Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 17 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 130  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

 
Profiel   

Als ik dat aanhou heb ik een paard dat netjes op gewicht staat, maar zich gedraagt als een groot chagrijn. Ik geef in de winter dan ook 15-20kg/dag (bijna 1 klein baaltje) in een grote slowfeeder verdeeld over 2 porties.

Op de weide vul ik gewoon verschillende netten 1x/dag en bekijk ik hoever ze komen.

@shanna: heb idd al over wildcamera's gedacht. Zou er dan eentje aan de toegangspoort willen hangen en 1 op het paneel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:56 



 
Profiel   

Ik prefereer ook onbeperkt hoor. Paarden worden heel humeurig als ze even zonder staan.
Ik heb gewoon 3 giganetten ophangen waar er voor 1.5 a 2 dagen hooi in past. Iedere dag bijvullen (of bij meerdere netten voorvullen en de lege telkens vervangen) zodat ze nooit zonder staan. Veel fijner en ik ben niet gebonden aan een uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:05 



 
Profiel   

Hier ook zo goed als onbeperkt. Graszaadhooi en weidehooi zodat ik hun gewicht enigszins kan sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:20 



 
Profiel   

Hoewel ze nu nog steeds gras hebben eten ze het hooi in hun schuilstal ook met plezier heb ik gemerkt.

Mijn tinker wordt moddervet van onbeperkt hooi, en dan is het nog sober hooi ook. Als hij echter 2 minuten zonder staat begint hij op stal lucht te zuigen. Soms tref ik het schuim op zijn lippen aan. Ook met slowfeeder kan ik zijn porties niet voldoende rekken tot 24u beschikbaar. Maak ik de mazen nog kleiner, gaat hij ook zuigen uit frustratie -O-
Heb al getwijfeld om hem in de zomer met graaskorf te zetten maar dat is slecht voor de tanden.
Paddock helpt niet, hij duwt zich gewoon overal doorheen, ook netstroom, om toch maar bij dat sprietje gras te raken. Dat beest is eetverslaafd en ik heb nog geen oplossing gevonden daarvoor.
Ja... hem alle dagen fiks in het werk zetten, maar dan ga ik toch ergens extra tijd moeten vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 11:51 



 
Profiel   

Hier eten ze ook het hooi.
Mijn weide stond middelhoog in gras. Nu is het allemaal plat getrapt hooi/stro geworden en ze eten het gewoon niet. Eten liever het hooi van 2 jaar oud...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 12:07 



 
Profiel   

Varekaj: Wat een rotstreek! Altijd akelig als zoiets gebeurd.... Hopelijk blijven ze vanaf nu overal vanaf.

Het gras heeft niet meer zoveel voedingswaarde merk ik, mijn paarden hebben nu grotere stroken nodig om een voldaan gevoel te hebben. Merk dat altijd heel goed aan ze.

Met je tinker zou ik toch eens gaan denken aan een graaskorf.
Mijn shet en de Fjord op de weide staan met graaskorf incl. strookbegrazing.
Mijn P.R.E. loopt zonder en zo kan ik ze alle 3 mooi op gewicht houden.
In de avond krijgen ze nog hooi uit het hooinet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 14:48 



 
Profiel   

Hier momenteel ook strookbegrazing terug en de fjord draagt ook een graasmasker. Ik had ouder hooi van men leverancier, ik had men pony eindelijk semi op gewicht.nu had hij vers hooi boven op het oude gelegd dus had ik eerste snede, en ik zie hem zo terug verdikken. -O-


[ img ]


Hier krijgen ze dus ook onbeperkt, er is altijd wel een hooinet gevuld maar ze preferen om vooraan te eten. Smorgens spot ik ze wel eens wat wilgen te verorberen en de netels die ik maai eten ze ook op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:19 



 
Profiel   

Bij mij staan ze op het gras en heb ik een grote baal hooi staan
Hun voorkeur gaat naar het gras uit
Er staat niet echt veel meer
Dus laat het morgen toch nog gieren
1e baal die ik neer zetten ging heel hard
Nu zijn ze het gewend en doen ze er toch zeker ruim 3 weken mee
Ik heb nog een hectare die ik zo lang mag gebruiken
Daar staat het gras erg hoog
Daar gaan mijn paard en jaarling een paar uurtjes per dag op
Mijn mini shetlanders blijven dan gewoon lekker thuis



[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:06 



 
Profiel   

De paarden bij mij hebben nu toch ook gelukkig de voorkeur voor gras. Is toch wat goedkoper :D

Helaas veel onkruid omhoog gekomen na de droogte. De weide eigenaar wordt al helemaal panisch van het onkruid en wil dat NU gesproeid wordt, maar dat kan toch beter in het najaar toch? We zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van het gras dus ook bemesting en onkruid en waren van plan om eind september/begin oktober te sproeien. Nu heeft hij achter onze rug om een afspraak gemaakt met een bevriende loonwerk om morgen te komen sproeien voor het onkruid met bofix, en wij moeten dan maar betalen. Ik en mijn weidegenoot zijn het er totaal niet mee eens hoe dit nu gaat allemaal... Wat is nu wijsheid qua timing voor het sproeien? Ik wil graag de goede vrede houden met de eigenaar maar ik heb wel geen zin om dit jaar 2x nog te moeten sproeien en betalen ervoor als dat totaal zinloos is :=. Heb al vaker water bij de wijn moeten doen met hem en ben er eigenlijk een beetje klaar mee -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:03 



 
Profiel   

Wat is de reden dat dit niet in overleg met jullie wordt gedaan maar jullie wel moeten betalen?
Dat betekent dus ook dat jullie paarden een tijd niet op de weide kunnen toch?

