Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:03

Ik heb dat beiden (gehad)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:46

Ik heb kunststof roosters waar zand overkomt.
Onder het afdak heb ik rubber tegels van 7.5 dik gelegd. Liggen hier op droogbeton maar zijn zo dik dat op zand of stabiel het ook wel zou moeten lukken.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:38

Ingegraven (betonnen) roosters zijn ideaal. Maar ja, dat is wel een klusje en neem je eventueel ook niet zo weer mee.

Hoe vond je dat tapijt capopjekop?
Zit er ook over te denken voor komend winter, de ingang bij het land wordt dan altijd zo'n puinhoop...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:41

Jessol schreef:
Deze winter ga ik op stal maar ik ben er toch steeds meer en meer over aan het nadenken om ze het jaar nadien toch in de winter daar te houden. Maar hoe maak ik het daar winterproof, voor de meest barre nachten kunnen ze wel in de schuur op stal, maar ik heb ze het liefst zoveel mogelijk buiten. Ideaal zou zijn dat ik het stukje, op de foto hieronder, een deel zou kunnen 'verharden', maar ik weet natururlijk niet of de eigenaren dat zouden zien zitten. Wat zou een niet al te permanente oplossing kunnen zijn om dit stuk begaanbaar te houden?
[ [url=m/0wfDLN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grote stoeptegels, die zijn niet duur tweedehands en kunnen weer weg. Soort terras aanleggen dus. Of rubberen tegels met gaten die je met zand vult. Ik ga die van Mud Control halen wat overigens een engels bedrijf is maar in NL is vast ook wel zoiets te vinden.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:27

Myrthe3 schreef:
Ingegraven (betonnen) roosters zijn ideaal. Maar ja, dat is wel een klusje en neem je eventueel ook niet zo weer mee.

Hoe vond je dat tapijt capopjekop?
Zit er ook over te denken voor komend winter, de ingang bij het land wordt dan altijd zo'n puinhoop...


Inmiddels is het weg. Wij zitten op de klei en het tapijt geeft wel wat stevigheid maar uiteindelijk zakt het toch weg. Het bleef hier niet mooi egaal liggen en uiteindelijk begon het te rafelen enzo.

Voor de stal heb ik betonnen koeroosters liggen. Die bevallen wel al jaren erg goed

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:42

Rubberen tegels zonder gat kan dat ook of blijft het water dan ook nog staan?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:44

Als het veel en of hard regent dan blijft niks droog. Daarom ben ik zo blij met mijn inloopstal. Daar kunnen ze wel echt droog en schoon liggen en staan

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:47

marleen_usar schreef:
Rubberen tegels zonder gat kan dat ook of blijft het water dan ook nog staan?


Ik heb rubberen matten in mijn schuilstal maar daar blijft water op liggen ja (dak lekt een beetje helaas). Deze matten verschuiven ook als de paarden er plots op bewegen. Met gaten erin en gevuld met zand blijven de matten veel beter liggen. Maar ligt wel aan het merk hoor. Mud Control zijn wel de beste en hebben 20 jaar garantie.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:08

Ik heb mijn tijdelijke wei genoot net via wats app gezegd dat ik alleen blijf staan. Ze zijn nu in Frankrijk,ik heb er alleen maar een hoop werk bij gekregen en daar wil ik echt vanaf.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:35

Strak plan Marleen. Enkel doen als je het zelf echt wil!

Dinsdag komt iemand mijn weide klepelmaaien, blijkbaar wordt het gras en onkruid dan heeel fijn verhakseld, hij weet niet of het kan opgezogen worden. Indien niet, mogen de paarden er dan op blijven lopen of niet?

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:27

Twijfel twijfel.... Wel of niet nog bemesten.. gras groeit zo nog, hebben van het voorjaar pas heel laat kunnen bemesten.. En er staat nog flink gras op de wei, wellicht te lang gras voor bemesten... Wat denken jullie?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 13:09

Als er nog genoeg staat en je denkt het er mee te redden, zou ik pas in het voorjaar weer bemesten?
Weet niet hoe de kwaliteit van je gras en grond is verder?

