Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

 
Profiel   

Wij hebben een aanhanger en wanneer die vol is gooien we de mest over het grasland.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 16:30 



 
Profiel   

maratjesammy schreef
Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.


Maar hebben we het dan over drijf mest of ook normale mest wat dagelijks opgeruimd wordt?[/quote]


dat is drijfmest. Vaste mest mag over langere perdiode uitgereden worden in NL. Maar je kunt daar pas wat zinnigs over zeggen als je weet wat voor soort mest, grondsoort, gewas etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 16:32 



 
Profiel   

Ik kan in belgie dus niks vinden voor maar 1 paard en 2 ponys,
Nederlandse bedrijven mogen hier niks ophalen.
Hier nog belgische bokkers met ideeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 12:19 



 
Profiel   

Wij hebben een weiland achter de paddock waar we de mest eens in de week overheen gooien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 13:01 



 
Profiel   

rayoow schreef
Ik kan in belgie dus niks vinden voor maar 1 paard en 2 ponys,
Nederlandse bedrijven mogen hier niks ophalen.
Hier nog belgische bokkers met ideeen.


Hier hetzelfde probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 13:59 



 
Profiel   

Wij hebben bij Snoeys een container laten leveren. Ik wissel tussen 3 -8 paarden en met de eerste container hebben we 3.5 maand gedaan. Paarden staan op gehakseld stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 14:02 



 
Profiel   

Wij konden de mest met aanhangwagen legen bij de buurman (boer die ons land ook pachtte). Sinds zijn ziekte is de overeenkomst gestopt en nu hebben we zelf een mestbult die een paar keer per jaar wordt geleegd a 175 euro per keer (2 paarden en een kleine pony).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 14:12 



 
Profiel   

Heb nu ook contact met segers, zal nog eens naar snoeys kijken!


Container hebben de buren minder problemen als dat ik laat ingraveb of iets dergelijks

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 14:15 



 
Profiel   

Laurievc schreef
Wij hebben bij Snoeys een container laten leveren. Ik wissel tussen 3 -8 paarden en met de eerste container hebben we 3.5 maand gedaan. Paarden staan op gehakseld stro.


Door wie word deze dan leeg gemaakt? En hebben jullie een mestbanknummer of eploitanten nummer?
Ik zit in het zelfde schuitje helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 16:59 



 
Profiel   

Wij laten onze eigen mest uitrijden. We maken elk jaar een stapel waar de mest op komt; jaar erna een nieuwe ernaast. We rijden dan de mest uit die 1 jaar gelegen heeft. Gras groeit er super van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 17:04 



 
Profiel   

JustMeKV schreef
Laurievc schreef
Wij hebben bij Snoeys een container laten leveren. Ik wissel tussen 3 -8 paarden en met de eerste container hebben we 3.5 maand gedaan. Paarden staan op gehakseld stro.


Door wie word deze dan leeg gemaakt? En hebben jullie een mestbanknummer of eploitanten nummer?
Ik zit in het zelfde schuitje helaas....

Snoeys haalt deze gewoon weer op en nee, geen mestbanknummer. Geen idee wat je met die andere bedoelt, maar komt me niet bekend voor haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 17:09 



 
Profiel   

@Laurievc: Eploitanten nummer staat gelijk aan een landbouwnummer.
Ik ben al blij te horen dat er geen van beide nummers is! En ze deze gewoon terug ophalen.
Ik neem alvast contact op met hen nu hopen dat ze tot in West-Vlaanderen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 18:46 



 
Profiel   

myminilife schreef
Wij hebben een weiland achter de paddock waar we de mest eens in de week overheen gooien!


Moet je dit eerst composteren? Of gooi je er gewoon verse mest overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 19:54 



 
Profiel   

Ik heb al met verschillende bedrijven die mest afvoeren contact opgenomen en hierbij is het nodig om een mestbanknummer te hebben. Een mestbanknummer aanvragen is trouwens gratis.

Ik heb dan hierdoor informatie opgevraagd bij de Vlaamse landmaatschappij en dit is hun antwoord wat betreft mest afvoeren:

De afzet van de mest moet steeds gebeuren conform het Mestdecreet, ook als u niet aangifteplichtig bent, hierbij zijn er volgende mogelijkheden voor paardenmest:

Mogelijkheden om transporten uit te voeren zonder mesttransportdocument.

Eigen mest op eigen grond
Vervoer van eigen mest naar gronden binnen Vlaanderen, horende bij uw bedrijf, kan zonder mesttransportdocumenten als het transport niet uitgevoerd wordt door een erkende mestvoerder (u kan dit transport dus zelf uitvoeren).

