Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:29

Schapengaas had ik ook ooit op een land,de verhuurder had schapen. Mijn paard ijzers en is met zijn voorbeen in het gaas blijven hangen. Als je pony geen ijzers heeft kan het geen kwaad denk ik.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:45

De ponys hebben geen ijzers. En dat is precies de reden dat ik er stroom voor wil hebben, dat ze het wel uit hun hoofd laten er in de buurt te komen ;)

BarbaraNova

Berichten: 4204
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:44

BarbaLala, mijn hengst krijgt ook diarree, bij hem is het van de kou, als ik hem een dekentje geef is het over. Misschien een ideetje?

Wij gaan ook nooit op vakantie, als we gaan dan gaan we met alle paarden en honden en gaan we bij vrienden op hun stek en paarden passen. Dat is heerlijk, echt mijn tweede thuis maar je bent niet vrij. Heb dan mijn eigen 4 paarden en de paarden die hun hebben staan, varierend van 10 - 14 ongeveer...maar ja, het is wel heerlijk weg, vindt het ook heel leuk te doen hoor. Maar een weekje griekenland zou heel erg welkom zijn....

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:02

Humpiedumpie schreef:
Hallo allemaal!
Ik meld me ook maar eens. Ik heb jaren ponys verzorgd bij mensen die hun paardjes in eigen beheer hadden. Ik heb dus wel een beetje een idee, maar nu het zo ver is dat ik zelf een weitje ga huren is het toch allemaal wel heeel anders :D.
Ik ga per januari een stukje land huren van ongeveer 3000m2. Het stuk heeft een schuilstal met aansluitend een paddock en twee stukken grasland die je apart van elkaar af kan sluiten. Hier komt mijn eigen hengstje van twee en half op en er komt nog iemand bij die een plekje zoekt voor haar jonge ruintje. Eventueel komt er nog een pony bij, maar eerst maar eens kijken hoe het met twee bevalt..
Er zit een schuilstal bij, water, stroom en licht. Ook is het bij mensen aan huis, dus 24/7 toezicht, wat me toch wel heel veel rust geeft.
Ondertussen ben ik bezig met me verdiepen in stroomapparaten en schrikdraden etc. Ik ben van plan 2 lagen cord te nemen. Er staat al een omheining van schapengaas, maar ik wil er stroom voorlangs.
Wat hebben jullie als omheining?
Ook is mijn zoektocht naar onverpakte baaltjes hooi begonnen. Ik kan alleen kleine baaltjes opslaan.
Hoeveel kilo hooi eten jullie paarden per dag?
Dus.. ik zal meelezen..


Hier een Shetlander, PRE, Fjord en een veulen en hebben 3 lagen omheining. Twee koorden en daarboven band. Aan de voor en zijkant nog gaas zodat er geen ongewenste honden de wei in kunnen. Dit gaas komt van de Cranenbroek en gaat al heel wat jaren goed mee!

Als stroomapparaat kan ik Lacme aanraden. Is een Frans merk dat werkt op autonaccu. Even een investering maar vorige apparaat is hier ruim 20 jaar mee gegaan. Nu weer een nieuwe die alweer 4 jaar goed dienst doet

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:15

Varekaj schreef:
Er zit een ideale stal in de buurt maar daar kan je niet terecht voor enkel winterpension helaas. Waar ik nu sta is gewoon de buitenbak voor verbetering vatbaar (maar nog steeds prima bruikbaar) en binnen de doe het zelf echt een fijne plek.

Op zich valt het mee hoor. Dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag zijn de "werkdagen" van de paarden. De rest is vooral uitmesten, voeren en voer klaarleggen. En binnen/buiten zetten eventueel. 's Ochtends wordt er gevoerd en als ik het op tijd vraag zetten ze ze ook binnen als het past.

De meeste tijd gaat naar reistijd. Vanaf huis is het 20 minuutjes en vanaf werk 40 min tot een uur.

Maar toch, respect hoor!
Ik ben momenteel met 1-1.5 uur werk per dag klaar. En dan op zaterdag komt een meisje de weides uitmesten en haal ik hooi. Dus dat is wel nog doenbaar.
Mijn boer heeft een mestbak geplaatst, aan 10 euro per lediging, helaas kan er geen volledige week mest in, dus moet ik even kijken naar grotere bakken (die ook weer 100 euro per stuk kosten, dus dat tikt ook weer aan.)
Dit weekend ga ik gaan kijken naar iemand met al dergelijke bakken, ik hoop 2 lage palletboxen voor hooi, 2 hoge boxen voor mest en een ibc vat op de kop te tikken (nouja, zal mij ook weer 250 euro kosten).
En misschien een kleinere palletbox voor de PRE.
Als ik die boxen goed kan bevestigen met een net systeem, kan ik er in totaal 8 baaltjes hooi in kwijt voor de trekpaarden ( = 4 dagen hooi) en 2-4 baaltjes voor de PRE, dan hoef ik in de week bijna niet bij te vullen (en zal het vullen sneller gaan dan in de netten).

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:41

Hoe doe jij dat met nat hooi duhelo? Als ik alles echt vul, dan laten ze het toch staan wat nat is. Wil als ik terugga naar mijn plekje toch ook eerder voor verschillende dagen vullen. Er hangen nu in totaal 4 hooinetten. 2 in een IBC vat vooraan, 1 in de schuilstal en 1 achteraan. Meestal vul ik het vooraan altijd bij, maar eigenlijk weet ik niet waarom. :') Ze kunnen evengoed verder eten van hun andere netten.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:50

ik geef hooi onder het afdak en de PRE in haar stal. Nat hooi is idd geen succes, en na een paar dagen begint het te rotten.
Met tijd wil ik achteraan in de paddock een grote overdekte hooiruif met iets van verharding of rubbermatten er rond. Dan kan ik gewoon een aanhanger hooi halen, die volledig vullen in de ruif en direct een tweede aanhanger halen om onder het afdak te vullen (dan heb ik genoeg hooi voor 2 weken en scheelt het me de tijd van aan en afkoppelen en geparkeerd raken :+ ).

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:25

Klink ideaal 1x per week hooi vullen. Hier plassen ze het onder bij onbeperkt, baal daar echt van. Hier eten ze ongeveer 14 kg per dag kleine tinker en een mini en kom ik dus uit op circa 5 baaltjes per week.
Ze staan hier achter 4 rijen stroom, mijn mini ging sinds vorig jaar ineens overal onderdoor, dus ging van 2 naar 4 rijen. Buitenomheining is van die witte ijzeren buizen, 2 rijen zeg maar, schapen gaas en en 2 rijen stroom en het hek zit op slot, met een cijferslot echt uitbreken is onmogelijk bij mij. De sloot is met 2 rijen stroom afgezet. Mij tinker gaat anders dwars door de omheining en de sloten heen. Zou geen oog dicht doen als dit niet zo was

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:47

Haha wij hebben geen sportschool nodig. Dat heb ik ook al vaak gedacht.

Voor de mensen die hun paarden op behoorlijke reisafstand hebben staan. Vinden jullie dat niet eng? Wat als er iets gebeurd? Dan wel iets acuuts of dat je 3 keer per dag medicatie moet geven oid?

Ik wil niet eens ver weg op vakantie zonder paard :o

Welkom Humpiedumpie, welke omgeving zit je? Ivm hooi zoeken.
Ik voer ongeveer 70 kilo hooi per 24 uur voor 5 paarden van 1.55 hoog ongeveer.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:54

Hier enkel de schuilstal jammer genoeg als afdak. Heb al gedacht om een dak boven mijn ibc vat te maken maar mijn creativiteit en handigheid is niet eindeloos en ook niet zoveel mensen in mijn omgeving.

De mijne staan op een kleine 10 minuten van huis en staan ook bij mensen aan huis. Dus er is altijd wel toezicht, dat stelt mij wel gerust.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:10

Afhankelijk van de locatie en het verkeer (ik heb meerdere stukken weiland op verschillende plekken) varieert de reistijd tussen 15min tot 45min. Dat is vanaf huis. Rij ik vanaf werk, dan is het tussen de 20min en 1u-1u15, ook weer afhankelijk van verkeer.
Winterpension zit hierbij meegeteld trouwens.

