Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 11:55

Hoi allemaal.

Zoals het eruit ziet gaan mijn vriend en ik binnenkort verhuizen en krijgen we onze 3 paarden aan huis.
Nu ben ik aan het denken hoe en wat ik met de mest moet....

De paarden staan daar 24/7 buiten zonder stro in de schuilstal, hier laat ik matten inleggen ivm een paard met longeproblemen, dus moet echt alleen de mest opruimen.

We zitten daar echt in het buitengebied van Duitsland.

Ik ben veelal alleen aan het werk thuis omdat mijn vriend voor zijn werk door de week heel de week van huis is.

Aangezien er vast meerdere bokkers zijn die de paarden aan huis hebben ben ik benieuwd hoe jullie dit oplossen?

Alle tips dus welkom :-)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 07-01-19 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:57

Mest ophalen is vreselijk duur hier, zelfs als ik het de lokale boer vraag want die moet met 2 man komen en ik heb geen plek voor een grote mesthoop. Daarom heb ik een kleine aanhanger die we naar de boer toe brengen als hij vol is. Zonder strooisel en met 2 E ponys was dat elke week.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:00

op de plek waar ik stro koop kan ik het gratis kwijt. Ook zet ik adv. waarbij in het voorjaar al veel wordt opgehaald door hobbyboeren
Ik heb dus wel stro en mest elke dag paddock weiland uit en haal de drollen uit stal en mest 1 keer per week de stallen volledig leeg en heb ik volle ( grote) aanhanger per week

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:06

Ik heb een grote container ingegraven in de grond en ongeveer eens per drie maanden komen ze het ophalen. Is wel redelijk prijzig, maar ik heb 0 zorgen, werk en moeite aan het hele mestgebeuren. Hoef niet eens de mesthoop op te kruien. :)

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:08

Wij hebben een grote mesthoop. Eén keer per jaar komt een boer uit de buurt de mest halen voor € 50,-.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:10

Ik heb de mazzel dat ik het naar de buren mag brengen op de boerderij (is familie). Dus ik heb een aanhangertje gekocht en brengen het 1x per week weg.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:12

Wij rijden onze mest weer uit over het land. Biologische boerderij dus de plantjes zijn er wel blij mee :D. In de wei hebben we strookbegrazing, dus de oude strook met de mest erop wordt dan afgesloten om bij te trekken en dan blijft de mest daar liggen om het gras ook weer te bemesten. Bevalt me wel, want ons weiland is best groot en om dat elke dag met een kruiwagen af te rijden is haast niet te doen :').

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:17

Wij kunnen de mest kwijt bij een pensionstal in de buurt.
We hebben een grote kiep-aanhanger waar we alles op gooien, en een keer per maand rijden we die weg.
Verder gaat er een deel op de composthoop, die we na het composteren weer in de moestuin gebruiken.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 12:23

Hmmm ok ja zat zelf ook al aan een aanhanger te denken. Maat laten ophalen zal niet echt werken ben ik bang naja ik weet niet wie dat in Duitsland zou willen doen en voor 3 paarden komen de meeste ook niet lijkt mij.

Toch eens even in de omgeving gaan navragen.

De wei zelf is niet heel
Erg groot, dus denk dat ik niet alle mest er zelf overuur kan strooien denk dat ik dan een messteek krijg haha ;-)

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:23

Hier doen we het zo:

De mensen uit de buurt hebben een aanhangertje achter de auto gekocht en dan brengen ze als het aanhangertje vol is bij ons op de mestbult.
En dat kost dan verder niets....... Alleen de aanschaf van een aanhangertje en tijd....

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 12:24

8nnemiek schreef:
Wij kunnen de mest kwijt bij een pensionstal in de buurt.
We hebben een grote kiep-aanhanger waar we alles op gooien, en een keer per maand rijden we die weg.
Verder gaat er een deel op de composthoop, die we na het composteren weer in de moestuin gebruiken.


Zon kiepaanhanger is dan natuurlijk wel ideaal al ben ik bang ook wel prijzig nieuw dus eens even marktplaats enzo in de gaten houden of en iets tweedehands voorbij komt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:30

Die van ons was ook tweedehands inderdaad :j Zelf de wanden iets verhoogd met betonplex, en dan kun je er aardig wat mest in kwijt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:33

Hier lopen er veel parenhoenen rond die de mest uitpluizen en zo wordt het heel snel opgeruimd!
Wellicht een gek idee, maar kun je er niet een stuk of 20 aanschaffen?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:35

Ik heb een schapenboer 200 meter verderop gevraagd. Eens per week leeg ik mijn kruiwagentje daar van 2 shets :)

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:36

Afbeelding

Een mestbak laten aanleggen en vragen of een boer uit de buurt die een aantal keer per jaar wil legen door te verspreiden over de wei? :D
Niet te duur en erg handig.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:47

Dan hebben wij echt mazzel zo te horen.. hier wel een grote mestbult. 2keer per jaar komen ze het hier gratis halen en gebruiken ze het op hun eigen land. Met een kraan en ongeveer 2/3, trekkers met aanhanger. Duurt dan wel een hele middag maar dan zijn we wel alles kwijt :) paarden staan overigens voornamelijk op stro, soms op zaagsel.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:54

De mest van mijn 4 ponys zet ik regelmatig op marktplaats als de bult groot genoeg is. Dit doe ik al jaren en mensen met moestuintjes komen het graag halen. Gratis en voor niks.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:02

8nnemiek schreef:
Wij kunnen de mest kwijt bij een pensionstal in de buurt.
We hebben een grote kiep-aanhanger waar we alles op gooien, en een keer per maand rijden we die weg.
Verder gaat er een deel op de composthoop, die we na het composteren weer in de moestuin gebruiken.




Volgens mij dezelfde dan waar ik het wegbreng

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:02

Woody2015 schreef:
8nnemiek schreef:
Wij kunnen de mest kwijt bij een pensionstal in de buurt.
We hebben een grote kiep-aanhanger waar we alles op gooien, en een keer per maand rijden we die weg.
Verder gaat er een deel op de composthoop, die we na het composteren weer in de moestuin gebruiken.


Zon kiepaanhanger is dan natuurlijk wel ideaal al ben ik bang ook wel prijzig nieuw dus eens even marktplaats enzo in de gaten houden of en iets tweedehands voorbij komt.



2e hands heb ik rond de 1600- betaald

Anoniem

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:07

Mijn vader reed het uit over ons eigen land, leende bij de buren zo'n wagen en die boer kwam ook ff met (...geen idee hoe het heet) om de mestbak snel leeg te scheppen in die wagen.. Was zo klaar :j

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:09

Ik composteer en fermenteer.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:09

Wij laten een container zetten die +- om de 2 maanden wordt opgehaald. Niet de goedkoopste optie, maar voor ons wel de makkelijkste.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:16

Wij hebben een mesthoop laten plaatsen van betonelementen, deze wordt eens in de 6 á 7 maanden geleegd en dat kost me nog geen 100 euro. Deze is vloeistofdicht, dat wilde ik graag om gedoe te voorkomen als wij ooit weer gaan verhuizen dat kopers dan zeggen de grond is vervuild.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:16

Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:25

vaste mest zitten andere voorwaarden aan en veel particulieren met paarden worden niet gecontroleerd.