)....En wat hulptroepen achter de hand is ook prettig.

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:12

Vogeltjem: 90 urige werkweek? Dan komen er zoveel vragen in me op. Dan doe je de paarden 's morgens? Hoe dan?

Als je zes dagen per week werkt komt dit neer op 15 uur per dag voor je werk.
Stel je gaat om 6 uur in de ochtend weg, je komt dan om 9 uur in de avond terug. Sta je dan je paarden om 5 uur 's morgens te doen? Dan kom je thuis om 9 uur 's avonds en ga je meteen naar bed denk ik?
Rij je je paarden ook?

En je huishouden dan of je sociale leven. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe dan je leven eruit ziet.

Charaz

Berichten: 24324
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:31

Pfoe een 90 urige werkweek zou ik er niet voor over hebben om mijn paarden aan huis te kunnen houden.

Dan blijft er toch weinig tijd over om te genieten van al dat moois.

Om even terug te komen op de vraag van de TS, ik denk dat het als starter zonder eigen geld niet mogelijk is om een huisje te kopen waar je paarden bij kunnen. Samen met een partner is er natuurlijk al veel meer mogelijk, maar dan moet je zelf wel handig zijn om je huis op te knappen als je voor niet al teveel geld iets wilt kopen.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:54

Supervixen schreef:
Vogeltjem: 90 urige werkweek? Dan komen er zoveel vragen in me op. Dan doe je de paarden 's morgens? Hoe dan?

Als je zes dagen per week werkt komt dit neer op 15 uur per dag voor je werk.
Stel je gaat om 6 uur in de ochtend weg, je komt dan om 9 uur in de avond terug. Sta je dan je paarden om 5 uur 's morgens te doen? Dan kom je thuis om 9 uur 's avonds en ga je meteen naar bed denk ik?
Rij je je paarden ook?

En je huishouden dan of je sociale leven. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe dan je leven eruit ziet.



Precies dit vroeg ik me ook af en zat ook al zo te rekenen....het leek me bijna onmogelijk...? Ze geeft aan dat ze in het weekend uitslaapt (en dan niet werkt, neem ik aan?), dus ik nam zelfs een 5 daagse werkweek, waarbij je dan dus bijna 18 uur per dag werkt....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:03

Het kan wel maar dan heb je inderdaad geen sociaal leven. Mijn vriend werkt 7 dagen per week. Omdat we verbouwen rijdt hij nu dus ook echt 7 dagen naar kantoor. Is een groot bedrijf 24/7 open. Hij maakt meestal 80 urige weken maar 90 kan ook. Maaarrrr.. hij hoeft alleen maar te douchen en te slapen. Voor de rest zorg ik :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:13

Lijkt me verschrikkelijk om zoveel tijd van je leven door te brengen op het werk :o Maargoed, dat is verder offtopic.

TS, heb je al gekeken naar andere gebieden ipv midden NL?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:35

mij ook niet gezien, dan moet je ook wel heel gek zijn met je werk, anders trek je dat niet lijkt me.

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:38

Uitslapen?? Ook dat gebeurt niet meer sinds de paarden thuis staan. Hoogstens dat ik op zondag wel eens terug in bed kruip na gevoerd, gemest en buiten gezet te hebben.
Lekker nog even tv kijken en chillen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:39

Als je anders zoveel uur draait dan is om half 8 op staan ook uitslapen waarschijnlijk :)

Ik kruip nog wel terug na het voeren. Maar niet meer na het buiten zetten, dan hang ik liever beneden lekker rustig wat rond.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:54

Hier 58 jaar jong en sinds 2.5 jaar eindelijk paarden aan huis. Hebben wel moeten verhuizen omdat omgeving Rotterdam onbetaalbaar is. En nog net igekocht toen de prijzen laag waren. Ons eigen huis was afbetaald en met winst verkocht na er 25 jaar te hebben gewoond. Nu wonen we in Brabant op de grens met belgie. Een huis dat we moesten opknappen en dan echt alles. Maar 12.000 M2 grond op het zand. Nog 1,5 jaar klussen en bikkelen en dan kan het genieten beginnen omdat manlief dan met pensioen is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:56

s0173957 schreef:
Dat doe je, met alle respect bedoeld, met een recreatiepaard.
Maar van het moment dat je met sportpaarden bezig bent (ik spreek dan van jonge en lichte toer dressuurpaarden), die top in conditie staan qua training en voeder, geef je de zorg echt niet zomaar eventjes aan een buurmeisje. Dat gaat gewoon niet. Met paarden zoals de onze is dat om ongelukken vragen. Ze staan hier minimum 10u per dag buiten maar dan nog gaan er 2 bijna elke dag op hun achterste benen tot aan de weide en met binnen halen is het zo mogelijk nog erger.
Gelukkig kan ik alles samen met m'n vader doen, maar om dan samen met m'n vader bv eens 3 dagen naar Duitsland naar de hengstenkeuring gaan is dus simpelweg onmogelijk.


Ff of topic.