Machinaal wordt er vaak al eerder gespoten omdat dit vaak beter werkt dan met de hand.
Het lijkt me toch fijn als dit overlegd wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:08 



 
Profiel   

Nu met deze wind heeft het sowieso weinig nut
En eerlijk? Hij is de opdrachtgever dus zal hij moeten betalen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:14 



 
Profiel   

Met de regen heeft het toch ook amper nut? 1 bui en alles spoelt weg. Om te sproeien moet het toch een paar dagen droog zijn voor optimaal resultaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:16 



 
Profiel   

Niet alleen de wind maar ook de regen.
Het gewas moet minimaal 8 uur droog blijven wil het effect hebben.
Daarnaast zijn de planten nu "verzadigd" door de regen waardoor ze minder gifstoffen opnemen.
Misschien toch nog eens contact opnemen met de eigenaar van je land om dit te bespreken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:17 



 
Profiel   

Jeetje wat waardeloos Flynnieman. Ik zou hem inderdaad lekker zelf de rekening laten betalen. Weet niet wat er exact in je contract staat qua onderhoud etc. mbt kosten. Maar hij is in deze de opdrachtgever inderdaad, niet jij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:17 



 
Profiel   

Oh dat is wel echt belachelijk.
De gene waar ik van huur zie ik alleen wanneer ik weer moet betalen.
Verder wil hij graag dat het netjes is.
Ik mag die andere hectare ook van hem gebruiken.
Ik zou er ook inderdaad niet blij van worden als hij ongevraagd vanalles zou regelen en ik voor de kosten op mag draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:02 



 
Profiel   

En sproeien is daarbij ook erg prijzig en nu dus weg gegooid geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:37 



 
Profiel   

Vervelende situatie Flynnieman.. Opzich niks mis met het zelf moeten betalen maar dan moet het wel gebeuren op een moment dat jullie het willen en dus in overleg. Ik zou toch proberen het te laten verzetten want met dit weer heeft het sowieso weinig nut.

Een kleine timelapse foto van ons stekkie :D tussen de foto's in zit 1 week! Je ziet het gras gewoon per dag groeien met dit weer haha

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:54 



 
Profiel   

Ik wil dit najaar nog perlka er overheen gooien op minstens 1 plek. Al kan ik plek 2 evengoed meepakken in het voorjaar rond maart, de paarden mogen er toch pas op vanaf april.

Ik overweeg wel om 1 weiland voor de winter te voorzien van een afgesloten deel/paddock. Kwestie van het gewicht van de tinker onder controle te kunnen houden als hij niet mee op pension gaat en het weiland een wintertje rust te gunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 17:12 



 
Profiel   

Ja jullie hebben zeker gelijk, ik en mijn weidegenoot zijn het er ook alles behalve mee eens, zeker omdat het met de regen zowiezo al geen nut heeft. De eigenaar woont aan de weide dus hij heeft zich altijd wat te veel gemoeid naar mijn idee dus dit was de zoveelste druppel. Hopelijk krijgen we het opgelost en anders dan is het tijd voor wat anders helaas -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 17:20 



 
Profiel   

Deze winter ga ik op stal maar ik ben er toch steeds meer en meer over aan het nadenken om ze het jaar nadien toch in de winter daar te houden. Maar hoe maak ik het daar winterproof, voor de meest barre nachten kunnen ze wel in de schuur op stal, maar ik heb ze het liefst zoveel mogelijk buiten. Ideaal zou zijn dat ik het stukje, op de foto hieronder, een deel zou kunnen 'verharden', maar ik weet natururlijk niet of de eigenaren dat zouden zien zitten. Wat zou een niet al te permanente oplossing kunnen zijn om dit stuk begaanbaar te houden?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:21 



 
Profiel   

Geen idee, ik zit met hetzelfde dilemma. Ik ga denk ik 2 stallen reserveren voor komende winter en dan afwachten hoelang het allemaal lukt met de weides. Vanaf 1 oktober is de grootste weide buiten gebruik tot 1 april.

Ik heb geen verlichting, moet telkens de trailer kwijt kunnen en heb die constant nodig voor les. Buitenrijden wordt dan beperkt tot de dagen dat ik maar 4u werk of weekend.
En dan nog bekijken hoe ik het zou aanpakken met voer. Hooi-opslag moet ietwat lukken. Stro eventueel ook. Maar de ene heeft slobber nodig als aanvulling ivm slecht gebit tijdens de winter en de andere krachtvoer... ik kan ze niet apart in een box zetten.

Das dan wel voordeel van pension. Plek voor hooi, kan apart kv/slobber geven, verlichting en kan gewoon lessen ter plekke.
Alleen weer een hoop heen en weer rijden tussen 2 locaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:41 



 
Profiel   

Ik lees even mee want ik heb een stuk zand waar ik de plassen water wil verminderen. Ik heb gekeken voor boomschors zou dat iets zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:46 



 
Profiel   

Dat rot weg en maakt de bodem zuur. Moet je dus met regelmaat bijvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:52 



 
Profiel   

Oké zou er iets anders zijn, het is niet heel groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:57 



 
Profiel   

In het paarden aan huis topic zijn er die werken met tapijt. Andere met een soort varkensrooster of koeienrooster of zoiets.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 17 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 130  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen