Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:26

hebben jullie een idee hoe ik goedkoop mijn gras kan geschikt maken voor parking?
Nu met al die regen is het zo drassig op mijn grasstukje dat ik constant vastrij erin. Ik kan hem 100 m verderop plaatsen, maar met de hond (ik heb nog geen kennel daar ) is dat niet zo handig (auto parkeren, paarden gaan apart zetten, terugkeren, hond gaan halen, werk doen, hond terug wegzetten en dan pas paarden terug laten en kunnen voeren.) en ik heb graag auto + hond dichtbij...
Ik moet nl ook wekelijks mijn aanhangertje hooi op het gras kunnen rijden, dus risico dat ik vastrij wordt wat te groot...

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:36

Misschien is dit wat? https://nettenverkoop.be/webshop/tuin_a ... gaas_1635/

Mijn shetlanders zijn super zuinig, voer ze nog steeds van een grote baal hooi die ik heb liggen van eind september. Momenteel staan ze bij de buren voor de winter, op een grote paddock met hun eigen stal. Ideaal, moet gewoon de overweg van de spoorweg oversteken en ik ben er. Wat een luxe! Geen water meer sleuren ook.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:55

ja, die had ik ook zien passeren!
Alleen beetje zuur dat je direct 60 m² moet kopen terwijl ik met 20m² in principe genoeg heb
en zou dat ook effectief blijven liggen? zelfs rijplaten schuiven weg...

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:46

Duhelo, ik zou gewoon een paar paddock tegels neerleggen in auto spoot, gras groeit der doorheen en je zakt niet weg, voor zo;n klein oppervlak is het ook niet duur.

Ik betaal €25,- per midi baal kwijt en daar daar de paarden (1 haf die het meeste eet, een warmbloed en een shetlander) als het koud is 4 dagen mee en met warmer weer 5. Ik doe de midibaal wel in een groot hooinet. Aan voer ben ik niet veel kwijt ze krijgen niet zoveel krachtvoer warmbloed krijgt 2 x een kwart muesli en de haflinger krijgt vitamine brokjes en de shet krijgt ook 2 x een kwart pavo 18+ omdat die al wat ouder is en niet meer mag afvallen.

Het meeste geld ben ik nu gewoon kwijt aan onderhoud van alles. := voer dus voor alle 3 ongeveer €200,- pm. Daar komen nog mestonderzoek / wormenkuur, hoefsmid, 1 paard entingen enzo bij.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:18

Hier is de beslissing gemaak dat ik hem toch zal terugbrengen, het risico is mij iets te groot, maar ik voel mij er toch slecht bij. Bedankt voor het advies!

Duhelo, kun je niet van die grasbetonplaten nemen die je vaak ziet op parkings? Die betonnen versie van paddockplaten dan.

Hier ook wel een hele strakke planning, ik denk dat mensen die werken en alles doen met hun paarden toch altijd wel met de moeilijke schema's zitten. Hier 38uur werken, twee honden en 2x per dag naar de paarden.

Qua kosten zit ik op mijn paddock paradise heel luxe, ik mag in ruil voor het onderhoud dit gebruiken. Daarom wil ik ook wel graag de investering doen en het kleine stukje draineren. Mijn fjord staat nu op pension en ik moest er toch weer even aan wennen. Ik wil hem wel elke dag zien, maar als ik alles zelf deed, ging ik gewoon voor het werk en gaf ik hem terloops eens een knuffel en deed ik niet veel met hem. Nu voel ik mij soms onwennig als ik daar toekom omdat ik niets meer moet doen. :') Wel een superfijne plek, de paddocks liggen daar super! Hij krijgt s'avonds nog een dikke hooinet, mensen doen er totaal niet moeilijk over. De stal vanwaar ik kwam was het continue een gevecht om hooi te krijgen. Ik ben wel blij maar zal toch blij zijn als ik het zelf terug allemaal in handen heb, het is toch een beetje loslaten. Pony zal ook blij zijn met 24/7 buiten, hij moest toch even wennen aan de nachten op stal.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:42

:wave: zou ik me hier ook mogen melden?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:45

Nee...

Grapje hoor :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:08

:P Stiekem las ik al vanaf het begin mee. Veel dingen herken ik, maar sommige ook totaal niet. Af en toe wat plaatsen is ook leuk, dus dan toch maar even voorstellen .

Ik ben Lotte, wonend in het oosten van Groningen en ik huur een paar ha weiland 400 meter van mijn huis. In het bezit van 3 (drachtige) Tinkermerries en de date van een van de drie loopt er ook bij, hem heb ik in bruikleen. Tot slot is er nog de barock pinto van een vriendin die hier op stalling staat. Gelukkig kan inmiddels alles bij elkaar. Voorheen was ik daarin heel makkelijk, maar ik had toen twee van mijn merries erbij kwamen ineens 2 duo’s bitches die elkaar het liefst opvraten, en een hengst inscharen moet natuurlijk ook net op het goede moment. Gelukkig is hij heel makkelijk.

Kleine impressie van vandaag


Ik heb het enerzijds heel basic, anderzijds best luxe. Ik wil graag ongeplastificeerd hooi voeren, zodoende opslag in de garage thuis, loop twee keer per dag met de kruiwagen heen en weer. Hier thuis in de garage ook een luxe zadelkamer en (overdekte) opzadelplaats (al zadel ik ook vaak gewoon bij de wei op). Dankzij een lange tuinslang vanaf het huis op de foto hoef ik niet te slepen met water (al kunnen jullie vast raden welk water en momenteel vooral gedronken wordt). En tot slot heb ik nog geweldige uitrijmogelijkheden en op 15min stappen een prachtige 20x60 buitenbak en binnenbak waar we gebruik van mogen maken. Ook is daar voor noodgevallen een stal. Of met oud en nieuw mag mijn kudde in de binnenbak.

Verder werk ik onregelmatig dus vaak overdag vrij. Maak het mezelf ook vooral niet te moeilijk, op dit perceel mest ik niet uit en voeren doe ik 2 keer per dag. Vorig jaar voerde ik grote geplastificeerde balen, rolden we gewoon de wei in, dus toen voerde ik maar een keer per week. Het bijvoeren is nog het meeste werk, maar dat doe ik met veel liefde, en dankzij de handige sluisjes waarin ik elk paard apart opsluit kan ik dan ook ondertussen andere dingen doen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:12

Oh wat heb je een goed stuk zeg!

Ziet er nog behoorlijk droog-ish uit.

Zodra je meer dan een hectare hebt zou ik ook niet uitmesten, op vorige plekken (6 hectare voor 10 paarden, 2 hectare voor 4) deden we dat ook niet en werd het in het voorjaar gewoon open gesleept.

Baal de weide inrollen is wel heel handig, maar staan ze dan ook met droge voeten? (rond de voerplekken wordt het in mijn ervaring al na een paar uur modder, als je geen betonstukje hebt.)

Nu ook leuk om te zien dat elk paard gewoon zijn eigen bak hooi claimt :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:55

Jessol goede keus denk ik. Ik heb ook zo'n leuke deal met mijn wei _/-\o_ en in mijn regio is dat echt mazzel hebben.

Duhelo kun je niet verharden met 60x40 tegels. Ik heb pas een partijtje gratis af kunnen halen om mijn verharding uit te kunnen breiden. Helaas was de blubber er al dus nu moet Ik wachten....

Welkom Caily, met die hoeveelheid land zou ik ook niet mesten en lekker wisselen. Lijkt me ook heerlijk, hoewel die twee van mij wel héél sober zijn en dan waarschijnlijk hb staan.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:10

verharden mag waarschijnlijk niet meer. ik ga dit weekend eens overleggen met de staleigenaar wat kan en mag. Als ik ev steenpuin of kiezel mag storten is dat mss wel nog de goedkoopste oplossing.
Ik weet niet of tegels blijven liggen, ik had deze week rijplaten gelegd en die schoven zelfs onder de auto weg, het gras is echt spekglad.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:58

Afbeelding

Gister was t niet zo leuk om geen binnenbak te hebben.

Waar kopen jullie hooi of kuil? Hebben jullie ruimte tot opslaan?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:11

Ik koop het al een paar jaar bij dezelfde, samen met nog 2 stalgenoten. Dus als we moeten bestellen is dat altijd een hoop ineens. Veel makkelijker voor iedereen.
Wij krijgen op stal een plek ter beschikking om het droog te bewaren. Ik kan er 60-70 stapelen, de rest weet ik niet. Denk ook zoiets. Nu zijn we met 2 mensen die 2-3 stallen huren dus wij hebben iets meer plek dan iemand met 1 stal. Wij zijn ook altijd zeker dat we hooi gaan hebben.

@duhelo: steenpuin werkt hier prima als verharding :j Heb dat ook aan de straatkant van mijn poort liggen. Intussen is er alweer flink gras overheen gegroeid maar de stevigheid blijft.

@Nimber: I feel your pain. Gisteren gelongeerd in de gietende regen. Rubber laarzen, goeie jas met kap en voor paard een stapmolendeken tijdens het longeren. Wat droog moest blijven is zo droog gebleven :) Nadien ook nog 2 stallen gemest en dagportie hooi voorzien en voer gehaald in de winkel. Kom je thuis, ben je klaar om naar werk te gaan... trekt het open en komt de zon erdoor :roll:

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:07

Ik heb gistermorgen nog droog kunnen rijden :D

Afbeelding

Wij hebben ons hooi buiten opgeslagen liggen op pallets. Maar krijgen er vaak 2 á 3 per keer in de winterperiode. Balen zijn sowieso te zwaar om bijvoorbeeld in stal te krijgen en onze deur ook daar ook niet breed genoeg voor :P

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:38

Hier haal ik het met een aanhanger.
Ik stockeerde het eerst in de lege stal, maar de eerste keer had ik uiteindelijk beschimmelde balen. die lagen er wel al 3 maand.
2 de lichting ook weer beschimmelde balen (andere leverancier en zelf binnen gelegd, dus 100 % zeker dat ze ok waren bij binnen leggen.)
Blijkbaar is 1-2 weken het max om hooi te stockeren als het vochtig is.

Ik heb nu een aanhanger waar net 1 grote baal hooi in past of 16 kleintjes. Vorige week zondag begonnen aan de 16 en ik heb er nu nog een stuk of 6 over, dus ik doe ongeveer een week. Ik zal vandaag en morgen maximaal vullen zodat ik morgen een nieuwe aanhanger kan gaan vullen.
(nog een andere leverancier, ik mag iedere week bellen om op te gaan halen, hij komt ook iedere week een bak mest ophalen.).

Daarnaast heb ik nog 4 balen voordroog laten leveren ook, moest het plots gaan sneeuwen en ik kan geen hooi halen dat ik reserve liggen heb.
Wat kan ik het best doen als ik een baal opendoe, plastic weer zoveel mogelijk dicht maken. Of net al het plastic eraf en een ruim zeil erover leggen zodat ze wind onder/door kan?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:04

Wij laten alles thuis bezorgen. Mijn ouders hebben een grote schuur. 1x per jaar komt er een vracht graszaadhooi van stouten fourage uit zeeland en ons weidehooi halen we al 20 jaar bij een kennis. Die kwam ook kleine partijtjes brengen. Die komt denk ik 4x per jaar hooi brengen en denkt ook fijn mee. Als zijn hooi bijna op is verdeeld hij het onder zijn klanten zodat iedereen genoeg heeft tot de nieuwe oogst er is.

De ponys staan 50 meter van mijn ouderlijk huis af. Dus 1 a 2x per maand rijden we met de heftruck hooi naar de wei toe. Ik heb een van de stallen als voerhok en opslag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:40

Wij hebben maandelijks levering. Voor mij 40-60, voor stalgenoot telkens 20 en de rest is te bezien. Wordt gebracht en zelfs gestapeld :D

Duhelo wat bedoel je met vochtig? Ik heb al jaren onverpakte baaltjes. De grond zijn stoeptegels, daarop een pallet en daarop gewoon de baaltjes. De stal is eigenlijk een groot schuilhok van 3 metalen wanden en een dak. Er kan geen regen in iig, en dat gaat gewoon prima, ook bij de mensen die hun baaltjes daar 2 maand of langer stockeren hoor. Ook op mijn weiland werk ik zo en kon in mijn afgesloten stallen (ook metaal en zelfs zandbodem) zo vroeger ook gerust een aardige wintervoorraad bewaren.