Wat als ze 3x/dag iets nodig hebben... tjah. Dan heb ik een probleem. 2x/dag zou me wel lukken, al zal dat dan wel betekenen dat ik soms om 6u al op pad moet om alles rond te krijgen en niet voor 19u thuis ben. Sommige dagen werk ik maar 4u, dan lukt 3x/dag natuurlijk wel maar dan zit ik meer in de auto dan wat anders :')

Ik ben dagelijks toch wel ruim 2u kwijt met uitmesten, voeren en voer klaarleggen. Wil ik er eentje bij werken, dan wordt dat 3u minimum. Vorige zondag bijvoorbeeld heb ik bij alle 4 de oren, manen en staart bijgeknipt en bij 1 ook de staart gewassen. 1 stal compleet uitgemest en herstrooid, de 2 andere grondig uitgemest waar nodig en bijgestrooid. Dan hooi voorzien voor de avond + ochtend nadien, KV voor avond en ochtend nadien klaargezet en slobber gemaakt voor de avondronde. Met 1 ben ik een buitenrit van bijna 2u gaan doen ongeveer en de andere gelongeerd + even onder zadel gereden. Alles samen ben ik 7u van huis geweest...

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:19

Dat is soms bizar hoeveel tijd alles kost hé!

ik heb nu dit systeem:

- maandag grootste drollen weg, krachtvoer geven, voorgevuld hooinet hangen bij de pre (de trekpaarden hebben hooi van zondag tot dinsdag
- dinsdag: paddocks, afdak en stallen grondig mesten, krachtvoer geven, 4 baaltjes hooi vullen in netten onder het afdak, voorgevuld net bij de PRE hangen.
- woensdag: paddocks, afdak en stallen grondig mesten, krachtvoer geven, hooi checken van de PRE en ev aanvullen.
om de 2 weken om 17.30 van huis weg om uiterlijk 18.15 met trailer en paard op pad te zijn naar de les, lest van 19.30/19.45 tot 20.30/20.45. Terug naar stal, paard afdroppen, trailer naar mijn moeder brengen en ergens rond 22.30-23.00 thuis
- donderdag: paddocks, afdak en stallen grondig mesten, krachtvoer geven, 4 baaltjes hooi vullen in netten onder het afdak, voorgevuld net bij de PRE hangen.
- vrijdag: paddocks, afdak en stallen grondig mesten, krachtvoer geven, hooi checken van de PRE en ev aanvullen.

- zaterdag: meisje komt weides uitmesten, ik doe de paddocks en vul net genoeg hooi zodat ze genoeg hebben tot de zondag (zondag mogen ze restjes opruimen) en mijn aanhanger leeg is. Hooi halen met de aanhanger 4 km verderop.
en algemeen onderhoud bij de paarden (rasp over de hoeven, manen en staart borstelen), ik probeer het jongste trekpaard dan sowieso in de piste te rijden en de PRE even te longeren in de piste.

- zondag: paddocks, afdak en stallen grondig mesten, krachtvoer geven, 4 baaltjes hooi vullen in netten onder het afdak, 4 baaltjes voorvullen in netten. Als het in de planning past doe ik een buitenritje of rij ik even in de piste.

Tijdens de week komt er van rijden niet zoveel, maar ik probeer ze wel beide even te grondwerken, les om de 2 weken, in de zomer rij ik vaker omdat het langer licht is en de bodems ook beter zijn.

dagen dat ik hooi vul = 2 uur werk, dagen dat ik niet moet vullen ben ik met 1-1.5 uur wel rond, maar incl route van mijn moeder naar de paarden, het werk daar, nog even plasje doen met de hond, naar huis, iets eten, pc installeren en aan mijn pc zitten om te werken ben ik toch snel 2(geen hooi) -2.5 (hooidagen) uur bezig
Op zaterdag minstens een uur of 4-5, op zondag iets van 2-3 uur, afhankelijk van de overige planning.

in de zomer doe ik hetzelfde maar ga ik na 19 uur, dan kan ik ook gemakkelijker nog even rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:44

In de zomer ben ik soms op 20min klaar, enkel water bijvullen indien nodig en rondje omheining/paarden checken :+ Ik zit dan langer in de auto dan dat ik daar aanwezig ben.
Drollen schep ik niet. Wanneer ik wissel van weiland is dat vaak voor meer dan 1 maand + ik ontworm regelmatig + er komen nooit andere paarden op. Deed ik vroeger wel toen ik nog minder oppervlakte en wisselopties had. Scheelt VEEL tijd.
In de winter zijn er stukken land die 4 tot 6 maanden ongebruikt blijven, tijd zat voor de kak om te verdwijnen.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:30

dat scheelt idd enorm. hier helaas maar een 4000 m², dus als ik wat gras wil overhouden ...

En sowieso moeten de schuilstallen en zandpaddocks wel gemest worden, anders wordt dat een vieze bende.

Ik hoop dat ik deze zomer het ander stukje ook mag gebruiken ( = 2000 m²).
En misschien peil ik wel eens bij de boer die ernaast nog een stuk land heeft of hij die niet in de zomer wil verhuren.
Nu wil ik ook echt gras overhouden voor mijn oudje die het wel nodig heeft. Als die wegvalt en de andere twee kunnen dan hopelijk wel al samen, dan denk ik dat ik het grasland opoffer in ruil voor meer ruimte jaar rond , en het mesten dan ook laat voor wat het is.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:08

Mijn paarden staan als ze overdag buiten staan, achter een koeienstal met zo'n ijzeren buizen hek ervoor.
Naar het weiland is het nu extra afgesloten met stroomgaas voor schapen.
Mochten ze nu ontsnappen, dan is er bij het eraf gaan van het erf nog een tweetal hekken, waar ze doorheen moeten gaan. Als ze via de wei ontsnappen, dan moeten ze eerst nog 3 andere weides door voordat ze bij een weg komen, waar dan ook nog 4 hekken staan.
Mochten ze op stal staan en dan 's nachts ontsnappen dan zit er nog altijd een extra slot op de deur richting de weg.
Maarja ondanks dat alles, was er vorig jaar een bollenboer, die een stuk land had gehuurd, die een hek had open laten staan.
De boer zelf de omheining kapot reed, en vergat die meteen te maken, en de bollenboer het hek naar de weg liet open staan. En liepen mijn paarden in het donker over de weg.
Gelukkig allemaal goed gegaan. Maar toch.

Op vakantie gaan die wij als gezin al niet samen. We hebben ook een eigen bedrijf en kunnen niet gelijktijdig weg. Dus mijn man gaat met onze oudste zoon op een actieve vakantie, en ik ga met onze jongste die autisme heeft, op een rustige we zien wel wat de dag ons brengt vakantie.
Ik heb een vriendin die altijd voor de dieren zorgt voor de mensen die vakantie op vakantie zijn. En die verzorgt dan mijn paarden. De boer wiens land ik huur, die zet dan de paarden binnen en buiten.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:05

Jeetje ikkeniet niet samen op vakantie als gezin, dat Is jammer! Dit komt niet alleen door de paarden lees, als dit wel zo zou zijn, zou dit voor mij wel een enorm nadeel zijn.

Hier moet ik ook uitmesten, anders houd ik niks over met mijn kleine 2000m2.

Op maandag en dinsdag doe ik alleen voeren en mesten en ben ik binnen een uur weg. Op woensdag ben er vaak van 9.30 tot 12.00 en donderdag van 15.00 tot 18.00 uur. Op vrijdag komt mijn verzorgster en kom ik niet en binnenkort pakken ze ook de maandag mee. In het weekend wisselt het maar ook al gauw tussen de 1 en de 4 uur afhankelijk of ik wat doe met ze. Soms moet ik savond nog even voeren maar dit kost me max een half uur incl. Reizen. Wel doet mijn man iedere maand hooi halen wat 2 a 3 uur duurt en wekelijks brengt hij de mest weg, wat wekelijks een half uur duurt. Ik had liever willen composteren, maar daar is mijn wei te klein voor, gezien het een tijdje ligt. Hoe voeren jullie de mest af?

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:21

Ik heb 6 compostbakken (als in. Waarom kunstmest kopen als ik mest volop hrb) die ik volgend jaar weer wil uitstrooien.
En mijn boer komt wekelijks een palletbox mest ophalen. Helaas zijn die niet groot genoeg voor een week dus ik ben aan het kijken om 2 hogere te kopen.
In de hogere zou een week goednmoeten lukken en dan ik betaal 10 euro per ophaling.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:36

Ik heb geen mestafvoer. Voorheen ook niet trouwens. Ik haalde toen wel de mest van het land en gooide dat op een hoop, maar tijdens de winter verteerde dat allemaal. Bij de start van het weideseizoen het jaar erna was alles dan weg.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:37

Niet samen op vakantie kunnen is echt jammer,kunnen jullie ook niet een nachtje weg?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:40

Ik ben blij dat mijn pa ze doet als ik weg wil. En als we met het hele gezin weg gaan dan heb ik altijd wel een vriendin of buurtbewoner die ze wil voeren.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:14

wat doen jullie met dit weer en weidegang?
hier staat er nog voor elk een stukje weide open, gras is zo goed als op (behalve wat langere mestplekken) en ze hebben onbeperkt hooi, dus ze hoeven geen gras te gaan eten.)
Maar met de vorst en de fructaanindex die nu op oranje/rood staat.
(alhoewel dat we de kleintjes vorig jaar van januari tot en met maart op 3 hectare gras gezet hebben met beperkter hooi erbij en dat dit zonder problemen ging.
Ik twijfel of ik de weides nu moet afsluiten of net niet (zou ik zonde vinden want nu is de grond tenminste droog en hard en geen blubber.)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:14

Staat er nog veel gras op?
Ik heb mijn shetlander en veulen nu op een redelijk kale wei staan met stal en uitloop.

De Fjord en Spanjaard staan op de paddock met track. Vooraan heb ik voor hun een weide openstaan die kaal is. Ze hebben nog een extra wei waar ik s'ochtends een stuk gras op bijgeef. Zit nu alleen te denken dat het met hoge fructaan nu niet heel slim is..

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:30

Mijn wei is totaal maar 2000m2 dus probeer wel wat gras te sparen voor de zomer. Ik heb 1 stuk wat ze mogen vertrappen van 15x30m, daar staat minimaal gras op en is redelijk omgeploegd nu, gezien mijn tinker graag sprintjes trekt. Wanneer er plassen op staan sluit ik het af, omdat mijn tinker dan nog steeds zo idioot doet en ik hen al meerdere keren heb zien glijden. Als het nat is staan ze op de bestrating van circa 120m2 ex schuilstal met onbeperkt ruwvoer

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:05

Mijn paarden hebben afgelopen jaar zo goed als niet op het gras gestaan.
Wel op een ruime paddock, en met 5 hooipunten.
Soms een uurtje met grasmasker op het land.
Maar mijn paard staat binnen een half uur alweer op de paddock.
Het grasland is vele hectares groot, maar hij vindt het maar niks. Maf paard.

Een nachtje kunnen we wel af en toe weg, maar dan moeten we zoveel regelen.
En dan nog alleen van zaterdag op zondag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:14

Weten jullie nog dat in oktober 1 van de paarden op wandel is gegaan? Nou, kom gisteravond thuis van opleiding, brief in de bus. Krijg hier hoogstwaarschijnlijk een GAS-boete voor van €350.

Ben best wel boos nu. Er wordt al jaren zoveel gejat op die weide, elk jaar heb ik in het najaar onverklaarbare schade aan omheining en palen en nooit kan er wat aan gedaan worden want "dader onbekend" en "het zijn vast de paarden" of "zal slijtage zijn".

Toen eerder dit jaar dan mijn dure stroombak op zonnepaneel verdwenen is heb ik de wijkagent gemaild voor aangifte, nooit reactie op gehad.
En dan schuiven ze nu doodleuk dit in de bus :(

Op 8 jaar tijd heb ik al 3x compleet nieuwe omheining gezet. Eerst lint en koord, dan kunststof met koord en nu staaldraad. Om gek van te worden.