Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:27

Mijn zoontje vindt het soms best leuk, maar niet te lang. Even voeren en mesten gaat prima, helemaal als hij met de mini mag mennen op de wei. Toen hij jonger was en nog niet op de basisschool zat, vond ik het alleen niet fair om hem dagelijks mee te slepen. Zonder hem hoefde ik minder op te letten en met hem kon ik de paarden toch niet longeren of rijden.

Aan huis lijkt mij wel heel fijn, alleen behoorlijk prijzig in mijn omgeving. Stukje wei kopen lijkt me ook geen verkeerd idee. Alleen het bemachtigen van een stukje agrarische grond waar je een bouwvergunning voor stal en opslag en dan op stapafstand van het strand en een fijne bak lijkt me ook onmogelijk.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:00

woepsie90 schreef:
Koper schreef:
Dat vind ik dan eigenlijk niet eigen beheer maar eerder diy :o


Als ik zeg maar eigenaar ben van een klein stukje grond voor mijn eigen paard en er staller(s) bij zoek is dat niet in eigen beheer? Dus voor eigen beheer moet je dan eigenlijk meer dan 1 paard zelf hebben of je paard alleen hebben staan?

Eigen beheer vind ik dat je alle verzorging zelf doet. Ongeacht het aantal paarden. Als je huurders hebt, en dus de taken verdeelt, noem ik dat dhz.

Daarom heb ik er ook twee :) De dame waar ik de wei van huur wil ook verder niks met ze te maken hebben, ze vindt ze decoratief maar de afspraak is heel duidelijk dat ik zelf alles regel. En zo wil ik het ook graag. Dus eigen beheer en geen gedeeld beheer ;)

Gisteren zijn mijn paardjes op hun nieuwe plek aangekomen en deden het meteen heel goed. De tocht daar naartoe (eentje kan niet in de trailer dus ik ben gaan lopen met ze) verliep ook goed. Het voelt alsof ze er al maanden staan :)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:37

Dan kan het halve topic wel verkassen naar een nieuw topic als we jouw grens aanhouden.


Fijn dat het goed is gegaan, heb je daar nu ook al direct een track etc?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:18

Ik meld me ook!

2 weilanden in eigendom op 2 locaties en 2 die ik huur. Afstanden van huis variëren van 5km tot 16 km. Op 2 staat een schuilhok met opslagmogelijkheden, die kan ik eventueel ook als winterweiland gebruiken. Op de andere 2 staan enkel bomen als beschutting en die kan ik ivm natte ondergrond enkel in de zomer gebruiken.

Op 1 kleine huurweide wordt alles gedaan van onderhoud door de eigenaar, de rest doe ik volledig zelf. Omdat ik geen eigen materiaal heb moet ik redelijk wat laten doen, en dat geregel is best wel lastig soms. Ook omdat alles verspreid ligt. In totaal heb ik tussen 2,5 en 3ha voor 2 mini's, een tinker kruising en mijn rijpaard.
Ik laat niks hooien. Het is goedkoper om het tijdens de winter bij de hooiboer te halen dan eigen voorraad te voorzien :')

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:39

MaritB schreef:
Dan kan het halve topic wel verkassen naar een nieuw topic als we jouw grens aanhouden.


Fijn dat het goed is gegaan, heb je daar nu ook al direct een track etc?

Het lijkt me helemaal niet gezellig als mensen hier vertrekken. Ik geef alleen mijn definities weer :)

Eerste klus wordt de paddock omheinen. Ze hebben nu alleen wei. Vanuit de paddock krijgen ze straks een strook (naar plekken op de wei met water en schaduw, zodat ze daar altijd bij kunnen.) Vanaf die strook komen er 3 weides die ik ze ga aanbieden dmv strookbegrazing. Het lastige is dat de ene gras móét terwijl de andere er gevoelig voor is. Dus dat wordt nog even puzzelen. Ze hebben natuurlijk ook hooi :)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:43

Hier hebben we bij huis een kleine hectare. Dan gelijk naast onze eigen grond nog 1.5 hectare bij gehuurd het hele jaar.
Tegenover ons huis huren we een kleine hectare na de 1e snee.

Bij de achterburen zo'n 0,7 hectare waar binnenkort de eerste paarden op gaan.
Buren nog stukje verderop 1.5 hectare waar een dezer dagen nog mest op gaat dus dan kunnen ze daar in mei ook weer op.