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:15

Ik moet echt wel weer even moed verzamelen om de winter weer in te gaan. Ik heb maar 1 paddock en moet daardoor 3 x wisselen wil alles een paar uur buiten zijn geweest....Ik zou ze niet op een penionstal willen hoor maar mijn kosten zijn ongeveer hetzelfde als dat ik ze wel in pension zet. Maar ja met hengsten kom je hier gewoon echt nergens binnen. 1 stal hier in de buurt zijn hengsten welkom maar betaal je 375 euro per maand...das me wat te veel...maar hopen dat we snel een huisje vinden waar stukje grond bij zit, dan hoef ik niet meer zo vaak heen en weer...

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:36

Hier is het misschien nodig om er een extra hulp bij te zoeken, ik ben misschien een paar maanden uitgeschakeld.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:00

Oei, geen goed nieuws gehad van je been?

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:36

Nee ik ben geopereerd na 2 weken gips wissel dan na een week hopelijk loopgips en dan mag ik een paar passen zetten.Gaat lang duren allemaal.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:06

wat voordroog betreft vind ik het beste open maken en zo snel mogelijk opmaken, dus niet weer dicht doen dan gaat het broeien en schimmelen. als je alles in netten ophangt kunnen ze het eten. Boven de 15 graden buiten gaat het ook sneller schimmelen, maar zulk weer wordt het voorlopig niet in NL.

Hier hebben we de bak op 400 meter afstand, met verlichting en heel ruim en na veel regen flink nat maar trekt ook snel weg. De bak is niet van ons maar we zijn er zeer content mee. Ooit wil ik nog wel een bak voor onszelf maar aangezien we op klei zitten vind ik het allemaal maar een dure grap. Ze adviseren overal afgraven terwijl mijn gevoel juist zegt dat je de hoogte in moet om het water weg te kunnen laten trekken, hoe zien jullie dat die ook op klei zitten? ervaringen?

hier staan ze nog op de wei. nou ja wei, het is wel een modderbende aan het worden bij de ingang van de paddock. Ik weet nog niet of en wanneer ik ze er af haal. Ze staan er nog zoveel op. De merrie is een luchtzuiger (geweest) en ben bang dat ze het weer gaat doen. Hoe lang moet een weide volgens jullie rusten? Gras gaat pas weer groeien als het boven de 10 graden snachts is (maart/april) laten jullie ze er op tot die tijd of vind je dat gras maanden moet rusten? Misschien dat ik er een topic over ga maken, want ik weet het gewoon niet. We halen zowiezo de mest elke dag weg. Of zullen we alleen december, januari en februari ze van de weide afhalen? Ik wil ze rond de jaarwisseling echt op de paddock zetten want we hebben open stallen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:08

Wat een bikkels zijn jullie rijden en jongeren in de stromende regen, hier pas ik voor. Doe dan echt het hoognodige, mesten, voeren en water geven en dan gauw weer weg.

capopjekop vallen de bezorgkosten mee en heb je kleine baaltjes graszaadhooi? Hier is het nauwelijks te krijgen in kleine baaltjes.

Hier haalt mijn man hooi voor de pony's. Met een bundel in de wintermaanden 1x per maand red ik me wel. In de schuur naast de schuilstal kan ik er 52 kwijt binnen.

Marleen_ussr dat is behelpen met loopgips.... Ik loop zelf al langer met mijn rug en merk dat dat me aardig nekt. Niet kunnen rijden, tillen etc. Volgens mij kun jij nog minder

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:30

Nee grote balen van 450/500 kg. We betalen een all-in prijs. Geen idee wat het kost eigenlijk.

Kleine baaltjes weidehooi inclusief bezorgen betalen we tussen de 3.50 en 4.50 per baaltje voor. Nu hebben we vaak 100 kg balen. Daar weet ik de prijs zo niet van.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:41

Ik bedoelde graszaadhooi