Waar ik rijd gaan toch echt 1 of 2x per jaar een week weg en dan verzorg ik de paarden samen met haar broer. En het zijn toch echt sportpaarden incl goedgekeurde hengst. En het zijn geen dooie want het zijn tuigers :7

Dus niet iedereen denkt zo.

J0anieke

Berichten: 4896
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:11

Ik heb niet alles gelezen, maar ik snap je dromen, ik zit dit moment met precies hetzelfde.

Ik hoop dat ik een huis vind op max 5 minuten fietsen van een mooie stal aan het bos. Zo kan ik genieten van een luxe stal dicht bij huis, zonder toren hoge hypotheek.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:24

voor mij is het plus van een huis met paarden niet alleen de paarden, maar ook de rust en ruimte om de deur, niet rekening te moeten houden met de buren en ook geen "last" van de buren te hebben

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:30

Ik volg even. Het is wel een droom om ooit paarden aan huis te hebben. Al vrees ik dat het bij dromen blijft.. :')

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:33

fokfanaat schreef:
voor mij is het plus van een huis met paarden niet alleen de paarden, maar ook de rust en ruimte om de deur, niet rekening te moeten houden met de buren en ook geen "last" van de buren te hebben

Een hele dikke plus.
Voor ons werd de knoop dan ook snel doorgehakt toen er een familie met onopgevoed snert kind ( geen andere woorden voor) naast ons kwam wonen.

Nu wonen we ver genoeg van elkaar om geen overlast te ervaren.
Heerlijk.

Anoniem

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:38

Pfoe. Dit was ook ooit mijn droom. Maar paarden in pension hebben geeft toch een gevoel van vrijheid. Ik kan dagen, weken niet gaan en mijn paard krijgt gewoon eten en drinken, komt in de wei etc. Natuurlijk is het wel een bedrukte vorm van vrijheid; een pensionstal hanteert regels en je moet je gedragen. Voor mij is deze vorm van (bedrukte) vrijheid veel waardevoller dan iedere dag, naast mijn 40+ urige werkweek, nog stallen te mesten.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:39

Dat geeft zeker ook een mate van vrijheid.
En je gedragen bij een pensionstal is meestal niet zo moeilijk :+

Ik kan ook erg goed begrijpen dat er mensen zijn die aan huis echt te beperkend vinden. Het moet echt passen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:42

Maar beseffen sommige hier wel dat paarden aan huis hebben echt andere koek is dan half/vol pension?
Ik snap de droom echt hoor, ik heb m ook nog steeds, maar het is wel goed om even realistisch na te gaan denken als je serieuze plannen hebt.

Wat ik hierboven las over uitslapen is inderdaad zo, uitslapen kan eigenlijk niet meer want je moet je beestjes toch voeren/buiten zetten. Dus als jij om 6 uur thuis komt van het stappen kun je een paar uurtjes slapen waarna je er weer uit moet om te voeren etc. (Natuurlijk kun je daarna weer je bed inkruipen, maar sommige mensen kunnen dan niet meer slapen)
En naast mesten, voeren, rijden, verzorgen, heb je ook nog je huisje/weide/stal/bak die onderhoud vergt. Een huis zelf schoonhouden en opruimen kost al wat tijd op zich, maar een weide en bak bijhouden qua begroeiing en omheining is meer werk dan je denkt. Stallen netjes en geordend houden idem.

Tenzij je een boerderijtje die net een paar jaar oud is koopt, wat zo goed als onbetaalbaar is, dan zal het werk wel een stuk minder zijn. Maar de funda linkjes die ik hier heb gezien zijn verre van dat.

En TS dat is niet om je te ontmoedigen, maar ik wil alleen even aangeven dat het niet zo rooskleurig is als het lijkt, en heel eerlijk, in je eentje is er bijna geen beginnen aan. Alles wat ik hierboven zojuist noemde is al bijna een full time job wil je het goed doen. Moet je nagaan dat je daarnaast een (waarschijnlijk drukke) baan hebt om rond te komen. Als ik er alleen al aan denk krijg ik zowat een burn out :')

Als je met partner/vriendin/familielid zoiets doet is het al een stuk haalbaarder.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:47

Zonder man zou ik de boel verkopen en verhuizen, of onderverhuren :o
Dat red ik hier echt niet zonder hulp...

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:47

Ik heb wel de paarden aan huis. 8 stuks om precies te zijn. Maar ik kom zelf uitde randstad en daar is het voor de gewone mens niet mogelijk. Tenzij je geboren en getogen bent op een plek met genoeg land.
Ik heb gewoon jaren met mijn pony in pension gestaan. Maar een vriend gevonden met de liefde voor paarden en een klein boerderijtje en grasland in Drenthe. Dus hop pony ingeladen en naar Drenthe. Daar woon ik al bijna 12 jaar.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:47

Dat heb ik ook, als ik er om wat voor reden alleen voor kom te staan gaat het hier direct de verkoop in.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:51

Maar inderdaad de paarden aan huis is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Natuurlijk is het fijn. Maar ook vaak niet hoor.
Je moet alles zelf doen. Ook als je ziek bent.
Wij fokken met 4 merries. Dat kan alleen als je ze thuis hebt anders is dat onbetaalbaar.