En dan nog weer een blokje verder nog 1.3 hectare na de 1e snee :j

Zomers rijd ik de ronde water met de trekker met een 1000 liter ibc vat rond. Ons "blokje om" waar de weides allemaal aan zitten is ongeveer 3 km rond.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:51

Koper schreef:
Maar hoe doen de mensen die maar 1x per dag gaan dat dan met de seizoensgebonden verzorging? Bij voorbeeld 's nachts dikkere dekens op in de winter, of 's zomers 's ochtends insmeren tegen de vliegen, dekens en kappen op en 's avonds er weer af? Als ik 's nachts de vliegenmaskers laat zitten heb ik garantie dat ze de volgende ochtend ergens als een knoedel in het stof liggen.

Gewoon robuust ras, geen dekens op eczeemdeken na.
Ik smeer tegen eczeem als ik er ben. Masker dag en nacht om. En blijft doorgaans goed om.
Ik vraag de DA om 1x daagse antibiotica mocht dat nodig zijn.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:06

Ah ja, zo heb ik het ook een tijd gedaan :) Nou ja, vind 't ook wel erg gezellig om ze een paar keer per dag te zien :)

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:39

Koper schreef:
Ah ja, zo heb ik het ook een tijd gedaan :) Nou ja, vind 't ook wel erg gezellig om ze een paar keer per dag te zien :)

Ik ook maar moet ook te realiseren zijn qua tijd.

Met strook begrazing (zoals ik dit jaar voor het eerst ook wil doen) hoe doe je dat en hoe kort eten ze het dan af?

Ooh en verder ben ik wel heel nieuwsgierig hoe iedereen zijn plek eruit ziet :o

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:45

Deze week is de wei geïnjecteerd :D Nu zal het gras heel fijn gaan groeien. Voorheen kon dat nooit in verband met de toegang naar de weide toe. Daar zijn nu bomen weggehaald.

Wil dit jaar ook weer echt aan de slag gaan met het onkruid.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:37

Strookbegrazing doe ik door het stuk dat ik wil laten strookbegrazen in drieën te delen. Dat zijn dus een soort kleine weitjes die dicht zijn. En dan laat ik die één voor één afgrazen, elke avond schuif ik het draad een stuk op. Ze vreten het kort af maar doordat ik drie stukjes heb om mee te wisselen groeit het gras op de stukjes waar ze niet lopen weer aan.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:19

Thx Koper. Ik heb de grote wei nu opgesplitst in 4 stukken en een pad in het midden. Die wil ik met prikpaaltjes als ze straks starten met gras ook nog een keer op delen.
Ze kunnen dan straks vanuit hun paddock over het pad naar het stukje wei wat open is. Voor water en hooi moeten ze dan weer terug lopen.
Hoop dat het gaat werken. En dat het genoeg tijd heeft terug te groeien en nog een keer te mesten tussendoor.

Keeyzie idd onkruid is ook wel een ding bij ons ;( vorig jaar geprobeerd handmatig de boel bij te houden, maar dit jaar onkruid spuiten denk. Tis zo arbeidsintensief...

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:34

Zijn er ook mensen die er een 'eigen' rijbak bij hebben ? Hoe houden jullie die bij ? Hebben jullie daar zelf een sleep voor ect ?

Vind het echt lastig om die van mij mooi te houden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:08

Ik wou deze week laten injecteren maar de andere weide waar ze normaal naartoe gingen is net gespoten. Dus alles wordt uitgesteld.

1 weide is een ramp qua jkk. Zou nu willen kijken of daar stikstof of iets dergelijks gebruikt kan worden, daar gaat de plant kapot van. Maar details moet ik nog uitzoeken.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:42

Manon_Harry schreef:
Zijn er ook mensen die er een 'eigen' rijbak bij hebben ? Hoe houden jullie die bij ? Hebben jullie daar zelf een sleep voor ect ?

Vind het echt lastig om die van mij mooi te houden.



Wij hebben een "bak". Is een gefreesd en aangerold stuk wei. Ik sleep hem met de quad en verzwaarde pallet. Hij is eigenlijk altijd goed te rijden.

Ooh varekaj ..... stikstof teggen jjk. Dan zou je zeggen dat als je goed mest het ook weg zou moeten blijven toch?
Wij hebben vorrig jaar echt alles er met wortel uit proberen te halen maar komt weer overal op -O-

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:43

Manon_Harry schreef:
Zijn er ook mensen die er een 'eigen' rijbak bij hebben ? Hoe houden jullie die bij ? Hebben jullie daar zelf een sleep voor ect ?

Vind het echt lastig om die van mij mooi te houden.



Een bak moet je onderhouden oa door slepen inderdaad.
Wij hebben zelf een trekker + sleep.

Bij regelmatig gebruik (lees dagelijks) slepen we iedere week.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:53

Newallure schreef:
Ik ook maar moet ook te realiseren zijn qua tijd.

Met strook begrazing (zoals ik dit jaar voor het eerst ook wil doen) hoe doe je dat en hoe kort eten ze het dan af?

