Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 130  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

 
Profiel   

Bij mij staan ook esdoorns langs de rand.Helaas niet mijn grond,bovendien groeien ze in heel de omgeving.Ik blaas met een bladblazer het blad de wei uit en in het voor jaar haal ik af en toe een kanten maaier over de zaailingen.Ik heb zowel een kantenmaaier als bladblazer op accu,was wel even een investering,maar zo handig bij de paarden.De kantenmaaier is erg sterk en eigenlijk een lichte bosmaaier.Ik hou zo makkelijk mijn onkruid bij.
Wij voeren heel droge voordroog.Als ik jou was zou ik daar ook eens naar zoeken dat scheelt veel hooi sjouwen.Nu hebben wij het van ons eigen land dat scheelt wel weer dat je de kwaliteit weet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 09:52 



 
Profiel   

is het maaien van de zaailingen voldoende dan?
Ik laat ze bij voorkeur op het land als het gras uitgebloeid is, dus dat maakt het mss wat moeilijker, maar als ik er vroeg genoeg bij ben.
Moet het gemaaide dan weggehaald worden?

Of is het voldoende als ik bv in het voorjaar op een bepaald tijdstip eenmaal laat maaien/bloteren?
Er lopen daar eigenlijk al jaren pony's en paarden zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 10:36 



 

Ik pluk ze er echt uit. De bladeren laten de mijne goed liggen maar die staan ook niet op gras, dat schijnt ook nog te schelen.

En voldoende ruwvoer aanwezig is een hele belangrijke factor in deze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 10:39 



 
Profiel   

Uit plukken is hier niet aan te beginnen de wei is te groot en dan sla ik er over ben ik bang.Hier lopen al 30 jaar paarden en nooit 1 overleden aan iets raars.
Ik vermoed dat ze het niet zo gauw eten als ze voldoende eten hebben. Als je ze afmaait zou ik ze even bij een harken en weg doen denk ik.
Het is niet de plant die giftig is maar de schimmel die zich er op vormt,dus je moet eigenlijk maar net pech hebben :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 13:00 



 
Profiel   

Hier ook esdoorn en eikels. Ik heb nu een stuk van de paddock afgezet zodat de zaden en bladeren niet bij de paarden komen. Straks als alleen alles af is met een bladblazer alles weghalen en dan in het voorjaar zaaillingen uitplukken voordat ze er weer op mogen en ook de wei controleren op zaailingen.
Ondanks zo goed als onbeperkt ruwvoer lijkt mijn haflinger toch voorkeur te hebben om van alles in zijn mond te stoppen. Wil het risico niet nemen dat hij of 1 van de andere ziek word.
Zeker nu we net van flink verhoogde leverwaarden af zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 13:11 



 
Profiel   

Hier blijven ze overal af als ze genoeg alternatief hebben om te knabbelen.
Het is ook onbegonnen werk. Ik kan de esdoorn naast mijn weide wel laten kaopen maar zal een kapvergunning nodig hebben volgens mij. Op mijn werk staat het trouwens vol. Dat vliegt dan op mijn auto en zo'n verdwaalde zaailing zit rap ergens tussen. Rij kk met de auto de weide op is er dus nog steeds risico op verspreiding -O-

Vroeger leerde Ik dat een paard op de weide sowieso al halfweg in conditie staat tov een paard dat op stal wordt gehouden. Naar mijn gevoel klopt dat wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 13:29 



 
Profiel   

Dat is het nadeel ook ergens van social media. Ik ben de laatste jaren veel bewuster gaan voeren (suikerarm, niet zoveel weide, etc), ivm alle doemverhalen. Maar voor ik dat wist stonden ze gewoon jaar rond 24/7 op 6 hectare weide, en dat ging prima, ondanks het koeiengras.

Maar met alles dat je leest zou je paranoia worden...

Conditie maak ik me bij weidepaarden ook geen zorgen over. Zeker niet bij de mijne, ik rij niet zo frequent, maar als ik dan rij is het een halfuurtje pistewerk met veel stapwerk of een uurtje buitenrijden in stap. Dat kunnen ze allemaal wel prima aan hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 13:36 



 
Profiel   

Eerlijk, de mijne staan in de zomer ook moddervet. Maar ik zorg dan liever voor meer beweging of graaskorf of zoiets dan dat ik ze 's nachts moet ophokken of op een postzegeltje plakken met af en toe een streep gras erbij.
Dan ben ik nog meer tijd kwijt, is minder bewegingsruimte, hogere belasting voor je bodem en 99,9% zekerheid dat ze de draden tussenin alsnog dagelijks om zeep helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 13:39 



 
Profiel   

inderdaad! Ik deed voorheen wel strookbegrazing (maar we hadden anderhalf hectare voor 4 paarden, en anders aten ze enkel het lekkerste op, poepten overal rond, en hadden we niet de ganse zomer genoeg.)
Mijn stukken waren wel telkens 70 m breed en ik schoof 5 meter per dag op, dus ruim voldoende. Draden houden de mijne wel netjes heel gelukkig.
Op mijn huidige stukken heb ik stukjes van 25*60 ofzo, dus daar zal ik geen moeite doen, gewoon een stuk open en de andere twee dicht, en na een week naar het volgende stuk. Dan heeft ieder stuk 2-3 weken om bij te groeien, en hopelijk is dat voldoende om ze de ganse zomer toch wat vers gras te kunnen aanbieden.
Ernaast gewoon onbeperkt hooi, en dat is prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 14:00 



 
Profiel   

Mijn mini heeft de neiging om eikels te eten, ik heb 2 eiken langs de wei en daar hark ik ze zoveel mogelijk weg, maar helemaal ontkom je er toch niet aan.
Ze staan hier op de wei als de fructaan-index het toelaat. Ik heb er een appje voor die vrij actueel is naar mijn idee, dus daar houd ik dan rekening mee.
Voor mijn oudje maakt het niet uit maar de mini is er wel gevoelig voor dus dan maar zo :)
Achterste deel van het weiland heeft sinds september rust gehad en daar mogen ze in december weer op, dan krijgt het middenstuk 3 maanden rust.
Als ze niet op de wei staan heb ik ze op de paddock en soms de track er bij waar ook nog wel een klein beetje gras staat, maar veel stelt dat niet voor.

Vanmiddag weer hooi geleverd voor de komende 2 maanden. Dit keer grote balen voordroog om uit te proberen, ongeveer 350 kg. Het is net zo droog als hooi maar goedkoper, dus ben benieuwd hoe ze het hier op doen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:35 



 
Profiel   

Als de eikels vallen sluit ik die stukken af,nu staan die langs mijn winterwei,dus daar gaan ze van af februari op.Dan is er geen gevaar meer.maar doordat ik genoeg hooi voer en er altijd wel wat gras te happen is,laten ze de eikels aardig liggen.

Het is idd waar je word soms gek van alle info die je krijgt.
Maar dat heb ik met mijn honden ook,ballen zijn gevaarlijk ,stokken zijn gevaarlijk dan denk ik ze moeten ergens mee spelen.De 1 zegt wel vers vlees de ander zegt geen vers vlees.
Ik doe maar wat ik zelf goed vind en na 40 jaar paarden en heel mijn leven honden gaat het tot nu toe toch goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:52 



 
Profiel   

Ik voer mijn warmbloed 20kg hooi dag, in een slowfeeder. Dat is ook waanzin volgens sommige. Teveel hooi volgens velen, slowfeeder is barslecht voor je paard en zijn tanden/hals/noem maar op.
Wel, dankzij die manier van voeren heeft mijn paard toch ruim 8u/dag knaagwerk, smeert hij niet alles nodeloos door de stal en ik hoor nooit klagen van de TA dat zijn tanden abnormaal slijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 21:42 



 
Profiel   

Eet hij 20 kilo op 8 uur op? :o
Waar stopt die dat allemaal? Ik zit nu op 20 kilo per dag per trekpaard. Als het echt koud en guur is gaat het rond de 25 kilo. (En dan hebben ze over tegen de volgende voerbeurt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 22:29 



 

Die van mij eten ook zo’n 20 kg per dag per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 22:42 



 
Profiel   

Eerder deze week had hij 1 hooinet toch zo goed als leeg toen ik na 4,5u terug op stal kwam... en daarin zit een halve baal (4/5 plakjes). Mazen zijn 3x3.


[ img ]

Dit is dus de avondportie.... niet uit elkaar gehaald, gewoon de geperste plakken er zo in gepropt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 22:46 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Die van mij eten ook zo’n 20 kg per dag per paard.

Hier ook per 24 uur, heel normaal, paard heeft normaal postuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 15:51 



 
Profiel   

De mijne lijkt in te vallen en te vermageren -O- Begin bespiering te missen en de ribben zijn soms licht zichtbaar. Hij is wel 1 bonk vrolijkheid, speelvogel en glanst als een spiegel maar dit is niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:52 



 
Profiel   

Ontworming erin en bijvoeren met een grasbrok?
Hier hoede ervaringen met fetura. Een grasbrok hoog in eiwit.
Mijn oude merrie valt id winter ook in. Vroeger kreeg ze 1 kilo pulp. 1 kilo luzernebrok en een kilo brok en werd ze mager.
Nu 350 gr pulp. 250 gr fetura. 200 gram lijnzaadbrok en een vitamientje en ze doet het er super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 07:15 



 
Profiel   

Hier ook goede ervaring met grasbrok. Ik heb die van agrobs. Pompje lijnzaadolie van vitalbix en wat marstall force. Daar doen mijn cushies het goed op

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 07:38 



 
Profiel   

Hij is enkele weken terug ontwormd met de pramox (net zoals de rest) en hij was gewoon schoon. Ik bestudeer dagelijks de mestballen op verdachte aanweeigheden :P en die ziet er gewoon prima uit.

Hij krijgt nu dus zo goed als onbeperkt hooi verdeeld over 2 voerbeurten, maar dat is wel armer hooi (geschikt voor mijn mini's en tinker). Ik gaf 2x/dag een muesli met haver (lichte sport) wat ongeveer 1,5kg totaal is en dan glucosamine. Alleen zag ik wel vaak onverteerde graantjes in de mest.

Ik voer nu een paar dagen al hetzelfde maar in brokvorm met 1% meer eiwit in (zal op 2kg/dag komen, de schep brok weegt meer dan dezelfde schep met muesli) en een goeie hand lucerne voor het kauwen ertussen. En een scheutje olie erdoor.

Ik hoor nog verhalen van paarden die invallen eens ze op stal komen na de zomer. Kan met de minder hoeveelheid beweging te maken hebben... andere jaren kwam hij vaker op de paddock dan dit jaar. Dus ik ga bekijken wat het voer doet en trainingsgericht wat meer op behoud richten.
De tinker daarentegen zie je zo opzwellen van alleen hooi als die wat minder aan de slag moet *zucht*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:29 



 
Profiel   

Hier ook redelijk arm hooi voor mijn 2 dikkerds, maar de oude merrie teert op enkel hooi ook teveel in.
Onverteerde graantjes is wel normaal, paarden zijn niet echt gemaakt om graan te verteren en al zeker niet in de volledige vorm.
Een grasbrokje erbij zal waarschijnlijk wel de trick doen hoor, daar haalt die hetgeen uit wat tekort komt in het hooi.
Ik persoonlijk zou ook kiezen voor een graanvrije meusli, maar ik wil dan ook zo laag mogelijk in suiker voeren ivm de cpl van de trekpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:36 



 
Profiel   

Heb ik geprobeerd maar daar boet hij flink mee in op energie. Hij is wel actief genoeg op zich maar ik mis dan de scherpte. En hij kan het dan minder goed volhouden. Dan voer ik liever wel iets met granen, maar suiker/zetmeel hou ik wel altijd in de gaten en de Ca/F verhouding ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:45 



 
Profiel   

Als die het er goed op doet is dat uiteraard gewoon prima. Ik merk bij mijn paarden daar geen verschil in, ik mag 3 kilo pure haver bij voeren, die zijn altijd hetzelfde van temperament (en ze hebben er alle drie wel genoeg :+ )

Dan zou ik het gewoon zo houden als nu, en iets extra van ruwvoer bijgeven (beetje pulp, grasbrok en/of olie)
Hem in de nacht wat rijker hooi of voordroog geven is geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:21 



 
Profiel   

Misschien totaal overheen gelezen wellicht deken erop gooien dat maakte hier bij onze ouderepony wel echt verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:22 



 
Profiel   

Hij staat al een tijdje onder zijn power turnout. Meneer maakt amper wintervacht aan. Of beter, hij krijgt ze wel, maar het blijft eruit zien alsof een iets dikkere zomervacht. Superhandig omdat ik nooit hoef te scheren. Nadeel is dus wel gesleur met dekens en een mietje als het op regen aankomt :roll:

Graanvrij heeft iig wel voorkeur en het is een heel mooi product maar als het niet levert wat nodig is, tjah. Nog meer ruwvoer ga ik wel wat vermijden, hij moet ook niet dichtslibben :))
Vandaag les gehad en hij ging eigenlijk heel erg fijn qua energie en scherpte dus voorlopig lijkt de huidige voerbalans goed te zitten.

Ik voer ook qua brok liever iets minder hoeveelheid maar goed geconcentreerd dan kilo's lucht zeg maar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 130  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen