Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:35

Kirania schreef:
Sorry om binnen te vallen, maar mijn paarden staan sinds juni in volledig eigen beheer (eerder ook, maar nu is het 24/7 buiten en zelf weides indelen/doen wat ik wil en niet wat de 'andere eigenaar' wilt) en nu vroeg ik me af - hoelang moeten jullie hooi voeren 's winters? Is er een bepaald moment dat jullie ze echt van de weide halen? Wanneer beginnen jullie terug aan het gras?


Wij hebben ze het hele jaar rond op het gras. Maar we zitten op zandgrond met 2 paarden op bijna 2 hectare. Bij sneeuw en vorst voeren we wat hooi bij, en tegen februari, dan is het wel op. We hebben echt maar een baal of 10 nodig. Al denk ik dit jaar het gras eerder op is omdat het door de droogte niet zo lang is geworden als voorgaande jaren.
Dit jaar hebben we nog geen hooi gekocht. Op zolder hebben we er nog een stuk of 5 liggen, als we dat gaan voeren halen we ergens bij.
O ja, we doen aan strookbegrazing.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:38

Ik zit op klei dus helaas alle 3 al op de paddock op onbeperkt hooi, ik heb wel verpakte midibalen en die worden geleverd. Ik kan er 12 kwijt a €25,- per stuk. Het is wel verpakt hooi, super mooi spul met erg koude dagen hebben ze 1 baal dus in 3 dagen op := en op normale dagen doen ze er 4 dagen over en als het droog weer is mogen ze overdag een paar uurtjes op de wei en dan doen ze er 5 dagen over.

Ik heb zelf maar 5000 m2 waarvan zo'n 1000 m2 bestaat uit stallen, bestrating en bak de overige 4000 m2 is ingedeeld in 3 weides. In de zomer gaan ze steeds 1 a 1 1/2 week op de ene wei en dan daarna voor het echt kort is naar het volgende stuk. De weides hebben dan steeds 3 weken om bij te trekken, als het echt nat weer is gaan ze op de paddock.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:05

hier dezelfe situatie als bij jou Mer. Ik gok dat ik het jaar door hooi moet bijvoeren, alleen in de zomer wat minder dan nu. Vorige week stonden ze met het mooi weer nog veel te grazen, deed de pre 3 dagen met 1 baaltje en de trekpaarden 3 dagen met 4 baaltjes.
Nu het weer regent eet de pre 3/4 baaltje op een dag en de trekpaarden hebben 4 baaltjes op 2 dagen gegeten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:24

Ik had een ghallager S200 met staaldraad staan. Had, die hebben ze dus paar maanden terug gepikt. Intussen een nieuwe maar daar gaat tinkermans dus gewoon door als hij zijn zinnen op iets buiten de omheining heeft gezet.
Op pension gaat hij desnoods door lint met netstroom. Manenkam onder het bovenste lint en gaan met die banaan.
Vrijdag heb ik hem ff bewust aan de stroom gehangen. Hij stond op de piste, zijn maatje op de poetsplek. Stroom stond uit en hij ging met vol gewicht tegen de draad leunen. Na 2x roepen gewoon schakelaar omgezet. Hij heeft toen toch ff een fikse klap gehad... maar als hij uit staat zie je hem intussen alweer voorzichtig zoeken :roll:

Mijn hooinetten hangen los langs de wand. Hij pakt de lus vast waarmee ze vastgehaakt zijn, tanden erin, achteruit stappen en trekken maar. En als het strak staat er zo op luchtzuigen.
Voor mineralen etc krijgt hij telkens na werk gewoon krachtvoer. Hij glanst zelfs in wintervacht dus dat zit wel allemaal snor. Alleen nog teveel spekjes.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:10

Pfoe,pittige meneer dus...
Ônperkt hooi met graasmasker geen optie?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:58

wie gebruikt hier van die palletboxen voor hooi?
Hoeveel kleine baaltjes hooi krijg je daar in 1 keer in?

ik werk nu met hooinetten, maar ik kan "maar" 4 baaltjes tegelijk ophangen. En ze moeten dan ook constant uit de netten trekken wat blijkbaar niet erg ideaal zou zijn. Los van het hooi dat er uit valt en verspild wordt.
Ik ging een soort grote bak maken, maar in gewoon betonplex vrees ik dat dit geen week zal overleven. Dus ik dacht om 2 van die palletboxen onder het afdak te plaatsen (en vast te maken aan de stalmuur zodat ze niet gaan voetballen ermee.)
Ik zou dan 2 grote kubusnetten maken zodat ik de bovenkant van de net kan openklappen, 4 baaltjes hooi per bak erin en dichtwegen, dan hoef ik maar 2 keer per week te vullen (en heb ik tijdens de week enkel werk aan uitmesten en krachtvoer geven, en geen/minder aan hooi.)
Maar als er maar 2 baaltjes inpassen heeft dat systeem ook niet zoveel nut...

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:00

Varekaj, volgend mij zijn jouw Fjord en de maflinger die bij mij staat familie, ja echt. klinkt zo bekend, Overigens staat de haflinger nu inderdaad overdag met graasmasker op als de weide open is. Ze heeft het ding wel al een keer stuk gekregen, maar nu gaat dat best goed.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:26

Ik deed ook altijd maar zo-zo met overstap hooi-gras en andersom. Maar in 2015 een merrie hoefbevangen, dan ga je wel even anders denken. Moet zeggen, dat land was bemest en ik deed ze er half april al 24/7 op, koude nachten dus. Sindsdien altijd pas vanaf mei erop en liever niet bemesten. Denk dat ik daarmee al veel gedoe voor ben. Maar liever te voorzichtig dan mezelf straks voor mn kop slaan. Ik ben trouwens dan weer niet heel voorzichtig met opbouwen, sommige mensen doen daar een maand over, bij mij vaak binnen 2 weken wel helemaal over.

Strookbegrazing werkte hier erg fijn. Maar afgelopen jaar teveel onrust in de kudde en twee paarden uit de verwaarlozing, die moesten goed kunnen eten, dus de rest had geluk en enkel steeds omweiden gedaan.

Lastig zo'n Tinker Varekaj. Kan je helaas geen tips geven, mijn Tinkers dus 24/7 buiten in de kudde met onbeperkt voer dus die halen die fratsen gelukkig niet uit. Heb nu zelfs geen stroom erop, ondanks dat er een hengst bij loopt :o Goh, je stroomklok gepikt, zal maar gebeuren, hier bij de schapenboeren wel een bekend probleem. Ik moet straks van het voorjaar een nieuw en goed apparaat hebben voor de veulens, mag toch hopen dat ieder eraf blijft.

Kan je geen paal in de grond slaan in de schuilstal Kirania?

:(:) Jessol

Duhelo, ik heb jouw plan wel eens gedaan. Bij de EJ hebben ze XXL netten waar een heel baaltje in past. Vier erin wil wel, maar is echt proppen en sjorren en de bovenste 2 komen dan wel boven de rand uit. Het werd hier best wel een knoeiboel omdat ze met eten de boel toch wat los trekken, en daar dus eigenlijk geen ruimte voor is. En helemaal met nat weer is dat geen succes en wordt het smerig (is niet eetbaar volgens mijn paarden). Ik doe meestal 1 per grote palletbox, dat werkt beter. Ik heb nu halfhoge bakken, daar doe ik een half baaltje per keer in. Zonder net. Dat wordt ook wel een beetje knoeien, maar omdat ik ze nu 2 keer per dag een paar uur restjes hooi/gras laat zoeken komt het redelijk netjes op.

Bah, ik had eea aan dingen te doen vandaag, mezelf beloofd als ik klaar was ik nog een rondje mocht rijden. Maar nee, net toen begon het te regenen. Dus zonder te rijden maar wel doorweekt weer thuis. Gelukkig gisteren wel genoten'; mijn hengst voor de vierde keer onder het zadel en gewoon helemaal alleen een buitenritje gemaakt met stap en draf, braaf dier.

Moet nu weer die kant op om te voeren, maar het is nog steeds niet helemaal droog. Gatver. Op zulke momenten wil ik ze wel eens allemaal op stal in een schuur aan huis. Vooral voor mezelf :+

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:35

Ik prop met gemak een midibaal in de XXL netten van EJ, ik denk dat 4 kleine baaltjes wel passen :=

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:41


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:16

Ik heb een heel groot net waar ongeveer 4 plakken in passen, is zowat een half baaltje. En dan een variant waar er 2 plalken in kunnen.
Ik merk wel dat er minder verspilling is als het niet heel hard bij elkaar gepropt zit, net omdat ze dan minder op de grond laten vallen bij het eruit trekken.
Omdat ze niet op onbeperkt staan stofzuigen ze de stal wel redelijk door naar verloren sprieten.

In zo een gehalveerd IBC-vat passen er wel 3 tot 4 denk ik met wat duwen.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:20


Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:31

Ohja, ik heb een rondje midibaal hooi ook wel eens in een palletbox proberen te proppen. Dat gaat dus niet. Ongeveer 1/4 eraf halen en dan lukt het wel.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:43

Ik heb echt een mega net bij EJ gekocht voor nog geen €25,- en daar prop ik dus met gemak die midi baal in, geen idee hoe ze dan die netten noemen :D zal eens een foto opzoeken.

edit deze dus:

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:44

Duhelo, jij vroeg toch even terug hoe ik het volhou om alles doe het zelf te doen en de paarden te werken naast mijn job?

Ik heb sinds een paar weken een schema opgemaakt en ik moet zeggen, als ik me daaraan hou lukt het best goed.

Dinsdag en donderdag werk ik 9-13 of 13-17 met 's avonds avondles (eindigt begin februari). Die dagen hou ik eraan om minimaal 1 van beide in het werk te zetten. En dat is exact het eerste wat ik doe als ik op stal aankom: paard uit de box en aan de slag. Afhankelijk van hoe goed/snel het gaat pak ik de 2e er nog bij of niet. Dan zet ik ze beide buiten en dan bekijk ik met de overblijvende tijd of ik grondig uitmest of oppervlakkig of zelfs eens oversla. Ik vul de hooinetten voor de avond en ochtend erna en leg alles klaar. De dagen dat ik tot 17u werk en avondles heb gaan ze sowieso op de paddock en zet de stalbaas ze binnen.

Op donderdag heb ik 1x/14 dagen les op verplaatsing. Dan plan ik de rest om de les heen.

In het weekend pak ik dan op zaterdag het paard wat die week het minste heeft gedaan eerst. Heb ik zondag geen wedstrijd, dan gaan ze allebei beide dagen. De ene longeer ik 2x (rijden hopelijk binnenkort opbouwen) en de andere is 1x buitenrit en 1x dressuur/longeerwerk/wedstrijd.

De overige dagen is het buiten zetten, uitmesten en voeren prioriteit en bekijk ik of het past om eentje extra te longeren. Op deze manier werken ze allebei toch minstens 3x/week. Nu heb ik enkel een buitenbak ter beschikking en die ligt goed nat dus hoe ik het allemaal ga doen als het echt lang (en hard) gaat vriezen/sneeuwen weet ik nog niet.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:47

Gister mijn paardjes verhuisd naar een stalling(weide) Om juist even geen eigen beheer te hebben.. :=
Afbeelding
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:54

Ik zou 3 boxen moeten huren (heb ook nog 2 mini's) waarvan 1 aangepast voer nodig heeft. Mijn tinker staat op dieet en mijn wedstrijdpaard krijgt voor zijn gewicht meer hooi dan nodig is als je 1,5% aanhoud.
Dan betaal ik me blauw.

En daarnaast is hier in de regio geen volpension te vinden met voldoende weidegang, goede rijbak en de optie om alleen de winter te overbruggen. Overal gaat de voorkeur naar klanten die jaarrond blijven. Tjah.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:58

Ik moet zeggen, ik geniet ook wel even van het volpension, dat een ademruimte ineens :') maar ik zal ook blij zijn om hem terug bij mij te hebben, hij staat niet zo graag de nachten op stal. Voor mij is het nu ook wel fijn, het is in men oide omgeving, waar ik terug met mensen samen kan buitenrijden, op mijn eigen plekje voel ik me vaak wel geisoleerd.


Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:00

Ja dat snap ik hoor! Ik heb al jaren dit fijne adres na speurwerk en via Bokt dit gevonden. Maar toen ik drie grote pony’s had was natuurlijk mijn eigen land het meest betaalbare. Nu heb ik 1,5 pony dus dat kan wel uit. Zeker dat ik nu niet voor alleen uitmesten en voeren ernaar toe hoef en gewoon wat anders kan doen op druilerige dagen. Mijn land staat te koop :=

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:03

Jij ook al Jessol! Ja, ik vind het ook wel gezellig met meerdere mensen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:05

Moest ik 1 paard hebben, dan zou ik wel terug voor volpension gaan op voorwaarde dat hij dan jaarrond buiten kan en liefst met een maatje.
Ik zie echter wel hoe ze allemaal genieten als ze vanaf voorjaar tot vroeg najaar 24/7 buiten kunnen lopen. En in de winter maken ze ook geen punt van op stal staan en beperkter buiten te komen. Ik heb anders geprobeerd maar dat levert me dan 4 stukken chagrijn op :P

De beperktere sociale contacten zijn wel jammer, al ben ik wel blij dat ik van alle roddel en gedoe vanaf ben.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:08

Ik ken dus ‘stallingen’ zonder stal, dus dat ophokken heb je dan al niet.
Ik snap dat van de roddels en gedoe, maar daar heb ik geen last van op deze pensionplek. Zadel erop, het bos in en weer naar huis.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:23

Heeft ook zeker zijn voordelen op pension. Als er hier een fijne pensionstal gaf geweest met minimaal 8 uur buitengang met een maatje had ik liever gister al vertrokken als vandaag. In eigen beheer ben je nooit klaar met verbeteren en regelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:45

Herkenbaar! Als ik een plek kon vinden met 24/7 buiten met hooi en niet teveel gras, in een kudde en waar je kan rijden, dan verhuis ik hem zo! Wat een werk is een eigen stuk :+

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:53

Jeetje Varekaj, ik krijg al kriebels bij het lezen van jouw planning, laat staan als ik hem zou moeten uitvoeren. Ik ben daar echt zo slecht in. Ben al blij dat ik nu structureel sochtends en savonds voeren volhou. Gelukkig heb ik werk waarbij ik eigenlijk zelden in tijdnood zit. En anders heb ik nog een bijrijder en vriendin wiens paard hier staat waar ik op terug kan vallen. Maar dat gebeurt niet zo vaak, ben best een controlefreak als het op paarden aankomt. Pensionstalling is dan ook echt niks (meer) voor mij :o

Amalarab geniet van je vrijheid. Ga je nog op vakantie? :P Enne, staan je paardjes nu bij Tinkermerrie genaamd Pink?

Ik heb een tijdje 1 paard gehad en een pensionstalling hier een straat achter die me erg goed lijkt aansluiten op mijn wensen. Maar toch het idee dat iemand anders zich met mijn paard bemoeit en bepaald wat en hoeveel er gegeten wordt, welke soortgenoten erbij lopen etc, staat mij niet aan. Misschien verander ik ooit nog eens van mening.