Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:49

Jup. Pispaaltje van de groep, al hoort hij er steeds meer bij. Mag ook wel na meer dan 2 maanden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:32

Ben je niet bang dat hij gaat dekken? Ondanks pispaaltje te zijn, als de merrie wil wil ze he 8-)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:18

Hij doet maar, als hij alleen al ruikt krijgt hij klappen, dus hij kijkt wel uit. Alle merries zijn drachtig. En dusdanig ver in hun dracht nog gecontroleerd, dat stel ze verliezen de vrucht, dan worden ze door de hormonen alsnog minimaal 130 dagen niet hengstig. Dan zit je alweer richting het voorjaar. Alledrie mijn merries zijn stermerrie en geen familie van hem, nummer 4 is van een vriendin en loopt er juist bij omdat ze graag een veulen uit deze combinatie wilt.

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:14

Dan is het wel een brave hengst, mijne hoef ik niet tussen merries te zetten, die zou ze verkrachten....

Is dat altijd zo dan dat als ze de vrucht verliezen ze niet hengstig worden dan want paard van mijn werkgever heeft vrucht verloren en is 2 weken later al hengstig?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:21

Het hangt van op hoeveel dagen ze het verliezen. Als ze dag 40 voorbij zijn geweest is dat zo. Mijn merries zijn allemaal na die tijd nog gecontroleerd. Een was niet (meer) drachtig. Maar werd gedekt door ashlan, dus dat is in de wei even hervat. Maar die merrie zit ook op dag 77 alweer.

Ashlan is zo opgegroeid, die weet niet beter. Ook altijd natuurlijk gedekt (ook aan de hand). Die weet wel dat hij speelt met zn leven als een merrie slaat en hij gaat door. Doet hij dus ook niet. Het is echt een sukkeltje.

Gisteren waren de paarden in paniek door het draad gerend. Wist ik niet, werd pas een uur later gebeld als ik de omstanders moet geloven. Dan heb je dus 3 merries aan het halster mee terug (1 merrie staat apart en kon er niet uit) en die hengst sloft en los achteraan. En denk je dat hij dan doorloopt? Nee hoor, echt zondags tempo. Daarom liep hij ook los erachter. De merries hadden wel haast om thuis te komen dus mn arm werd er zowat af gescheurd :+

Morgen naar de kliniek voor sperma springen tussen alle Friese hengsten. Dan zal hij wel wakker zijn. Want hij kan het wel. Heb met losgooien ook geen zweep nodig om m actief te houden bijvoorbeeld. Hij is gewoon echt heel keurig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:43

Kijk ik leer ook weer bij :) Ik heb een shethengstje van 23 jaar oud, die weet ook prima dat hij zich moet gedragen. Naar de grote merries doet hij niks, staat netjes achter het draad. Hij zal wel geïnteresseerd kijken maar geen drama maken ofzo. Zet er echter een merrietje van zijn eigen formaat bij en dan heb je wel de poppetjes aan het dansen. Als je hem moet geloven is het dan een kasteel van 1m80 zoals hij zich dan gedraagt :') Maar aan de hand is hij gewoon braaf, zoals het hoort.

Mijn tinkerruin springt echter ook overal te pas en te onpas bovenop als ik hem bij merries zet, volledig uitgeschacht ook. Bloedirritant!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:52

Varekaj zo heb ik dus een fjord ruin gekend. Sprong ook altijd op de merrie. Merrie genoot er nog van ook :') die stond ook echt dagelijks hengstig was gewoon niet normaal.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 21:03

_/-\o_ Wat een brave hengst zeg! :wow:
Andersom kan het ook; Mijn zusje heeft een ruin gehad die prima met ruinen kon staan óf met merries, maar gemengd ging niet.
Zodra hij gemengd stond ging hij in de aanval op alle andere ruinen en echt om ze uit te schakelen, nooit zo iets bizars meegemaakt.
De enige die hij niet levend opvrat was mijn mini; dat was zijn beste vriend en met hem en mijn merrie samen ging het wel fantastisch. Was net een gezinnetje met papa, mama en baby als je ze samen zag :+
Terwijl mijn mini ook niet onderdanig is en rustig hem op zijn rug sprong als hij op de grong lag _O-
Ze heeft hem nog op hormonen/ klophengst etc. laten checken maar dat was allemaal normaal. Echt heel bizar was dat, hij zag andere ruinen in een kudde echt als aartsrivalen en er ging dan echt een knop om.

Hier is vanmiddag weer hooi geleverd en tussen de buien door ook maar begonnen met mijn mini scheren met mijn "nieuwe" (2e hands) scheerapparaat. Maar hij was onder de buik nog nat ondanks een nacht op stal dus kon het niet afmaken -O- Staat nu dus een half kale pony op stal :') morgen maar verder :+

Helaas gaan mijn fijne stal-buurtjes verhuizen vertelden ze, dus er komt een plekje vrij volgend jaar (zie onderschrift) zullen wel veel reacties op komen want een dergelijk plekje is heel schaars hier in de omgeving.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:08

Vind het r best aan de prijs voor één doe het zelf stal per maand. Jeetje. Als je daar je hooi bij optelt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:33

StalNollie schreef:
Vind het r best aan de prijs voor één doe het zelf stal per maand. Jeetje. Als je daar je hooi bij optelt.

Dacht ik net ook.
Ik betaal 70€/paard per maand dus 140€. Exclusief hooi omdat ik meer hooi wil geven dan ze gewend waren van vorige huurders dus betaal ik per grote baal hooi extra bij.
Maar wel piste en Opberghok/zadelkamertje ter beschikking, ligt ook in bos dus meteen geschikt voor wandelen.

Andere weides in de buurt betaal je echter ook 200-250€ en daar zit dan géén piste of Opberghok/zadelkamertje bij en ook gewoon alles zelf doen.
Ik mag mijn weidebazin nog vragen om paarden te gaan controleren na een storm (doet ze eigenlijk uit zichzelf al hihi) of ze te voeren als ik zelf niet kan gaan.

Edit mijn weide is 1,3 HA verdeeld in 4 stukken. Dus kan ze ook steeds omweiden zodat de andere stukken kunnen aangroeien terug. Tevens 2 schuikstallen en ook track van de achterste weides naar de schuilstal.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:42

Ik betaal 120 euro. Heb daarvoor 4000m2 land. Rondom omheining (zelf verbeterd en tussenomheiningen gemaakt)
2 boxen en een zadelkamertje. Stromend water. Afdak en verharding en een stuk zand.
Ik heb er 3 paarden staan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:50

Duhelo, is het niet snel kaal dan met 3 paarden? Die van mij eten alles al snel kaal met hun 2 duurde denk ik geen 2 maanden voor de winterweide (waar al niet echt veel op stond, eigenlijk groeit daar het gras sowieso niet goed) volledig kaal was. Ben dus blij dat ik vanaf volgende week ze op het nieuwe stuk kan laten dag en nacht, hebben ze weer graaswerk. :')
De opgesplitste delen zijn denk ik rond de 3.000m² ene stuk is iets groter dan andere. Zijn dus niet allemaal even groot maar veel verschil zit er niet in.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-12-19 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:54

Nu hebben ze modder :+
Het is in 5 stukken opgedeeld. Oorsprinkelijk 1 stuk als paddock en 4 stukjes weide. Momenteel hebben ze echter de paddock en 2 srukken weide ter beschikking ivm nieuwe groep.
En het is allemaal modder :+.
Ik zal wel zien of en hoe het hersteld deze zomer. En anders is het jaarrond hooi met een beetje knabbelgras.
Paarden staan allemaal dik genoeg en ik geef ze liever jaarrond meer ruimte dan een paar sprieten gras.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:24

Ik ga binnenkort vrijblijvend kijken bij een perceel met drie weides (dacht ik), een rijbak met verlichting, een stalgebouwtje met twee stallen en de rest moet ik nog bekijken. Het gaat om d ehuur van het hele perceel en gedeeld gebruik van de bak (direct aan de wei).
Er is licht en water en alles omheind.
Ik ken de omgeving goed (heb ernaast op pension gestaan) en vond dit perceel altijd geweldig.
Ik weet binnenkort pas meer.
Echter ik heb maar 1 paard en die wil ik niet alleen zetten natuurlijk.
Ik loop met pensions altijd tegen dezelfde punten aan en dat irriteert. Ik weet dat ik het alleen echt wel kan. Het is een kwartiertje rijden op een rustig gedeelte. M'n Hoefsmid om de hoek. Alleen zal het erg zwaar worden. Gelukkig heb ik een geweldige partner die wil helpen.

Ik sta nu op volpension en dat is prima. Maar ben eigenlijk al jaren opzoek naar een perfect plekje voor emzelf (wel in huur).

Welke tips zijn er waar ik rekening mee moet houden of waar ik afspraken over moet maken? Ik heb het gros van dit topic gelezen en dat helpt enorm. Zeker ook het feit dat het echt een verademing is om alles zelf te doen maar heb helaas naar 1 paard. Een tweede kopen kan best maar moet ook weer verkocht worden als ik hier ooit weg moet/ga. Ik kan ook iemand zoeken die mee wil huren maar mijn bekende paardenrelaties zoeken allemaal meer luxe en faciliteiten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:28

Aan adoptie al gedacht? Ik heb er 2 in adoptie omdat als ik ooit niet meer voor heb kan zorgen (wegens ziekte of veranderingen van financiën of werksituatie) dan neemt adoptiecentrum ze terug en zoeken zij een nieuwe thuis ervoor.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:40

Art_Ificious schreef:
Aan adoptie al gedacht? Ik heb er 2 in adoptie omdat als ik ooit niet meer voor heb kan zorgen (wegens ziekte of veranderingen van financiën of werksituatie) dan neemt adoptiecentrum ze terug en zoeken zij een nieuwe thuis ervoor.


Heel eerlijk nog niet aan gedacht! Dankje voor de tip. Heeft dat nog een speciale naam dat centrum?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 22:43

Het is inderdaad aan de prijs, maar ze kunnen het vragen hier. Had binnen een uur al 3 reacties, destijds met de vorige advertentie liep het ook storm.

Hutcherson; er staat genoeg te koop en met een beetje zoeken ook voor leuke prijsjes!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:25

Hutcherson: zorgen voor een lange opzegtermijn. Een maand bv is erg kort om nieuwe stalling te vinden.
Daarnaast goed opschrijven wat voor wie is (stroom, water,inzaaien weides, ...)
Het bijzaaien bv ook opzetten wanneer (jaarlijks/ om de 2 jaar) ansers krijg je discussies dat ze het nog niet nodig vinden, ...

Betreft het 2 de paard; stalgenootje erbij zoeken?
Als je liever alleen wil zou ik opteren voor 2 leuke mini's oid. Eten en mesten niet veel. Lopen niet veel kapot en geen problemen met de achterblijver als je weg bent met je rijpaard.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 01:20

@duhelo dankje voor je tips. Goed idee dat vastleggen. Lijkt me echt noodzakelijk.
Ben benieuwd. We staan goed waar we nu staan maar droom al jaren van een eigen plekje (eventueel gedeeld met een ander) maar moet het hele perceel huren en mag dan eventueel onderverhuren.
Dat betekend dat de kosten voor het perceel ietsje duurder zijn dan nu de pension stal (zelf mesten en voer kopen) en daar komt dan nog vlas/stro en hooi bij. Geen idee waar ik op uit ga komen qua kosten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 06:28

Hutcherson schreef:
Art_Ificious schreef:
Aan adoptie al gedacht? Ik heb er 2 in adoptie omdat als ik ooit niet meer voor heb kan zorgen (wegens ziekte of veranderingen van financiën of werksituatie) dan neemt adoptiecentrum ze terug en zoeken zij een nieuwe thuis ervoor.


Heel eerlijk nog niet aan gedacht! Dankje voor de tip. Heeft dat nog een speciale naam dat centrum?
mijn zwarte komt van Paard zoekt baas. Maar eerlijk? Zij zijn niet echt super voor paarden. Die zwarte was bij hen binnengebracht met melding dat die rugproblemen heeft en niet bereden kan worden. Toch zijn zij het paard gaan trainen, zelfs nog gaan springen ermee (heb er foto's van zelfs).
Paard is uiteindelijk toch als weidemaatje weg gegaan en bij mij gebracht terwijl het kreupel stond.

Maar er zijn veel meer adoptiecentrums hoor.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:11

Hutcherson schreef:
@duhelo dankje voor je tips. Goed idee dat vastleggen. Lijkt me echt noodzakelijk.
Ben benieuwd. We staan goed waar we nu staan maar droom al jaren van een eigen plekje (eventueel gedeeld met een ander) maar moet het hele perceel huren en mag dan eventueel onderverhuren.
Dat betekend dat de kosten voor het perceel ietsje duurder zijn dan nu de pension stal (zelf mesten en voer kopen) en daar komt dan nog vlas/stro en hooi bij. Geen idee waar ik op uit ga komen qua kosten.

Ik betaal 3 euro voor een baaltje hooi. Het gewoon paard eet ong een baaltje per dag.
=365x3
Ik betaal 520 euro mestafvoer voor drie paarden. Dus ong 200 per paard per jaar
Ik gebruik geen stro en ze krijgen vitaminekorrel.
Dus 1 paard kost me ong 110 euro aan hooi en mestafvoer per maand. Worst case als ze geen gras kunnen eten en met relatief duur hooi. In grote balen of voordroog kost het me een stuk minder.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:28

Bij ons ook 110 ongeveer per paard. Hooi, brok en mestafvoer. Huur is 250 eur. Dus zeg 195 per paard en dan komt er nog onderhoud bij van weide en quad (gebruiken we voor sleepwerk, wegbrengen van mest en hooi halen.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:37

Bij ons is de huur 250 euro, mestafvoer, omheining en weideonderhoud gaat via de verhuurder. We staan hier nu ruim een jaar en heb onlangs de voerkosten uitgerekend en dat kwam neer op een kleine 50 euro per maand per paard. En dan voeren we in de wintermaanden onbeperkt voordroog.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:55

vilheide schreef:
Bij ons is de huur 250 euro, mestafvoer, omheining en weideonderhoud gaat via de verhuurder. We staan hier nu ruim een jaar en heb onlangs de voerkosten uitgerekend en dat kwam neer op een kleine 50 euro per maand per paard. En dan voeren we in de wintermaanden onbeperkt voordroog.



Ja voordroog scheelt een stuk. Hier helaas paarden die daar niet tegen kunnen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:07

Ik heb even kort en gauw gerekend...
Ik wil eigenlijk stalletjes (zijn er 2) open gooien standaard en vlas in doen zodat paard(en) droog kan liggen of zelf naar buiten gaan wanneer hij maar wil. 1 baal vlas kost 5€ ongeveer. Een pallet van 48 balen (doe je schat een jaartje mee??) half pakje per week en in de zomer nog minder? Alleen wel af en toe alles eruit. Maar pallet kost €270. Dit is incl statiegeld voor de pallet en thuisbezorgd.

Onbeperkt goed hooi. 1 baaltje kost €4. Stel 1 baaltje per dag per paard = €120 per maand. Onverhuren mag. Dus wel interessant. Voor de rest weet ik nog helemaal niks qua werkverdeling en rechten en plichten.
Betaal nu €250 en moet wss gaan bijbetalen voor extra stro.