Vervoer met een transportmiddel met klein laadvermogen
U kan de mest afvoeren naar een andere Vlaamse landbouwer zonder mesttransportdocumenten met een transportmiddel met een laadvermogen van minder dan 500 kg. Dit is mogelijk als het transport niet uitgevoerd wordt door een erkende mestvoerder.
U kan op deze manier maximaal 160 kg P2O5 per kalenderjaar afvoeren. Bovendien kan dit enkel op voorwaarde dat u als aanbieder deze transporten noteert in een register voor transporten met een klein laadvermogen en dat de afnemer in totaal ook maximaal 160 kg P2O5 per kalenderjaar op deze manier ontvangt.

Als het transport niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet het gebeuren met een mesttransportdocument. Hiervoor heeft u 2 mogelijkheden:

Mestafzetdocumenten
U kan beroep doen op een erkende mestvoerder om dierlijke mest af te voeren. De erkende mestvoerder maakt via het Mest Transport Internet Loket (MTIL) een mestafzetdocument aan, met u als aanbieder. Op dit document staat o.a. vermeld wie de aanbieder en de afnemer van de mest is, wie de mest vervoert, over hoeveel ton het gaat en de N- en P2O5-inhoud van het transport. Wanneer het transport gereden is, bevestigt de erkende mestvoerder dit document op MTIL. Op onze website vindt u een lijst van mestvoerders erkend door de Mestbank: Overzicht erkende mestvoerders

Burenregeling
Als u mest afvoert naar een landbouwer die in dezelfde of in een aangrenzende gemeente woont, bestaat er een uitzondering dat u geen beroep hoeft te doen op een erkende mestvoerder. U kan dan met de afnemer van de mest een burenregeling afsluiten. Dit is een contract gedurende maximaal één kalenderjaar, waarin u vastlegt hoeveel en welke mest u zal afvoeren. Het vervoer moet gebeuren door aanbieder of afnemer van de mest.

U moet zich identificeren als landbouwer als u aangifteplichtig bent of als u transporten wil (laten) uitvoeren met een mesttransportdocument.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 10:57 



 
Profiel   

BlueMilk schreef
Ik heb al met verschillende bedrijven die mest afvoeren contact opgenomen en hierbij is het nodig om een mestbanknummer te hebben. Een mestbanknummer aanvragen is trouwens gratis.

Ik heb dan hierdoor informatie opgevraagd bij de Vlaamse landmaatschappij en dit is hun antwoord wat betreft mest afvoeren:

De afzet van de mest moet steeds gebeuren conform het Mestdecreet, ook als u niet aangifteplichtig bent, hierbij zijn er volgende mogelijkheden voor paardenmest:

Mogelijkheden om transporten uit te voeren zonder mesttransportdocument.

Eigen mest op eigen grond
Vervoer van eigen mest naar gronden binnen Vlaanderen, horende bij uw bedrijf, kan zonder mesttransportdocumenten als het transport niet uitgevoerd wordt door een erkende mestvoerder (u kan dit transport dus zelf uitvoeren).

Vervoer met een transportmiddel met klein laadvermogen
U kan de mest afvoeren naar een andere Vlaamse landbouwer zonder mesttransportdocumenten met een transportmiddel met een laadvermogen van minder dan 500 kg. Dit is mogelijk als het transport niet uitgevoerd wordt door een erkende mestvoerder.
U kan op deze manier maximaal 160 kg P2O5 per kalenderjaar afvoeren. Bovendien kan dit enkel op voorwaarde dat u als aanbieder deze transporten noteert in een register voor transporten met een klein laadvermogen en dat de afnemer in totaal ook maximaal 160 kg P2O5 per kalenderjaar op deze manier ontvangt.

Als het transport niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet het gebeuren met een mesttransportdocument. Hiervoor heeft u 2 mogelijkheden:

Mestafzetdocumenten
U kan beroep doen op een erkende mestvoerder om dierlijke mest af te voeren. De erkende mestvoerder maakt via het Mest Transport Internet Loket (MTIL) een mestafzetdocument aan, met u als aanbieder. Op dit document staat o.a. vermeld wie de aanbieder en de afnemer van de mest is, wie de mest vervoert, over hoeveel ton het gaat en de N- en P2O5-inhoud van het transport. Wanneer het transport gereden is, bevestigt de erkende mestvoerder dit document op MTIL. Op onze website vindt u een lijst van mestvoerders erkend door de Mestbank: Overzicht erkende mestvoerders

Burenregeling
Als u mest afvoert naar een landbouwer die in dezelfde of in een aangrenzende gemeente woont, bestaat er een uitzondering dat u geen beroep hoeft te doen op een erkende mestvoerder. U kan dan met de afnemer van de mest een burenregeling afsluiten. Dit is een contract gedurende maximaal één kalenderjaar, waarin u vastlegt hoeveel en welke mest u zal afvoeren. Het vervoer moet gebeuren door aanbieder of afnemer van de mest.