Super mooie lucht gisteravond toen ik de ponies ging binnen halen!
Ben inmiddels wel begonnen met bijvoeren van mijn oudje, gras is niet meer voldoende voor haar nu het vooral in de nachten hier flink afkoelt en ook met die giga regen vorige week.
Ik merk dat nu ze ouder is, ze meer moeite krijgt met die omslagen qua weer. Het leek ook echt wel herfst!
Ook maar vast nieuwe dekens gekocht voor als het echt herfst gaat worden.
Baal wel dat het nu al zoveel korter licht is. Vind het altijd zo heerlijk aan de zomer dat je gewoon tot laat op stal kan hangen.
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:24

ik ben mijn oudje ook al weer aan het bijvoeren, die is ook weer ingevallen met die vieze regen. Ik ben nu gestart met bodybuilder van hippalgo. Dit kan ik gewoon ongeweekt bij een schepje brok toevoegen. Een dezer dagen komt de metazoa ook aan, dus dat wordt hun basisbrokje, en de bodybuilder als extra.
Met wat geluk hoef ik dan pas als het echt kouder wordt te starten met pulp en fetura.

Ik ben benieuwd wat de weides gaan doen na het klepelmaaien, ik zie hier en daar wel weer mooi groene sprietjes ertussen komen, maar er staat enorm veel onkruid en het oude gras ligt er plat over.
Kans zit er wel in dat ze dit seizoen niet veel meer van het gras zullen kunnen eten, maar beter dan dat het onkruid kan uitzaaien en ik volgend jaar nog meer een probleem heb.

Hoe lang zouden ze er niet op mogen lopen na het klepelen? Ik denk niet dat het afgesnoeid gras opgezogen wordt dus het wordt blijkbaar heel erg fijn geslagen en blijft erop liggen. Handmatig erafhalen wordt geen doen vermoed ik (misschien wel met mijn eg deels, maar als het zo heel fijn wordt vrees ik daar voor.).
IS het wijs om 1 stukje niet te laten klepelen zodat ze sowieso daarop kunnen blijven?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:28

Van klepperen geen verstand :o .
Hier zijn we de oudste van 25 al sinds juni aan het bijvoeren. Na allerlei testen bleek hij verhoogde leverwaarden te hebben. Dus andere twee paarden ook maar is geprikt en wat blijkt ook hoge leverwaarden -O-
Mijn jonkie zelfs echt erg hoog..... andere waarden verder geen afwijkingen.
De dierenarts gaf aan leverbot of iets anders toxisch gezien waarde jjk..... maar wat |o wei is kurk droog, ligt op een zandheuvel en in hooi niks geks te zien..... Op advies van de dierenarts eerst toch behandeld tegen leverboten heb ook mest onderzoek weg gedaan op leverbot. Al schijnt dat niet heel betrouwbaar te zijn?
Ze staan nu op de paddock met hooi om verdere besmetting tegen te gaan. Net nu het gras is gaan groeien maar goed...

Jullie mogelijk ideeën?

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:50

Oh irritant zeg als je er niet achter kunt komen!
Staan er bomen langs de weide?
Esdoorns? Eiken?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

Myrthe3 schreef:
Oh irritant zeg als je er niet achter kunt komen!
Staan er bomen langs de weide?
Esdoorns? Eiken?



Ja beidde aanwezig helaas, bij de wei en niet op de paddock waar ze nu staan. Alleen zou dat volgens de dierenarts ook afwijking in de nier en spierenzym waarden moeten geven. Wat bij alle drie niet het geval is....
Plus dat we alles opruimen zo goed en kwaad als het gaat en ze hebben onbeperkt hooi.

Edit: Ben wel blij dat we de andere paarden ook geprikt hebben. Anders had ik het nooit geweten van mijn iets te dikke haf die vol met appeltjes staat.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:35

Mijn land is niet heel erg groot, dus bemesten gaat vrij makkelijk. Maar hoe vaak moet je de wei bemesten?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:33

marleen_usar schreef:
Mijn land is niet heel erg groot, dus bemesten gaat vrij makkelijk. Maar hoe vaak moet je de wei bemesten?


Wei zitten op arme zandgrond en houden 3 keer aan. Eind maart, begin juni en eind augustus met kunstmest korrels.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:20

Oké dan ga ik het nog een keer doen, ik heb een lamp besteld bij de solar koning. Er zit 4 meter draad bij, het solar gedeelte kan dus boven het afdak geplaatst worden en de lamp komt onder het afdak net boven het voerhok. Er zit ook een timmer in, dan heb ik in de donkere dagen ook licht in het hok. Of zouden jullie hem in het hok hangen in plaats van er buiten?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:37

Bemesten jullie eigenlijk ook evenveel bij snel te dikke paarden?

Hier eindelijk helemaal in eigen beheer, dus eindelijk kunnen werken aan die vetbuiken. Zelfs met gigantisch veel sport, tenzij ik dagelijks 30 km doe, gaan ze er niet af. :( Nu krijgen ze strookbegrazing, maar hoeveel geven jullie dagelijks bij? Ik probeer een beetje het midden te vinden - klein genoeg om toch van af te vallen, groot genoeg om geen uiterst lege magen te hebben. 24/7 hooi is al helemaal geen optie in deze regio, al het hooi is hier kapotbemest en ruikt heel lekker - je ziet het aan hun buiken :+ Ook een allergisch voor stof zorgenkindje dus gras is nodig. Hoe doen jullie dat met strookbegrazing dan? ?x? Meter geven jullie bij?

Merrie kan op het moment weer niets uitsteken - een hoefzweer in elke voorvoet die er langs de hielen uitgeknald zijn, ze loopt niet mank maar trekt de wondes echt open als ze sport. :=

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:11

Kirania schreef:
Bemesten jullie eigenlijk ook evenveel bij snel te dikke paarden?

Hier eindelijk helemaal in eigen beheer, dus eindelijk kunnen werken aan die vetbuiken. Zelfs met gigantisch veel sport, tenzij ik dagelijks 30 km doe, gaan ze er niet af. :( Nu krijgen ze strookbegrazing, maar hoeveel geven jullie dagelijks bij? Ik probeer een beetje het midden te vinden - klein genoeg om toch van af te vallen, groot genoeg om geen uiterst lege magen te hebben. 24/7 hooi is al helemaal geen optie in deze regio, al het hooi is hier kapotbemest en ruikt heel lekker - je ziet het aan hun buiken :+ Ook een allergisch voor stof zorgenkindje dus gras is nodig. Hoe doen jullie dat met strookbegrazing dan? ?x? Meter geven jullie bij?

Merrie kan op het moment weer niets uitsteken - een hoefzweer in elke voorvoet die er langs de hielen uitgeknald zijn, ze loopt niet mank maar trekt de wondes echt open als ze sport. :=



Wij bemesten met mest voor paarden weide met trage afgifte. We mesten om de groei in het gras te houden en onkruid tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Newallure op 20-08-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:11

Gras kunnen ze altijd wel knabbelen dus echt Leeg zijn de magen niet dan. Ik deed met strookbegrazing echt heeel weinig bijvoeren maar ga dan wel 3x per dag.

Mesten doe ik altijd als ponys naar volgende stuk gaan puur om de weide weer vlug te laten opkomen.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:31

Ik moet aan de onderkant van de omheining gaas doen anders loopt mijn geit weg. Kan ik daar kippengaas voor gebruiken?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:50

marleen_usar schreef:
Ik moet aan de onderkant van de omheining gaas doen anders loopt mijn geit weg. Kan ik daar kippengaas voor gebruiken?

Ja maar een geit zal altijd aan de andere kant van je omheining willen komen, waarom? Omdat geiten dat doen :j zo zijn ze gewoon, we hebben er 3 gehad en onze vader werd er horendol van, ze gebben nu een ander huisje

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:02

Hij staat nu aan een longeer lijn.