Ooh en verder ben ik wel heel nieuwsgierig hoe iedereen zijn plek eruit ziet :o


Ja idd, mijn tijd gaat eerst naar kids/werk.

Qua voeren, ik doe dat op het oog(+ een beetje extra)
Dat leer je in de loop der tijd.

Dit is mijn weide(1 hectare)

Afbeelding

het gele kruis is waar ik parkeer, waar de stal/hooischuur/steenpaddock is
het gele pad is de track, het blauwe de sloot waar ze uit drinken

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:37

cp112 schreef:
Manon_Harry schreef:
Zijn er ook mensen die er een 'eigen' rijbak bij hebben ? Hoe houden jullie die bij ? Hebben jullie daar zelf een sleep voor ect ?

Vind het echt lastig om die van mij mooi te houden.



Een bak moet je onderhouden oa door slepen inderdaad.
Wij hebben zelf een trekker + sleep.

Bij regelmatig gebruik (lees dagelijks) slepen we iedere week.


Ja klopt ik heb mijn paarden bij de buurman staan en het is ook zijn bak waar ik een wanhopige poging mee doe om het bij te houden maar hij heeft wel een mini trekker maar geen sleep dus dacht misschien zijn hier nog creatieve ideeën om hem toch wat meer/beter bij te houden :D

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:40

Ik hang soms een zwaar rek achter een pony en sleep daarmee de bak.. :=

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:06

@newallure zou moeten mazr goed, als nadien blijkt dat de voorgaande boer niet het middel gebruikte wat je vroeg is het hopeloos. Dus het wordt nu dweilen met de kraan open en proberen zwemmen ipv verzuipen. En de nieuwe een kans geven met het zware geschut erop. Gelukkig zijn mijn andere weilanden nog goed.

Ik heb nergens een bak. Daarvoor pak ik de trailer en ga naar ons clubterrein. Telkens 15 à 30min enkele rit, maar wel picco bello!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:11

In het verleden heb ik ergens gestaan waar een zandpaddock was, daar heb ik nooit wat aan gedaan :o Nu weer, eigenlijk voor het eerst in langere tijd, een zandpaddock. Ben er erg blij mee! Hij was nogal verwaarloosd (is in geen jaaaaaren gebruikt, op de wei hebben kalveren gestaan en nu voor het eerst in tijden weer paarden) en was nogal overwoekerd. Maar vanavond zag ik dat 't veel witter was. Meer als zand. Heeft kennelijk de dame die er woont dat geregeld. Erg lief van haar natuurlijk. Het is haar terrein, ze woont er, en als zij die paddock zonder gras wil dan moet ze dat doen. En de omheining doe ik :)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 22:24

Ik zou niet heel amused zijn als zo iets zonder overleg zou gaan Koper, maar knap van jou dat je daar flexibel in bent!
Hier moet ook nodig iets aan de wei gebeuren. Vorig jaar was het prima, al stond er vrij veel onkruid en mos tussen het gras, maar na die droogte is het niet veel meer geworden helaas. Ook nu wil het gras nog steeds niet groeien.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:30

Ach ja, ze hebben niet tussen mijn paarden door lopen hannessen en iedereen heeft er toch profijt van? Ik snap ook wel dat ze die paddock een beetje netjes in gebruik wil geven. En ze was er zo blij mee: "kijk, we hebben de bak gedaan!" Lief mens <3

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:02

Dat is mazzel koper!

Ik heb huur zelf een wei van 2000m2 en heb binnen 5 minuten stappen een paddock om te longeren en een binnenzak en de strandopgang.

Zonder paddock of bak zou ik echt niet kunnen. Onlangs 4 maanden geen gebruik van de bak gemaakt, omdat ik zelf een winterstop had ingelast en daarna was er droes in de omgeving waardoor ik de bak niet kon gebruiken bij de naastgelegen pension stal. Alleen op strand rijden gaat ook vervelen...

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:11

Ook wij zijn eigenaar van stukje grond(4000m2 op 500 meter van huis)
Hierop een paddock van 1000 m2 met aansluitend een schuilstal en drie weides..
Pony's hebben altijd op pension gestaan en nu sinds 6 jaar hier.

Waar ik vooral tegenaan loop is de uren tijd die ik stop in onderhoud van weide en omheining, uren die ik niet meer in rijden of verzorging kan stoppen helaas.

Onkruid is elk jaar erg intensief werk(ik haal zoveel mogelijk handmatig weg/ bosmaaier) aangezien ik geen gif wil gebruiken...

Afgelopen jaren flink geïnvesteerd in zaaien van goede grasmat, droge paddock, dus onderhoud wordt gelukkig beter met de jaren