Paard kiepert waterbak steeds om

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:33

Een rechthoekige gooien ze veel sneller om, deze is veel minder stabiel dan een ronde. Tenminste, dat is mijn ervaring.
De mijne beginnen gelukkig alleen te gooien als ie leeg is, dus ik heb gelukkig het probleem niet. Maar verschillende mensen hebben er een in een tractor band staan (dan wel 1 van 60 of 90 liter, ik weet niet zo welke er precies goed in past), maar dan kunnen ze hem vol er in ieder geval niet meer zo uit tillen.
Voor het vullen heb ik trouwens zo'n H2O zak die je in de kruiwagen kan leggen, wat een uitkomst is dat voor die paar euro :D . Dan is het misschien ook makkelijker om je bak te kunnen verankeren.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:23

Een rechthoekige is wel makkelijkere om aan een rechte muur vast te schroeven.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:27

Nooit problemen mee, gewoon eentje van 90 liter, zorgen dat er voldoende in zit.

Slmt9

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:28


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:12

Hier heb je nu niets meer aan nu de grond bevroren is, maar ik graaf altijd een gat in de paddock voor het echt gaat vriezen en zet de waterbak daar in, doe er ook nog extra bakstenen bij. En nu de grond hard is kan ik hem er weer makkelijk uit tillen en schoonmaken.

Edit, dit gaat natuurlijk niet als het voor op stal is :+

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:47

bigone schreef:
Nooit problemen mee, gewoon eentje van 90 liter, zorgen dat er voldoende in zit.



Nou was het maar zo simpel.. Die gooien ze bij mij met gemak om. Zal bij TS hetzelfde zijn. 90kg is niks.

Vrees dat het vastmaken aan weidepalen echt de enige optie is.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:51

Hier hetzelfde probleem met de jaarling (tweejarige dit jaar).
Ik heb het soort van opgelost door twee hele grote speciekuipen in een grote palletbox te zetten (daar eten ze normaal hooi uit) en die helemaal vol te doen. De eerste ronde werd er nog veel mee geklooid, maar nu laten ze de bakken grotendeels met rust.

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:51

Ik heb 2 speciekuipen ingegraven. Ik had hetzelfde probleem, gelukkig nu geen omgegooide bakken meer of ponys die met de bakken spelen en door de wei gooien. Nog een voordeel dat het swinters bijna niet bevriest. Ik gooi er 2x daags een emmer heet water bij in en het blijft dooi.

gerlindie

Berichten: 4652
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:55

Als je hem al tussen paaltjes in geklemd hebt staan, is het toch hartstikke makkelijk om daaromheen een touw te knopen?
Dan lijkt mij dat het geen kant meer op kan
Tenzij de paaltjes uit de grond getrokken worden natuurlijk :Y)

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:05

Als hij bij een paal of tegen een paal aanstaat kan je een touwtje binden.
Heeft je ton geen handvat, dan kan je vaak in de bovenste rand die soms is omgeplooid een gaatje boren en daar een touw doorheen doen.
Zorg in beide gevallen dat je strak aanbind.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kiepert waterbak steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:23

Voor op stal gebruik ik met dit weer van die flexibele emmers met handvatten. Bajonetsluiting in de stalwand maken en die vastzetten aan een handvat.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:26

Is het een emmer of een rechthoekige bak? Als het een emmer is zou ik hem in een autoband zetten.

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:08

Misschien hem in de hoek van het weiland/paddock zetten en hem zo vastmaken met touw/plank?

Ook dacht ik, een kuil graven en hem erin zetten, als een soort 'mini meer'. Helaas denk ik dat ze dan niet meer bij de bodem kunnen komen ;')

Of misschien een grotere/hogere waterbak nemen. Lijkt mij dat ze dat minder snel omkrijgen?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 12:35

Inmiddels een speciekuip vastgeschroefd aan twee palen.
Tot nu toe gaat het goed, hij heeft nog niet uitgepuzzeld hoe hij dit aan moet pakken.
Hij stond wel raar te kijken toen hij de bak omver wilde zwiepen. :D

Susanjansenn
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:40

Ik heb er een steen inliggen en ze zitten vast met een touwtje de mijne vinden het leuk om te kliederen en zo gaat het goed