Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

 
Profiel   

In het begin zette ik een advertentie op marktplaats. En hadden we een bordje in de tuin met gratis mest.
Hoeveel mensen daar wel niet op afkwamen. Soms met een Appie Heijn tasje voor de groentetuin. Soms met aanhangwagen.

Later toen ons land schoon was van onkruid wilde onze buurman het wel. (Melkveehouderij)
Die woonde echt 30 meter verderop. Dus liep ik met mijn kruiwagen daarheen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 09:21 



 
Profiel   

Zidore schreef
Weet iemand in dit topic misschien welk bodemstrooisel het allerbeste composteert? Ik weet dat eerst zaagsel en dan gewoon stro waarschijnlijk het langste duurt. Vlas heb ik geen idee, misschien strokorrel?

Ik gebruik Equibedding strokorrels. Dat composteert super goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 09:42 



 
Profiel   

maratjesammy schreef
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 10:35 



 
Profiel   

nicole_floor schreef
maratjesammy schreef
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.

Ik weet niet of dat EU regels zijn of dat dat in Duitsland het zelfde is als hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 10:38 



 
Profiel   

Dit zijn sws de regels van Nederland. Volgens mij is dit niet eu bepaalt. Nederland heeft sws strengere regels kwa bemesten dan Duitsland. Maar hoe het precies zit weet ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 17:16 



 
Profiel   

nicole_floor schreef
maratjesammy schreef
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.


Maar hebben we het dan over drijf mest of ook normale mest wat dagelijks opgeruimd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 09:38 



 
Profiel   

Wij hadden een aanhanger staan en 1 keer in de week reed de buurman daarmee naar het grofvuil. Daar mocht het op de composthoop. Maar geen idee of dat haalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 09:39 



 
Profiel   

Dit geld ook voor vaste mest volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 14:46 



 
Profiel   

Dit vond ik op mestportaal.nl

Mest uitrijden, hoe zit het ook alweer?
30 januari 2019
Vanaf vrijdag, 1 februari, mag er weer vast mest worden uitgereden. Twee weken later, op 16 februari, mag drijfmest worden aangewend. Een overzicht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Drijfmest op grasland
Zand- en lössgrond – 16 februari tot en met 31 augustus
Klei- en veengrond – 16 februari tot en met 31 augustus

Vaste mest op grasland
Zand- en lössgrond – 1 februari tot en met 15 september
Klei- en veengrond – 1 februari tot en met 30 september

Rijd je vaste strorijke mest uit op klei- en veengrond op grasland? Dan rijd je in 2019 uit tussen 1 januari en 15 september. De volgende uitrijdperiode is van 1 december 2019 tot en met 15 september 2020.

Drijfmest op bouwland
Zand- en lössgrond – 16 februari tot en met 15 september
Klei- en veengrond – 16 februari tot en met 15 september

Vaste mest op bouwland
Zand- en lössgrond – 1 februari tot en met 15 september
Klei- en veengrond – Hele jaar

Teel je mais op zand- of lössgrond? Dan mag er na de oogst van mais niet meer bemest worden.

Jemag het hele jaar door vaste mest gebruiken direct voor de aanplant van fruit- en plantsoenbomen op zand- en lössgrond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:50 



 
Profiel   

ik volg dit topic al eventjes omdat ik ook wel benieuwd was, wij hebben 2 pony's aan huis op ongeveer 1/3 ha lopen, 24/7 buiten en de schuilstal + plek bij de hooiruif is van rubberen matten,wij scheppen dit gewoon in de kruiwagen en rijden het dan om de zoveel dagen een keer over de wei uit, het hele jaar door, in de zomer is dit echter bijna niet nodig omdat ze dan eigenlijk alleen maar in de weide mesten.
Naar mijn idee is het niet heel erg goed voor de bodem, veel onkruid, maar een andere optie heb ik nog niet gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:01 



 
Profiel   

Degene; het veldhuys die mestbriketten en pellets voor de kachel, maakt van de mest van haar paarden, strooit juist geen mest rechtstreeks op het land.
Maar de as die ze uit de kachels haalt.
Haar redenatie daarvoor is omdat je dan ook absoluut zeker weet dat je wormbesmetting zilt krijgen. (Mits je consequent mestballen uit de wei haalt)

Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:07 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Degene; het veldhuys die mestbriketten en pellets voor de kachel, maakt van de mest van haar paarden, strooit juist geen mest rechtstreeks op het land.
Maar de as die ze uit de kachels haalt.
Haar redenatie daarvoor is omdat je dan ook absoluut zeker weet dat je wormbesmetting zilt krijgen. (Mits je consequent mestballen uit de wei haalt)

Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.

is dit een antwoord op mijn bericht?
zoja, hoe zou ik die mestbriketten/pellets moeten maken dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:28 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.

Klopt dan spoelen de meststoffen langs de wortels heen de bodem in.
Wij bemesten zodra de temperaturen boven de 10 graden zijn een x aantal dagen. Dan zit de groei weer in het gras en nemen de wortels de meststoffen ook op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:55 



 
Profiel   

Gooien jullie ook hooiresten op/in de mesthoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 17:05 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Degene; het veldhuys die mestbriketten en pellets voor de kachel, maakt van de mest van haar paarden, strooit juist geen mest rechtstreeks op het land.
Maar de as die ze uit de kachels haalt.
Haar redenatie daarvoor is omdat je dan ook absoluut zeker weet dat je wormbesmetting zilt krijgen. (Mits je consequent mestballen uit de wei haalt)

Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.


Lees al even mee maar hier zou ik wel op willen reageren.
Pellets voor de kachel maken klinkt heel interessant maar zit je dan niet aan bepaalde verhoudingen of mest droog genoeg is zodat het brandbaar is? wat als het mest is in combinatie met stro, vlas,..? en kost het niet veel tijd om te maken?
We hebben er ook ooit aan gedacht maar het klonk te ingewikkeld :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 17:30 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens een test gedaan om zelf briketten te maken van paardenmest. Netjes volgens de richtlijnen 2/3 mest en 1/3 water, de boel goed mengen en in dit persje.
[ img ]

Maar het was geen succes.
De pers is lang niet stevig genoeg om het meeste vocht er uit te krijgen. De zijkanten bogen naar buiten bij het persen.
Vervolgens moet je voldoende ruimte hebben om die 'broodjes' ergens neer te leggen, want ze hebben maanden nodig om genoeg te drogen zodat ze gestookt kunnen worden. Of je moet het alleen 's zomers doen als het buiten 25+ is :)
En met 10 briketten per keer kom je ook nergens :D

Overigens is té snel drogen ook weer niet goed, want dan krimpen ze te hard en breken ze.

Dus als je de ruimte hebt om ze maanden te laten drogen én je wilt investeren in een fatsoenlijke pers zou het een oplossing kunnen zijn voor je mestprobleem, maar mij was het het gedoe iig niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 18:30 



 
Profiel   

@faitherr, kijk eens op www.hetveldhuys.nl

@mutsiii geloof dat ze van het Veldhuys de schone mestballen gebruikt. Die worden voorgedroogd???

Daarna door een soort gehakt molentje gestopt en de pellets zijn dan na een uurtje te gebruiken in een pelletkachel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 20:28 



 
Profiel   

Weet iemand in dit topic misschien welk bodemstrooisel het allerbeste composteert? Ik weet dat eerst zaagsel en dan gewoon stro waarschijnlijk het langste duurt. Vlas heb ik geen idee, misschien strokorrel?

tamary schreef
Vlas gaat snel (ook reden dat de champignonkwekers het niet willen hebben). Strokorrel geen idee, vlas is qua gehakseld spul nog steeds de goedkoopste die ik kan krijgen en toepasbaar voor alles waar ik bodemstrooisel voor gebruik.
Maar hoe actief en op gang je composthoop al is speelt een rol.

Dankje, vlas is wel een optie. Voorkeur gaat toch uit naar strokorrel. Champignonkwekers willen stro wel toch? Hoe zit dat met strokorrel? Zijn er misschien nog andere opties? (Ik ken niet alle bodembedekking die er bestaat)

Strokorrel is redelijk nieuw dacht ik, champignonkwekers willen langzaam en groffer helpt daar bij (minder oppervlakte die tegelijk afgebroken kan worden in verhouding tot totale massa. Strokorrel zal meer als vlas reageren vermoed ik omdat beide meer oppervlak hebben door het hakselen.
Er is vast bodembedekking die ik ook nog niet ken, maar dan nog is er zat beschikbaar. Voor eigen compost zou ik voor vlas kiezen, stro/hooi gaat langzaam en blokkeren nog wel eens lagen er onder, al houdt het wel lang vocht vast. Slecht hooi gaat hier de moestuin in, werkt als soort spons en scheelt mij water geven.


DubbelDun schreef
Ik heb alles gehad (behalve gewoon stro) en op een half jaar maakt het niet veel uit.


tienus63 schreef
Ik gebruik Equibedding strokorrels. Dat composteert super goed.

Dankje voor de tips, ik denk dat ik het dan toch bij de strokorrels ga houden, als het volgens jullie niet zoveel uitmaakt én ze goed composteren en ik dit zelf de fijnste bodembedekking vind :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 20:34 



 
Profiel   

herous schreef
De hoeveelheid paardenmest krimpt enorm wanneer je dit composteert. Ik zou graag voor elke weide 1,5 bak gecomposteerde mest willen hebben om uit te strooien en dit 2 keer per jaar.

Tot nu toe kom ik daar nog niet aan.
Momenteel heb ik 2 bakken staan die al een tijdje aan het rusten zijn en die ik straks zal kunnen uitstrooien (einde februari ongeveer) De bakken zaten overvol maar zijn ondertussen gezakt to zo’n 20cm onder de rand. Dit zal dus te weinig zijn om heel de weide te bemesten.

Dan heb ik 2 bakken die sinds september ongeveer vol zijn en die ik over enkele maanden weer kan samen voegen en zo krijg ik misschien nog eentje klaar om in het najaar uit te strooien, enzo gaat het steeds verder. Het is steeds wel een beetje puzzelen maar hey, ik ben enorm blij dat ik het zo kan doen en tot nu toe werkt het prima.


klinkt interessant.
mag ik vragen hoeveel hooi ze krijgen?
dat geeft een mooi beeld van hoeveel er aan de andere kant weer uit komt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 17:01 



 
Profiel   

Ik krijg mijn pony's over 3 weken aan huis, ik laat een container plaatsen. Zoals al is gezegd wel wat duurder, maar verder geen omkijken naar karretje, leegrijden, etc. :) Hier is het zo dat de meesten tarwestro mest om de 3 weken ophalen, dus met twee pony's hoop ik 6m2 vol te kunnen krijgen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 23:03 



 
Profiel   

Zijn er hier ook mensen uit België die een mestcontainer hebben ? Door wie of hoe laten jullie deze legen ? En hebben jullie hiervoor dan ook een mestbanknummer ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:49 



 
Profiel   

BlueMilk schreef
Zijn er hier ook mensen uit België die een mestcontainer hebben ? Door wie of hoe laten jullie deze legen ? En hebben jullie hiervoor dan ook een mestbanknummer ?


Heb ik in dit deel van belgie nog niet gevonden.

En mag hier geen mestbak aanleggen dus ligt in een hoek van de wei tot het wordt gehaald.

Mocht je mestcontainers vinden zou ik het graag horen!

Edit:
Vind net 1 bedrijf, ga morgen eens bellen :)
https://www.grondwerken-ceulemans.be/ve ... containers

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:57 



 
Profiel   

Die zijn er te vinden hoor,op een stalling waar ik stond werd hij opgehaald door een champion bedrijf uit belgisch limburg.Ze zette een lege container neer en namen de volle mee.Mij staat bij dat het vrij kostelijk was 300 euro per container.Is wel een hele grote.Het waren rode vrachtwagens met witte letters en een wit paard er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 22:16 



 
Profiel   

Amco?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 22:29 



 
Profiel   

Wij hebben een container van Snoeys staan. Amco oid komen enkel als het om lang stro gaat van (meestal) minstens een 7tal paarden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 00:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen