Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:07

Hier in de omgeving zie ik vooral veel henra hekwerk bij geiten of dat dikke groene gaas. Alleen wel uitkijken met de hoorns. In het park hier zat er laatst eentje vast.

Snap wel dat je wat zoekt want aan zo'n lijn staat toch altijd wel sneu. Dan kunnen ze ook niet lekker spelen met elkaar.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:06

Ik heb in de plastic waterbak voor Oreo en Roos buiten sinds dit jaar algengroei zitten.
Bak wordt om de dag leeg gemaakt en zoveel mogelijk schoongemaakt.
En dan gevuld met leidingwater.
Staat overdag in de schaduw en einde middag komt de zon erop.
Iemand een idee hoe ik de algen weg krijg?
Mijn boer zegt een stuk of 5 goudvissen erin, of elke week schoonmaken met chloor.
Andere jaren haalde ik water uit de sloot, via een zonnepaneel, wat de hele dag door blijft vullen,
dus overstroomde het altijd het teveel aan water via de rand er weer uit.
Nadeel is wel, als het zonnetje minder fel schijnt, er ook minder of geen water in komt.
Wie o wie heeft een oplossing?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:06

De witte bakken geven altijd algengroei. Zwart verven helpt, en gewoon af en toe schoonmaken. Zodra het water bijna op is flink schrobben met de bezem en vers water erin. Dan kan het weer even.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:07

Zo doe ik dat ook. 1x per week met de borstel schoonmaken. Het wordt altijd wel een beetje groen maar het is zo wel bij te houden

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:24

Mijn paard staat tijdelijk alleen en de geit staat appart, het zijn echt vrienden als je dat zo kan zeggen.De geit zit met een haak aan het hek vast met een longeerlijn.Ik dacht ze bij elkaar te zetten maar dat vind ik eng met het longeertouw. Heb ik gelijk?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:51

ikkeniet schreef:
Ik heb in de plastic waterbak voor Oreo en Roos buiten sinds dit jaar algengroei zitten.
Bak wordt om de dag leeg gemaakt en zoveel mogelijk schoongemaakt.
En dan gevuld met leidingwater.
Staat overdag in de schaduw en einde middag komt de zon erop.
Iemand een idee hoe ik de algen weg krijg?
Mijn boer zegt een stuk of 5 goudvissen erin, of elke week schoonmaken met chloor.
Andere jaren haalde ik water uit de sloot, via een zonnepaneel, wat de hele dag door blijft vullen,
dus overstroomde het altijd het teveel aan water via de rand er weer uit.
Nadeel is wel, als het zonnetje minder fel schijnt, er ook minder of geen water in komt.
Wie o wie heeft een oplossing?



Haha ik denk als ik in mijn waterbakken goudvissen stop, mijn Sony's hysterisch wegrennen

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:52

Dat zou ik niet doen idd. Dan kan de geit niet weg mocht je paard gek gaan doen.

Gaat de geit weg als je paard straks weer een paardenvriend krijgt? Of neem je er een geit bij? Dat zijn immers ook kuddedieren.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:02

Ik ben nog aan het nadenken hoe en wat verder.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:22

Al even geleden dat hier iets gepost is.
Wij gaan binnenkort onze schuilstal uitbreiden zodat ik ze in de winter ook droog kan voeren :j
Merken jullie ook dat er minder voedingswaarde in het gras zitten nu?
Heb het idee dat ik ze meer moet geven dan een paar weken geleden...

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:45

Mijn staat nog samem met een ponytje op meer als 1hac waar nog meer dan genoeg gras staat en doet het nog goed hier.
Straks van het winter zal hij verplaats worden naar een stalling gezien we geen eigen eigen plekje meer hebben.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:50

hier eten ze al weer volop hooi, maar ik heb ook maar 3500 m² waar giga veel onkruid stond.
Mijn drie staan nu samen op dezelfde locatie, vorige week bij elkaar proberen te zetten, avond een ging met wat geren redelijk goed, avond twee ging super, direct rust in de keet. Tot de twee jongste merries nog eens gingen snuffelen en de oudste zich omdraait en vol uithaalt, op de voorknie van de jongste ...
(oudste is trekpaard, jongste een anda...)
Wss (gelukkig) niet vol meegehad, maar wel een openwond net boven/op het kniegewricht. Gelukkig niet mank, wel open tot op het bot maar wss is er geen bot geraakt, gewrichtsholtes waren ook nog goed dicht. Uiteraard woensdag direct gehecht, zaterdag verbandwissel gehad en het ziet er goed uit. Hij verwacht dat het prima zal genezen en komende woensdag de laatste verbandwissel mag zijn. Ze heeft nu paddockrust (eigenlijk was boxrust beter, maar mijn stalletje is maar 2.8*3 en ze staat vrij week op de gewrichten, dus ik vrees een beetje dat veel rond de eigen as draaien en te grote belasting zou zijn. dus ze heeft een paddockje van 4*8 ongeveer.
Helaas is dit al vrij modderig met de regen, dus ik hoop dat het deze week nog wat droog blijft. Ik kijk of ik een stukje grastapijt ergens kan regelen.

Ik heb nu al stress om ze dan weer bij elkaar te zetten, ze gaan dan wel al 3-4 weken langer naast elkaar gestaan hebben, maar het is nu eigenlijk niet de ideale periode om te koppelen.
Er komt deze maand nog zand, idee was om een stuk van 70M² af te zetten, daar komen paneltims en zand in (dus droge paddock) en dan een stuk van 15*15 of 15*25-30 in gewoon zand.(afhankelijk hoeveel zand betaalbaar is.)
Ik overweeg om de droge paddock in twee te doen, en dus een stuk van 5*7 aan het afdak en een stuk van 5*7 aan het stalletje te hangen, die beide uitkomen op de grotere paddock van 15*15-30. Om dan mijn oudje (waar het wel al mee klikt) constant het afdak + paddockje + grote paddock te geven en de twee jonge dan dag om dag af te wisselen tussen grote ruimte en sociaal contact, en box + uitloop.
Niet ideaal, maar dan kunnen ze de ganse winter wennen, is er altijd contact over de draad mogelijk, eten ze samen en lopen ze in de grote paddock "rond" het kleintje en dan kan ik ze mss als het vers gras uitkomt koppelen in de weide (gras = misschien meer afleiding en minder geruzie?)
Buy a horse they said, it will be fun they said ...

Zo goed als al mijn weides zijn wel al mestvrij, de ene weide niet helemaal maar daar haal ik nu enkel de verse drollen uit en zal ik voor ze op de paddock komen slepen, daar ligt net iets te veel. De eerste compostbak is nl al vol dus ik ben de tweede al gestart, hopen nu dat het composteren lukt en ik deze winter mss al de eerste laag kan uitstrooien :).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:25

Ik heb ook nog gras genoeg voorlopig.

Ik zit een beetje in een dilemma met mijn wedstrijdpaard. Hij staat nu net als de rest nog 24/7 buiten, met zijn vriendje. Locatie: grote wei (zowat 1ha) maar met enkel een paar bomen als schuilmogelijkheid.
Afgelopen weekend moest ik 2x vroeg in de ochtend daar zijn, en ik heb beide keren gezien dat hij stond te trillen. Hij had ook koude oren, dus ik gok dat de frisse nachten hem parten beginnen te spelen.

Ofwel zet ik hem op een andere weide waar hooi bijvoeren noodzaak is ivm minder gras, ofwel op pension al, ofwel met deken de nacht in.

Optie 1: die weides wil ik eigenlijk graag zo lang mogelijk sparen voor de winter... en de stallen daar zijn ook niet gesloten. Al kan een strolaag wel een warm zacht bed geven, als ze het niet per direct opvreten.

Optie 2: pension. Kan, maar hij blijft er dan tot maart en qua buitenritten zitten we dan beperkter. Kost me ook dagelijks best een hoop meer tijd, dus ik verkies weide zolang het kan.

Optie 3: zijn deken is een power turnout. Iedere avond opleggen en ochtend afhalen kan, ware het niet dat ik dan op aardig wat momenten gewoon door de ochtend- of avondspits moet... of ik moet dubbel rijden. Nu ga ik gewoon wanneer ik kan en bijgevolg die drukke tijden perfect kan mijden. Maar ivm de dikte van het deken is dat dan weer totaal niet interessant.


Dilemma.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:08

Ik zou opteren voor het deken. Heb je geen dunnere variant of bv de smartex van bucas? Die dekens zijn geschikt tussen bepaalde temperaturen, ik denk de medium tot 20 graden ofzo?

Edit: de rain tot 14 graden. Overdag wordt het ook al niet meer veel warmer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:18

De turnout zit tussen -10 tot 16 graden. Voor overdag is die dus nog net een tikje te warm. Zeker omdat ze deze week overdag weer 20 graden voorzien. Ook met een gewoon regendeken staat hij dan te zweten.

Verder heb ik een recuptex, die is niet waterbestendig. In combi met de turnout kan ik daar een hele winter mee door. Heb nog een 300 met halve nek als reserve liggen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:40

Hmm. Dat is idd op het randje. Eind deze week idd weer 20 graden.
Voordeel is wel dat het relatief droog blijft dus de recuptex zou mss wel kunnen, maar dat is natuurlijk niet het ideale weide deken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:15

Het zijn 2 speelvogels. Tot nu toe houden winterdekens het prima uit maar de sweet itch hoody van de ene is na zijn 2e zomer wel al voorzien van een prachtige horizontale scheur aan het halsdeel. Aan dat geweld ga ik de recuptex niet blootstellen. Daarvoor is hij me iets te kostelijk := Echter wel zeer te spreken over de werking ervan trouwens.

Ja overdag doet hij het prima. Een bui moet hij maar overleven. Het is pas als het vaker zou regenen en flink afkoelen daarbij dat ik een deken gebruik.
Een ongevoerd regendeken heb ik maar zo beperkt nodig...

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:14

Ik heb mijn sportpaard in de nacht een regendeken op liggen, die had het ook al koud in de nacht zag ik laatst aan haar vacht en het trillen. Dus ik zou optie 3 doen. Ik ben er wel weer iedere ochtend om hem af te doen. In de avond gaat ie weer op.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:49

Misschien dan toch maar eens uitkijken voor een dunne regendeken...

Ik werk met nogal schuivende shiften, maar globaal genomen begin ik altijd tussen 8 en 9 en eindig ik ten laatste rond 17u. Weide-werk is op zich maar 7km, perfect te doen qua afstand maar een hel qua verkeer. Ik moet namelijk de meest populaire route nemen die naar de oprit van de autostrade richting Brussel gaat -O- En da's alle dagen gewoon ellende.

Om het deken af te halen zou ik 's ochtends een uur vroeger moeten vertrekken. Om op te leggen moet ik dan eigenlijk rond 20u terugkeren, eerder lijkt het me nog wat te warm. Het is hier nu ook echt aangenaam weer. En dan alle dagen goed observeren of ze regen geven of niet...

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:55

ik vind het nu overdag eigenlijk niet zo giga warm hoor
ik zou vanavond gewoon eens je dunste deken opgooien, en morgen na je werk gaan checken. In het ergste geval staat hij ietsjes te warm, maar zolang het geen 20 graden met stralende zon wordt zal het volgens mij wel meevallen.
heeft iemand ervaring met een verband rond de voorknie? Dierenarts zei dat het haakbeentje mooi vrij moet blijven, maar vanmorgen zag ik dat het alsnog gezakt is. Morgen is er weer verbandwissel, ik heb de DA al een smsje gestuurd met foto maar nog geen reactie, ik vraag me af of ik hem hiervoor moet opbellen, of het gewoon zo kan laten tot morgen (of aan de achterkant er een knipje in geef?)
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:10

Zolang je paard ermee kan bewegen zonder dat het hindert zou ik het afwachten tot morgen. Voornaamste is dat het niet zodanig afzakt dat ze erover kunnen gaan struikelen. Of de watten eruit gaan trekken en dergelijke.

Hier is het toch wel aangenaam hoor in het zonnetje! Overdag doet hij het prima. Ik heb ergens nog een gewoon fleecedeken liggen, dan volgt de recuptex (en is me echt te kostbaar om nu als nachtdeken op de weide te gebruiken) en dan de turnout…
Maar gaat een fleece voldoende zijn? En bij regen is sowieso de turnout het dunste wat waterdicht is wat ik heb liggen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:49

Fleece zal wel behoorlijk wat warmte geven hoor. Als het wat droog blijft en de fleexe mooi blijft liggen, lijkt me dat ook prima (en geen ramp als die overdag opblijft en het wat warmer komt.)
Niemand in de buurt die even een regendekentje te leen heeft?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:58

Ik zou voor optie 1 gaan, stuk wei afzetten zodat je nog wat overhoud voor de winter en dan bijvoeren met hooi. En daar staan ook stallen die open zijn? Dat is prima, dan kan hij zelf bepalen of hij het nodig heeft. Je kan er ook hooi in doen zodat hij dan droog is en zich warm kan eten.

Deken is idd lastig als je niet op gunstige tijden op en af kan halen. Paarden kunnen makkelijk hun temp regelen als de opties er zijn maar zelf afkoelen als ze het warm hebben (in een deken bv) zijn ze niet zo goed in

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:10

Het is alleen zonde dat ik dan een weide van 1ha waar nog ruim genoeg op staat nu al buiten gebruik is :+ Daar staat geen schuilhok en na oktober moet die sowieso dicht tot begin april.

Luxeprobleem haast haha :))

Ze geven nu 's nachts nog 11 graden en overdag 17. Dit weekend zelfs tot 23... dus zolang het niet regent bekijk ik het nog even. Dekentje is anders snel gehaald.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:57

Ik was ook aan het twijfelen voor mijn oudje maar toch nog afgelaten. Snachts nog boven de 10 graden.
Vrijdag wel regen en max 15 gr overdag, denk dat ik donderdag een regendeken opdoe tot zaterdag

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:10

Je kan ook die deken van Bucas half zweetdeken/regendeken overdag gebruiken(die is voor als het regent en de zon schijnt) In de nachten zou ik wel wat dikkers op doen.