U moet zich identificeren als landbouwer als u aangifteplichtig bent of als u transporten wil (laten) uitvoeren met een mesttransportdocument.



Mag ik het topic verder omhoog schoppen?

Hebben jullie uiteindelijk een mestbanknumer aangevraagd, of het uiteindelijk met de boer geregeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 14:27 



 
Profiel   

Ik wil dit topic graag even een schopje geven.

Ik heb een mestbak op een halve hectare grond die vol begint te raken.
Probleem is dat er geen vrachtwagen bij kan komen.
We hebben een smalle toegangsweg waar wel een trekker oid overheen kan maar een vrachtwagen kan echt geen kant op.

Ik ken geen loonwerker uit de buurt die het even kan komen ophalen en vrees een beetje dat professionele beedrijven standaard met een vrachtwagen komen.

Kortom, wat is handig qua afvoer? Ik heb het land nodig voor de paarden. Hebben jullie bedrijven die langskomen en het bv met een kleiner kraantje kunnen doen? Ik heb wel van die betonnen wanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 14:23 



 
Profiel   

Ik heb iemand met een klein apparaat, weet niet hoe het heet die het voor mij leeghaalt. Hij heeft allerlei shoveltjes waar hij normaal kabels mee legt. Misschien kun je zo iemand vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 14:28 



 
Profiel   

Zoiemand heb ik niet in mijn netwerk zitten dus ben beetje afhankelijk van via via zeg maar. Zeker als zo'n persoon geen website oid heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 14:43 



 
Profiel   

Welke regio? Kan hem vragen of hij in jouw buurt concullega's heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 15:30 



 
Profiel   

Wij rijden de mest over ons eigen land.
Hebben een kar waar we de mest in doen en wanneer hij vol is legen we deze en verspreiden het over het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 15:38 



 
Profiel   

Wij hebben een soort mestplaats en daar doen wij alle mest op..
Maar om het jaar laten we die ook weer leegmaken, anders stapelt het zich alleen maar op ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 16:21 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik wil dit topic graag even een schopje geven.

Ik heb een mestbak op een halve hectare grond die vol begint te raken.
Probleem is dat er geen vrachtwagen bij kan komen.
We hebben een smalle toegangsweg waar wel een trekker oid overheen kan maar een vrachtwagen kan echt geen kant op.

Ik ken geen loonwerker uit de buurt die het even kan komen ophalen en vrees een beetje dat professionele beedrijven standaard met een vrachtwagen komen.

Kortom, wat is handig qua afvoer? Ik heb het land nodig voor de paarden. Hebben jullie bedrijven die langskomen en het bv met een kleiner kraantje kunnen doen? Ik heb wel van die betonnen wanden.

Had je dit niet beter kunnen bedenken voordat je de mestbak in gebruik nam? Ik vul een aanhanger en breng het elke 2 weken bij stal bij mij in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 19:30 



 
Profiel   

Otti1977 schreef
Hutcherson schreef
Ik wil dit topic graag even een schopje geven.

Ik heb een mestbak op een halve hectare grond die vol begint te raken.
Probleem is dat er geen vrachtwagen bij kan komen.
We hebben een smalle toegangsweg waar wel een trekker oid overheen kan maar een vrachtwagen kan echt geen kant op.

Ik ken geen loonwerker uit de buurt die het even kan komen ophalen en vrees een beetje dat professionele beedrijven standaard met een vrachtwagen komen.

Kortom, wat is handig qua afvoer? Ik heb het land nodig voor de paarden. Hebben jullie bedrijven die langskomen en het bv met een kleiner kraantje kunnen doen? Ik heb wel van die betonnen wanden.

Had je dit niet beter kunnen bedenken voordat je de mestbak in gebruik nam? Ik vul een aanhanger en breng het elke 2 weken bij stal bij mij in de buurt.


Daar is vooraf over nagedacht. Bovendien is het best vreemd om een betonnen mestbak niet te gebruiken. Er is geen andere plek waar ik het wel kwijt kan waar het wel weggehaald kan worden op het perceel. Ingangspad blijft hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 22:14 



 
Profiel   

Wat is de afstand tussen vrachtwagen aan de weg en mestbak in het land??
In het ergste geval ben je bij een loonwerker hooguit wat meer kwijt doordat ie wat vaker heen en weer moet rijden tussen die twee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:24 



 
Profiel   

Waar woon je in Duitsland?
Bij ons werd het 1x per jaar opgehaald door de plaatselijke loonwerker en dat koste maar €150 euro.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen